Versnellingsbakolie wel/niet wisselen

Forumindex Forums Modellen Astra Versnellingsbakolie wel/niet wisselen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Junkyxl
    Deelnemer

Hallo,

In de vakantie staat een retourtje Salou in de planning met ca 3000km in het vooruitzicht.
      Nu heb ik vooraf nog een beurt ingepland om zeker(der) te zijn dat de auto is nagekeken voor vertrek.
      Nu heeft de Astra H Cosmo z16xer van 2010 bijna 170000km op de teller staan en overweeg ik de olie van de versnellingsbak te laten wisselen.
      De garage zegt dat het niet nodig is, maar mij lijkt dit een preventief onderhoudspuntje.
      Soms heb ik namelijk het gevoel dat het allemaal iets soepeler kan qua schakelen.
      Wat is jullie advies onder de kenners hierin?
      Wel of niet laten wisselen?

Junkyxl
      Deelnemer

Exuses voor het drie keer posten van hetzelfde onderwerp.
        Er is iets fout gegaan, maar ben er nog niet achter wat :unsure:

Astra_DLS
        Deelnemer

Volgens mij heeft ook deze olie een interval. De km alleen zegt niet zo heel veel. Als dit veel snelweg is geweest zal de bak niet heel erg geleden hebben. Als er veel stad bij zit is er ook veel meer geschakeld en dus meer slijtage.

dockedmarc
          Deelnemer

er staat bij mijn weten geen interval op het wisselen van bak olie, mits het een handbak is.
            verversen kan uiteraard geen kwaad, maar laten zitten ook niet.
            het is nog maar de vraag of hij ook daadwerkelijk makkelijker gaat schakelen na het verversen van de olie.

Corsa_GSi
            Deelnemer

Volgens mij kan het bij zowel een hand- als een automatische bak geen kwaad om na zoveel km-er de olie te verversen.

Bij een automaat kan je dan nog kiezen door hem leeg te laten lopen en dan weer bij te vullen.
              Of hem te laten flushen / spoelen om al het vuil er uit te krijgen.

Junkyxl
              Deelnemer

Bedankt voor jullie reacties.
                Het gaat hier dus om een handgeschakelde bak.
                Ondanks dat de oliën van vandaag de dag een langere standtijd zullen hebben, geloof ik niet in het lifetime verhaal.
                Je hebt met veroudering van olie en slijtage in de bak van doen.
                Daarom lijkt het me niet verkeerd om de olie na 170k km eens te verversen.
                Soms merk ik met name bij het terugschakelen dat het wat hakkeliger schakeld.
                Vraag me alleen af waarom de garage er zo ‘dwars’ over doet om deze te wisselen.
                Is het zo’n lastige klus om te doen dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Opeltje17
                Deelnemer

Nee is niet lastig alleen effe een carterplaat pakking halen, en goede olie(ik zelf zou er alleen rode Opel olie ingooien!!)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.