Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Versnellingsbak probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 augustus 2014 om 23:07 #17267384
Beste forum genoten,
Afgelopen week druk bezig geweest in de avond uren om mijn cross auto klaar te maken voor dit weekend (c20xe met F20, 355 bak).
In eerste instantie er vanuit gegaan dat koppeling opgerookt was, dit klopte ook, deze was helemaal glad, deze vervangen en er vanuit gegaan dat dit de oorzaak was.Echter, na vervangen koppeling: Versnelling 1: koppeling licht op laten komen en geen enkele beweging, gas bij, motor smoort en valt uit. Auto in de vrij, koppeling los: auto komt vooruit. Het lijkt er sterk op dat de auto nog in zijn 3, 4 of 5 staat. Op straat hebben we de auto een stuk op gang geholpen, het was duidelijk dat hij in een hoge versnelling vastzit. Het is tevens onmogelijk om de auto in de versnellingen 3, 4 en 5 te krijgen. Auto in de vrij is dus niet in de vrij, we moeten de auto volledig ontkoppelen om te kunnen rollen.
Erg vervelend en we weten geen raad, het lijkt er op dat de versnellingsbak wellicht kapot is, echter vinden we deze conclusie nog te vroeg. Koppeling kan mogelijk ook opgerookt zijn tijdens de vorige cross in de veronderstelling dat ik vanuit de 2 wegreed maar dat dit werkelijk de 3, 4 of 5 is geweest.
Nogmaals de symptomen:
* Gaat niet in de 3, 4 en 5.
* In de vrij is het mogelijk om te rijden (mits heel veel gas bij en op gang gedrukt)In de zoekfunctie niets kunnen vinden, graag jullie advies en mogelijke oorzaken.
Alvast bedankt,
Steven
8 augustus 2014 om 06:27 #18246905Euhm heb je je schakelmechanisme wel goed afgestelt.
Het lijkt er namelijk op dat de vork op de bak verkeerd stond bij het afstellen.
Als je daar niets aan gedaan hebt toch je afstelling controleren.
Als deze 100% klopt zit het in de bak zelf.8 augustus 2014 om 09:47 #18246906Gaan vanavond nog even kijken naar wat laatste zaken die we van een aantal “kenners” hebben meegekregen….
Zullen schakelmechanisme ook nog even meenemen. Bedankt voor de tip.
10 augustus 2014 om 08:18 #18246907Kapje bovenop de bak losgedraaid, bleek een tandje verkeerd te staan. Normaal in de vrij hoort het midden vrij te zijn, zat nu nog 1 tandje. Schroevendraaier tegenaan en voila!
10 augustus 2014 om 09:32 #18246908Hoe is dat mogelijk dan??
Heb je de toren eraf gehad tijdens het sleutelen??10 augustus 2014 om 10:37 #18246909Nope, koppeling gewoon vervangen op de meeste effectieve manier. Kapjes eraf en koppeling er uitgepakt, klemmetjes erbij etc.
Grote kans dat mijn koppeling opgerookt is doordat ik toen tijdens de cross een flinke tik heb had: aandrijfas kapot en waarschijnlijk is door de klap iets met een van deze “tandjes” gebeurd. Lijkt mij het meest waarschijnlijke verhaal, volgende start heeft hij waarschijnlijk dubbel in de versnelling gestaan en daardoor koppeling opgerookt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.