Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vervangen voorste veerpotten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2010 om 19:33 #17216713
Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?
26 januari 2010 om 20:41 #17600279origineel gepost door Goossens Bjorn
Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?gewoon op een 2 kolomsbrug of op krikken
3 moertjes van boven los en de stuurstangetjes en de rst van de bouten onder aan
en je pakt hem er zo tussen weg
daar hoeft die echt niet voor op de richtbank26 januari 2010 om 20:42 #17600280of bedoel je waar de veerpoten vast zitten
26 januari 2010 om 20:44 #17600281nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.
26 januari 2010 om 20:57 #17600282origineel gepost door Goossens Bjorn
nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.bij mij is een veerpoot de schokbreker met veer en al
compleet is dat een veerpoot in nl
maar voor dat las werk hoeft die ook niet op de richt bank
ik heb bij mijn eigen een veerpoot brug er op gezet
en wielen van de grond af
en stukken gemaakt van 2mm plaat en die er in gelast
en voor dat je het vast last kruislings goed op meten
dat je veerpoten wel goed blijven staan
en ik heb die balkjes aan de zijkant ook veranderd
die heb ik van voren open gemaakt
dat het vocht en vuil er beter weg kan en betere lucht doorstroom28 januari 2010 om 11:36 #17600283fckk !!
Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
Was dat binnenscherm zo slecht??Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..
Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry
Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics
Nog ff dit ….
Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???
grtsss
Gert…
28 januari 2010 om 12:43 #17600284Als je die 2 opstaande randen bedoelt, die tussen de veerdomes en het binnenscherm staan. Die vindt je alleen terug bij de versies met ABS, en dat was bij de A2.
Maar als je bovenstaande foto’s indrukwekkend vindt, kijk maar een naar dit engelse project van een Monza. dat is pas schrikken.
28 januari 2010 om 14:57 #17600285Rinus
idd erg indrukwekkend ,,,
wat een rotte bak,,, dat ze daar zoveel moeite in stoppen ,,,
Tja hobby ,,,,,,Alleen bij a 2 met abs ??
k heb hier een a1 staan zonder abs die t ook heeft ,…
gr
Gert
28 januari 2010 om 15:18 #17600286meestal is het plaatwerk om de potten heen verrot en niet de potten zelf omdat dit dikker is dan de rest wil je de potten wel vervangen let dan op dat er verscil tussen 4 en 6 cilinders zit goed opletten dat je de goeien krijgt
28 januari 2010 om 15:32 #17600287Gelukkig is er bij de senator van mij niet veel te zien ,, behalve een tweetal kleine plekjes die ik gelijk goed behandelt heb ,,,
Wel iets om scherp in de gaten te houden dus …
Gert
28 januari 2010 om 17:02 #17600288origineel gepost door variant
fckk !!Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
Was dat binnenscherm zo slecht??Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..
Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry
Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics
Nog ff dit ….
Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???
grtsss
Gert…
nee dat viel reuze mee
voordat ik hem uit mekaar heb gehaald was die net apk gekeurd
het waren twee kleine plekjes
maar het roest zat er wel ver tussen gekropen
vandaar die grote stukken er uit
en ik wou het goed stevig hebben
en van dik materiaal en daarom heb ik het er tot het schutbord uitgehaald
als je nu een klein stukje moet lassen of iets groter
dat maakt ook al niet uit28 januari 2010 om 18:53 #17600289hoi
even een aanvulling op fluks zijn opmerking
de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd
je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten
een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo
terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza
het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders
28 januari 2010 om 19:35 #17600290origineel gepost door opelforever
hoieven een aanvulling op fluks zijn opmerking
de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd
je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten
een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo
terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza
het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders
weer wat geleerd:)
ik wist dat er verschil in zat
maar wist nooit waarom29 januari 2010 om 07:25 #17600291Als ik onder de kap van m’n Rekord en Monza kijk, zie ik “duidelijk” een verschil. Die van de Rekord lijken iets rechter te staan, en die van de Monza iets meer schuiner. Voor de rest lijkt het allemaal hetzelfde.
18 mei 2010 om 15:53 #17600292Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Leuk topic, mag van de winter ook aan de bak met mijn veerpoten.
18 mei 2010 om 19:08 #17600293Is goed te doen,als je wat handig bent,veerpoot brug ertussen en gaan met die banaan…
Slechter als af fabriek kun je het haast toch niet maken.
20 mei 2010 om 09:23 #17600294Zo,n veerpootbrug isleuk maar dan moet ie wel passen.
Als je een veerpootbrug koopt is die op maat van een auto waarbij depoten nog intact (origineel) zijn. Bij de meeste auto’s waarbij aan de veerpoten gelast moet worden klopt de tussen maat niet waardoor je de veerpootbrug er niet tussen krijgt.
Je kan dan of de veerpootbrug inkorten zodat ie wel past en deze maat houden, of je kijkt (meten is weten) welke poot (of allebei) niet goed zit en zet die gelijk goed.Bij mij was 1 kant ingezakt. Ik heb toen een verstelbare veerpootbrug gemaakt waardoor ik, na het verwijderen van het slechte plaatwerk, de veerpoot op de juiste maat kon zetten. Daarna alle plaatwerk (dikker) er weer ingelast.
Ik heb nog voor beide zijden de ABS verstevigingen liggen om deze t.z.t. er ook nog in te lassen.
Mocht iemand interesse hierin hebben dan kan ik wel een tekening verzorgen zodat je ze na kan maken.20 mei 2010 om 09:37 #17600295Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970:thumbup:thumbup:thumbup
20 mei 2010 om 09:56 #17600296Ik word bang als ik dit soort dingen lees en zie…:hmmz :(
20 mei 2010 om 10:03 #17600297Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970veerpoten zijn nie allemaal slecht,
gewoon goed kijken, zowel boven als onderkant :thumbup20 mei 2010 om 11:04 #17600298Als het niet vervangen is, is het dan dubbele beplating?
21 mei 2010 om 06:48 #17600299origineel gepost door champo
Als het niet vervangen is, is het dan dubbele beplating?Deels dubbele beplating, vooral rond de veerpoothoed. Die loopt onder het binnenscherm door met een vrij dikke rand (kun je ook zien, als je in de wielkast kijkt).
Deze constructie vindt je in de volgende modellen: Monza, Senator A, Rekord E, Commodore C. De overige Opel modellen hebben andere constructies.
Eigenlijk het enige echt zwakke punt van deze modellen, te samen met de ruimte achter de verstevigingsdriehoek bij de afwatering, naast natuurlijk de “gewone”Opelpuntjes.
Maar er zijn ook gewoon goede exemplaren, die daar niks hebben. Mijn Rekord heeft daar helemaal niks, is nog net zo nieuw daar als vanaf fabriek.En die is toch ook 30 jaar oud nu.
Ligt er gewoon ook heel erg aan, wat vorige eigenaren gedaan hebben mbt de roestpreventie, die van fabriek uit miserabel was. Mijn auto’s hebben allemaal vanaf de eerste eigenaar een goede roestpreventie gehad, en dat scheel drie slokken op een borrel. :P:P:P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.