Vervangen voorste veerpotten

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Vervangen voorste veerpotten

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216713
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?

      #17600279
      obelix
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 November 2005

        origineel gepost door Goossens Bjorn
        Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?

        gewoon op een 2 kolomsbrug of op krikken
        3 moertjes van boven los en de stuurstangetjes en de rst van de bouten onder aan
        en je pakt hem er zo tussen weg
        daar hoeft die echt niet voor op de richtbank

        #17600280
        obelix
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 November 2005

          of bedoel je waar de veerpoten vast zitten

          #17600281
          Opel_Bjorn
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2008

            nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.

            #17600282
            obelix
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 November 2005

              origineel gepost door Goossens Bjorn
              nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.

              bij mij is een veerpoot de schokbreker met veer en al
              compleet is dat een veerpoot in nl
              maar voor dat las werk hoeft die ook niet op de richt bank
              ik heb bij mijn eigen een veerpoot brug er op gezet
              en wielen van de grond af
              en stukken gemaakt van 2mm plaat en die er in gelast
              en voor dat je het vast last kruislings goed op meten
              dat je veerpoten wel goed blijven staan








              en ik heb die balkjes aan de zijkant ook veranderd
              die heb ik van voren open gemaakt
              dat het vocht en vuil er beter weg kan en betere lucht doorstroom

              #17600283
              variant
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2005

                fckk !!

                Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
                Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
                Was dat binnenscherm zo slecht??

                Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..

                Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry

                Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics

                Nog ff dit ….

                Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???

                grtsss

                Gert…

                #17600284
                rinus de boer
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  Als je die 2 opstaande randen bedoelt, die tussen de veerdomes en het binnenscherm staan. Die vindt je alleen terug bij de versies met ABS, en dat was bij de A2.

                  Maar als je bovenstaande foto’s indrukwekkend vindt, kijk maar een naar dit engelse project van een Monza. dat is pas schrikken.

                  http://www.twomas.co.uk/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=610

                  #17600285
                  variant
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 March 2005

                    Rinus

                    idd erg indrukwekkend ,,,

                    wat een rotte bak,,, dat ze daar zoveel moeite in stoppen ,,,
                    Tja hobby ,,,,,,

                    Alleen bij a 2 met abs ??

                    k heb hier een a1 staan zonder abs die t ook heeft ,…

                    gr

                    Gert

                    #17600286
                    fluks
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 October 2005

                      meestal is het plaatwerk om de potten heen verrot en niet de potten zelf omdat dit dikker is dan de rest wil je de potten wel vervangen let dan op dat er verscil tussen 4 en 6 cilinders zit goed opletten dat je de goeien krijgt

                      #17600287
                      variant
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 March 2005

                        Gelukkig is er bij de senator van mij niet veel te zien ,, behalve een tweetal kleine plekjes die ik gelijk goed behandelt heb ,,,

                        Wel iets om scherp in de gaten te houden dus …

                        Gert

                        #17600288
                        obelix
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 November 2005

                          origineel gepost door variant
                          fckk !!

                          Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
                          Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
                          Was dat binnenscherm zo slecht??

                          Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..

                          Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry

                          Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics

                          Nog ff dit ….

                          Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???

                          grtsss

                          Gert…

                          nee dat viel reuze mee
                          voordat ik hem uit mekaar heb gehaald was die net apk gekeurd
                          het waren twee kleine plekjes
                          maar het roest zat er wel ver tussen gekropen
                          vandaar die grote stukken er uit
                          en ik wou het goed stevig hebben
                          en van dik materiaal en daarom heb ik het er tot het schutbord uitgehaald
                          als je nu een klein stukje moet lassen of iets groter
                          dat maakt ook al niet uit

                          #17600289
                          opelforever
                            Lid sinds:
                            22 November 2008

                            hoi

                            even een aanvulling op fluks zijn opmerking

                            de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd

                            je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten

                            een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo

                            terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza

                            het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders

                            #17600290
                            obelix
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 November 2005

                              origineel gepost door opelforever
                              hoi

                              even een aanvulling op fluks zijn opmerking

                              de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd

                              je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten

                              een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo

                              terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza

                              het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders

                              weer wat geleerd:)
                              ik wist dat er verschil in zat
                              maar wist nooit waarom

                              #17600291
                              rinus de boer
                                Lid sinds:
                                2 July 2004

                                Als ik onder de kap van m’n Rekord en Monza kijk, zie ik “duidelijk” een verschil. Die van de Rekord lijken iets rechter te staan, en die van de Monza iets meer schuiner. Voor de rest lijkt het allemaal hetzelfde.

                                #17600292
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Leuk topic, mag van de winter ook aan de bak met mijn veerpoten.

                                  #17600293
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    Is goed te doen,als je wat handig bent,veerpoot brug ertussen en gaan met die banaan…

                                    Slechter als af fabriek kun je het haast toch niet maken.

                                    #17600294
                                    astraminator
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 August 2004

                                      Zo,n veerpootbrug isleuk maar dan moet ie wel passen.
                                      Als je een veerpootbrug koopt is die op maat van een auto waarbij depoten nog intact (origineel) zijn. Bij de meeste auto’s waarbij aan de veerpoten gelast moet worden klopt de tussen maat niet waardoor je de veerpootbrug er niet tussen krijgt.
                                      Je kan dan of de veerpootbrug inkorten zodat ie wel past en deze maat houden, of je kijkt (meten is weten) welke poot (of allebei) niet goed zit en zet die gelijk goed.

                                      Bij mij was 1 kant ingezakt. Ik heb toen een verstelbare veerpootbrug gemaakt waardoor ik, na het verwijderen van het slechte plaatwerk, de veerpoot op de juiste maat kon zetten. Daarna alle plaatwerk (dikker) er weer ingelast.

                                      Ik heb nog voor beide zijden de ABS verstevigingen liggen om deze t.z.t. er ook nog in te lassen.
                                      Mocht iemand interesse hierin hebben dan kan ik wel een tekening verzorgen zodat je ze na kan maken.

                                      #17600295
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        :thumbup:thumbup:thumbup

                                        #17600296
                                        champo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 May 2006

                                          Ik word bang als ik dit soort dingen lees en zie…:hmmz :(

                                          #17600297
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            veerpoten zijn nie allemaal slecht,
                                            gewoon goed kijken, zowel boven als onderkant :thumbup

                                            #17600298
                                            champo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 May 2006

                                              Als het niet vervangen is, is het dan dubbele beplating?

                                              #17600299
                                              rinus de boer
                                                Lid sinds:
                                                2 July 2004

                                                origineel gepost door champo
                                                Als het niet vervangen is, is het dan dubbele beplating?

                                                Deels dubbele beplating, vooral rond de veerpoothoed. Die loopt onder het binnenscherm door met een vrij dikke rand (kun je ook zien, als je in de wielkast kijkt).

                                                Deze constructie vindt je in de volgende modellen: Monza, Senator A, Rekord E, Commodore C. De overige Opel modellen hebben andere constructies.

                                                Eigenlijk het enige echt zwakke punt van deze modellen, te samen met de ruimte achter de verstevigingsdriehoek bij de afwatering, naast natuurlijk de “gewone”Opelpuntjes.

                                                Maar er zijn ook gewoon goede exemplaren, die daar niks hebben. Mijn Rekord heeft daar helemaal niks, is nog net zo nieuw daar als vanaf fabriek.En die is toch ook 30 jaar oud nu.

                                                Ligt er gewoon ook heel erg aan, wat vorige eigenaren gedaan hebben mbt de roestpreventie, die van fabriek uit miserabel was. Mijn auto’s hebben allemaal vanaf de eerste eigenaar een goede roestpreventie gehad, en dat scheel drie slokken op een borrel. :P:P:P

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.