verwarming en motorkoeling

Forumindex Forums Modellen Astra verwarming en motorkoeling

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262279
    tommy_077
      Lid sinds:
      24 August 2010

      Ik heb de tunnelbak van de kachelradiator uitgebouwd en ik stel het volgende vast:
      De buizen aan de kachelradiator voelen direct heet aan.Zowel de kant aan het gaspedaal als de andere kant van de kachelradiator. De kachelradiator voelt ook na paar seconden vasthouden heet.
      De bovenste radiatorslang naar de thermostaat voelt heet aan als ik erin knijp.De onderste radiatorslang van de grote radiator voelt warm aan dicht bij het motorblok,maar verder van het motorblok af voelt de radiatorslang koud aan.De radiatorslang van de klein radiator die naast de grote radiator is gemonteerd voelt koud aan zowel dicht bij het motorblok als veraf .De koude /warm draaiknop werkt.
      Ik heb de motor laten warm draaien
      tot de ventilator van de koelradiator aan gaat. Ik heb de motor nog 25 min laten draaien
      maar de ventilator ging niet uit.
      Als ik de motor uit zet en daarna onmiddellijk contract weer aanzet
      Dan hoor ik de ventilator nog draaien maar na 2 min gaat de ventilator uit.
      Nu na deze vaststelling heb ik twee vragen:
      Als ik de verwarming aanzet na 30 min rijden heb ik maar een klein beetje warme lucht wanneer deze op de hoogste stand staat .Als ik even stop met de auto dan is de lucht lauw, eigenlijk koud.

      Is dit omdat de radiatorkachel verstopt is ?
      Is dit normaal dat de ventilator niet uitgaat tijdens het draaien van motor?

      #18196353
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Wat voor auto??
        Airco ja/nee??

        Willem

        Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

        #18196354
        b07
          Lid sinds:
          24 February 2009

          die kleine radiator die koud blijft is van je airco.

          ventilator hoort niet te blijven draaien dat doet die alleen als de temperatuur boven de 92 graden komt dacht ik, daar onder stopt die weer .
          thermosschakelaar kan kapot zijn.

          hoe warm word je koelwater ?

          dat je kachel niet warm word kan een verstopping zijn maar , ook een luchtbel in het systeem ,ontlucht em is een keer
          dop los van koelreservoir.
          motor warm draaien tot koelvin gaat draaien.
          kachel op max warm zetten en kijken of je lucht bellen ziet .
          knijp ook wat in je radiatorslangen, niet te hard want dan vliegt de koelvloeistof eruit

          #18196355
          tommy_077
            Lid sinds:
            24 August 2010

            Opel Astra 1700TD
            geen airco.
            ventilator gaat aan op 91 graden en blijft draaien meter zakt niet.
            een externe meter om koelwater te meten heb ik niet.
            als Ik de dop van het expansievat haal en kijk kookt water niet.
            Als de thermostaat niet werkt zou de motor dan niet heet worden en hierdoor
            het water niet overlopen als je dop van expansievat haalt?
            De rest ga ik morgen eens uitproberen.

            #18196356
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              dan zal die kleine radiator je intercooler zijn

              #18196357
              tommy_077
                Lid sinds:
                24 August 2010

                Ja het is de intercooler heb ik terug gevonden in de vraagbaak.

                #18196358
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Klopt, Alle Astra’s F en G Turbo Diesels hebben een Intercooler, ook de 68pk Sterke (?? :P) Opel Diesel motor.

                  Als de Vin al Gaat draaien bij 91 graden, zal de Thermosstaat zijn werk PRIMA!! doen, dit is namelijk een 92graden Exemplaar.
                  Deze opent vanaf 92 graden en is Volledig open bij 96 of 98 graden.
                  Maar nu zal het probleem (echt en probleem zal het niet zijn, beter te goede koelen dan niet of onvoldoende koelen), dat de Thermoschakelaar in de Radiateur te vroeg schakeld.
                  Hierin zal dan een Defect exemplaar, of Verkeerd exemplaar (82graden type bijvoorbeeld) zitten, hier zou ik me niet zo druk om maken..

                  De Verwarming is een ander verhaal, Waarschijnlijk zal hiervan de Kachel radiateur verstopt zitten.
                  Je kan een Poging kunnen wagen deze met een Flinke straal water TEGEN de stroomrichting in Door te spoelen, zodat het vuil eruit kan…
                  Anders is Vervangen de enige andere optie..

                  Willem

                  #18196359
                  tommy_077
                    Lid sinds:
                    24 August 2010

                    Het is eigenlijk 92 graden.
                    De Thermoschakelaar is ook reeds vernieuwd welke er juist in zit weet ik niet.
                    Dat er verschillende soorten Thermoschakelaars bestonden in verschillende graden wist ik niet.
                    wat ik me wel afvraag is waarom de ventilator niet stopt met draaien achter. 20min?
                    Is het mogelijk dat de kachelradiator niet werkt als de koperen buizen aan de kachelradiator direct heet aan voelen.Zowel de kant aan het gaspedaal als de andere kant van de kachelradiator en de kachelradiator ook heet voelt na een paar seconden vasthouden ?

                    #18196360
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Als de Koelvin aangestuurd word vanaf bijvoorbeeld 82graden, en de thermosstaat gaat open bij 92graden, dan is er altijd voldoende warmte in de radiateur om de koelvin te laten draaien, en zal deze niet stoppen.

                      Als bij buizen van de Kachelradiateur GOED heet worden zit deze NIET verstopt en zal je probleem in de Mengklep warm / koud zitten, deze zal dan niet of onvoldoende bediend worden bij bedienen met de draaiknop.

                      Willem

                      #18196361
                      tommy_077
                        Lid sinds:
                        24 August 2010

                        wanneer ik de warm /koud mengklep vlug van de warme stand naar de koude stand draai
                        dan hoor ik een klik op einde.

                        wanneer ik de warm / mengklep vlug van de koude stand naar de warme stand draai
                        dan hoor ik luchtstroming veranderen.

                        #18196362
                        tommy_077
                          Lid sinds:
                          24 August 2010

                          @b07 wrote:

                          die kleine radiator die koud blijft is van je airco.

                          ventilator hoort niet te blijven draaien dat doet die alleen als de temperatuur boven de 92 graden komt dacht ik, daar onder stopt die weer .
                          thermosschakelaar kan kapot zijn.

                          hoe warm word je koelwater ?

                          dat je kachel niet warm word kan een verstopping zijn maar , ook een luchtbel in het systeem ,ontlucht em is een keer
                          dop los van koelreservoir.
                          motor warm draaien tot koelvin gaat draaien.
                          kachel op max warm zetten en kijken of je lucht bellen ziet .
                          knijp ook wat in je radiatorslangen, niet te hard want dan vliegt de koelvloeistof eruit

                          Ik heb de motor laten warm draaien met de dop van expansievat eraf en gewacht tot de koelvin aanging.
                          Maar ik zag geen luchtbellen in het expansievat.Wanneer ik in de radiatorslangen door kneep zag soms een kleine blaasjes op water staan.
                          Ik heb nog eens aan de koperbuizen van de radiatorkachel gevoeld en deze voelen na enkele seconden heet aan.bij de radiatorkachel duurt enkele seconden langer voor het heet aanvoelt.
                          Onderaan aan de wagen heb ik ook eens aan de rubberslangen van de
                          radiatorkachel gevoeld de kant aan
                          passagier voelt heet aan als je er een tijdje in knijpt.De kant van de bestuurder voelt warm aan als je erin knijpt en blijft aan voelen.

                          #18196363
                          tommy_077
                            Lid sinds:
                            24 August 2010

                            Ik wil volgende nog toevoegen.
                            ik heb vandaag de tunnelbak terug gemonteerd.
                            om de luchtstroming te testen.
                            ik heb de wagen laten warm draaien 25min met de aanjager op stand 1
                            Na 25min is redelijk warm in de auto.
                            wanneer dan een stukje ga rijden met de aanjager op stand 3 is de lucht licht warm .
                            wanneer de aanjager op stand 4 plaats is de lucht eerst nog licht warm,maar na enkele seconden
                            voelt de lucht fris aan.De lucht voelt aan zoals wanneer je in de zomer een ventilator op je gezicht laat blazen.

                            #18196364
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Heb je een astra G? Want dan kan het ook zijn dat je koelmodule defect is of je sensor niet goed is. Dan gaat de fan ook draaien meteen als je de auto start of vrij snel erna.

                              #18196365
                              tommy_077
                                Lid sinds:
                                24 August 2010

                                Het is een F ,
                                de fan begint na 20 min draaien

                                #18196366
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Klinkt als verstopte radiateur, als de slangen in de motorruimte vanaf de kachelradiateur een verschillende warmte afgeven, deze moeten even HEET!! zijn..

                                  Willem

                                  #18196367
                                  tommy_077
                                    Lid sinds:
                                    24 August 2010

                                    @wim-v6 wrote:

                                    Klinkt als verstopte radiateur, als de slangen in de motorruimte vanaf de kachelradiateur een verschillende warmte afgeven, deze moeten even HEET!! zijn..

                                    Willem

                                    bedoel je dan verstopte kachelradiateur of de koel radiator van de motor?

                                    #18196368
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      kachelradiateur, als je de slangen bij je schutbord bedoeld. dat die niet gelijke warmte afgeven.

                                      Willem

                                      #18196369
                                      robin6833
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 June 2012

                                        Als die stationair wel warm wordt en tijdens rijden afkoeld kan hett de thermostaat wel zijn.. voel een aan de slang bij de thermostaat, die moet koud blijven tot de motor zijn bedrijf temperatuur heeft bereikt..

                                        Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk

                                        #18196370
                                        tommy_077
                                          Lid sinds:
                                          24 August 2010

                                          @wim-v6 wrote:

                                          kachelradiateur, als je de slangen bij je schutbord bedoeld. dat die niet gelijke warmte afgeven.

                                          Willem

                                          Met het schutbord bedoel je zeker
                                          de achterkant van de motor waar de rubber slangen in
                                          de wagen ruimte ingaan waar de klem banden opzitten van de radiatorkachel.

                                          #18196371
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Jup

                                            Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.