Versnellingsbak Zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Versnellingsbak Zafira

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    jaro58

Ik heb al weer een jaar of 5 mijn Zafira A 1.6-16v van 2004 met de zogenaamde sportbak (waar ik later pas achter kwam).
      In het begin is het wel lekker dat hij zo fel is maar ik begin het zo langzamer hand zat te worden dat dat ding zoveel toeren draait en het verbruik vind ik ook minder.
      Op zich bevalt de Zafira me prima en ik blijf er het liefst nog jaren mee rijden (op dit moment staat hij op 165.000 km).
      Is er iemand die weet wat een standaard versnellingsbak kost.
      Ik ben op zich redelijk handig maar heb geen idee of het lastig is om zelf de bak te verwisselen.

jeroenk
      Deelnemer

Volgensmij (als ik de onderdelenlijn een beetje bekijk: http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/resultaat.aspx?merk=opel&model=zafira&onderdeel=versnellingsbak” onclick=”window.open(this.href);return false;) kun je tussen de twee en vierhonderd wel een mooi exemplaar vinden. Als je deze dan toch wisselt is het misschien raadzaam om gelijk de hele koppelingszwik mee te nemen. Dan hoef je de komende ton daar in elk geval niet naar om te kijken ;) Betreft moeilijkheid van de montage… Geen idee..

wim-v6
        Deelnemer

Is geen Sportbak, is de standaard 1.6 16V bak.

kan je een langere op zetten inderdaad.

de 1.6 16V heeft een F17bak.

deze kan je plaatsen van de:

Opel Corsa-C 1.8-16V
          Opel Zafira-A en B 1.6-16V 1.8-16V
          Opel Astra-G en H 1.6 1.6-16V 1.8-16V 1.7DTi

dan zoeken naar een bak langer dan een F17CR 3,74

dus bijvoorbeeld F17CR 3,55

of een F17WR 3,74

Willem

jaro58

Weet je dat zeker dat het de standaard bak is, kan me niet voorstellen dat ze een auto met een dergelijke overbrenging zo uitbrengen.
            Heb het destijds tijdens de proefrit niet gemerkt omdat het toen redelijk slecht weer was maar toen ik er daadwerkelijk mee ging rijden viel me gelijk al op dat ik constant naar een hogere versnelling wilde als ik op de rijksweg zat maar hij heeft er maar 5.
            3800 toeren bij 120 km/h is echt bizar voor een dergelijke auto, rijd wel erg soepel want als ik bv in de bebouwde kom 50 rijd kan ik gemakkelijk in zijn 5 rijden.
            Mijn vrouw heeft een Astra F – Van van 2004 die stiller is dan mijn Zafira, probleem is dat als ik daar mee rijd ik er ernstig rekening mee moet houden dat er 5 versnellingen zijn want qua geluidsproductie blijf ik regelmatig in zijn 4 rijden.

Is het lastig om de bak te verwisselen, heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?
            Zoals ik al aangaf kan ik best wel sleutelen alleen moet ik wel weten waar ik aan begin want anders sta ik mooi te kijken …..

CQPV6
            Deelnemer

Is een mooie dikke put, even zo’n bakkie wisselen… Maar is te doen, subframe even los, motor ophangen en wisselen maar. Speciaal gereedschap niet echt vereist, ja iets om je motor op te hangen omdat het subframe los moet en je moet er voor zorgen dat je een eventuele nieuwe koppeling goed centreert… Heb nog twee bakken liggen, alletwee goed. Eentje met 160dkm en eentje met 140dkm. Als je wilt kan ik wel even naar de codes kijken voor je…

midnight black
              Deelnemer

Opel heeft destijds niet voor niets een close ratio in de Zafira gekoppeld aan de 1.6: met de wr bak zal ie in 5 zeker zuiniger zijn maar (nog) minder fel.

jaro58

Heb het nog eens op een rijtje gezet en er stevig over nagedacht maar denk dat ik het toch maar zo laat.
                  Als ik naar het antwoord van CQPV6 kijk dan is het me allemaal net even te veel werk, misschien dat ik het doe als de koppeling versleten is maar dan is hij denk al wel ingeruild.
                  Dan maar met een fluwelen voetje weg rijden en het voor lief nemen dat je af en toe (gniffelend) de bestuurder van een naast je of achter je rijdende Zafira 1.8 of 2.2 heel veel moeite ziet doen om je bij te houden omdat je het toch niet kan laten om het gas even diep in te trappen.
                  Want dat mijn Zafira een stuk feller is dan de standaard 1.6-16v is gewoon een feit en volgens mij moet dat gewoon aan de bak liggen die er achter hangt want er is niet aan getuned of wat dan ook.

wim-v6
                  Deelnemer

Dei bak (F17CR 3,74 zit op ELKE zafira 1.6 16V.

zo ook op elke Zafira 1.8 16V met X18XE1 motor..

Deze bak zit ook op Elke Astra-G met X16XEL motor, en Elke Astra-G met X18XE1 motor.

De Zafira’s met Z16XE en Z18XE motoren zijn ook met de F17WR 3,94 geleverd.

Willem

Ghanz
                    Deelnemer

hier staat ook een zafira A `99 1.8 16v geval.

in de 5 ook altijd hoog in toeren, verbaas me er eingelijk altijd al over, maagoed.

is er uberhaupt een oplossing ?

voor smerige handen, en wat sleutelwerk, ben ik niet bang.
                      maar het moet dan wel een vooruitgang wezen.

ik moet gewoon een bak zien te vinden met een andere overbrenging ?
                      en wim-v6 weet precies welke ??? :D

aapje1963
                      Deelnemer

Mijn Zafira A 2.2 SE had ook erge hoge toeren….. dus ik denk dat die soort versnellingsbakken veel gebruikt zijn bij Zafira..mijn Vectra 2.2 veel veel rustiger, voordeel 2.2 Zafira met hoge toeren versnelling bak bijna nooit terug naar z.n 4 zelfs op snelweg Belgie stijl omhoog niet.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.