Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Vervangen voorste veren manta a "iemand ervaring?"
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2010 om 22:34 #17223943
Eèn van de volgende stappen die ik dien uit te voeren is het plaatsen van originele veren vooraan.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet welk gereedschap ik eventueel nodig heb?
Heb eens gelezen over een “haak”.Alle hulp welkom, dank bij voorbaat.
Groeten Gert.26 juli 2010 om 07:29 #17704104je hebt veren klemmen nodig even vragen bij een garage bedrijf ,,,t,is wel een klusje hoor :hmmz
10 augustus 2010 om 20:47 #17704105klemmen heb ik effe gekocht,vandaag geprobeerd.
Dat is geen lachertje hoor,èèn kant komt steeds weer los.
probeer ze toch zo gelijk mogelijk op te spannen!
werkplaats handboek gevonden,daar staat een spanner in die aan de binnenzijde van de veer gebruikt word.
Ziet er wel veiliger en stabieler uit!!
Morgen effe proberen na te maken.Groeten Gert
10 augustus 2010 om 21:09 #17704106Dat is het mooie bij de A-Manta:
Hier zit normaal de schokdemper in de veer.
Als je deze los krijgt, kun je deze demonteren en een draadeind gebruiken met een flinke stalen plaat aan de onderzijde.
Bij mij was het wel nodig om de stabilisatorstang los te halen van de balken, anders kwam de draagarm niet laag genoeg.
10 augustus 2010 om 22:17 #17704107origineel gepost door kermitmanta a
klemmen heb ik effe gekocht,vandaag geprobeerd.
Dat is geen lachertje hoor,èèn kant komt steeds weer los.
probeer ze toch zo gelijk mogelijk op te spannen!
werkplaats handboek gevonden,daar staat een spanner in die aan de binnenzijde van de veer gebruikt word.
Ziet er wel veiliger en stabieler uit!!
Morgen effe proberen na te maken.Groeten Gert
Die losse draadeind veerspanners heef mij bijna een oog gekost :o Toen ik de veer er uit had schoot er zo’n spanner
af en in mijn oog, voor mij alleen nog de profesionele veerspanners:agent11 augustus 2010 om 09:16 #17704108ja ben er voorzichtig mee.
voor je het weet is ie (de veer) door t dak er van door.
ik zou zeker een goede klemmen gebruiken.
die ik heb zitten schroefjes aan daar je de veer mee in de klem houd (schieter nooit af).
31 januari 2011 om 20:50 #17704109Kan weer aan de slag,de veerspanner die ik vorige week besteld had is toegekomen!
Al effe uitgetest,door een veer samen te spannen,dit word een fluitje van een cent!
Pics volgen.
Greetz Gert31 januari 2011 om 21:30 #17704110[rquote=1729297&tid=130233&author=postbusmanta]Dat is het mooie bij de A-Manta:
Hier zit normaal de schokdemper in de veer.
Als je deze los krijgt, kun je deze demonteren en een draadeind gebruiken met een flinke stalen plaat aan de onderzijde.
Bij mij was het wel nodig om de stabilisatorstang los te halen van de balken, anders kwam de draagarm niet laag genoeg.[/rquote]
doe ik ook altijd…
stabi los van de balk..en fusee draagarm ff lostikkenliever dan de veer te ver op spanning zetten…
heb wel eens gehoord van iemand dat de veer door t golfplatendak van de schuur plofte…
1 februari 2011 om 12:06 #17704111gebruikte altijd een spanband gaat ook goed
1 februari 2011 om 15:25 #17704112Spanband heb ik ooit gezien bij een c-kadett
en die kerel kon zich bijna niet meer voortplanten! (netjes omschreven he ) :P haha
Dat is echt lomp met spanband.Gewoon goede veerspanners en niet van die flutdingen
1 februari 2011 om 15:56 #17704113Wat ik meestal doe is:
1. stabilisator stang losmaken bij de chassislangsliggers.
2. Wieldemonteren en schokdemper onder loshalen.
3. 2 kleine spanbanden om ong 3 windingen van de veer trekken. Als je de onderste draagarm met de krik optilt hoef je niet zoveel te ratelen. Je trekt de veren ongeveer 6 cm naar elkaar toe. Dus geen enorme spanning opbouwen.
4. bovenste fusee loshalen 2 bouten.
Draai even de langebout die de onderste draagarm op zn plek houdt los (om je draagarmrubbers te beschermen)
5. Je laat nu de onderste draagarm zakken en de veer komt zonder gevaar vrij.
6. Nieuwe veren klem je weer ongeveer 6 cm met 2 spanbandjes
7 veer onder en boven goed inzetten
8 onderste draagarm omhoog krikken tot de fusee weer op zn plek gezet kan worden.
9. Nu zet je alles weer vast (vergeet niet de bout van je draagarm vast te zetten)1 februari 2011 om 16:03 #17704114[rquote=1857230&tid=130233&author=hum]gebruikte altijd een spanband gaat ook goed[/rquote]
:hmmz
ik ken ze die zijn ook zo ‘slim’
men neme een lijmklem :o1 februari 2011 om 18:18 #17704115[rquote=1729297&tid=130233&author=postbusmanta]Dat is het mooie bij de A-Manta:
Hier zit normaal de schokdemper in de veer.
Als je deze los krijgt, kun je deze demonteren en een draadeind gebruiken met een flinke stalen plaat aan de onderzijde.
Bij mij was het wel nodig om de stabilisatorstang los te halen van de balken, anders kwam de draagarm niet laag genoeg.[/rquote]
Deze volg ik nog niet helemaal;
Je maakt de schokdemper los terwijl de auto nog op de wielen staat en zet er dan een draadeind met plaat in,
vervolgens de auto opkrikken en het draadeind langzaam los draaien tot de veer los ligt??? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.