Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vervangen koelwaterpomp-pakking + distributieset
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 december 2009 om 18:38 #17215475
Na veel zoeken op het internet naar informatie, kwam ik op dit forum terecht. Veel nuttige info, maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. Vandaar;
Ik heb een Opel Rekord op het oog, een automaat uit 1977. Langs de koelwaterpomp lekt water, deze is volgens de eigenaar een half jaar geleden (voor de APK keuring) geplaatst en heeft vanaf toen gelekt. De reden: hij is met vloeibare pakking geplaatst en niet met de originele pakking.
De koelwaterpomp moet er dus weer af, en een nieuwe pakking er tussen. Moet ik hierbij direct de distributieriem (en rollen) vervangen? Dit is iets wat je vaak hoort namelijk.
Koelwaterpompen zijn er genoeg te vinden, pakkingen hiervoor heb ik nog niet gezien. En aangezien de pomp nog naar behoren werkt..
Komt de koelwaterpomp-pakking overeen met die van andere Opel’s? Dat maakt het namelijk gemakkelijker om te bestellen. Misschien zijn er leden die een aantal website’s kennen waar ze vele soorten opel-onderdelen verkopen?
Bedankt en nog een fijne 2de kerstdag ;)
26 december 2009 om 19:04 #17575366Een 77tig rekord heeft geen OHC blok maar een CIH en die waterpomp kun je zo vervangen:
Wel de krukaspoulie loshalen,daaronder zit nog een M7 bout der zitten der een stuk of 6/7 die de waterpomp tegen het blok klemmen.Die bouten breken nogal is….
26 december 2009 om 19:05 #17575367Maar wíl ik deze waterpomp wel vervangen, als hij er in principe alleen af hoeft om er een goede pakking tussen te plaatsen.?
26 december 2009 om 19:26 #17575368met vloeibare pakking terug monteren… heb nog nooit een originele dichting gebruikt.
waarschijnlijk hebben ze de afdichtvlakken niet goed schoongemaakt alvorens het boeltje te monteren.distributie is met ketting, gaat een leven lang mee !
grtz ziggy
26 december 2009 om 19:40 #17575369Kijk, dat is een goede zaak.
Waarschijnlijk heb ik dan nog wel te maken met olie die ik af moet tappen en later opnieuw bijvullen?
Ik kan dus de ketting demonteren, pomp verwijderen, beide vlakken schoonmaken en met nieuwe pakking terugplaatsen? Hierna ketting terug en that’s it?
Bedankt weer.
26 december 2009 om 20:06 #17575370Nee nee nee
De pomp zit aan je koelvin vast en die pomp kun je zo bijkomen als de radiateur weg is,dan kun je alle schroeven los halen op 1 na die zit achter de krukaspoulie,de ketting heb je niks mee te maken,die zit weer achter de pomp om het maar ff zo te zeggen…Ketting gaat geen leven lang mee,heb ze vaak genoeg horen rammelen bij oude blokken,en als ze rekken veranderd de timing en krijg je bovenin meer power maar onderin minder.
En een waterpomp gaat niet lekken als je een gewone pakking gebruikt,dan klopt der iets niet aan je pasvlakken,komt maar 1 a 1,1 bar druk op normaal,een oliepomp deksel komt 5 bar op of meer met koude motor en dikke olie en daar zit ook maar een papieren pakking tussen. Ik heb de 30% meer volume pomp op mijn lijn 6 zitten en daar meet ik achterop de olie galerij met dit weer smorgens 5 bar achteraan de eerste 2km,dus bij de pomp zal wel 6/7 zijn en der lekt niks,en der zit ook maar zo,n papieren pakking tussen.
26 december 2009 om 20:23 #17575371Oké dan.
Dus radiator los, krukaspoelie los, pomp eraf en na het schoonmaken van de vlakken er weer op.
Zijn er voor de rest nog belangrijke punten (behalve drempels, spatborden etc) waar ik op moet letten als ik bij de Rekord ga kijken?
26 december 2009 om 20:45 #17575372Cardan die jankt,en wielranden enz de normale Opel rottige plekken.
27 december 2009 om 11:36 #17575373GA NIET ALLEEN !!!!
Neem een terzake kundig iemand mee !!!!!
27 december 2009 om 15:08 #17575374In principe kan ik een groot aantal dingen wel beoordelen (opa is altijd opel-monteur geweest), maar vooral motorisch zou het handig zijn om iemand mee te hebben. Helaas gaat dit niet lukken dus zal ik het toch zelf moeten doen.
Als mensen nog meer tips hebben om op te letten, altijd welkom.
27 december 2009 om 20:33 #17575375:agentik weet niet waar je naar de auto ga kijken maar misschien dat er een forumlid in de buurt zit die wel enige kennis heeft en mee wilt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.