Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Verzadiging DPF
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2013 om 13:46 #17255262
Beste,
Ik rijd met een gechipte Zafira, std 120pk nu ong 150pk,
maar ik kwam dit tegen tegen in opcom :
Drukverschil dieseldeeltjesfilter,0 kPa
Drukverschil dieseldeeltjesfilter,0.51 V
Verzadiging dieseldeeltjesfilter,80 %hier meer info :
Informatie meetwaadeblokken:
Accuspanning,13.4 V
Brandstofpomprelais,Actief
Gaspedaalpositie (APP) bij stationair draaien,Actief
APP-sensor 1 (gaspedaalpositie),0.96 V
APP-sensor 2 (gaspedaalpositie),0.47 V
Berekende gaspedaalpositie,0 %
Gewenst stationair toerental,850 omw/min
Motorsnelheid,870 omw/min
Nokkenassnelheid,425 omw/min
Stat. toerental gewijzigd,NEE
Berekende luchtstroom,55 kg/h
MAF-sensor,29 kg/h
Temperatuur drukvulling,21 °C
Temperatuur drukvulling,3.26 V
Koelvloeistoftemperatuur,68 °C
Koelvloeistoftemperatuur,1.84 V
Brandstoftemperatuur,22 °C
Brandstoftemperatuur,3.26 V
Oliepeil,Normaal
Oliedruk,Normaal
Motoroliepeilstatus,OK
Omgevingsdruk,100 kPa
Omgevingsdruk,3.93 V
Opdracht laaddruk,120 kPa
Laadluchtdruk,101 kPa
Laadluchtdruk,1.62 V
Solenoïdeklep laaddruk pulsverhouding,75 %
EGR-kleppositie gewenst (uitlaatgas- recirculatie),100 %
EGR-pulsverhouding (uitlaatgasre- circulatie),4 %
Gaskleppositie PWM-bekrachtigingssign.,5 %
Gewenste brandstofdruk common rail,27.00 MPa
Brandstofdruk common rail,26.81 MPa
Brandstofdruk common rail,1.07 V
PWM-drukregelmagneetklep brandstofverdeelleiding,30 %
Stroom drukregelmagneetklep brandstofverdeelleiding,0.80 a
PWM-magneetklep brandstofdosering,38 %
Stroom magneetklep brandstofdosering,1.37 a
B1S1 Uitlaatgastemperatuur (rij 1 sensor 1),112 °C
B1S1 Uitlaatgastemperatuur (rij 1 sensor 1),1.1 V
B1S2 Uitlaatgastemperatuur (rij 1 sensor 2),92 °C
B1S2 Uitlaatgastemperatuur (rij 1 sensor 2),1.0 V
Drukverschil dieseldeeltjesfilter,0 kPa
Drukverschil dieseldeeltjesfilter,0.51 V
Verzadiging dieseldeeltjesfilter,80 %
Schakelaar info airconditioning,Niet actief
Aircodruk (airconditioning),360 kPa
Aircodruk (airconditioning),0.6 V
Airco-deactiveringsmodus (airconditioning),Systeem OK
Airco-relais,Niet actief
Remschakelaar 1,Niet actief
Remschakelaar 2,Niet actief
Koppelingsschakelaar,Niet actief
Voertuigsnelheid,0 km/h
Snelheid wagen in bereik cruise control,Niet actief
Tiptoets cruise control,Niet actief
Cruise control,Niet actief
Voorgloeirelais,Niet actief 12 V
Diagnose voorgloeirelais,Niet actief
Indicatielampje voorgloeirelais,Uit 12 VWat kan ik hier aan doen ? zonder de manuele regeneratie toe doen ?
Ik hoor het graag, wat ik wel merk is dat de auto minder vlot start en hij terug iets trager is geworden.Mvg Lorenzo
10 februari 2013 om 16:20 #18105091Net regeneratie gedaan, en nu staat verzadging op 78%,
wilt dit zeggen DPF naar dpf hemel ?mvg lorenzo
10 februari 2013 om 16:57 #18105092Schiet de auto in de noodloop dan? Als de auto gewoon werkt is er niks aan de hand. Wat is het probleem precies?
Galaxy Nexus Tapatalk
10 februari 2013 om 16:59 #18105093hallo,
Soms slecht starten, zeker geen noodloop.
Soms rauw lopen en tijdje terug heeft ie heel effe blauw gerookt en dan was het over.
Auto verbruikt nagenoeg geen drup olie.
En hij heeft geen foutcodes . tis echt raar ook regenereert hij precies niet vanzichzelf.
goeikaarsen werken perfekt zijn nieuwe en onlangs getest.Mvg Lorenzo
10 februari 2013 om 18:04 #18105094Dat blauw roken moet je na laten kijken. Het is i.i.g. slecht verbranding. Wanneer heb je voor het laatst de olie ververst? Ik las ooit op een Engelse fora een vergelijkbaar blauwe rook en DPF situatie maar dan bij een astra. Kan dus zijn dat er een DPF sensor kapot is en dat de carter gevuld is met diesel, meestal doordat de regeneratie faalt en niet lukt. Maak je korte ritten van <10 minuten want dat is slecht voor de DPF.
Galaxy Nexus Tapatalk
10 februari 2013 om 18:19 #18105095De auto staat 14dagen stil en rijd dan een weekendje en staat dan terug een weekje stil
Ik werk in de takel sector dus 24op24 7op7,
Olie is kleine 4000 km geleden ververst en ga tanken bij shell.
Mag ik eigenlijk nog een regeneratie doen ?Mvg Lorenzo
10 februari 2013 om 19:12 #18105096Als ik het goed begrijp staat de auto meer stil dan dat die rijd. Op zich maakt het niet uit, het gaat om de rit lengte die je maakt in het weekend. De DPF heeft tijd nodig om een goede regeneratie procedure van begin tot eind af te maken. Het blijft een klote filter helaas. In principe hoort de auto zichzelf te regenereren maar omdat de auto meer stil staat dan rijd merk je daar niks van, denk ik dan. Normaal regenereert de dpf zichzelf om de 1000km, merk je door hoog verbruik dan normaal en een zwaardere geluid en je ruikt nog eens gesmolten rubber. Dit duurt dan zo een 20 minuten. En handmatig zou ik alleen doen als de auto in de noodloop schiet en een foutcode P1901 of 2 hebt, want dan heb je echt een probleem met je filter en dan is die dus ook echt naar de hemel of hel. 78% is normaal maar je zou er echt een keer lange ritten mee moeten maken tot je filter bij 30% procent is. Een diesel met DPF is helaas niet gemaakt om stil te blijven. En als jij telkens de regeneratie afbreekt dan krijg je problemen. Maar zoals ik al zei dit hangt van de rit lengte af. Korte ritten moet je er niet mee maken en dan vooral niet laag in de toeren rijden. Die van mij straf ik soms af door deze hoog in de toeren te jagen en even de top aantikken in Duitsland, dan is de filter van 70% gedaald naar 14%. In zo een situatie zou ik dus echt niet gaan dieselen. Ik zou zeggen rijd een keer een lange rit, kijk of de auto zichzelf regenereert. Dan ben je daar zeker van. Heb je die blauwe rook vaker of was dat gewoon eenmalig? Want dit lijkt sprekend op de situatie van de Engelse fora. Diesel in carter doordat de regeneratie te vaak is afgebroken :hmmz
Galaxy Nexus Tapatalk
10 februari 2013 om 19:18 #18105097Na regeneren nog 78%!
Das veel hoor!Laatste die ik gedaan heb stond weer netjes op 0% nadat ie geregenereerd was.
Gewoon met de tech 2, dat gedoe tijdens het rijden wordt nooit wat. Daar rijden de mensen niet genoeg lange afstanden voor.
Mooi werk, zon ding een beetje buiten laten loeien :jerry
10 februari 2013 om 21:07 #18105098Opzich is 78% nog goed beter als een kapotte DPF, ok het is bijna vol, maar dan moet je wel doorkarren, heb vaak de 70% gezien via op-com, maar als ik goed doorkar en doortrek, dan is die zo weer veel minder. Mijne stond vandaag richting Amersfoort op 77%, komt door te korte ritten, heen en weer gereden staat nu op 15%, maar dan heb ik em wel even flink in de toeren gejaagd in z’n vier. Zolang er niet doorgereden word, dan blijft dat roetfilter vol zitten. En dat is zonde want zo een systeem gaat kapot. Daarom kan de TS het beste even kijken of de auto zichzelf regenereert, zo niet dan even met de Tech-2 of op-com geforceerd regeneren. Dan ben je er zeker van dat de DPF werkt, kwestie van een lange rit maken, dus als die nu op 78% staat, op hoeveel staat die na 100km. Even verglijken. Maar toch blijft de blauwe rook een probleem.
10 februari 2013 om 22:09 #18105099zit er ook een trekhaak onder ?
zo ja lekkere vierkantebak er achter en een halfuurtje motortje lekker laten werken
in de vierde versnelling mooi in de toeren.perfecte sportschool kuur
theun
10 februari 2013 om 22:24 #18105100Is niet nodig gewoon in z’n vier, hoppa doortrekken die handel. Dat is genoeg sportschool voor de blok. Even paar minuten lang.
Galaxy Nexus Tapatalk
11 februari 2013 om 06:27 #18105101Hallo,
Ik heb gisteren naar brussel gereden en terug vanuit gent, en nog paar toerkes in totaal 155km afgelegd,
dit heeft nagenoeg niet geholpen.
Ik ga nu olie bestellen van marly Black Gold TDi-S+ 5W40 . met acea C3 voor dpf filters .
We gaan daar keer naar kijken.ik hou jullie op de hoogte.
Mvg Lorenzo
22 februari 2013 om 06:15 #18105102hey,
mijn zafje heeft dus groot onderhoud gekregen van mij.
Vacuum leidingen nagelopen, en veel meer, alles ok.
Dan maar eens rustig warm rijden, en dan karren maar .
na een goeje 3 a 3.30 doorkarren, even de dpf uitlezen .
:swear 87% verzadigd :swearNu weet ik het niet meer, aleeja ik denk dat de catvervanger ga aankopen en dan de roetfilter open slijpen en er
de beuling eruit zwieren, en nette buis in lassen ( keuring belgie) .gedaan met miserie wat denken jullie ? :hmmz
Mvg Lorenzo
22 februari 2013 om 07:23 #18105103Dat is een van de opties ja, maar je zal ook de foutmelding eruit moeten schrijven. Weet niet hoe de regeling in België is. De auto gaat zoiezo een foutmelding geven.
Galaxy Nexus Tapatalk
22 februari 2013 om 11:47 #18105104Heb je al rijdend naar het druk verschil gekeken?
Anders dat even doen blijft hij op 0 staan kan het zwarte slangetje naar de druk verschil sensor stuk zijn.
Loopt hij op tot boven de 15 zit je roetfilter vol.
Die verzadiging moet je niet te veel naar kijken.
Dit is namelijk een theoretische berekening.23 februari 2013 om 06:22 #18105105@perror wrote:
Heb je al rijdend naar het druk verschil gekeken?
Anders dat even doen blijft hij op 0 staan kan het zwarte slangetje naar de druk verschil sensor stuk zijn.
Loopt hij op tot boven de 15 zit je roetfilter vol.
Die verzadiging moet je niet te veel naar kijken.
Dit is namelijk een theoretische berekening.hey ,
ik zal deze namidag dit even testen,
ik hou jullie op de hoogte .mvg lorenzo
23 februari 2013 om 09:48 #18105106@perror wrote:
Heb je al rijdend naar het druk verschil gekeken?
Anders dat even doen blijft hij op 0 staan kan het zwarte slangetje naar de druk verschil sensor stuk zijn.
Loopt hij op tot boven de 15 zit je roetfilter vol.
Die verzadiging moet je niet te veel naar kijken.
Dit is namelijk een theoretische berekening.Die mijne was kapot getrokken, dus die slang zal het niet zijn. Als die slang stuk zou zijn zou je foutmelding P2452 – Functiestoring slang druksensor deeltjesfilter. Ik heb met die mijne toen nog 1500km gereden en de DPF regenereerde gewoon.
Galaxy Nexus Tapatalk
23 februari 2013 om 11:17 #18105107Ik heb wel eens gehad bij een beurt dat het mij op viel dat die slang stuk was .
Zonder dat er verder klachten waren of een storing.
Maar is in iedergeval het controleren waard.26 februari 2013 om 18:55 #18105108hallo,
alle leidingen ok, vandaag moest ik mijn moeder even voeren.
De autosnelweg op en na 10min kom ik toe op bestemming :
Mijn motor draaide rauw en een rare geur achteraan de auto .
Ik de auto zeker niet stilgelegd en even goed naar de uitlaat geluisterd enja er was een regeneratie bezig.
Ik heb hem dan gans de tijd rond de 3000toeren gehouden ( 3tal minuutje tot moeder terug buiten kwam).
even geluisterd op stationair, enja de regeneratie was nog bezig.
De rit naar huis gedaan via omweg in 4de versnelling aan ong 120 a 130 km/h (25tal minuutekes ).
Eenmaal thuisgekomen draaide de motor heel netjes stationair regeneratie compleet dus .
Opcom genomen en beginnen uitlezen ik schrok mij nen bult dpf verzadiging 2%.
Nu gans de dag met de auto gereden te hebben lees ik hem net uit en jep daar zijn we weer .
op 1 dag van 2% naar 20% Wtf ?grtjs lorenzo
10 maart 2013 om 06:52 #18105109even een updateke :
Sinds gisteren gaat hij in noodloop !!!
Even het buisje van de egr naar de intake verwijderd en gevoeld met de vinger,
ik krijg daar dus amper mijn vinger nog in :swear .
Dus auto zal weekje stilstaat, en we gaan beginnen met gans de inlaat zijde te reinigen,
Alsook zal de EGR een serieuse reiniging te wachten staan.
De katalysator word vervangen door een nette gelaste buis.
En de roetfilter zal plaats moeten maken voor een buisje :jerry
alsook ga ik de vacuum leidingen allemaal vernieuwen. en de EGR afdoppen met plaatje en gaatje van 8mm.
Rare is ook als de auto in noodloop schiet en ik hem direct uilees, hij enkel de foutcode heeft van noodloop beperkt vermogen.
Maar niets anders ?
Ik hoop dat dan mijn problemen opgelost zullen zijn :D
jullie mening graag ? voor ik er aan begin .Mvg Lorenzo
10 maart 2013 om 06:59 #18105110@lorenzo01 wrote:
even een updateke :
Sinds gisteren gaat hij in noodloop !!!
Even het buisje van de egr naar de intake verwijderd en gevoeld met de vinger,
ik krijg daar dus amper mijn vinger nog in :swear .
Dus auto zal weekje stilstaat, en we gaan beginnen met gans de inlaat zijde te reinigen,
Alsook zal de EGR een serieuse reiniging te wachten staan.
De katalysator word vervangen door een nette gelaste buis.
En de roetfilter zal plaats moeten maken voor een buisje :jerry
alsook ga ik de vacuum leidingen allemaal vernieuwen. en de EGR afdoppen met plaatje en gaatje van 8mm.
Rare is ook als de auto in noodloop schiet en ik hem direct uilees, hij enkel de foutcode heeft van noodloop beperkt vermogen.
Maar niets anders ?
Ik hoop dat dan mijn problemen opgelost zullen zijn :D
jullie mening graag ? voor ik er aan begin .Mvg Lorenzo
PS: Drukversschil Dpf loopt op tot 22Kpa / verzadiging terug 70% .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.