Verwarmingsprobleem Corsa A GSI

Forumindex Forums Modellen Corsa Verwarmingsprobleem Corsa A GSI

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254633
    dtbroel
      Lid sinds:
      9 April 2012

      Hallo,

      Het valt me op tijdens deze koude dagen dat de verwarming van mijn Corsa A GSI niet echt warm wordt. Hij blaast wat lauwe/koude lucht en daar wordt je nu niet vrolijk van. De temperatuur van de motor is hetzelfde als in de zomerdagen dus aan de thermostaat ligt het lijkt mij niet. Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat het waarschijnlijk de kachelradiateur is die verstopt is? Zou iemand me uit kunnen leggen hoe ik deze zelf schoon kan maken? Misschien wel handig om te vermelden dat de auto ook (afgelopen zomer) warme lucht blies terwijl de draaischakelaar op koude lucht stond(iets met kachelkraan?) en dat de koelvloeistof in het reservoir bruin/oranje is.

      Roel

      #18097880
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Tegen de stroomrichting uitspoelen, soms kan er een partij bagger uitkomen, dat je met je open bek staat te kijken dat er uberhaupt zoveel in een kachelradiateur past.
        Slangen los, even oude koelvloeistof opvangen.
        Spoelen met een tuinslang.

        > daarna systeem extra reinigen:
        – vullen met water
        – Vaatwas tablet in een kopje heet water oplossen, en aan de koelwater toevoegen.
        – Rondje rijden (zorgen dat de thermosstaat opent (+/- 90graden)
        – zooi weer aftappen en kijken hoe vies het water is, is dit erg vies, nog 1x herhalen.

        Als dit gebeurt is, systeem zo leeg mogenlijk maken (doe ik meestal met perslucht), en afvullen met GOEDE koelvloeistof, ik vul ze altijd met roze G12+ voor 9 euro de 5 liter bij mijn onderdelen boer.

        In het vervolg iedere 2jaar de koelvloesitof verversen, dan komt een vertopte kachelradiateur normaal nooit meer voor.

        Willem

        #18097881
        robert_corsa
          Lid sinds:
          16 May 2009

          even op inhaken.
          geld dit in feite voor elke kachelradiateur??
          neem aan dat de corsa b er ook 1 heeft.

          @ topic starter: leuk een corsa a gsi, zie je nog heel erg weinig.

          #18097882
          dtbroel
            Lid sinds:
            9 April 2012

            @ wim-v6, erg bedankt voor de duidelijk en snelle reactie!! Nog even een vraagje, welke slangen moet ik los halen, die verdwijnen in het schutbord? Of moet ik het hele koelsysteem schoonmaken + radiateur etc.?

            #18097883
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              jupzz, Is meestal wel effectief bij elke verstopte kachel radiateur, of het moet zo vast zitten dat het niet los komt…

              meestal helpt dit super en heb je weer een Sauna bij -15 haha..

              Willem

              #18097884
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                ik zou niet de slangen van het schutbord loshalen, daar je daarmee vaker de kachelradiateur beschadigd, dan dat je ze er goed afkrijgt.

                zou de lsangen volgen en ze aan de andere zijde loshalen.

                willem

                #18097885
                Aapje
                  Lid sinds:
                  1 January 2009

                  Hoe hoog komt de temperatuur meter op je cockpit trouwens? Als mijne warm is staat ie op ‘t eerste streepje van die GSI cockpit.

                  Bij jou ook? Want ik kan uit ervaring zeggen als dat metertje namelijk net iets boven blauw staat, krijgt de kachel je auto niet warm :-)

                  #18097886
                  dtbroel
                    Lid sinds:
                    9 April 2012

                    @Aapje, ja klopt idd! Mij werd verteld dat dit komt omdat er een andere thermostaat van een of andere turbomotor in zit. Heb je misschien enig idee hoe dit kan, en verholpen kan worden?

                    #18097887
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Meter hoort netjes in het midden te staan.

                      Bij mij kwam hing ie altijd tussen half en 3/4e van de meter, en had werkelijk een Sauna binnen.

                      Nu moet ik zeggen, ik heb bij de Ascona een gare thermosstaat, meter loopt op naar 1e streep in het middengebied, en daarna terug naar het Witte (blauwe) gebied, daar blijft ie bovanaan, of net op de helft van dit gebied hangen, maar het is dan evengoed een Sauna in de Ascona.

                      Willem

                      #18097888
                      Aapje
                        Lid sinds:
                        1 January 2009

                        dtbroel: Andere thermostaat monteren. :(


                        @wim-v6
                        , midden, ook met dit weer? Ik heb de thermostaat van 92c erin zitten, meter bij mij zit op het eerste streepje (je ziet ‘m in eerste instantie oplopen tot de middenstreep, daarna zakken naar de eerste streep op dat cockpitje).

                        Want dan heb ik geen goede 92c thermostaat erin gok ik… Stond wel op thermostaat in elk geval :)

                        #18097889
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Bij mijn A GSi toendertijd wel.

                          Daar zat wel een Revisiekop op, met Verse originele GM thermosstaat, verse koelvloeistof, diverse nieuwe slangen en alles gespoeld ivm GOEDE heetloper bij de geve waarvan ik m gekocht had.

                          was wel leuk, hij had alles netjes met bonnetjes erbij vervangen, maar kreeg m met geen mogenlijkheid aan de praat….
                          Wij ook niet met de startkabels.

                          Auto gekocht voor 300 euro, naar huis op sleeptouw, contact aan, koppeling op op 3000 toeren +/- (achter een Kadett-Combo met C20XE uiteraard geen probleem), en na en kilometer of 8 a 10 begon de motor te sputteren, 500 meter verdr liep ze als een zonnetje, alleen alles zat nog vol met olie en koelvloeistofresten, dus t apparaat heeft zeker nog een 50kilometer lang heel de straat Wit gezet, met rondjes rijden bij ons door het dorp op zondag morgen HEEL vroeg)

                          daarna geen Centje pijn.

                          Willem

                          #18097890
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Echter een 1,5jaar later was ook de GM thermosstaat weer aan vervanging toe, zie deze Foto (kachel nog steeds loeiheet, wel veen rijwind op dat moment uiteraard, je kan aan de oliedrukemter zien dat de olie Goed op temp is):

                            Willem

                            #18097891
                            dtbroel
                              Lid sinds:
                              9 April 2012

                              Zoals op jullie foto’s, zo staat mijn temp. meter ook.. Maar dit zou dan niet het probleem moeten zijn?
                              Ik zal dan wel beginnen met het schoonmaken van de kachelradiateur en als dat niet helpt zou ik dan bij de thermostaat moeten zijn?

                              Weten jullie toevallig ook wat de stroomrichting van de kvs is? Moet ik de tuinslang op de linker- of op de rechter koelslang zetten die het schutbord in gaan? En ik moet beide slangen losmaken neem ik aan zodat ik alleen de kachelradiateur reinig? Of is het de bedoeling dat ik met de tuinslang ook door de radiator etc. spuit?

                              #18097892
                              Aapje
                                Lid sinds:
                                1 January 2009

                                Als je meter zo staat zoals op de fotos dan idd zoeken bij de kachelradiator zoals wim eerder zei.

                                Vond het wel even de moeite waard om aan te halen.

                                #18097893
                                dtbroel
                                  Lid sinds:
                                  9 April 2012

                                  Oke dan zal ik eerst de sneeuw moeten afwachten en dan ga ik er mee aan de slag! Bedankt voor alle informatie tot nu toe, verrekte handig zo’n forum :afro

                                  #18097894
                                  Harjan
                                    Lid sinds:
                                    17 October 2005

                                    Mijne wordt met dit weer ook niet echt warm. Als ik hem een tijd stationair laat lopen wel, slaan de fan’s ook netjes aan. Maar tijdens het rijden komt hij bij 2 blokjes (digi dash). Heb het koelwater al een meerdere keren ververst. Kan me er ook niet druk om maken eigenlijk, s’winters rij ik er toch niet mee.

                                    #18097895
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Koelvin van de Ascona slaat niet aan hoor, met -5 buiten..

                                      blijft net boven het witte (blauwe) hangen..

                                      Willem

                                      #18097896
                                      TedMechanic
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2007

                                        Ik heb zelf met dit weer ook dat m’n TR amper warm wordt. Thermostaat zie je ook netjes open gaan op de klok. Eerst bij warm draaien gaat die tot het midden en dan gaat die weer terug het blauwe in, waar die dan nauwelijks meer uit komt. Nu ik een plankje achter de grille heb gedaan, komt die wel wat verder uit het blauwe, maar nog steeds niet echt overtuigend.

                                        Verwarming doet het overigens prima, als ik ‘m op de voetenstand zet, krijg ik het gewoon heet :P Als ik ‘m uitzet loopt de temperatuur ook wat beter op. Ik zal ‘m wel teveel koelen met m’n verwarming.

                                        #18097897
                                        kaneelschep
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 November 2004

                                          om even in te haken op het meterverhaal.
                                          mijn meter staat ook precies als op de twee fotos als ie warm is.
                                          kachel wordt echter prima warm en thermostaat is nieuw en is volgens mij de juiste.
                                          in de file gaat de fan aan als de meter op de helft staat en zakt dan weer terug naar zoals op de fotoos.

                                          #18097898
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Mijn meter stond op 3/4e als de koelvin aansloeg..
                                            met nieuwe thermosstaat stond deze netjes op de helft met rijden, zover week mijn meter niet af.

                                            Als de Ascona-C nu warm is dat de koelvin aanslaat is de meter nog niet op de helft.

                                            Thermosstaat opent 1e streepje na het witte vlak (koude vlak), daarna blijft ie meestal!! niet buitentemp afhaneklijk) bovenaan het witte vlak steken.

                                            Echter gisteren met een Ford Capri versie 1,5 (anderhalf (1973 t/m 1973) aan een touwtje, volgas slepen op de linkerbaan van de Oostweg in zoetermeer (kon op de linker baan het op de rechterbaan optrekkende verkeer bijhouden) bleef de meter onderaan het witte staan (buiten rond de -2), terwijl deze vanavond bij-7 stond de meter weer bovenaan het witte gedeelte.

                                            word echt tijd voor een nieuwe thermosstaat denk ik zo…

                                            Willem

                                            #18097899
                                            dtbroel
                                              Lid sinds:
                                              9 April 2012

                                              Hartstikke bedankt voor alle tips!! Heb ‘m vandaag doorgespoeld met de tuinslang en twee keer gereinigd met water en ‘n vaatwastablet. Steeds het spul er uit gelaten door de onderste slang van de radiator en de slang van de kachelradiator los te halen. Hoop dat dat voldoende is geweest? De temperatuur van de motor is iig nog ongeveer gelijk aan wat het was maar de kachel wordt nu wel weer snoeiheet king:

                                              Nu heb ik alleen last van het feit dat m’n kachel niet op ‘koud’ kan. Als ik namelijk de temperatuur op het dashboard helemaal links in het blauwe zet, wordt de kachel nog steeds vol gas warm. Hebben jullie misschien nog ideeën waar dit aan kan liggen?

                                              #18097900
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                Dan zal het klepje niet meer bediend worden in het kachelhuis.

                                                Willem

                                                #18097901
                                                dtbroel
                                                  Lid sinds:
                                                  9 April 2012

                                                  Hmm oke, en is daar makkelijk bij te komen of zit dat in de buurt vd kachelradiator?

                                                  #18097903
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Effe kijken of je er vanonder bijkomt, anders zal je toch deeltjes van de Dashboard beplating weg moeten halen.

                                                    willem

                                                    #18097904
                                                    Aapje
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 2009

                                                      Boven het gaspedaal loeren bij het kachelhuis, daar zit de klep van de warmte bediening :)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.