Vervangen koelwaterpomp-pakking + distributieset

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Vervangen koelwaterpomp-pakking + distributieset

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215475
    JustinP
      Lid sinds:
      26 December 2009

      Na veel zoeken op het internet naar informatie, kwam ik op dit forum terecht. Veel nuttige info, maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. Vandaar;

      Ik heb een Opel Rekord op het oog, een automaat uit 1977. Langs de koelwaterpomp lekt water, deze is volgens de eigenaar een half jaar geleden (voor de APK keuring) geplaatst en heeft vanaf toen gelekt. De reden: hij is met vloeibare pakking geplaatst en niet met de originele pakking.

      De koelwaterpomp moet er dus weer af, en een nieuwe pakking er tussen. Moet ik hierbij direct de distributieriem (en rollen) vervangen? Dit is iets wat je vaak hoort namelijk.

      Koelwaterpompen zijn er genoeg te vinden, pakkingen hiervoor heb ik nog niet gezien. En aangezien de pomp nog naar behoren werkt..

      Komt de koelwaterpomp-pakking overeen met die van andere Opel’s? Dat maakt het namelijk gemakkelijker om te bestellen. Misschien zijn er leden die een aantal website’s kennen waar ze vele soorten opel-onderdelen verkopen?

      Bedankt en nog een fijne 2de kerstdag ;)

      #17575366
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Een 77tig rekord heeft geen OHC blok maar een CIH en die waterpomp kun je zo vervangen:
        Wel de krukaspoulie loshalen,daaronder zit nog een M7 bout der zitten der een stuk of 6/7 die de waterpomp tegen het blok klemmen.

        Die bouten breken nogal is….

        #17575367
        JustinP
          Lid sinds:
          26 December 2009

          Maar wíl ik deze waterpomp wel vervangen, als hij er in principe alleen af hoeft om er een goede pakking tussen te plaatsen.?

          #17575368
          deziggy
            Lid sinds:
            3 January 2006

            met vloeibare pakking terug monteren… heb nog nooit een originele dichting gebruikt.
            waarschijnlijk hebben ze de afdichtvlakken niet goed schoongemaakt alvorens het boeltje te monteren.

            distributie is met ketting, gaat een leven lang mee !

            grtz ziggy

            #17575369
            JustinP
              Lid sinds:
              26 December 2009

              Kijk, dat is een goede zaak.

              Waarschijnlijk heb ik dan nog wel te maken met olie die ik af moet tappen en later opnieuw bijvullen?

              Ik kan dus de ketting demonteren, pomp verwijderen, beide vlakken schoonmaken en met nieuwe pakking terugplaatsen? Hierna ketting terug en that’s it?

              Bedankt weer.

              #17575370
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Nee nee nee
                De pomp zit aan je koelvin vast en die pomp kun je zo bijkomen als de radiateur weg is,dan kun je alle schroeven los halen op 1 na die zit achter de krukaspoulie,de ketting heb je niks mee te maken,die zit weer achter de pomp om het maar ff zo te zeggen…

                Ketting gaat geen leven lang mee,heb ze vaak genoeg horen rammelen bij oude blokken,en als ze rekken veranderd de timing en krijg je bovenin meer power maar onderin minder.

                En een waterpomp gaat niet lekken als je een gewone pakking gebruikt,dan klopt der iets niet aan je pasvlakken,komt maar 1 a 1,1 bar druk op normaal,een oliepomp deksel komt 5 bar op of meer met koude motor en dikke olie en daar zit ook maar een papieren pakking tussen. Ik heb de 30% meer volume pomp op mijn lijn 6 zitten en daar meet ik achterop de olie galerij met dit weer smorgens 5 bar achteraan de eerste 2km,dus bij de pomp zal wel 6/7 zijn en der lekt niks,en der zit ook maar zo,n papieren pakking tussen.

                #17575371
                JustinP
                  Lid sinds:
                  26 December 2009

                  Oké dan.

                  Dus radiator los, krukaspoelie los, pomp eraf en na het schoonmaken van de vlakken er weer op.

                  Zijn er voor de rest nog belangrijke punten (behalve drempels, spatborden etc) waar ik op moet letten als ik bij de Rekord ga kijken?

                  #17575372
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Cardan die jankt,en wielranden enz de normale Opel rottige plekken.

                    #17575373
                    variant
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 March 2005

                      GA NIET ALLEEN !!!!

                      Neem een terzake kundig iemand mee !!!!!

                      #17575374
                      JustinP
                        Lid sinds:
                        26 December 2009

                        In principe kan ik een groot aantal dingen wel beoordelen (opa is altijd opel-monteur geweest), maar vooral motorisch zou het handig zijn om iemand mee te hebben. Helaas gaat dit niet lukken dus zal ik het toch zelf moeten doen.

                        Als mensen nog meer tips hebben om op te letten, altijd welkom.

                        #17575375
                        boyanka
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 June 2005

                          :agentik weet niet waar je naar de auto ga kijken maar misschien dat er een forumlid in de buurt zit die wel enige kennis heeft en mee wilt

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.