Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Versnellingsbak demonteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2015 om 13:56 #17271818
Ik ga binnenkort mijn versnellingsbak demonteren om het vliegwiel en de koppeling te controleren. Ik heb een garagehandboek maar ik zou graag nog wat tips en tricks ontvangen omtrent de demontage. Waar moet ik op letten en hoeveel tijd kost het ongeveer? Ben wel handig van mijzelf.
Gaat om een B1 2.0s met een standaard 4-bak.
7 mei 2015 om 14:51 #18283848Tips en tricks bij zo`n simpel klusje? ;)
Eerst de versnellingspook er uit, dan de hefbrug omhoog.
Aandrijfas, tellerkabel, draad achteruitrijschakelaar, koppelingskabel, de 4 bouten, bak in de hand.
Stuk of wat bouten koppelingshuis, OJA, ook niet vergeten de beide steunen L+R en het blikje die met drie M8 bouten vast zit.
WALLA de zaak bloot.Is wel héél lang geleden dat ik het deed, de 4 bakken werden bij het oud ijzer gedumd.
Ze wouden allemaal nog een keer schakelen. ;)
Jawel naar de 5!!!Kind kan de was doen. :thumb
7 mei 2015 om 16:15 #18283849Bedankt!
Ja een 5-bak zou ook mooi zijn maar ik zoek nog iemand die zo’n bak kan ombouwen naar een 5-bak met een lange pook (schakelmechanisme van een 4-bak)
7 mei 2015 om 20:11 #18283850bij mijn weten is er geen ruimte om van een vierbak een vijfbak te maken
8 mei 2015 om 09:29 #18283851Tips,…
Denk om het ronde veertje als je de pen van de bev. versnellingspook los haalt.
Wanneer deze er niet meer inzit rammelt de pook, das niet de trekveer die op zijkant aan de pook zit. ;)
Als je de pook weer monteerd geef die dan een klodder vet, zodat de platte veertje blijft kleven.
Keeringen vervangen, krukas, en de versnellingsbak twee maal.
De versnellingbak horizontaal houden bij het verwijderen, anders zit de boel onder de olie.Een 5 bak kan er zo achter, ff het gat 20 cm naar achteren.
Tip: koop ook het uitgeslepen deel van de tunnel van de B 3.Is er nog meer?? :hmmz
8 mei 2015 om 14:15 #18283852Als je een complete vijfbak hebt , dus met het complete schakelmechaniek , is het mogelijk om het schakelmechaniek in te korten en zodanig aan te passen dat het originele gat kan worden gebruikt , evenals de lange pook …
Heb dat al verschillende keren gedaan , zeg nou zelf , een B 1 met korte pook kan echt niet !!!Heb evt nog wel een bak plus tussenas ……
Grtzzz en goed weekend !…
8 mei 2015 om 17:19 #18283853Bij topicstarter zitten ook de zwarte kunstofbumpers er op, en denk ook niet dat er nogcontactpunten onsteking op zit.
Kijk eens naar de wielen. king: king: ;)Een Manta naar eigen smaak (ver)bouwen is niets op tegen, sterker nog in die dagen dat ze uit de fabriek kwamen gebeurde dat ook. :thumb
Dus een B1 met korte pook kan best wel, mits ook de tunnelbakje er ook in komt.
:jerry :jerry :jerry :jerry :thumb
Een 5 bak er in??
DOEN!!!
14 mei 2015 om 09:17 #182838545 bak in een B1.. ?
dat vraagt om aanpassing van het schakelmechanisme… en baksteun.
maar ook dat is simpel te realiseren..
en zo kun je je orginele middenconsole behouden.
bakje erachterweg toveren steld inderdaad niet veel voor.
je ziet zelf wel wat los moet, en Jethro heeft het al keurig omschreven,
maar let wel even op je koelvin, voor de zekerheid demonteer ik deze vaak wel even.14 mei 2015 om 11:59 #18283855Hoe kan ik het beste de bovenste bouten van de versnellingsbak aan het koppelingshuis losmaken? Kom er van onder niet bij met een ratel of steeksleutel. Heb de achterste baksteun al los.
14 mei 2015 om 12:45 #18283856Gebruik een lange verlengstuk, komt tussen dop 15 en ratel.
Heb ook een aangepaste platte ringsleutel 13/15, waarbij ik de 13 er af geslepen heb. ;):jerry
15 mei 2015 om 16:17 #18283857Het is gelukt, uiteindelijk heb ik de bak verder gekanteld en toen lukte het wel.
Morgen onderdelen halen en dan hopen dat het gerammel bij het optrekken voorbij is.
16 mei 2015 om 08:12 #18283858:thumb
pakte eerder de bovenste 2 zelf vaak met een ringratel 15, gewoon vanuit de motorruimte,
nu ik wat meer verlengstukken heb, en de bak toch gekanteld staat, doe ik het van onder uit.
16 mei 2015 om 10:17 #1828385916 mei 2015 om 12:30 #18283860Deze zit in je aandrijfas in het stuk wat in de versnellingsbak gaat
16 mei 2015 om 12:31 #18283861@manta2.0iohc wrote:
Deze zit in je aandrijfas in het stuk wat in de versnellingsbak gaat
Okee, bedankt :thumbup
18 mei 2015 om 12:38 #18283862 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.