Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › vervangen distributieriem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2012 om 16:02 #17252329
Hallo, ik heb sinds zondag een mooie opel vectra b combi.
Nu kom ik tot de conclusie dat de Driem moet worden vervangen.
Blijkbaar ook liever gisteren dan vandaag, omdat er al 70000 mee gereden is. Ik begreep dat men die normaal rond de 60000 vervangt.
Als ik er de tijd voor heb dan wil ik dit zelf doen.
Heeft iemand enige tips of punten waar ik op moet letten als ik dit zelf zou gaan doen?
Ik heb al eens een Driem vervangen van een hele mooie citroen bx 1.9 gti 16v…….. maar als ik zo boven het motorblok hang ziet het er allemaal ongeveer hetzelfde uit….
Enige hulp/tips/opmerkingen (behalve over de bx ;) ) zijn welkom17 september 2012 om 17:43 #18066859Om welke motor gaat het?
17 september 2012 om 19:30 #180668601.8 16v… x1.8xe uit 1997
17 september 2012 om 20:01 #18066861niet zoveel om op te letten, nokkenassen blokkeren, en merktekens overeen laten komen, waterpomp goed monteren, spanrol juist instellen.
17 september 2012 om 20:07 #18066862dus niet veel anders dan bij de bx die ik gedaan heb.
Klopt het wat betreft de kilometerstand? 60000 om te vervangen?
hij zit nu op 70000km en wordt elke dag 100km mee gereden.
Kan pas over 2 weken vervangen worden als ik het zelf ga doen…17 september 2012 om 20:50 #18066863En nog 1 vraagje, is het beter om de waterpomp te vervangen? De een zegt als hij niet lekt dan zou ik het niet doen en de ander zegt vervang maar, je kunt er dan toch bij…
Welk advies is dan het beste…En alvast mega bedankt voor de reacties trouwens :thumb
17 september 2012 om 21:04 #18066864AnoniemLid sinds:
1 January 1970Waterpomp altijd mee vervangen. Nieuwe riem is altijd wat strakker en komt er meer spanning op de waterpomp. Vervangen ben je altijd veilig
17 september 2012 om 21:22 #18066865@Helmer opelfan: Thanks!!! Dacht ik eigenlijk ook al, maar soms komt er twijfel. Vervang niet elke dag een Driem ;)
Nog enige opmerkingen over een eventuele km stand wat betreft het vervangen van de Driem?17 september 2012 om 21:39 #18066866moet elke 60.000 km. Je bent dus al erg aan de late kant.
17 september 2012 om 21:50 #18066867@koenelsenaar: Thanks!!!
Damn dan hoop ik dat hij in de tussentijd niet knapt…………….. Zal toch maar even gaan kijken of ik het niet eerder kan doen17 september 2012 om 22:22 #18066868Als je er niet uit komt, moet je maar gewoon even laten weten. Heb deze een maandje terug ook gedaan. Is over het algemeen een makkie…
Hou er wel rekening mee dat Opel op veel plaatsen binnen- en buitentorx gebruikt! En dat de distrikap er alleen af kan als je de motorsteun eraf haalt. Kortom; motor aan de onderkant ondersteunen.Of je nog een paar dagen kan rijden is nog wel te zien aan de riem. Gewoon even het kapje aan de kant trekken.
18 september 2012 om 06:52 #18066869@Klopper: Thanks voor de tip, zal even het kapje wegtrekken en kijken naar eventuele slijtage.
Hoop dat mijn koffersetje de juiste torx heeft, we zullen zien :)
Ook bedankt voor de motorsteunn tip. Inderdaad even een krik eronder zetten. :thumb18 september 2012 om 09:46 #18066870Inderdaad, even naar de riem kijken hoe deze eruit ziet. Als ie nog goed uitziet is dat overigens een indicatie, géén garantie! Beste is nu meteen vervangen. Riempje knap is erg pijnlijk voor de portemonnee. ;) Zie vaak genoeg nog (redelijk) goede Vectra’s B op de sloop belanden omdat ‘t riempje niet op tijd is vervangen en de kosten daardoor te hoog worden. Zonde!
18 september 2012 om 10:32 #18066871Als je het een beetje slim aanpakt, ben je na een geknapte riem niet bijzonder duur uit.
100,- voor een pakkingset
60,- kop vlakken
10,- per gesneuvelde klep
2,50 voor koffie
En natuurlijk een dagje werk wat je veelal zelf kan doen :P18 september 2012 om 13:04 #18066872Kan ik hieruit concluderen dat we dat dan samen doen en jij de koffiebonen gaat malen?
Wil dan ook wel een kratje bier meenemen
Maar ik ga er even vanuit dat dit niet nodig is en dat ik gewoon binnen nu en 2 weken de riem heb kunnen vervangen.
Inderdaad is het goed uitzien van de riem een indicatie, kan er goed uitzien en dan nog knappen….
Hoop dat dit niet gebeurt!!! dus zsm vervangen.Thanks voor de info en reply’s :wors
18 september 2012 om 14:52 #18066873Hier even wat foto’s voor de liefhebbers. :D
http://s1053.beta.photobucket.com/user/split32/library/vectra” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zie ook de 2 foto’s van de Driem….. volgens mijn amateuroog ziet het er niet slecht uit toch?
Maar hoe dan ook vervangen!!!18 september 2012 om 16:32 #18066874Willem
18 september 2012 om 16:33 #18066875Let op Blokkeergereedschap is niet nodig, deze nokkenassen blijven gewoon staan op hun plek bij loshalen riem.
Willem
18 september 2012 om 17:16 #18066876Hey Willem,
Dankjewel voor de foto’s eerg handig.
Moet zeggen dat dit er vrijwel hetzelfde uitziet als bij de bx die ik al eens gedaan heb dus volgens mij valt het allemaal wel mee.
:thumb18 september 2012 om 17:17 #18066877Heb het zelf ook niet gebruikt, dat blokkeergereedschap… Maar wil het gerust komen doen of meehelpen, mits een km-vergoeding te doen is ;)
18 september 2012 om 18:40 #18066878@klopper, je hebt een pb-tje…
@andere mensen hier op het forum is dit te vertrouwen of lig ik na de distributiedate ergens in een koude kille kelder? ;)
just kidding uiteraard :D
18 september 2012 om 22:41 #18066879Dat groene karretje wat ik hiervoor had (Vectra B X18XE) tuft ook nog steeds rond. Is naar m’n ouders gegaan, dus dat zit wel snor :)
// wordt volgens mij tijd voor een eigen werkruimte met brug \
19 september 2012 om 06:20 #18066880Hahaha ja dat ken ik…
Ik heb zelf geen oprit of garage dus menig roermondenaar heeft mij vaak genoeg op straat onder de wagen zien liggen ;)
Maar heb sinds een jaartje ongeveer heeft een vriend van mij een bandenservice bedrijf en dus ook een brug waar ik gebruik van mag maken :wors20 september 2012 om 08:52 #1806688120 september 2012 om 12:45 #18066882Hahaha :thumb
Belooft nu al een melige bedoeling te worden ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.