Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Vervangen distributieriem, speciaal gereedschap nodig?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2013 om 17:51 #17256804
Ik ga binnenkort de distributieriem van onze Astra f vervangen. Hij heeft een x1.6 szr motor.
Heb ik hier nog speciaal gereedschap voor nodig? Ik las namelijk iets over in en uitwendig torx. Daar kan ik natuurlijk wel aankomen, maar ik vroeg me af welke maten ik dan nodig heb.Alvast bedankt!
5 april 2013 om 10:20 #18124270Niemand die het weet :hmmz
Of is er een andere reden dat ik geen antwoord krijg?
5 april 2013 om 10:29 #18124271Niet zo ongeduldig:P
Ik heb geen enkele ervaring met de Driem van dat blokje,maar
Voor mijn Z18XE had ik verder geen “speciaal” gereedschap nodig.
Wel volgens mij een grote torx om de krukaspoulie te verwijderen.(dop)
en verder wat kleine torx en imbus voor de spanrol..Maar met een beetje geduld is er vast wel iemand die jou dit kan vertellen:)
(Ik denk dat je met een torx set,en ratelset al een heel eind komt5 april 2013 om 11:47 #18124272Misschien even zoekfunctie gebruiken??
Staan tig keer op het forum vermeld….je hebt geen speciaal gereedschap nodig
zelf heb ik wel een ringsleutel 15 waar ik de 14 kant heb afgeslepen om een pijpje op te zetten
makkelijk om de spanner weg te duwen om de multiriem los te krijgen ;)5 april 2013 om 12:14 #18124273Steeksleutel 41 zou handig zijn voor de waterpomp te kunnen stellen. Maar als je de boel goed smeert kan je met een houtje en een hamer dat al doen ;)
Mocht je echt op speciaal gereedschap uit zijn is er een speciaal stukje, zelf ook gekocht. Daarop kan je de ratel zetten en de waterpomp exact verstellen zoals je wilt (je hebt nogal een krappe ruimte, dus zo’n stukje gereedschap is fijn :))
Kort gezegd kan je met een simpel ratelset (zo’n 90 delige van 40 euro bij de kijkshop) al een D-riem wisselen op een X16SZR.
5 april 2013 om 13:07 #18124274als je het rechter voorwiel er af haalt kun je zonder moeite bij de wp van een astra
5 april 2013 om 20:54 #18124275Bedankt voor de antwoorden.
Ik had natuurlijk ook al gezocht, hier en op internet. Kan alleen nergens vinden welke maten torx ik dan nodig heb. Vandaar mijn vraag.
5 april 2013 om 21:01 #18124276Normaal heb je een complete set torxen he, zo kan je zelf zien wat het juiste is. Niet dat je strax alles aan het vervangen bent en je hebt net de verkeerde maat meegenomen
6 april 2013 om 06:13 #18124277Vergeten te melden, maar waarschijnlijk ook wel een moment sleutel nodig:) :thumb
6 april 2013 om 13:21 #18124278Volgens mij is het torx e18 dop voor de krukas poelie.
7 april 2013 om 23:10 #18124279@chieltjuh wrote:
Vergeten te melden, maar waarschijnlijk ook wel een moment sleutel nodig:) :thumb
alleen om het wiel weer vast te zetten neem ik aan?
8 april 2013 om 07:24 #18124280In princiepe zijn er aanhaalmomenten voor elke bout die in/aan een blok zitten
maar gewoon beetje beunen met een ratel kan ook gewoon :jerry8 april 2013 om 07:32 #18124281Ja, en dat het torx boutje van de spanrol verneuken. Nee zet het maar gewoon met het juiste moment vast die zijn er niet voor niks.
8 april 2013 om 08:46 #18124282Voor het vervangen van mijn Driem(is wel een ander blok)
moest ik de spanrol op moment zetten en de krukasbout, en het idd ook het wiel nog. :thumb
(die torx van de spanrol zijn idd echt belabberd!!)
8 april 2013 om 08:56 #18124283Bij de 16v varianten zou ik ook alles met de momentsleutel doen. Die zijn wat gevoeliger… Bij de 8V kan je gewoon ‘t wel op gevoel doen, zolang de krukaskoeliebout maar weer goed vast geramd zit. Bij de spanrol heb je overigens een rekbout, die moet je vervangen bij het wisselen (zit als het goed is bij de d-riem kitjes).
Ik heb zelf geen torx boutjes in de poelie van de krukas gehad tot nu toe :) Maar met de juiste doppen zijn de torx boutjes wel een stuk fijner dan normale bouten :)
8 april 2013 om 09:00 #18124284Weer wat geleerd, Grote torx bijv die op de poulie zijn prima hoor.
Alleen de kleine (die je idd bij de set krijgt) om te huilen -offtopic :wors
8 april 2013 om 09:10 #18124285Schijnt ook dat je die zelden los krijgt. Bij de 3 distributie riemen van de x16xe’s die ik tot nu toe heb vervangen had ik elke keer een slijptol nodig om de kop van de spanrol bout eraf te slijpen. Die waren door de vorige monteur al dol gedraaid.
8 april 2013 om 09:25 #18124286In mijn handboek(astra H Z18XE) raden ze ook aan om de krukasbout mee te vervangen.(niet gedaan , maar ik had een luchttol met bijbehorende torx dop.)
8 april 2013 om 09:28 #18124287Dat hoort bij de x16xe officieel ook, ben toen naar de opel dealer geweest en daar hadden ze het erover dat dat nooit gebeurde. Ook maar niet gedaan toen.
21 juni 2013 om 14:32 #18124288Dus…
Beetje laat met reageren, sorry
Maar uiteindelijk op internet een set torxdoppen gekocht. Was maar iets van 14 euro. Waarschijnlijk geen topspul, maar voldoet prima.
Vervangen van de d-riem ging verder prima, krukaspoelie zat wel erg vast, maar ik heb uiteindelijk gewonnen.
Nog zelf even een hulpstukje gemaakt om de waterpomp te stellen, was wel handig, want echt veel ruimte heb je idd niet.Bedankt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.