Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Versnellingsbak schiet eruit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2009 om 13:38 #17214381
Beste Opelvrienden,
Wie kan mij helpen?
Ik heb een opel corsa C 1.2 uit 2004 waarvan de versnellingsbak er steeds uitschiet in principe kan je hem er zo weer in klikken dat heb ik de ANWB toen ook zien doen
Mijn vraag is wat er precies vervangen moet worden en wat dat ongeveer gaat kosten?
Iemand enig idee?Met vriendelijke groeten Martijn.
22 november 2009 om 13:53 #17554529was er niet een ander mechanisme welke het mechnisme van de eerste series vervangt??
22 november 2009 om 14:02 #17554530ja dacht het ook dat er zoiets was. is nogal een ziekte bij de corsa’s
22 november 2009 om 14:04 #17554531Klopt, er is toen volgens mij zelfs een terug roep actie voor geweest.. Ze werden standaard geleverd met plastic mechanisme daarna wordt het vervangen door ijzer dacht ik..
22 november 2009 om 15:49 #17554532Dat vervangen of upgraden klopt, alleen wat ik denk is dat de synchroring niet meer blijft zitten….en dat is de bak zelf….
22 november 2009 om 16:03 #17554533Originally posted by robbyrood
Dat vervangen of upgraden klopt, alleen wat ik denk is dat de synchroring niet meer blijft zitten….en dat is de bak zelf….lijkt me sterk als de anwb wat extern kan doen en dat het dan wel goed gaat…
maar daar kunnen we pas over oordelen als we meer info hebben.
Ik vraag me wel of of dit probleem constant is en bij welke versnelling..
22 november 2009 om 16:35 #17554534Bekend probleem bij Corsa C…. de dealer kan je precies vertellen wat er verangen moet worden.
22 november 2009 om 16:50 #17554535schakelmechanisme idd vervangen .
schakelmechanisme is nu nog van plastic en kan vervangen worden door een stalen exemplaar .
Is nooit een terugroepactie voor geweest , opel heeft vanaf 2006 zelf de overstap gemaakt naar stalen exemplaren .
ik heb die van mij laatst ook vervangen omdat de kogel uit het schakelmechanisme er steeds uit klikte , wat de topic starter waarschijnlijk ook bedoeld ;)
even een how-to voor de liefhebbers ;)
Allereerst beginnen we met een goed humeur en verwijderen we het ijzeren pennetje in het zogenaamde kniegewricht op de bak zelf waardoor de bak los gekoppeld wordt van het schakelmechanisme :
in dit pennetje ( geel omcirkeld ) zit een veertje wat je in drukt en dan kan het pennetje er boven uit getrokken worden .
Dan verwijderen we de zwarte dop ( geel omcirkeld ) waarmee het schakelmechanisme vast zit , deze dop zit in het midden van het mechanisme . Dit verwijderen doe je door met een schroevendraaier de kleine klemmetjes aan de zijkant naar buiten te buigen ( mag breken , want bij het nieuwe mechanisme zit een nieuwe dop )
dan kruipen we onder de auto en draaien we de torx bout los waarmee het schakelmechanisme aan de schakelpook bevestigd zit , en je trekt de schakelstang uit het mechanisme
dan kun je van boven af het mechanisme verwijderen .
dan krijg je dus dit :
links nieuw rechts oud
dan gaan we monteren
We zetten het nieuwe mechanisme erop en als eerste vast op de pen en daar drukken we die nieuwe dop op die bij het mechanisme wordt geleverd .
dan zetten we het kniegewricht in elkaar en daar drukken we het pennetje weer in wat we als eerste gedemonteerd hebben .
dan kruipen we weer onder de auto en drukken de schakelstang van de pook weer in het mechanisme en dan stoppen we even .
Want nu komt het punt dat we de bak en pook gaan blokkeren .
als eerste blokkeren we de bak door dat kniegewricht wat te bewegen en tegelijk het oranje knopje in te drukken tot deze helemaal ingedrukt zit , dan is de bak geblokkeerd in zijn vrij .
hier is hij geblokkeerd want normaal steekt dit oranje dingetje een cm of 2,5 uit )
dan gaan we de schakelpook blokkeren door de hoes te verwijderen en de pook tussen de 1ste en 2de versnelling te zetten , dan zie je dat er twee gaatjes precies boven elkaar vallen en hier druk je een pen in .
hiermee is de pook ook geblokkeerd :
(zoals je ziet heb ik hiervoor een doorslag gebruikt welke je op de foto ziet )
Als je dit gedaan hebt kun je de torx bout onder de auto vast draaien en de blokkering van de pook verwijderen , even met de pook roeien naar alle versnellingen en even controleren of het oranje knopje weer 2,5 cm naar buiten steekt .
en voila het mechanisme is vervangen
succes
hier een voorbeeld van een plastic mechanisme wat uit elkaar ligt :
het probleem zit hem dus in de zwarte beugel met de kogels op de uiteinden , de kogels slijten waardoor het mechanisme los kan schieten en als je de kogel er weer in drukt werkt het weer even . ( dit heeft de anwb waarschijnlijk ook gedaan )
mechanisme kost zo rond de 90 – 100 euro en bij de dealer hebben ze ongeveer een uurtje werk om dit te vervangen dus reken een 200 euro totaal bij de dealer .
22 november 2009 om 16:58 #17554536:vertag:D
duidelijke toch zo
25 november 2009 om 19:46 #17554537Dan zet je er toch een schakelwegverkorter in.. ook een stukje goedkoper.
Mijn pa heeft dit ook gehad en dan tijdens het rijden. dus ik met de wiel-sleutel onder de kap om hem er weer in te drukken om in ieder geval weer thuis te kunnen komen. :P
25 november 2009 om 20:04 #17554538ik heb het met een stalen mechanisme gehad, daarbij was gewoon de dop losgekomen.. die het machanisme op zijn plaats houdt.
schakelwegverkorter is goedkoeper dan wat? Daar heb je nog altijd een stalen mechanisme voor nodig.
7 juni 2015 om 06:57 #17554539in welke prijs moet ik denken bij de opel
9 juni 2015 om 22:07 #17554540Hallo, ik heb dit probleem ook gehad, hetgene dat de ANWB er weer bij je opgeduwd heeft is het stangetje voor de voorsortering. Een kunstof stangetje met aan beide kanten een holkopje welke over n bolkopje heen kam klikken. Deze willen wel eens uitlubberen.
Wat te doen?:
Deze stangetjes zijn niet los bij Opel te verkrijgen, wel op de sloop ;)
Hieronder een foto van het stangetje dat je nodig hebt.(Het zwarte kunststof stangetje)
Dus, voordat je je complete schakelmechanisme (laat) vervangt/vervangen voor veel geld, probeer dit eerst eens. Ik was voor 5 euro klaar, en is weer als nieuw.10 juni 2015 om 19:52 #17554541die set die je laat zien is de upgrade.
die is veel degelijker dan de originele stangen.ik heb het bij de corsa ook vervangen en die 90 euro was het zeker waard.
10 juni 2015 om 19:57 #17554542Klopt, maar het plaatje is puur ter indicatie van het stangetje.
Ik heb nu iig van de sloop een vervanger (gewoon originele van n andere corsa bak) en die werkt perfect. Klikte er ook erg strak in. Het proberen waard zou ik zeggen.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.