Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Versnellingsbak olie.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2013 om 18:46 #17257477
Ik ben dus bezig geweest met de olie van de versnellingsbak.
Het gaat om een astra G uit 2001 met de volgende motor: X1.6SZR
Ik kwam er vandaag achter dat hij lekte en dus weer even er naar gekeken.
De olie er weer uit laten lopen en alles opnieuw dicht draaien.
Waar ik toen achter kwam was dat de olie al helemaal donker was, en er stukjes metaal in zaten.
De olie was van zichzelf de volgende kleur:
En zo kwam het er nu na 15 km rijden uit:
Weet iemand misschien wat dat kan zijn?2 mei 2013 om 03:08 #18138790het zou kunnen dat de oude olie een half synthetische of een minerale olie was,ik neem aan dat je er nu een vol synthetische olie in heb gedaan?
deze reinigen veel agressiever het vuil komt in de olie en, word zwart.was je oude olie ook zwart?
bedoel je met stukjes metaal heel fijn gruis ? dit komt wel vaker voor door jaren lang gebruik .als een lager in de bak stroef draait of kapot is kan die ook erg heet worden en, de olie zwart maken met veel ijzer slijpsel.
schakelt die wel goed ,heb je geen rare geluiden ?2 mei 2013 om 15:32 #18138791Ik heb nu inderdaad vol synthetische olie er in gedaan.
De oude olie was een beetje rood achtig.Ik bedoel met stukjes metaal inderdaad fijn gruis, maar zoveel dat de olie die ik er net in gedaan heb en weer uit gehaald heb gewoon helemaal glom van de stukjes metaal.
Hij schakelt wel goed, heel af en toe gaat hij niet in zijn achteruit, als ik dan de rem los laat en opnieuw intrap gaat hij wel in zijn achteruit.
Er zitten wel 2 geluiden in, één geluid hoor je het best in zijn 3 4 en 5e versnelling ongeveer bij de 3000 toeren. Dit is een soort slepend aanloopend geluid. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid wat je soms hoor als de airco aanstaat.
Het andere geluid hoor je bij laag toeren in zijn 1 en 2e versnelling is het mij tot nog toe opgevallen. Dit is meer een zwengelend tikkend geluid en op dit moment alleen nog maar opgevallen bij een toerental onder de 2000.2 mei 2013 om 19:51 #18138792Het vreemde is ook dat iedereen zegt dat er maar 1,7 liter olie in gaat.
Bij mij zit er nu 2,6 in zonder dat hij over liep, dat klopt ook niet lijkt me.2 mei 2013 om 20:18 #18138793Hoe stond je auto toen je de olie wisselde?
Je moet je auto namelijk 100% recht hebben staan. Alleen de voorkant optillen zorgt dat hij niet op het goede moment overloopt. Je moet de achterkant dus ook op bokjes zetten als je de bak-olie wisselt.
Met alleen de voorkant omhoog werkt het differentieelhuis als “opslag”.En metaalvijlsels zijn niet zo vreemd. SOwieso slijten de synchro ringen altijd een beetje bij elke schakelactie.
Een paar keer “tandenpoetsen” kan ook zorgen voor een hoop meer metaalvijlsel in de olie.
Is verder niet heel vreemd. Zolang er geen hele stukken metaal los in liggen, is er niks kapot en is het gewoon natuurlijke slijtage.En sja, na 15km weer wisselen geeft alsnog een hoop troep. Er blijft namelijk altijd wel olie en rommel achter in de versnellingsbak die er pas uit komt met de volgende flush.
Het kleeft aan de tandwielen, blijft onderin de bak liggen, etc. Probeer het nog maar eens een paar keer. Na verloop van meer wissels blijft je olie vanzelf helderder.Verder zal teveel olie vast neit zo heel rampzalig zijn. Als het goed is, heb je gewoon een overloopventiel en kotst hij het er vanzelf wel weer uit als het écht teveel is. Maar het is wel beter om het gewoon goed te hebben natuurlijk.
3 mei 2013 om 15:12 #18138794Mijn auto stond 100% recht, ik had de voorkant namelijk alweer laten zakken.
En dus zou die olie die ik er in gooi toch ergens anders naartoe moeten gaan? Misschien een kering kapot?Want er zitten dus ook 2 gekke geluiden in de motor, waarvan er een ook voelbaar is in de versnellingspook.
3 mei 2013 om 15:16 #18138795Een ietwat versleten synchromesh kun je ook in je pook voelen, mijn oude wagen had een kraak van 1 naar 2.
3 mei 2013 om 19:52 #18138796Oke, en dat zit in de versnellingsbak?
Ik voel het namelijk in de versnellingspook en het koppelingspedaal.
3 mei 2013 om 20:17 #18138797De synchromesh ringen zitten in de versnellingsbak. Die zorgen dat de tandwielen voor de volgende of vorige versnelling alvast op toeren komen wanneer je de versnellingspook naar die versnelling toe beweegt, zodat ze probleemloos en glad inhaken.
Vlak voordat je de pook in een versnelling hebt staan, grijpt hij dus al dat betreffende tandwiel, en de ring (de synchromesh) die dat doet, slijt dan ietsjes.Wanneer de ring te ver versleten is, zal het tandwiel niet snel genoeg op toeren gekomen zijn en dus niet gladjes inhaken. Dan hoor je een krakend geluid uit de versnellingsbak komen. Beetje hetzelfde als wanneer je vergeet de koppeling in te drukken en dan de pook in de versnelling wil zetten.
Dat geluid noem je ook wel “tanden poetsen”, omdat de tandwielen dan tegen elkaar aan schrapen ipv in te haken.Daarbij hebben die synchromesh ringen ook goede olie nodig om hun werk te doen.
Daarom zal een versnellingsbak altijd lekkerder schakelen wanneer je de olie hebt ververst. Je kan dan sneller schakelen zonder rare geluiden te krijgen.
Als de olie nog niet heeel erg slecht is, kan het ook prima zo zijn dat je b.v. alleen bij kou kraakgeluiden krijgt, maar zodra de boel mooi op temperatuur is niet meer.De achteruit versnelling is een heel ander verhaal dan je normale versnellingen trouwens. Dat is een recht vertand tandwiel zonder synchro. Die kan je daarom ook alleen maar te pakken krijgen als je auto écht helemaal stil staat.
Daarbij kan het wel eens voorkomen dat je door die rechte vertanding en totale stilstand inderdaad de auto niet in achteruit krijgt. Even in neutraal en de koppeling op laten komen is dan voldoende. Vaak staan gewoon de tanden van de tandwielen tegenover elkaar en botsen ze. Doe je niks aan, is ook niet schadelijk.Maargoed, dit alles merk je niets van in je koppelingspedaal.
Als je daar wel iets voelt en geluiden hoort, dan is het mogelijk de koppeling waar het probleem zit.
Een gillend/gierend geluid wil meestal duiden op een slechte druklager.6 mei 2013 om 15:28 #18138798Oke, er word mij nu veel duidelijk. En ik heb nu dus ook weer wat geleerd.
Het is echter niet het geluid van het tanden poetsen wat ik hoor.
Ik heb van beide geluiden een filmpje gemaakt.
Dit is het tikkende geluid van de motor:
Dit is het geluid wat ik hoor bij het gas geven in zijn 3e 4e en 5e versnelling. Dit is een soort slepend aanloopend geluid. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid wat je soms hoor als de airco aanstaat.
6 mei 2013 om 15:29 #18138799Ik maak even een nieuw topic aan omdat het nu niet meer over de versnellingsbak olie gaat.
Want het is vrij normaal dat de olie zo vies is en er metaal vijzels in zitten?7 mei 2013 om 21:41 #18138800@McKaamos wrote:
De synchromesh ringen zitten in de versnellingsbak. Die zorgen dat de tandwielen voor de volgende of vorige versnelling alvast op toeren komen wanneer je de versnellingspook naar die versnelling toe beweegt, zodat ze probleemloos en glad inhaken.
Vlak voordat je de pook in een versnelling hebt staan, grijpt hij dus al dat betreffende tandwiel, en de ring (de synchromesh) die dat doet, slijt dan ietsjes.Wanneer de ring te ver versleten is, zal het tandwiel niet snel genoeg op toeren gekomen zijn en dus niet gladjes inhaken. Dan hoor je een krakend geluid uit de versnellingsbak komen. Beetje hetzelfde als wanneer je vergeet de koppeling in te drukken en dan de pook in de versnelling wil zetten.
Dat geluid noem je ook wel “tanden poetsen”, omdat de tandwielen dan tegen elkaar aan schrapen ipv in te haken.Daarbij hebben die synchromesh ringen ook goede olie nodig om hun werk te doen.
Daarom zal een versnellingsbak altijd lekkerder schakelen wanneer je de olie hebt ververst. Je kan dan sneller schakelen zonder rare geluiden te krijgen.
Als de olie nog niet heeel erg slecht is, kan het ook prima zo zijn dat je b.v. alleen bij kou kraakgeluiden krijgt, maar zodra de boel mooi op temperatuur is niet meer.De achteruit versnelling is een heel ander verhaal dan je normale versnellingen trouwens. Dat is een recht vertand tandwiel zonder synchro. Die kan je daarom ook alleen maar te pakken krijgen als je auto écht helemaal stil staat.
Daarbij kan het wel eens voorkomen dat je door die rechte vertanding en totale stilstand inderdaad de auto niet in achteruit krijgt. Even in neutraal en de koppeling op laten komen is dan voldoende. Vaak staan gewoon de tanden van de tandwielen tegenover elkaar en botsen ze. Doe je niks aan, is ook niet schadelijk.Maargoed, dit alles merk je niets van in je koppelingspedaal.
Als je daar wel iets voelt en geluiden hoort, dan is het mogelijk de koppeling waar het probleem zit.
Een gillend/gierend geluid wil meestal duiden op een slechte druklager.Ik heb vanaf vandaag inderdaad dat hij bij het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling kraakt, oftewel de tanden poetst.
Dit duidt dus op een versleten synchromesh ring?
Ik het vandaag ook het overloopventiel gevonden en als het goed is zit er nu dus 1,7 liter olie in.8 mei 2013 om 23:21 #18138801zie U2U.
Korte uitleg over wat er in deze U2U staat:
daarin staat: Die Synthetische stroop niet gebruiken, Opel olie erin los vaak Veel op!!!
Oja, en er gaat inderdaad 1,7 a 1,8 liter in..
heb je wel de peilbout aan de zijkant van diffhuis als markering gebruikt???
en is de overtollige olie niet via de ontluchting bovenop eruit gekomen??Ik heb mijn F13-5bak gewoon gevuld met 2,2liter verse opel Olie, er komt nergens wat uit, en krijg deze 27jaar oude F13-5bak SOEPEL!! rollend in de 1 terug geschakeld sinds de olie is ververst..
Willem
9 mei 2013 om 13:00 #18138802dat slepende geluid lijkt op een kapotte homokieneet .
ik vin dat tikkende geluid wel meevallen maar is je motor olie wel op niveau ?
9 mei 2013 om 19:37 #18138803De motor olie is wel gewoon op niveau.
Ik heb even gekeken, maar gaat het geluid van een kapotte homokieneet niet weg als je stuurt?
Als ik gas geef hoor je het, als ik los laat hoor je het minder.9 mei 2013 om 19:44 #18138804Weet iemand toevallig wat voor een bak er op zo een motor zit?
9 mei 2013 om 21:31 #18138805F13Cr
9 mei 2013 om 23:47 #18138806Weet je dat zeker? Ik heb namelijk ook gehoord dat het een f17 bak was
10 mei 2013 om 02:11 #18138807@NL-Kevin wrote:
De motor olie is wel gewoon op niveau.
Ik heb even gekeken, maar gaat het geluid van een kapotte homokieneet niet weg als je stuurt?
Als ik gas geef hoor je het, als ik los laat hoor je het minder.nee dat geluid gaat meestal niet weg met sturen,vaak gaat de homokineet herrie maken als er geen vet meer in zit ,als je gas geeft word de homokineet zwaarder belast waardoor die meer herrie kan maken ,je kan nog kijken of de de homokineet hoezen nog heel zijn,deze willen wel eens scheuren en, dan loop het vet eruit.
11 mei 2013 om 19:00 #18138808Goed dan:
filmpje 1: Versleten nokkenas
filmpje 2: de F13-5 (in heel sommige gevallen, maar meestal is het toch een F13-5bak) de F17-5 bak aan zijn eind, klaar finito, versleten, op. af
F13 of F17, maakt verder niet uit, deze passen, als de steunbevestiging bovenop de bak er maar zit (oudere modellen (astra-F etc) hebben deze niet, zo ook de Vectra-B heeft deze niet.
je kan als de steunpunten kloppen zowel een F13-5 F15-5 als F17-5 monteren, de F13 en F15 zijn wel betrouwbaarder als de F17.
ook kan je kiezen een bak met langere of kortere verhoudingen te kiezen.dat kan je weer in de code rechts onder het zijpannetje ontcijferen
de laatste reeks van deze code geeft baktype weer.
Bijvoorbeeld: C3,74 of W3,55
korte uitleg:
C = CR ofwel Close Ratio, korte verhoudingen, en dus meer toeren, meer acceleratie (trekkracht), meer verbruik
W = Wide ratio, lange verhoudingen, en dus minder toeren, minder accelratie (trekkracht), en zeker op snelwegritten een lager verbruik.
3,74 is de eind reductie, hoe hoger het getal hoe meer toerenmaar ga zeker niet te lang, deze 8klepper motor heeft niet HEEELLL veel kracht..
Willem
13 mei 2013 om 07:58 #18138809Oke hartstikke bedankt voor de uitleg.
Het is een f13cr. Ik kan als ik niets wil veranderen dus gewoon een f15cr of f17cr bak er op doen? Waar de 17 minder goed is.
Dan ga ik maar eens op zoek.13 mei 2013 om 20:55 #18138810Ik heb net even gekeken maar kan niets onder het zijpannetje vinden.
Bij m’n broertje staat het daar wel op.
Ik kan nu dus niet achterhalen wat voor bak het precies is…14 mei 2013 om 16:59 #18138811Hoe kan ik er nu achter komen of het een lange of korte verhouding is?
14 mei 2013 om 19:18 #18138812wat is je toerental bij 120km/u??
Willem
14 mei 2013 om 20:08 #18138813Het toerental is dan rond de 3500 a 3600 toeren.
Kan je daar iets mee? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.