Vervangen bougies

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vervangen bougies

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Anoniem

Hallo Allen,

Ik bezit een Opel Vectra 2.0 HB uit 1998 met 2 ton op de teller.
      Een aantal weken geleden ging mijn verbruik ineens omhoog..startte en reed verder goed..
      Ik reed altijd 1 op 11.5, maar was opeens een op 9.
      Dacht dat dat misschien kwam door slechte bougies (heb de auto niet nieuw gekocht en heb geen idee hoelang ze er al inzitten).
      Nadat ik vorige week de bougie kabels eens goed had aangedrukt, daalde het verbruik weer naar 1 op 11.2 (snelweg rit 200+ km nog geen 20 liter).
      Nu dacht ik, ik zal de bougies eens vervangen.
      Bougies gehaald (BKR5ET van NGK), en haalde een van de oude bougies eruit.
      Deze bougie DREEF in de olie !!??
      Ik hoef helemaal niet zo vaak de olie bij te vullen, de auto rookt niet, start prima (draaien lopen), schokt niet, stinkt niet en doet verder geen rare dingen.
      Ik heb de bougie die ik eruit heb gehaald maar meteen vervangen met een nieuwe, en de rest laten zitten.
      Na het starten (probleemloos) rookte hij even, maar dat verdween na een paar seconden, en draaide toen weer netjes.
      Zoveel olie op de bougie hoort niet, dus wat is het probleem.
      Nu kan het zijn, dat je olie naast de olie vul opening giet, maar wat kan het anders zijn.
      Eens in de 1 a 2 maanden gooi ik er een scheutje olie in..dus ongeveer een kwart liter…meer niet..

Alvast bedankt voor de info..
      Stefan

wim-v6
      Deelnemer

Klepdeksel pakking lek, hierdoor kan de motor ook niet lekker lopen, en gaat het verbruik omhoog..

en de bougies die er in horen zijn NGK BKR5EK

Willem

Anoniem

Ja Willem..je hebt gelijk BKR5EK..bedoel ik ook,en heb ik ook.
          Maar auto rijdt prima..geen schokken.stinken of roken..alleen plotseling meer verbruik.
          Aandrukken bougie kabel was genoeg,om verbruik weer normaal te laten zijn..
          Veel werk.pakking ervangen ?

Gr.,
          Stefan.

Klopper

Paar dagen terug gedaan bij m’n X18XE. Is een makkie, maar neem wel rustig de tijd voor die ontspannen klusje ;)
            Vergeet niet om ook meteen de 10 rubberen ringetjes mee te bestellen.

Ter voorbereiding staan er hier enkele foto’s.
            viewtopic.php?f=6&t=96170&start=10600
            Heb ook Vaseline gebruikt om alles wat soepeler te houden ;)

Anoniem

Kan ik die kleppendeksel pakking gewoon bij bijvoorbeeld Brezan halen ?
              Wat kost zo’n pakking, welk merk moet ik hebben en zijn er dingen waar ik verder nog op moet letten ?
              Had al begrepen dat het allemaal wel meeviel..je moet het alleen even durven…

Gr.,
              Stefan

Klopper

Ik heb de pakking en O-ringetjes gekocht bij FSRS. Hele goede zaak waar ik tegenwoordig alles bestel voor m’n auto.
                Belangrijk is wel dat je de oude resten weghaalt en degelijk schoon maakt. Zowel het deksel als de kop.

Anoniem

Hallo Klopper,

hoeveel van die o-ringetjes heb ik nodig ?
                  ze worden per 10 of 16 verkocht.

Na schoonmaken deksel en kop (remmen reiniger ?) een beetje vaseline, zodat pakking aan deksel blijft “kleven” en voor extra afdichting zorgt ??

Gr.,
                  Stefan

Klopper

10 ringetjes heb je nodig. Deksel en kop eerst leegplukken van alle zwarte restjes, daarna met remmenreiniger en een doekje alles goed schoonmaken. Op de kop zelf niet teveel remmenreiniger gebruiken en oppassen dat er niet teveel bij de olie komt.
                    Dan de rubberen pakking en ringen invetten en in het deksel drukken.
                    Deksel terugplaatsen en gelijkmatig alle boutjes er weer in draaien. Niet meteen de eerste meteen helemaal vastdraaien, anders schiet mss de pakking er aan de zijkant uit OF sloop je het deksel.
                    Vaseline zorgt ervoor dat de pakking op z’n plek blijft liggen zodra je gaat monteren, en dat de pakking dus niet tussen de kop en het ‘pakkingsgootje’ blijft hangen.
                    Vaseline zorgt helaas niet voor een extra afdichting op zichzelf.

wim-v6
                    Deelnemer

handvast, niet vaster. 8Nm is voorgeschreven..

Willem

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.