verwarming kapot en koelvloeistofmeter loopt op

Forumindex Forums Modellen Corsa verwarming kapot en koelvloeistofmeter loopt op

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255249
    eko
      Lid sinds:
      10 February 2013

      hallo, ik heb een oude opel corsa automaat uit 1994. Nu doet de verwarming het al een paar weken niet en nu zag ik dat mijn koelvloeistofmeter oploopt tot boven 100 (nog niet in het rood). het ruikt in de auto na rijden ook een beetje alsof er iets verbrand is. Wat kan dit zijn? houdt het verband met elkaar en kan ik nog met mijn auto rijden?

      gr Eko

      #18104784
      Gerrit78
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 December 2010

        Zit er nog wel koelvloeistof in?

        #18104785
        Gerrit78
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 December 2010

          Heb dit namelijk jaren geleden gehad met een Kadett, de kachel gaf alleen nog maar koude lucht en mijn temperatuur stond in het rood.
          Bleek er geen druppel koelvloeistof in te zitten.

          Gerrit ;)

          #18104786
          eko
            Lid sinds:
            10 February 2013

            ik heb geen idee, ben een technische nitwit.
            Kan ik er nog wel meerijden? of alleen naar de garage?
            gr.Eko

            #18104787
            jeroenk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 February 2012

              Loop inderdaad maar eens je koelvloeistof na. Als dit ontbreekt zou ik ik ‘t weer aanvullen (let op: wel ontluchten, bij deze auto’s simpel: gewoon stationair laten draaien met de dop los en de verliezen aanvullen totdat de motor op temperatuur is en thermostaat open gaat). Dan regelmatig het peil controleren. Als het daalt heb je kans dat je kachelradiateur lek is, waardoor je kvs verliest.

              Daarnaast kan het nog tal van andere oorzaken hebben, denk hierbij aan slangen van je koelsysteem of een lekke koppakking. Dat laatste kun je zelf meestal nog wel uitvinden door:

              – Aansteker houden bij peilstok van de olie => Knettert het betekent het dat er vocht in zit => Lekke pakking
              – Zoetige lucht uit uitlaat => Koelvloeistof lekt ergens naar binnen bij de cylinders => Lekke pakking

              Succes met het uitvinden!

              #18104788
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                @eko wrote:

                ik heb geen idee, ben een technische nitwit.
                Kan ik er nog wel meerijden? of alleen naar de garage?
                gr.Eko

                Zeker niet mee doorrijden. Als je met temperaturen van 0 graden al tegen de 100 graden zit is er iets echt niet goed. Waarschijnlijk wordt de motor nog net genoeg gekoeld door de rijwind. Koelvloeistof zit in het ronde tankje tegen het schutbord. Als je ‘t zelf niet vertrouwt of aandurft zou ik inderdaad z.s.m. een garage opzoeken.

                Als je doorrijdt met een hete motor waarbij de koppakking nog niet stuk is, gaat ie dat vanzelf wel.

                #18104789
                Kleine-Paul
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 November 2012

                  @eko wrote:

                  ik heb geen idee, ben een technische nitwit.
                  Kan ik er nog wel meerijden? of alleen naar de garage?
                  gr.Eko

                  Koelvloeistofniveau ter plaatste even controleren moet toch lukken denk ik (tegenwoordig ook bij rijlessen/examen)? Rond tankje tegen schutbord zoals gezegd en anders in je instructieboekje kijken.

                  Ik zou er inderdaad niet te veel mee door gaan rijden, erg warm worden (wel helemaal bij deze temperaturen) is nooit goed. Eerst maar eens naar het vloeistof niveau kijken voor verder te dim dammen.

                  #18104790
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    Vloeistoffen checken lijkt me toch echt iets wat je zou moeten weten.
                    Ik kreeg het zelfs met rijlessen en dat is al jaren terug…

                    Anyway, tegen het schutbord, bestuurderskant, zit een ronde halftransparante tank met een gele dop waar op staat dat er koelvloeistof in zit.
                    Die moet, bij koude motor, tot iets over de helft gevuld zijn. Op de zijkant van de tank staat ook een pijl die naar het correcte nivo wijst, met de tekst “KALT” erbij.

                    #18104791
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Ik heb het ook bij de rijlessen gehad…

                      en het boekje van de auto kan je vertellen waar dit koelvloeistof potje zit, of iemand van dit forum natuurlijk:

                      Vullen tot de midden (of een iets erboven) van de pot.

                      Willem

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.