verwarming kapot en koelvloeistofmeter loopt op

Forumindex Forums Modellen Corsa verwarming kapot en koelvloeistofmeter loopt op

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    eko

hallo, ik heb een oude opel corsa automaat uit 1994. Nu doet de verwarming het al een paar weken niet en nu zag ik dat mijn koelvloeistofmeter oploopt tot boven 100 (nog niet in het rood). het ruikt in de auto na rijden ook een beetje alsof er iets verbrand is. Wat kan dit zijn? houdt het verband met elkaar en kan ik nog met mijn auto rijden?

gr Eko

Gerrit78
      Deelnemer

Zit er nog wel koelvloeistof in?

Gerrit78
        Deelnemer

Heb dit namelijk jaren geleden gehad met een Kadett, de kachel gaf alleen nog maar koude lucht en mijn temperatuur stond in het rood.
          Bleek er geen druppel koelvloeistof in te zitten.

Gerrit ;)

eko

ik heb geen idee, ben een technische nitwit.
            Kan ik er nog wel meerijden? of alleen naar de garage?
            gr.Eko

jeroenk
            Deelnemer

Loop inderdaad maar eens je koelvloeistof na. Als dit ontbreekt zou ik ik ‘t weer aanvullen (let op: wel ontluchten, bij deze auto’s simpel: gewoon stationair laten draaien met de dop los en de verliezen aanvullen totdat de motor op temperatuur is en thermostaat open gaat). Dan regelmatig het peil controleren. Als het daalt heb je kans dat je kachelradiateur lek is, waardoor je kvs verliest.

Daarnaast kan het nog tal van andere oorzaken hebben, denk hierbij aan slangen van je koelsysteem of een lekke koppakking. Dat laatste kun je zelf meestal nog wel uitvinden door:

– Aansteker houden bij peilstok van de olie => Knettert het betekent het dat er vocht in zit => Lekke pakking
              – Zoetige lucht uit uitlaat => Koelvloeistof lekt ergens naar binnen bij de cylinders => Lekke pakking

Succes met het uitvinden!

jeroenk
              Deelnemer

@eko wrote:

gr.Eko

Zeker niet mee doorrijden. Als je met temperaturen van 0 graden al tegen de 100 graden zit is er iets echt niet goed. Waarschijnlijk wordt de motor nog net genoeg gekoeld door de rijwind. Koelvloeistof zit in het ronde tankje tegen het schutbord. Als je ‘t zelf niet vertrouwt of aandurft zou ik inderdaad z.s.m. een garage opzoeken.

Als je doorrijdt met een hete motor waarbij de koppakking nog niet stuk is, gaat ie dat vanzelf wel.

Kleine-Paul
                Deelnemer

@eko wrote:

gr.Eko

Koelvloeistofniveau ter plaatste even controleren moet toch lukken denk ik (tegenwoordig ook bij rijlessen/examen)? Rond tankje tegen schutbord zoals gezegd en anders in je instructieboekje kijken.

Ik zou er inderdaad niet te veel mee door gaan rijden, erg warm worden (wel helemaal bij deze temperaturen) is nooit goed. Eerst maar eens naar het vloeistof niveau kijken voor verder te dim dammen.

McKaamos
                  Deelnemer

Vloeistoffen checken lijkt me toch echt iets wat je zou moeten weten.
                    Ik kreeg het zelfs met rijlessen en dat is al jaren terug…

Anyway, tegen het schutbord, bestuurderskant, zit een ronde halftransparante tank met een gele dop waar op staat dat er koelvloeistof in zit.
                    Die moet, bij koude motor, tot iets over de helft gevuld zijn. Op de zijkant van de tank staat ook een pijl die naar het correcte nivo wijst, met de tekst “KALT” erbij.

wim-v6
                    Deelnemer

Ik heb het ook bij de rijlessen gehad…

en het boekje van de auto kan je vertellen waar dit koelvloeistof potje zit, of iemand van dit forum natuurlijk:

Vullen tot de midden (of een iets erboven) van de pot.

Willem

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.