Forumindex › Forums › Modellen › Astra › verwarming en motorkoeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2013 om 10:47 #17262279
Ik heb de tunnelbak van de kachelradiator uitgebouwd en ik stel het volgende vast:
De buizen aan de kachelradiator voelen direct heet aan.Zowel de kant aan het gaspedaal als de andere kant van de kachelradiator. De kachelradiator voelt ook na paar seconden vasthouden heet.
De bovenste radiatorslang naar de thermostaat voelt heet aan als ik erin knijp.De onderste radiatorslang van de grote radiator voelt warm aan dicht bij het motorblok,maar verder van het motorblok af voelt de radiatorslang koud aan.De radiatorslang van de klein radiator die naast de grote radiator is gemonteerd voelt koud aan zowel dicht bij het motorblok als veraf .De koude /warm draaiknop werkt.
Ik heb de motor laten warm draaien
tot de ventilator van de koelradiator aan gaat. Ik heb de motor nog 25 min laten draaien
maar de ventilator ging niet uit.
Als ik de motor uit zet en daarna onmiddellijk contract weer aanzet
Dan hoor ik de ventilator nog draaien maar na 2 min gaat de ventilator uit.
Nu na deze vaststelling heb ik twee vragen:
Als ik de verwarming aanzet na 30 min rijden heb ik maar een klein beetje warme lucht wanneer deze op de hoogste stand staat .Als ik even stop met de auto dan is de lucht lauw, eigenlijk koud.Is dit omdat de radiatorkachel verstopt is ?
Is dit normaal dat de ventilator niet uitgaat tijdens het draaien van motor?1 december 2013 om 19:47 #18196353Wat voor auto??
Airco ja/nee??Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
1 december 2013 om 20:20 #18196354die kleine radiator die koud blijft is van je airco.
ventilator hoort niet te blijven draaien dat doet die alleen als de temperatuur boven de 92 graden komt dacht ik, daar onder stopt die weer .
thermosschakelaar kan kapot zijn.hoe warm word je koelwater ?
dat je kachel niet warm word kan een verstopping zijn maar , ook een luchtbel in het systeem ,ontlucht em is een keer
dop los van koelreservoir.
motor warm draaien tot koelvin gaat draaien.
kachel op max warm zetten en kijken of je lucht bellen ziet .
knijp ook wat in je radiatorslangen, niet te hard want dan vliegt de koelvloeistof eruit1 december 2013 om 20:48 #18196355Opel Astra 1700TD
geen airco.
ventilator gaat aan op 91 graden en blijft draaien meter zakt niet.
een externe meter om koelwater te meten heb ik niet.
als Ik de dop van het expansievat haal en kijk kookt water niet.
Als de thermostaat niet werkt zou de motor dan niet heet worden en hierdoor
het water niet overlopen als je dop van expansievat haalt?
De rest ga ik morgen eens uitproberen.1 december 2013 om 20:55 #18196356dan zal die kleine radiator je intercooler zijn
1 december 2013 om 20:59 #18196357Ja het is de intercooler heb ik terug gevonden in de vraagbaak.
1 december 2013 om 22:03 #18196358Klopt, Alle Astra’s F en G Turbo Diesels hebben een Intercooler, ook de 68pk Sterke (?? :P) Opel Diesel motor.
Als de Vin al Gaat draaien bij 91 graden, zal de Thermosstaat zijn werk PRIMA!! doen, dit is namelijk een 92graden Exemplaar.
Deze opent vanaf 92 graden en is Volledig open bij 96 of 98 graden.
Maar nu zal het probleem (echt en probleem zal het niet zijn, beter te goede koelen dan niet of onvoldoende koelen), dat de Thermoschakelaar in de Radiateur te vroeg schakeld.
Hierin zal dan een Defect exemplaar, of Verkeerd exemplaar (82graden type bijvoorbeeld) zitten, hier zou ik me niet zo druk om maken..De Verwarming is een ander verhaal, Waarschijnlijk zal hiervan de Kachel radiateur verstopt zitten.
Je kan een Poging kunnen wagen deze met een Flinke straal water TEGEN de stroomrichting in Door te spoelen, zodat het vuil eruit kan…
Anders is Vervangen de enige andere optie..Willem
2 december 2013 om 12:53 #18196359Het is eigenlijk 92 graden.
De Thermoschakelaar is ook reeds vernieuwd welke er juist in zit weet ik niet.
Dat er verschillende soorten Thermoschakelaars bestonden in verschillende graden wist ik niet.
wat ik me wel afvraag is waarom de ventilator niet stopt met draaien achter. 20min?
Is het mogelijk dat de kachelradiator niet werkt als de koperen buizen aan de kachelradiator direct heet aan voelen.Zowel de kant aan het gaspedaal als de andere kant van de kachelradiator en de kachelradiator ook heet voelt na een paar seconden vasthouden ?2 december 2013 om 14:19 #18196360Als de Koelvin aangestuurd word vanaf bijvoorbeeld 82graden, en de thermosstaat gaat open bij 92graden, dan is er altijd voldoende warmte in de radiateur om de koelvin te laten draaien, en zal deze niet stoppen.
Als bij buizen van de Kachelradiateur GOED heet worden zit deze NIET verstopt en zal je probleem in de Mengklep warm / koud zitten, deze zal dan niet of onvoldoende bediend worden bij bedienen met de draaiknop.
Willem
2 december 2013 om 17:58 #18196361wanneer ik de warm /koud mengklep vlug van de warme stand naar de koude stand draai
dan hoor ik een klik op einde.wanneer ik de warm / mengklep vlug van de koude stand naar de warme stand draai
dan hoor ik luchtstroming veranderen.2 december 2013 om 20:45 #18196362@b07 wrote:
die kleine radiator die koud blijft is van je airco.
ventilator hoort niet te blijven draaien dat doet die alleen als de temperatuur boven de 92 graden komt dacht ik, daar onder stopt die weer .
thermosschakelaar kan kapot zijn.hoe warm word je koelwater ?
dat je kachel niet warm word kan een verstopping zijn maar , ook een luchtbel in het systeem ,ontlucht em is een keer
dop los van koelreservoir.
motor warm draaien tot koelvin gaat draaien.
kachel op max warm zetten en kijken of je lucht bellen ziet .
knijp ook wat in je radiatorslangen, niet te hard want dan vliegt de koelvloeistof eruitIk heb de motor laten warm draaien met de dop van expansievat eraf en gewacht tot de koelvin aanging.
Maar ik zag geen luchtbellen in het expansievat.Wanneer ik in de radiatorslangen door kneep zag soms een kleine blaasjes op water staan.
Ik heb nog eens aan de koperbuizen van de radiatorkachel gevoeld en deze voelen na enkele seconden heet aan.bij de radiatorkachel duurt enkele seconden langer voor het heet aanvoelt.
Onderaan aan de wagen heb ik ook eens aan de rubberslangen van de
radiatorkachel gevoeld de kant aan
passagier voelt heet aan als je er een tijdje in knijpt.De kant van de bestuurder voelt warm aan als je erin knijpt en blijft aan voelen.3 december 2013 om 21:56 #18196363Ik wil volgende nog toevoegen.
ik heb vandaag de tunnelbak terug gemonteerd.
om de luchtstroming te testen.
ik heb de wagen laten warm draaien 25min met de aanjager op stand 1
Na 25min is redelijk warm in de auto.
wanneer dan een stukje ga rijden met de aanjager op stand 3 is de lucht licht warm .
wanneer de aanjager op stand 4 plaats is de lucht eerst nog licht warm,maar na enkele seconden
voelt de lucht fris aan.De lucht voelt aan zoals wanneer je in de zomer een ventilator op je gezicht laat blazen.3 december 2013 om 22:15 #18196364Heb je een astra G? Want dan kan het ook zijn dat je koelmodule defect is of je sensor niet goed is. Dan gaat de fan ook draaien meteen als je de auto start of vrij snel erna.
5 december 2013 om 19:52 #18196365Het is een F ,
de fan begint na 20 min draaien5 december 2013 om 22:19 #18196366Klinkt als verstopte radiateur, als de slangen in de motorruimte vanaf de kachelradiateur een verschillende warmte afgeven, deze moeten even HEET!! zijn..
Willem
6 december 2013 om 20:50 #18196367@wim-v6 wrote:
Klinkt als verstopte radiateur, als de slangen in de motorruimte vanaf de kachelradiateur een verschillende warmte afgeven, deze moeten even HEET!! zijn..
Willem
bedoel je dan verstopte kachelradiateur of de koel radiator van de motor?
7 december 2013 om 20:21 #18196368kachelradiateur, als je de slangen bij je schutbord bedoeld. dat die niet gelijke warmte afgeven.
Willem
7 december 2013 om 21:57 #18196369Als die stationair wel warm wordt en tijdens rijden afkoeld kan hett de thermostaat wel zijn.. voel een aan de slang bij de thermostaat, die moet koud blijven tot de motor zijn bedrijf temperatuur heeft bereikt..
Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk
7 december 2013 om 23:32 #18196370@wim-v6 wrote:
kachelradiateur, als je de slangen bij je schutbord bedoeld. dat die niet gelijke warmte afgeven.
Willem
Met het schutbord bedoel je zeker
de achterkant van de motor waar de rubber slangen in
de wagen ruimte ingaan waar de klem banden opzitten van de radiatorkachel.8 december 2013 om 10:32 #18196371Jup
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.