Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Versterker koelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2011 om 16:31 #17236529
Hebben jullie mss tips om een versterker te koelen? Nu met dit warme weer wordt men versterker soms knoer heet en slaagt hij in “Protection” waardoor hij eventjes uitvalt. Volume een beetje naar beneden en dan blijft hij wel spelen, maar hij staat nooit niet overdreven hard. Ik had me op Ebay al een goedkoop computerfan cooler gekocht van een paar euro maar als ik deze aankoppel dan geeft deze storing op de radio. Dan is er een zoemende toon hoorbaar door de boxen. Zijn er nog andere manieren? De versterker die geplaatst is ter vervanging van den Infinity Sound System versterker geplaatst (daar deze op niks trok). Hij zit dus rechts achter in men koffer achter de koffer bekleding van men Astra Sports Tourer. :jerry Ik kan hem wel gebruiken om eieren op te bakken :jerry
27 juni 2011 om 19:58 #17867141en een simpele 12 v ventilator op de sigaretten aansteker
gr erik
27 juni 2011 om 20:04 #17867142het moet nog een beetje mooi blijven ook :D
27 juni 2011 om 20:06 #17867143zit die gewoon achter een kapje in je kofferbak? anders kapje los laten kijken of het helpt..
27 juni 2011 om 20:24 #17867144zit achter een klepje, maar dat open zetten heeft niet veel nut.
27 juni 2011 om 20:28 #17867145raar dat hij zoveel warmte opbouwt dan.. misschien informeren waar je hem vandaan hebt?
27 juni 2011 om 20:42 #17867146hij hoeft niet hard te staan om veel vermogen te moeten leveren en dus warm te worden, als de ohm waardes vd speakers niet kloppen.
Waar koppel je de pc fan stroom aan? Aan de versterker? Al geprobeerd ergens anders plus en min te pakken?27 juni 2011 om 20:47 #17867147ja hij hangt dan mee aan de versterker, ik denk als ik die cooler op een ander punt aftak ik dan geen last ga hebben van het zoemend geluid over de boxen. Maar de vraag is dan weer waar. Maar dat valt wel op te lossen denk ik
27 juni 2011 om 20:55 #17867148heb je geen gewone 12v aansluiting in de kofferbak? of zit daar juist de versterker al aan.. zou eerst contact opnemen met het bedrijf waar je de versterker vandaan hebt, misschien hebben ze een veel makkelijkere oplossing
30 juni 2011 om 03:12 #17867149@Goossens Bjorn wrote:
ja hij hangt dan mee aan de versterker, ik denk als ik die cooler op een ander punt aftak ik dan geen last ga hebben van het zoemend geluid over de boxen. Maar de vraag is dan weer waar. Maar dat valt wel op te lossen denk ik
op je remote een relaisschakeling zetten. vanaf dit relais je ventilatoren aansturen. Dit scheelt spanningsopname over je remote zelf heen. Je heb dan draden vanaf het relais naar je ventilatoren liggen en een draad om het relais heen voor je remote zelf.
Dit zaou ook moeten schelen qua zoemen over de speakers3 juli 2011 om 10:27 #17867150Het is belangrijk dat de versterker niet op zijn kant hangt of ondersteboven.
Laag bij de grond is het altijd iets koeler dan boven in de ruimte.Als ie dus echt te warm word als bij jou, is het belangrijk dat je luchtflow hebt langs de koelribben van de versterker.
JE hebt m verstopt in een ruimte, ik neem aan direct achter het plaatwerk van buiten. dat wordt heet ja, succes. :thumb3 juli 2011 om 12:15 #17867151Nu het weer frisser is heb ik er totaal geen probleem meer mee, en je kan er ook terug met je hand aankomen zonder dat hij eraan blijft plakken :jerry , Zal em gewoon niet zo hard meer zetten als het echt warm is.
8 augustus 2011 om 20:30 #17867152@tim_j wrote:
Het is belangrijk dat de versterker niet op zijn kant hangt of ondersteboven.
Laag bij de grond is het altijd iets koeler dan boven in de ruimte.Als ie dus echt te warm word als bij jou, is het belangrijk dat je luchtflow hebt langs de koelribben van de versterker.
JE hebt m verstopt in een ruimte, ik neem aan direct achter het plaatwerk van buiten. dat wordt heet ja, succes. :thumbik kom die versterkers soms op de gekste plekken en houdingen tegen.
maar dat mag toch niet veel uitmaken ???mijn tv blijft immers ook gewoon doen als ik m op de kop zet…t kijkt enkel zo lastig
maar te warm worden, lijkt me stug8 augustus 2011 om 20:34 #17867153Heb ondetussen ontdekt dat het niet de versterker is die uitvalt maar dat het men USB stick was. dus alles blijft zo mooi hangen als het hangt :p
8 augustus 2011 om 22:20 #17867154Zo’n ding mag best heet worden hoor, althans, de meeste auto versterker fabrikanten maken nog steeds gewone klasse AB versterkers, en ja die worden heet.
Voor de levensduur is het natuurlijk niet zo bevorderlijk…
Vraagje, staat hij bruggeschakeld of gewoon in single-ended kanalen te spelen? Dit kan een hoop uitmaken namelijk…
Als ik nog even een algemene tip mag geven dan koop je best een klasse D versterker voor je laag en de midden en hoge tonen doe je met elke gewenste versterker. Die klasse D bakken worden totaal niet heet namelijk, en alleen in de lage tonen wordt veel vermogen gevraagd. Die klasse D bakken klinken alleen niet heel goed in het midden en hoog, maar werkelijk subliem strak voor het laag. Ze hebben namelijk een ENORM hoge dempings factor.
Er is een versterker die dit combineert met super goed midden en hoog en dat is klasse T van de helaas inmiddels overleden chip fabrikant Tripath. Als je zo’n versterker nog kunt bemachtigen zit je werkelijk op de 1e plaats in alle opzichten. Maar pas op voor goedkope Chinese Ebay producten!!
9 augustus 2011 om 06:48 #17867155Vinci, als je de post net voor de jouwe leest had je kunnen lezen dat het niet aan de versterkers lag…..
9 augustus 2011 om 09:04 #17867156@Roelof wrote:
Vinci, als je de post net voor de jouwe leest had je kunnen lezen dat het niet aan de versterkers lag…..
Nee, het uitvallen niet, maar hij blijkt met warm weer wel knap heet te worden. Heet genoeg om er niet je hand op te kunnen houden vind ik te heet. Wat denk je dat die elco’s in zo’n versterker daar van vinden? Als die dingen gaan lekken kun je de versterker weg mieteren, legio voorbeelden van gezien…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.