Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Versnellingsbak olie peilen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2011 om 12:11 #17243738
Hallo allemaal,
Ik heb wat problemen met mijn corsaatje, heb hier ook al een topic over, maar aangezien ik nu een specifieke vraag heb stel ik hem in een nieuw topic.
Op deze manier vinden andere met hetzelfde probleem ook sneller een antwoord.
Het probleem is als volgt, ik heb een corsa B 1.4 Sport uit 1994 met een f15 versnellingsbak.
Nu wil ik graag de olie peilen, maar kan nergens vinden waar die schroef / plug zit.
Ik heb wel al van bovenaf een schroef losgedraaid en een breinaald erin gestoken ( +/- 10 cm diep) maar daar plakte geen olie op toen ik hem eruit haalde.
Zou ik er nu vanuit kunnen gaan dat er te weinig olie in zit? Of moet ik het toch anders doen?
Bedankt groetjes Joyce
29 november 2011 om 12:41 #17948247Aan de zijkant van de versnellingsbak zit een deksel en ongeveer in het midden aan de rand van dat deksel zit een plug/bout die net een beetje breder is dan de rest van de bouten rond dat deksel. Deze draai je eruit en de olie zou dan ongeveer tot het randje van die plug moeten zitten. Dat het er zegmaar net niet uit loopt.
En overigens never nooit zomaar een willekeurige bout uit je versnellingsbak draaien, het is namelijk mogelijk dat deze bout intern iets vast houdt wat dan binnen de bak naar beneden valt.
30 november 2011 om 11:35 #17948248Klopt. Plug losdraaien aan de zijkant van de versnellingsbak, naast de linker aandrijfas. Als het peil klopt, dan loopt er bij het losdraaien van de plug al olie uit. Zo niet, dan zit er te weinig in. Bijvullen doe je aan de bovenkant vanuit de motorruimte. Naast de schakelstang is een vulopening aanwezig. Weet even niet hoe het bij de ’94-Corsa is, maar bij mij is die opening afgedekt met een dopje. Dopje eraf, geschikte slang met trechter in de opening duwen en langzaam bijvullen. Versnellingsbakolie heeft een vrij lange doorlooptijd. Giet je te snel, dan loopt al vrij snel je trechter over. Dus een gezonde portie geduld is ook een vereiste als je dit klusje goed wilt doen.
30 november 2011 om 13:02 #17948249Oh, ik pomp het er gewoon altijd in via de plug aan de zijkant van de bak, gaat veel sneller.
30 november 2011 om 13:46 #17948250@TedMechanic wrote:
Oh, ik pomp het er gewoon altijd in via de plug aan de zijkant van de bak, gaat veel sneller.
Kan uiteraard ook, mits je daarvoor een handige pomp hebt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.