verstelbaar nokkenastandwiel afstellen

Forumindex Forums Techniek Cih verstelbaar nokkenastandwiel afstellen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361871
    hinterachse
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2012

      Wie van de “Tuners” onder ons kan mij vertellen van de effecten van een verstelbaar nokkenastandwiel?B-)

      wat gebeurt er als je bijv, de nokkenas later zet of juist vroeger? Ik zou het graag eens proberen.:-)

      Heb nu een 290° nokkenas van de firma Risse en die raden het gebruik van een verstelbare nokkenastandwiel aan met de mededeling dat het eenvoudigweg beter is maar dan houdt de info ook op.:good:

      Dus vraag ik me af wat en hoe ik er nog meer uit zou kunnen halen. Naar het schijnt kan een paar graden al een heel verschil zijn. En zo’n tandwiel met slopgaten heb ik hier al liggen.

      Wie van jullie wijze mannen op dit forum weet dat?:unsure:

      #18361888
      Motormuis
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 March 2005

        deze zijn er voor om de nokkenas merktekens beter tegen over elkaar te krijgen dus de timing precies goed te krijgen

        #18361891
        hinterachse
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 January 2012

          Ja, maar dat is niet de toepassing die ze in de autosport mee voor ogen hebben. Nou staan mijn merktekens ook goed zonder verstelbaar tandwiel. Ik denk dat als dat het geval is, dat je toe bent aan een nieuwe distributieketting en zo.

          Wat ik bedoel is dat ze d.m.v. een verstelbaar nokkenastandwiel met opzet juist een andere timing kiezen om juist je vermogenspiek te verleggen. of juist alles onderin, of net alles naar boven voor meer toeren.

          Ik heb heb ook gezien dat bij gebruik van een distributieriem een poelie een tand of wat verdraaid wordt, juist om die reden.

          En bij een kennis, wiens wagen met dubbele nokkenassen en dus een 16-klepper, bij een erkende tuner op de testbank afgesteld werd, twee verstelbare nokkenaspoelies gemonteerd werden met gradenverdelingen erbij om zo de karakteristiek aan te passen. Maar dat is een dure grap om te laten doen. Het resultaat was er wel naar moet ik zeggen.

          En dat is wat ik dus eigenlijk wil weten. Dat precies volgens boekje op tijd zetten, geloof ik wel maar dat is hier niet de reden. begrijp je?

          Daarom vraag ik me af wat de consequenties zijn van bijv. 3° linksom of 3° rechtsom, effe er van uitgaande dat de zuigers niks raken dan, hè? En CIH is per slotte maar een achtklepper met één enkele nokkenstok, vandaar.

          #18361898
          pjotter
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 November 2013

            [quote quote=18361871]Wie van de “Tuners” onder ons kan mij vertellen van de effecten van een verstelbaar nokkenastandwiel?B-) wat gebeurt er als je bijv, de nokkenas later zet of juist vroeger? Ik zou het graag eens proberen.:-) Heb nu een 290° nokkenas van de firma Risse en die raden het gebruik van een verstelbare nokkenastandwiel aan met de mededeling dat het eenvoudigweg beter is maar dan houdt de info ook op.:good: Dus vraag ik me af wat en hoe ik er nog meer uit zou kunnen halen. Naar het schijnt kan een paar graden al een heel verschil zijn. En zo’n tandwiel met slopgaten heb ik hier al liggen. Wie van jullie wijze mannen op dit forum weet dat?:unsure:[/quote]

            Je verschuift het koppel van je motor door je nokkenas iets te verstellen bij een lager toerental of een hoger toerental zoals ik begrijp uit dit artikel zie tekst

            Nokkenassen nader belicht

            Nokkenassen zijn het hart van een motor. Zij bepalen het karakteristiek van de motor. Bij aanschaf van (een) andere nokkenas(sen) is het dus verstandig, om vooraf te bepalen en kenbaar te maken wat men precies wil of verwacht. Nokkenassen worden in 3 categorieën onderverdeeld, n.l.:
            1. Sportnokkenassen
            2. Rallynokkenassen
            3. Racenokkenassen

            Elke categorie loopt van licht naar zwaar. Het verschil hierin ligt in de graden van de nokkenassen. B.v., bij sportnokken is 264º licht en een zware is ca 290º.
            In het algemeen kan men stellen, hoe hoger de graden van een nokkenas is, des te later begint de koppelband. Dus, men moet kiezen, waar men het meeste vermogen wil hebben.

            Kiest men voor bovenin, dan moet men er rekening mee houden, dat onderin het koppel een stuk minder wordt, dan wat de auto standaard had en dat hij stationair slecht gaat lopen. Als men niets of weinig aan de luchtinlaat en / of brandstoftoevoer doet, kan men beter in elke categorie, de lichtere versies nemen. Dit geldt ook voor de autosport.

            Straatgebruik

            Voor straatgebruik moet men alleen sportnokkenassen gebruiken. Deze zijn zo gemaakt, dat een hydraulische motor (dat zijn de meesten), hydraulisch kan blijven. Welke nokkenas men voor zijn auto nodig heeft, is niet alleen afhankelijk van de type auto, maar vooralinjectie- en inlaatsysteem. Als men wat aan de benzinedruk doet, b.v. een Power Boost Valve, kan men weer een aantal graden hoger gaan, maar dan moet men weer rekening houden met het uitlaatsysteem.

            Verstelbare nokkenastandwielen

            Met een timing wiel kan men niet alleen nokkenassen exact afstellen, maar ook de koppelband eerder of later laten inkomen. In de racerij is het een “must” als men de compressie heeft verhoogt, door het onderblok en / of de cilinderkop te laten vlakken, daar anders de timing niet meer klopt. Voor op de weg zijn deze timing wielen ook vaak noodzakelijk om nokkenassen goed af te stellen. Dit komt, omdat, als de auto wat ouder is, de kleppen wat dieper liggen, zodat de nokkenasdiagram niet meer exact uitkomt.

            (Snelle) nokkenassen

            Het gaat dus met name om ademhaling van de motor. Alleen door meer lucht in de motor aan te zuigen wordt het vermogen verhoogd. Meer lucht betekent dat er meer brandstof kan worden ingespoten. Dit lucht/brandstof mengsel wordt op het meest gunstigste moment ontstoken en zo ontstaat een hoeveelheid energie in de vorm van een gecontroleerde verbranding (explosie) die z’n kracht uitoefent op de zuiger. In de animatie hiernaast is dat nogmaals perfect te zien. De nokkenas bepaald in hoofdzaak hoeveel lucht er in de motor wordt toegelaten. Het verbrandingsproces bestaat uit 4 fases; het 4-takt proces.

            Samengevat

            Dus simpelweg gezegd, als men aan de luchtinlaat, brandstof, ontsteking en uitlaat niets doet, moet men in elke categorie de lichtere versies nemen. Via chiptuning pak je snel veel pk’s. Afhankelijk hoever men bovengenoemde punten aanpast, kan men in elke categorie zwaardere versies nemen, met dien verstande, dat men op een bepaald punt, ook de inhoud van de motor moet aanpassen. EMS-tuning is een specialist voor Japanse auto’s; Subaru’s en EVO’s.

            http://limpexautosport.nl/producten/nokkenassen/

            #18361902
            hinterachse
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2012

              Hé Pjotter, das goed opgemerkt dat stukje van Limpexautosport! Daar kan je het een en ander uit halen, hé!

              En ik moet bekennen, ik heb ze ooit eens eerder iets gevraagd per Email en kreeg toen ook een eerlijk net antwoord teug.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.