Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Vervangen OEM speakers met CDR500
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 mei 2012 om 18:38 #17248293
Heeft iemand ervaringen met het vervangen van de standaard luidsprekers bij de CDR500 voor een ander merk zoals Alpine of Pioneer?
Hoe hoog kan je gaan, radio heeft 4x20W.
Deze vraag omdat ik een CDR500 wil gaan plaatsen en er JBL composet in de auto zit (nog van de vorige eigenaar). En nee ik wil geen andere radio plaatsen.
JBL GTO6505C
70W RMS
210W Peak7 mei 2012 om 06:45 #18014943Hangt er vanaf wat je er mee wilt bereiken.
Een composet klinkt in de meeste gevallen beter als de standaard speakers, maar de radio kan dit maken/breken. Ik heb geen ervaring met de CDR500 dus een echt passend advies kan ik niet geven.Wel een opsomming qua speakers
GroundZero – veel (kick) laag
MTX/JBL – minder laag als de groundZero maar nog zat aanwezig net zoals het hoog.
Infinity – zuiver mooi in balans
AudioSystem/Gladen – afhankelijk van de lijn maar over het algemeen wat meer laag als de Infinity en bijna mooi in balans (is nog bij te stellen op de filterkasten)Tip: Niet te veel RMS vermogen kiezen voor de speakers, hiermee veroorzaak je alleen maar dat je vermogen tekort komt. En anders een High/Low filter aansluiten en een versterker plaatsen.
7 mei 2012 om 09:13 #18014944Meer de vraag of ik de JBL composet te kan laten zitten ikm de CDR500, het is eigenlijk niet de bedoeling om een versterker in te bouwen.
Na wat leeswerk werkt een High/Low converter negatief voor het geluid. Enige passende oplossing is een Alpine PXE-H650, daar moet dan weer een versterker op. Dit laatste is alleen de uiterste noodoplossing.
Je tip neem ik mee ;)
7 mei 2012 om 17:45 #18014945Ik zou zeggen probeer het uit, speakers zijn relatief makkelijk te vervangen.
Het lastige is om voor jou te bepalen wat je mooi gaat vinden, we/ik kunnen alleen een een advies geven.
Heb je anders geen audio zaak in de buurt zitten waar je een aantal speakers kunt testen/beluisteren?
Houd er wel rekening mee dat het geluid iets achteruit gaat t.o.v. de winkel aangezien daar een goede klankkast achter zit ;)High/Low hangt er van af hoe die met het signaal omgaat, een actieve klinkt beter als een passieve.
Niet alleen Alpine heeft zo’n filter maar ook MTX (REQ3), gebruikt door Vec Station in z’n wedstrijdauto
viewtopic.php?f=28&t=136132&start=257 mei 2012 om 18:15 #18014946Binnenkort eens luisteren bij een vriend van mij met een CDR500 en originele speakers. Dit schijnt goed te klinken, ook bij wat zoekwerrk hier op het forum. Als dit mij bevalt dan vervang ik de JBL’s voor originele speakers. Ik heb geen zin in problemen met de radio. Als extra plaats ik dan een Alpine SWE-1000 Actieve Subwoofer.
Bedankt voor de informatie!
9 mei 2012 om 14:40 #18014947Speakers wisselen is lijkt mij niet zo’n probleem. De CDR500 met jbl speakers kan, geen probleem. Waarschijnlijk zijn originele speakers van een veel lager wattage, daardoor zullen ze minder snel vervormen en mogelijk ook luider klinken.
Wat betreft het high low converter verhaal. Ik weet zeker dat het merendeel niet zal horen of er een converter tussen zit of niet. Je klank wordt door meerdere dingen bepaald. Op volgorde van belangrijkste naar minst belangrijkste:
Speakers
Inbouw speakers
Versterker
RadioIk zou de cdr500 gewoon inbouwen en dan vergelijken met je vriend wat je beter vind klinken. Je kan dan altijd alsnog originele speakers inbouwen. Wat beter klinkt is voor ons moeilijk te bepalen omdat klank heel persoonlijk is.
9 mei 2012 om 15:40 #18014948Dank je!
Ik weet dat klank persoonlijk is. Ging mij er meer om dat ik die CDR500 niet om zeep help omdat de speakers een hoger wattage hebben dan de OEM speakers.
10 mei 2012 om 14:22 #18014949De radio bepaalt het vermogen, tenminste de versterker die ingebouwd zit, speakers geven alleen maar aan wat ze maximaal aan kunnen. Hoe dichter je bij het maximum vermogen van een speaker komt hoe beter deze zal spelen, dus theoretisch zou een speaker van 15 watt rms op een radio van 15 watt rms beter spelen dan een speaker van 70 watt rms op een radio van 15 watt rms. In de praktijk gaat dit alleen bij lange na niet op. Het kan geen schade in elk geval, tenzij je een composet hebt met een lagere impedantie, maar dit is bij de jouwe niet het geval.
10 mei 2012 om 18:45 #18014950Duidelijk!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.