vervangen oliepomp c20xe

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) vervangen oliepomp c20xe

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    st3nnis

Weet er iemand hier of de oliepomp te vervangen is zonder het blok uit een corsa b te halen is?
      iemand ervaring?
      ik wil deze binnenkort gaan vervangen.

mvg Dennis

Vinci
      Deelnemer

Zo strak zit het blok nou toch ook weer niet op het chassis? En anders is het maar een paar bouten los en kun je hem een stukje laten zakken toch?

st3nnis

maar de krukas hoef ik niet los te maken?

Mr. Bone
          Deelnemer

Nee, de krukas hoef niet los

Koelvin, uitlaatspruitstuk, carterpan, distributie compleet

Die koelvin is dan FF over mijn Kadett gesproken omdat anders me spruitstuk er niet af gaat, of dit bij een Corsa B ook zo zit weet ik niet.

Als advies wil ik je meegeven dat als je de pomp heb gedaan, gelijk een nieuw oliefilter te nemen en deze vast te vullen met olie. Uiteraard vul je de motor ook met verse olie.
            Start de motor dan zonder dat deze aanslaat door bv de bobinekabel eraf te halen of brandstofrelais of …….. , dit om de olie alvast rond te pompen zodat je motor de 1e secondes niet droog draait als je deze gelijk zou laten aanslaan. Als je dit 2x een seconde of 20 doet komt het goed. Als binnen die tijd je oliedruklampje uitgaat tijdens het rond starten, is het helemaal perfect.

succes

st3nnis

Oke ,bedankt voor de tip!
              Ik heb namelijk mijn oliepomp kapot en daardoor wat schade in mijn blok.
              nu valt het tot nu toe mee met de schade, alleen de glijlager, maar ik heb ook de kop eraf gehaald om evt schade daar te zien.
              Maar alles ziet er tot nu toe goed uit !
              Pomp bestellen filter (is pas 1500km oud )bestellen en lagers en pakkingen en ik kan weer rijden :)

Mr. Bone
              Deelnemer

Die tip van hierboven geldt helemaal als je kop eraf is geweest, omdat de olie dan ECHT door het hele blok moet.
                Al is je oliefilter 100 km oud, als je kop eraf gaat, moet er gewoon een nieuwe op.
                Die 5 euro voor zo’n oliefilter zijn de kosten niet, alleen wel zonde van de olie zelf.
                Zeker met lagerschade moet je geen risico nemen ivm eventuele slijpselresten en alles dus zeer goed reinigen en controleren.

Gelijk ARP drijfstangbouten en een C20LET koppakking?

st3nnis

Ik heb net zitten kijken voor de onderdelen en ik denk wel dat ik arp’s neem en ook acl glijlagers .
                  Maar zit er dan echt zoveel verschil tussen de koppakingen van xe en let?
                  Ook heb ik nog een afgeperste coscastkop liggen , heeft deze een echt groot voordeel op de ks700 kop die er nu op zit?
                  Deze heeft ook helemaal geen roetvorming iod, wat de coscast wel veel had(wil waarschijnlijk wat over de km’s zeggen)
                  De olie was gewoon goed ook toen ik hem 1500km verving, en er is al een geruime tijd toen met een 82 graden thermostaat gereden.
                  Maar ik vervang inderdaad gewoon de filter .
                  Nog een tip over het inwendig schoonmaken van het blok?

Bedankt voor de info!

Mvg Dennis

Mr. Bone
                  Deelnemer

In een pakking van een LET zit een verstevigingsbrug.

Qua reinigen, zou ik een toevoeging bij je olie gooien als de motor warm is en deze dan 10 min. stationair laten draaien en vervolgens aftappen en met de klus beginnen. Ook zou ik de carterpan als allerlaatst monteren, eerst de kop omdat dan alle vieze olie en koelvloeistof naar beneden loopt en niet in je pan en vervolgens in je verse olie terecht komt & hij kan lekker uitlekken zodat je echt bijna alle olie uit je blok aftapt.
                    Als je alleen een koppakking moet doen, haal je je pan er natuurlijk niet af maar omdat je die mogelijkheid nu wel hebt omdat je de oliepomp moet doen, zou ik het op deze manier doen.

Over die kop: als je die ks700 kop monteer ( die ook gewoon goed is ) zou ik wel gelijk een bypass laten maken. Stel je voor dat je hem dicht bouwt en overdreven gezegt scheurt je kop een week later. Krijg je weer een nieuwe koppakking, bouten, koelvloeistof, spanrolbout, klepdekselpakking, olie en een filter etc etc & een plens werk.
                    Dus doe het gelijk goed, kost wel iets meer maar dan zou ik desnoods iets langer sparen ( bij wijze van) en de motor een maand later dicht maken.

Vinci
                    Deelnemer

Neem ook een origineel GM oliefilter, want er zit ook wel eens rommel tussen!

corsaboy
                      Deelnemer

@Mr. Bone wrote:

In een pakking van een LET zit een verstevigingsbrug.

Over die kop: als je die ks700 kop monteer ( die ook gewoon goed is ) zou ik wel gelijk een bypass laten maken. Stel je voor dat je hem dicht bouwt en overdreven gezegt scheurt je kop een week later. Krijg je weer een nieuwe koppakking, bouten, koelvloeistof, spanrolbout, klepdekselpakking, olie en een filter etc etc & een plens werk.
                        Dus doe het gelijk goed, kost wel iets meer maar dan zou ik desnoods iets langer sparen ( bij wijze van) en de motor een maand later dicht maken.

Hoezo een bypass, een buisje persen is net zo duur als je de juiste mensen kent.
                        Vind ik persoonlijk netter.
                        Aangezien de kop toch al los ligt

st3nnis

Oke maar komt dat dan zo vaak voor dat zon kop kapot gaat?
                          En wat is het verschil tussen bypass en persbuis?
                          En is het dan niet beter om dan die coscast kop die ik heb liggen erop te zetten?

Bedankt !
                          Gr dennis

corsaboy
                          Deelnemer

ks koppen willen nog wel eens scheuren.
                            Daarom laat ik preventief een buisje persen.
                            Ben ik van dat gezeur iig af :D

Mr. Bone
                            Deelnemer

@ Corsaboy: :D , dit bedoelde ik eerlijk gezegd ook met bypass. Maar door de letterlijke vetaling lijkt het alsof ik die slang buiten het blok langs bedoelde, ;) .
                              Maar bedoelde aanpassing ipv bypass.

Idd een pijpje persen, die slang langs je blok ziet er niet uit.

ckadett16v
                              Deelnemer

En als je hem op oliedruk start zou ik ook ff de bougie’s eruit draaien, dan hoeft
                                hij hem ook niet door de compressie te draaien.

Corsa_GSi
                                Deelnemer

Zou gelijk een z20let oliepomp plaatsen, dan weet je zeker dat het goed is.
                                  Voor een komplete ombouwset hiervoor: http://www.duparts.nl

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.