Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Versnellingsbak vast.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 september 2014 om 17:27 #17268034
Ik rijdt met een smalle Ascona 400 replica met een 2.2L en een 265 bak.
Toen ik over een hobbelige klinkerweg reed hoorde ik een geluid van onder mijn auto.
Toen ik wilde schakelen bleek mijn bak vast in de tweede versnelling te staan.Heeft iemand ervaring met zoiets ?
En is iemand in het bezit van een werkplaats manual voor een 265 bak.Alvast bedankt, Robert
13 september 2014 om 06:10 #18252348Hoorde je het ‘geluid’ toen je de koppeling in trapte? Wat namelijk nog wel eens voor wil komen is dat er een stuk blik dat een diafragmaveer van de koppelingsplaat op z’n plek houdt afbreekt. Dan kan de diafragmaveer (1 van de 4) er bijvoorbeeld richting vliegwielzijde uit en gaat de koppelingsplaat iets aanlopen bij ingetrapte koppeling. Hierdoor láat de bak zich dan ook niet meer schakelen en lijkt deze vast te zitten.
Kun je hem met de motor uit en door de auto wat heen en weer te bewegen ook niet meer uit de versnelling krijgen (dat zou in omschreven geval dan wel moeten lukken).Ik heb het nog nooit meegemaakt dat zo’n bak zelf vast gaat zitten (maar goed wie weet)
13 september 2014 om 18:10 #18252349Bak is er inmiddels onder uit.
Het euvel zat hem niet in de koppeling en ook het schakelmechanisme tussen de pook en de bak zat niet vast.
We gaan de bak uit elkaar halen om te zien wat er mis is gegaan.13 september 2014 om 19:42 #18252350Dan zal je er toch niet aan ontkomen om de bak open te maken, bij deze handleiding:
http://www.magyaropelmantaclub.hu/images/uploaded/File/Szakirodalom/Kapitel-K2-Getrag265.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 september 2014 om 20:18 #18252351Nog bedankt voor de handleiding :thumb
Deze is veel gedetailleerder dan de BMW handleiding die ik op internet gevonden had.De bak is inmiddels uit elkaar.
De voorzijde zag er als nieuw uit.
Bij het openen van de achterzijde kwamen we ijzervijlsel en koperkleurig meteriaal tegen.
Het achterlager was versleten en waarschijnlijk ook een synchromes.
Daarna besloten om het geheel naar een gespecialiseerd bedrijf te brengen.
Daar ligt de bak al een week te wachten op onderdelen …. :cry6 november 2014 om 21:08 #18252352De versnellingsbak inmiddels al weer een tijdje terug.
De schakelvork in de bak was krom.
De versnellingspook ging wel uit de tweede versnelling maar inwendig bleef de bak in de tweede versnelling staan.
Hierdoor bleven de andere versnellingen geblokkeerd.
Tevens is het achterlager vervangen. De rest was gelukkig nog in goede staat.
Het vinden van de juiste afdicht(vries)doppen bleek nog het moeilijkste karwei.Na montage van de bak kwam na enkele dagen de achterste oliekeerring uit de bak gelopen :swear
Bij controle bleek er te veel ruimte tussen de bak en de buitenrand van de oliekeerring te zitten.
Vervolgens al twee keringen voor een 265-bak besteld en beide keerringen hebben hetzelfde euvel.
Bij Biesheuvel stelde men de vraag of de passing in de bak niet afgedraaid kon zijn :hmmz
Men is 100% zeker dat de geleverde oliekeerring voor de 265-bak is.Dat heb ik weer……………..
Heb nu een adres gevonden waar ze oliekeerringen op maat maken.
Nu maar (weer) afwachten.Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt :wtf
8 november 2014 om 22:24 #18252353Bij edelschmiede in duitsland hebben ze redelijk veel voor oude opels, dus ook voor getrag 265.
Linkje;
http://www.edelschmiede.com/shop/getrag-265-getriebe” onclick=”window.open(this.href);return false;Misschien ben je hier iets mee?
30 november 2014 om 21:34 #18252354Het kan zijn dat je tussenas te lang is, in de rallysport had men daar vroeger ook wel eens last van, bij hobbelig weggedrag blokkeerde de bak. Het zou jammer zijn als dat weer gebeurd.
16 december 2014 om 21:03 #18252355Nog even een update :
De versnellingsbak is inmiddels gemaakt.
Tijdens de proefrit kwam de werkelijke oorzaak te voorschijn.
Na enkele kilometers gereden te hebben met de gereviseerde bak kwam er steeds meer geluid vanonder de auto.
Probeerde nog terug te keren naar de garage maar toen liep de achteras vast :swear
Nu blijkt dat het gejutter van de achteras de schakelvork en het achter lager van de bak stuk hebben gemaakt.Achteras is inmiddels gereviseerd bij “achterasrevisie.nl”.
De lagers lagen er compleet uit. Gelukkig was het sper nog oke.Ik denk dat ik eens een topic moet starten met wat er allemaal aan mijn auto is vervangen………………… :puke
16 december 2014 om 21:45 #18252356AnoniemLid sinds:
1 January 1970gatverdamme kerel
dat brengt je plezier in de wagen wel naar beneden…
hoop voor je dat het nu wel allemaal weer ok is
maar betekend dit dan ook dat wat manta 24v ook al zei
dat je tussen as net te lang is???wel n erg mooie ascona
neem aan die van je avater ;)de stickers “opel ascona” op de motorkap
heb ik destijds nog geleverd ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.