Vervangen koelvloeistof

Forumindex Forums Modellen Corsa Vervangen koelvloeistof

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Coiler

Laatst eens getest hoe het met de koelvloeistof zit en erachter gekomen dat er blijkbaar gewoon water in zit :shock: (M’n vader had een apparaat om te testen tot hoeveel graden de koelvloeistof gaat)
      Omdat dit met de kou die er nu is (en nog gaat komen) niet heel handig is wil ik dit zsm gaan vervangen voor degelijke koelvloeistof.

In mijn Haynes staat wel dat ik de onderste slang van de radiator los moet maken maar ik zie dat ding nergens zitten, waar op de radiator moet ik deze vinden? :hmmz

De stappen had ik al wel gevonden (met dank aan wim en blackdevil:

Koelvloeistof aftappen:

– dop koelvloeistofreservoir afnemen
      – opvangbak onder de onderste radiateurslang plaatsen
      – onderste radiateurslang losmaken
      – koelvloeistof loopt er nu allemaal uit
      – slang er weer op
      – netjes met verse vloeistof vullen
      – dop eraf laten
      – motor laten draaien, en koelmiddel peil in de gaten houden, en bijvullen wanneer nodig (gewoon met draaiende motor)
      – laten draaien tot de koelvin aanslaat. (ondertussen wel de temperatuur af en toe in de gaten houden)
      – Doppie erop.
      – Klaar

Jurgen
      Deelnemer

Gewoon de slang losmaken die het laagst aan je radiateur zit, of allebei en even je radiateur eruit halen om deze ook leeg te laten lopen. ;) Kan ook zijn dat er een plugje onderaan de radiateur zit waarmee je het spul kunt laten aflopen.

Kleine-Paul
        Deelnemer

Zoals het meest logisch is, op zoek naar het laagste punt als je vloeistof af wilt tappen. Of dit nu de slang is of zoals bij mij de sensor voor de ventilator.

Corsa_GSi
          Deelnemer

Systeem ook een keer goed schoonmaken / spoelen.

En daarna afvullen met goede koelvloeistof.

Coiler

Het is gelukt, heb hem zo’n 15 mins nog laten draaien en nog wat bijgevuld. Ochtend erna kon er weer bijna een liter bij, hij lijkt nu wel aardig stabiel.

In plaats van de slangen (welke bovenaan de radiator zitten) heb ik de sensor eruit gehaald (deze zat wel onderin).
              Het zal niet allemaal eruit zijn gegaan maar er zit nu in iedergeval weer een % koelvloeistof bij in.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.