Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Verstelbare panhardstang
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2014 om 16:07 #17265006
Vanwege mijn verlaging raakt mijn uitlaat nu de panhardstand. Tijd voor een verstelbare dus. Weet iemand waar ik deze kan kopen of wie deze voor mij kan maken? Ik heb er zelf namelijk niet het gereedschap voor.
30 maart 2014 om 21:18 #18226677Is vrij eenvoudig te maken hoor
Doorslijpen
Draadstang aan het ene eind lassen
Moer op het andere( wel stukje van een eind inkorten)
En.. Viola
31 maart 2014 om 06:52 #18226678@Ghanz wrote:
Is vrij eenvoudig te maken hoor
Doorslijpen
Draadstang aan het ene eind lassen
Moer op het andere( wel stukje van een eind inkorten)
En.. Viola
Nadeel is alleen dat ik niet de beschikking heb over een lasapparaat, ben dus op zoek naar iemand die er eentje heeft of er een kan maken :thumb
31 maart 2014 om 10:55 #18226679Ik denk dat een verstelbare panhardstang je niet gaat helpen met de uitlaat.
Een verstelbare panhardstang zorgt ervoor dat je de as weer recht onder de auto krijgt nadat deze is verlaagd.
De originele panhardstang drukt je achteras namelijk naar een van de zijkanten wanneer je je manta verlaagd. Daarom heb je dus een kortere stang nodig om die verschijnsel op te heffen.
De uitlaat zal nog steeds tegen je stang aankomen. Misschien dat je met buigen van de uitlaat wat meer kunt bereiken.31 maart 2014 om 12:46 #18226680Of een iets sterkere stang (massief) op de uiteinden lassen en een flauwe bocht er in buigen. Is sterk zat, en het uitlaat probleem is weg. Ik ben die stangen wel tegen gekomen kant en klaar, maar waar?
31 maart 2014 om 12:49 #18226681Ah, 1 gevonden. Weliswaar voor een kadett, maar volgens mij is de bevestiging hetzelfde en de lengte zal niet te veel verschillen, dus met het schroefdraad zal het lengteverschil wel op te vangen zijn. Bochtje erin buigen, en een soort van klaar?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/oldtimer-onderdelen/m777423547-verstelbare-panhard-stang.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 april 2014 om 07:34 #18226682Hmm dat is wellicht het proberen nog waard.
Ik ga dit weekend even op de brug kijken. Qua rijhoogte aan de achterkant zit ik nu goed dus dan moet ik de panhardstang maar aanpassen.
3 april 2014 om 07:37 #18226683AnoniemLid sinds:
1 January 1970terhoogte van de panhardstang de uitlaat ff flink warm(heet)stoken
dan sla je daar ff een mooie bolling in
ben je ook van het probleem afof stuggere rubbers als die ruimte er is
wil bij een groep A uitlaat nog wel eens te weinig ruimte zijn
bij verlaging ;)3 april 2014 om 17:34 #18226684Ik heb het ophangpunt aan de kas voor de panhardstang een cm lager gemaakt, toen was probleem ook over en bij mij staat de stang nu ook wat horizontaler
3 april 2014 om 18:29 #18226685@mr-turbo wrote:
Ik heb het ophangpunt aan de kas voor de panhardstang een cm lager gemaakt, toen was probleem ook over en bij mij staat de stang nu ook wat horizontaler
Ook een goed idee. Moet je dan platen erop lassen of is dat te doen met de bestaande ophanging?
27 april 2014 om 17:48 #18226686je zou het zelfs op kunnen lossen zonder laswerk, @2000
2 platen van redelijke dikte, deze voorzien van 2 gaten,
een voor de oude bevestiging van de stang, en een voor de nieuwe.
plaatje van een cm of 8 lijkt mij zo op de gok te volstaanvervolgens deze dus aan eenzijde, aan het chassis monteren, op het orginele punt,
een vulbus ertussen monteren.
en vervolgens de stang dus een gat lager monteren.
of je draaid de boel dusdanig aan dat de platen wel wat scheef trekken..
of je doet er even netjes 2 vulplaten bij tussen.30 september 2014 om 09:13 #18226687Aangezien de uitlaat nog steeds tegen de uitlaat rammelt ben ik nog steeds op zoek naar een verstelbare panhardstang of iemand die deze kan maken!
30 september 2014 om 12:47 #18226688Hoe denk je dat een verstelbare gaat helpen bij het aanlopen van de uitlaat ?
30 september 2014 om 21:40 #18226689@mr-turbo wrote:
Hoe denk je dat een verstelbare gaat helpen bij het aanlopen van de uitlaat ?
De achteras zit ook te ver naar de bestuurderskant (en dus niet recht onder de auto) en bij het inkorten van de panhardstang zal de stang diagonaler staan en de uitlaat niet meer raken.
1 oktober 2014 om 08:55 #18226690AnoniemLid sinds:
1 January 1970Panhardstang even loshalen
Dan de auto recht zetten.
Dan even meten hart op hart op de gaten waar de panhardstang hoortDan kan ik er wel 1 voor je op maat maken….
Verstelbare zal ook wel lukken maar. Dan wordt t metteen n stuk duurder
Met oog op aanschaffen materiaal enz..Panhardstangen heb ik nog zat liggen 1 op maat maken en versturen zijn de dikste kostten ook niet….
1 oktober 2014 om 09:48 #18226691Bedankt voor het aanbod. Ik zal eens gaan opmeten hoeveel er ongeveer af moet.
2 oktober 2014 om 14:41 #18226692Wat hoger zetten is ook beter met die mollenbulten in de bebouwde kom, zeker met meer dan twee man aan boord. ;)
:jerry
5 november 2014 om 22:14 #18226693AnoniemLid sinds:
1 January 1970mocht dit nog actueel zijn
wacht dan niet al te lang meer ;)ik ben aan het opruimen
dus het zal niet heel lang meer duren voor m,n verzameling panhardstangen naar het oud ijzer verhuizen :shock:
daarna geld m,n aanbod om voor n kleine vergoeding 1 op maat te leveren niet meer ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.