Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Verwarmingsprobleem Corsa A GSI
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2013 om 18:51 #17254633
Hallo,
Het valt me op tijdens deze koude dagen dat de verwarming van mijn Corsa A GSI niet echt warm wordt. Hij blaast wat lauwe/koude lucht en daar wordt je nu niet vrolijk van. De temperatuur van de motor is hetzelfde als in de zomerdagen dus aan de thermostaat ligt het lijkt mij niet. Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat het waarschijnlijk de kachelradiateur is die verstopt is? Zou iemand me uit kunnen leggen hoe ik deze zelf schoon kan maken? Misschien wel handig om te vermelden dat de auto ook (afgelopen zomer) warme lucht blies terwijl de draaischakelaar op koude lucht stond(iets met kachelkraan?) en dat de koelvloeistof in het reservoir bruin/oranje is.
Roel
19 januari 2013 om 19:12 #18097880Tegen de stroomrichting uitspoelen, soms kan er een partij bagger uitkomen, dat je met je open bek staat te kijken dat er uberhaupt zoveel in een kachelradiateur past.
Slangen los, even oude koelvloeistof opvangen.
Spoelen met een tuinslang.> daarna systeem extra reinigen:
– vullen met water
– Vaatwas tablet in een kopje heet water oplossen, en aan de koelwater toevoegen.
– Rondje rijden (zorgen dat de thermosstaat opent (+/- 90graden)
– zooi weer aftappen en kijken hoe vies het water is, is dit erg vies, nog 1x herhalen.Als dit gebeurt is, systeem zo leeg mogenlijk maken (doe ik meestal met perslucht), en afvullen met GOEDE koelvloeistof, ik vul ze altijd met roze G12+ voor 9 euro de 5 liter bij mijn onderdelen boer.
In het vervolg iedere 2jaar de koelvloesitof verversen, dan komt een vertopte kachelradiateur normaal nooit meer voor.
Willem
19 januari 2013 om 19:18 #18097881even op inhaken.
geld dit in feite voor elke kachelradiateur??
neem aan dat de corsa b er ook 1 heeft.@ topic starter: leuk een corsa a gsi, zie je nog heel erg weinig.
19 januari 2013 om 19:23 #18097882@ wim-v6, erg bedankt voor de duidelijk en snelle reactie!! Nog even een vraagje, welke slangen moet ik los halen, die verdwijnen in het schutbord? Of moet ik het hele koelsysteem schoonmaken + radiateur etc.?
19 januari 2013 om 19:24 #18097883jupzz, Is meestal wel effectief bij elke verstopte kachel radiateur, of het moet zo vast zitten dat het niet los komt…
meestal helpt dit super en heb je weer een Sauna bij -15 haha..
Willem
19 januari 2013 om 19:24 #18097884ik zou niet de slangen van het schutbord loshalen, daar je daarmee vaker de kachelradiateur beschadigd, dan dat je ze er goed afkrijgt.
zou de lsangen volgen en ze aan de andere zijde loshalen.
willem
19 januari 2013 om 20:23 #18097885Hoe hoog komt de temperatuur meter op je cockpit trouwens? Als mijne warm is staat ie op ‘t eerste streepje van die GSI cockpit.
Bij jou ook? Want ik kan uit ervaring zeggen als dat metertje namelijk net iets boven blauw staat, krijgt de kachel je auto niet warm
19 januari 2013 om 22:02 #18097886@Aapje, ja klopt idd! Mij werd verteld dat dit komt omdat er een andere thermostaat van een of andere turbomotor in zit. Heb je misschien enig idee hoe dit kan, en verholpen kan worden?
19 januari 2013 om 22:06 #18097887Meter hoort netjes in het midden te staan.
Bij mij kwam hing ie altijd tussen half en 3/4e van de meter, en had werkelijk een Sauna binnen.
Nu moet ik zeggen, ik heb bij de Ascona een gare thermosstaat, meter loopt op naar 1e streep in het middengebied, en daarna terug naar het Witte (blauwe) gebied, daar blijft ie bovanaan, of net op de helft van dit gebied hangen, maar het is dan evengoed een Sauna in de Ascona.
Willem
20 januari 2013 om 00:29 #18097888dtbroel: Andere thermostaat monteren. :(
@wim-v6, midden, ook met dit weer? Ik heb de thermostaat van 92c erin zitten, meter bij mij zit op het eerste streepje (je ziet ‘m in eerste instantie oplopen tot de middenstreep, daarna zakken naar de eerste streep op dat cockpitje).Want dan heb ik geen goede 92c thermostaat erin gok ik… Stond wel op thermostaat in elk geval :)
20 januari 2013 om 08:02 #18097889Bij mijn A GSi toendertijd wel.
Daar zat wel een Revisiekop op, met Verse originele GM thermosstaat, verse koelvloeistof, diverse nieuwe slangen en alles gespoeld ivm GOEDE heetloper bij de geve waarvan ik m gekocht had.
was wel leuk, hij had alles netjes met bonnetjes erbij vervangen, maar kreeg m met geen mogenlijkheid aan de praat….
Wij ook niet met de startkabels.Auto gekocht voor 300 euro, naar huis op sleeptouw, contact aan, koppeling op op 3000 toeren +/- (achter een Kadett-Combo met C20XE uiteraard geen probleem), en na en kilometer of 8 a 10 begon de motor te sputteren, 500 meter verdr liep ze als een zonnetje, alleen alles zat nog vol met olie en koelvloeistofresten, dus t apparaat heeft zeker nog een 50kilometer lang heel de straat Wit gezet, met rondjes rijden bij ons door het dorp op zondag morgen HEEL vroeg)
daarna geen Centje pijn.
Willem
20 januari 2013 om 08:06 #18097890Echter een 1,5jaar later was ook de GM thermosstaat weer aan vervanging toe, zie deze Foto (kachel nog steeds loeiheet, wel veen rijwind op dat moment uiteraard, je kan aan de oliedrukemter zien dat de olie Goed op temp is):
Willem
20 januari 2013 om 13:01 #18097891Zoals op jullie foto’s, zo staat mijn temp. meter ook.. Maar dit zou dan niet het probleem moeten zijn?
Ik zal dan wel beginnen met het schoonmaken van de kachelradiateur en als dat niet helpt zou ik dan bij de thermostaat moeten zijn?Weten jullie toevallig ook wat de stroomrichting van de kvs is? Moet ik de tuinslang op de linker- of op de rechter koelslang zetten die het schutbord in gaan? En ik moet beide slangen losmaken neem ik aan zodat ik alleen de kachelradiateur reinig? Of is het de bedoeling dat ik met de tuinslang ook door de radiator etc. spuit?
20 januari 2013 om 13:13 #18097892Als je meter zo staat zoals op de fotos dan idd zoeken bij de kachelradiator zoals wim eerder zei.
Vond het wel even de moeite waard om aan te halen.
20 januari 2013 om 16:29 #18097893Oke dan zal ik eerst de sneeuw moeten afwachten en dan ga ik er mee aan de slag! Bedankt voor alle informatie tot nu toe, verrekte handig zo’n forum :afro
20 januari 2013 om 17:14 #18097894Mijne wordt met dit weer ook niet echt warm. Als ik hem een tijd stationair laat lopen wel, slaan de fan’s ook netjes aan. Maar tijdens het rijden komt hij bij 2 blokjes (digi dash). Heb het koelwater al een meerdere keren ververst. Kan me er ook niet druk om maken eigenlijk, s’winters rij ik er toch niet mee.
20 januari 2013 om 17:17 #18097895Koelvin van de Ascona slaat niet aan hoor, met -5 buiten..
blijft net boven het witte (blauwe) hangen..
Willem
22 januari 2013 om 17:43 #18097896Ik heb zelf met dit weer ook dat m’n TR amper warm wordt. Thermostaat zie je ook netjes open gaan op de klok. Eerst bij warm draaien gaat die tot het midden en dan gaat die weer terug het blauwe in, waar die dan nauwelijks meer uit komt. Nu ik een plankje achter de grille heb gedaan, komt die wel wat verder uit het blauwe, maar nog steeds niet echt overtuigend.
Verwarming doet het overigens prima, als ik ‘m op de voetenstand zet, krijg ik het gewoon heet :P Als ik ‘m uitzet loopt de temperatuur ook wat beter op. Ik zal ‘m wel teveel koelen met m’n verwarming.
22 januari 2013 om 18:04 #18097897om even in te haken op het meterverhaal.
mijn meter staat ook precies als op de twee fotos als ie warm is.
kachel wordt echter prima warm en thermostaat is nieuw en is volgens mij de juiste.
in de file gaat de fan aan als de meter op de helft staat en zakt dan weer terug naar zoals op de fotoos.22 januari 2013 om 22:13 #18097898Mijn meter stond op 3/4e als de koelvin aansloeg..
met nieuwe thermosstaat stond deze netjes op de helft met rijden, zover week mijn meter niet af.Als de Ascona-C nu warm is dat de koelvin aanslaat is de meter nog niet op de helft.
Thermosstaat opent 1e streepje na het witte vlak (koude vlak), daarna blijft ie meestal!! niet buitentemp afhaneklijk) bovenaan het witte vlak steken.
Echter gisteren met een Ford Capri versie 1,5 (anderhalf (1973 t/m 1973) aan een touwtje, volgas slepen op de linkerbaan van de Oostweg in zoetermeer (kon op de linker baan het op de rechterbaan optrekkende verkeer bijhouden) bleef de meter onderaan het witte staan (buiten rond de -2), terwijl deze vanavond bij-7 stond de meter weer bovenaan het witte gedeelte.
word echt tijd voor een nieuwe thermosstaat denk ik zo…
Willem
30 januari 2013 om 16:32 #18097899Hartstikke bedankt voor alle tips!! Heb ‘m vandaag doorgespoeld met de tuinslang en twee keer gereinigd met water en ‘n vaatwastablet. Steeds het spul er uit gelaten door de onderste slang van de radiator en de slang van de kachelradiator los te halen. Hoop dat dat voldoende is geweest? De temperatuur van de motor is iig nog ongeveer gelijk aan wat het was maar de kachel wordt nu wel weer snoeiheet king:
Nu heb ik alleen last van het feit dat m’n kachel niet op ‘koud’ kan. Als ik namelijk de temperatuur op het dashboard helemaal links in het blauwe zet, wordt de kachel nog steeds vol gas warm. Hebben jullie misschien nog ideeën waar dit aan kan liggen?
30 januari 2013 om 16:46 #18097900Dan zal het klepje niet meer bediend worden in het kachelhuis.
Willem
30 januari 2013 om 17:19 #18097901Hmm oke, en is daar makkelijk bij te komen of zit dat in de buurt vd kachelradiator?
1 februari 2013 om 17:40 #18097903Effe kijken of je er vanonder bijkomt, anders zal je toch deeltjes van de Dashboard beplating weg moeten halen.
willem
1 februari 2013 om 20:03 #18097904Boven het gaspedaal loeren bij het kachelhuis, daar zit de klep van de warmte bediening :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.