Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › versnellingsbak vast + stank
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2011 om 00:26 #17234045
Hallo mensen,
Ik zit met t volgende. Sinds gister gister hoorde ik een zoemend geluid uit de auto kopen als ik een versnelling had ingelegd en optrok of afremde op de auto. Bij neutraal of indrukken van de koppeling was t geluidweg. Ook ging t optrekken wat moeizamer.
Vandaag is ook de bak vast komen te zitten in een versnelling en was opnieuw inleggen een probleem. Hiernaast rook ik ook een beetje een brand geur. Ik heb wel t idee dat t probleem in de versnellingsbak zit maar waar dat weet ik niet. Ik heb iets minder dan een jaar geleden een nieuwe versnellingsbak erin laten zitten (f17 voor een Vectra B uit 2000 met 1.8 benzine) zo uit mijn hoofd en er is door mij 30.000 mee gereden.Hebben jullie een idee wat t zou kunnen zijn? Want dan ga ik morgen nog ff en kijkje nemen onder de motorkap.
12 maart 2011 om 12:52 #17833665oei oei
ik wil niet vervelend doen, maar dat klinkt toch echt als of er een versnellingsbak is overleden.
is het ook echt zo’n stinkende brandlucht?
en heb je een idee hoeveel die bak heeft gedraaid in de vorige auto?12 maart 2011 om 15:44 #17833666Het is idd echt een stinkende brandlucht.
De bak had ik er nieuw in laten leggen. Dus ongeveer 30.000 km gedaan. Betekend dit dat de platen op zijn? Of iets anders? Want toen ik de koppelingplaten liet vervangen waren ze gewoon op er was geen brandlucht :(12 maart 2011 om 18:41 #17833667kijk ik kan de wagen natuurlijk niet zien vanaf hier (vraag anders ff of je bij Wim-vy mag langs komen)
maar ik vrees eerder de bak dan de platen.12 maart 2011 om 19:24 #17833668Kwaaltje van de F17bakken.
we hebben er al meerdere van gewisseld
(regio Den Haag)
Willem
12 maart 2011 om 19:37 #17833669Eh, kijk ff of er nog wel olie in de bak zit….
12 maart 2011 om 20:03 #17833670wat kan er dan naar brand gaan stinken in een bak? neem aan dat het hier gaat over een handbak.
en als een bak overleden is, wat is er dan kapot?12 maart 2011 om 20:10 #17833671Heb eerder bovenstaand euvel meegemaakt bij een volvo, zat geen olie meer in.
Maatje kwam aan vastzittend in 3e versnelling. Bak was heet en stonk.12 maart 2011 om 20:25 #17833672Bak gaat stinken omdat de bek BLOEDHEET word, omdat smering ontbreekt.
wat gaat er stuk, tandwielen, diff, lagers, etc etc.
Meestal zijn deze F17bakken in deze situatie rijp voor het oud ijzer.
willem
12 maart 2011 om 22:53 #17833673idd lagers kunnen vast slaan en daardoor gaan de assen wrijven in die lagers
dat wordt idd bloed en bloed heet waardoor de olie gewoon verbrandtopel zegt wel dat je de versnellingsbakolie nooit hoeft te vervangen, maar ik doe het toch om de 100.000 km even.
olie voor een F17 kost ook maar 17 euro ofzo bij de VOD.
dus dat zijn ook de kosten niet.13 maart 2011 om 07:27 #17833674heb nog nooit een F10 t/m F20 ververst, hooguit met vervangen van een koppeling.
Ik weet meeredere welke dik 300.000 en zelfs 400.000 op de eerste olie hebben gedraait.
dan was ik nog verrast hoe mooi rood het was altijd (tijdens peilen).
willem
13 maart 2011 om 10:05 #17833675ach wim
baat het niet dan schaadt het nieten de kosten zijn het al helemaal niet.
dus als je er de goede hoeveelheid in gooit, kun je er alleen maar op vooruit gaan.
13 maart 2011 om 12:28 #17833676ik heb ook een keer de koppeling etc. vervangen en toen ook de versnellingsbakolie.
is er maar 1 soort versnellingsbakolie.
ik begreep toen van de monteur dat je bij de v6 niet eens bij de plug kan om hem te peilen/bijtevullen, zonder een en ander te demonteren, anders zou ik het ook eens checken.13 maart 2011 om 18:43 #17833677Peilen bij de F23 F25 en F35 (getrag) bakken is erg lastig zonder brug inderdaad.
en nee, er is geen speciale olie voor de Versnellingsbakken.
In de F23 F25 en F35 (getrag) gaat gewone sae 80W olie, in de F10 t/m F20 gaat weer speciale olie van de opel.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.