Versnellingsbak demonteren

Forumindex Forums Modellen Manta Versnellingsbak demonteren

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271818
    Stender
    Moderator
      Lid sinds:
      5 April 2009

      Ik ga binnenkort mijn versnellingsbak demonteren om het vliegwiel en de koppeling te controleren. Ik heb een garagehandboek maar ik zou graag nog wat tips en tricks ontvangen omtrent de demontage. Waar moet ik op letten en hoeveel tijd kost het ongeveer? Ben wel handig van mijzelf.

      Gaat om een B1 2.0s met een standaard 4-bak.

      #18283848
      jethro
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 February 2008

        Tips en tricks bij zo`n simpel klusje? ;)

        Eerst de versnellingspook er uit, dan de hefbrug omhoog.
        Aandrijfas, tellerkabel, draad achteruitrijschakelaar, koppelingskabel, de 4 bouten, bak in de hand.
        Stuk of wat bouten koppelingshuis, OJA, ook niet vergeten de beide steunen L+R en het blikje die met drie M8 bouten vast zit.
        WALLA de zaak bloot.

        Is wel héél lang geleden dat ik het deed, de 4 bakken werden bij het oud ijzer gedumd.
        Ze wouden allemaal nog een keer schakelen. ;)
        Jawel naar de 5!!!

        Kind kan de was doen. :thumb

        #18283849
        Stender
        Moderator
          Lid sinds:
          5 April 2009

          Bedankt!

          Ja een 5-bak zou ook mooi zijn maar ik zoek nog iemand die zo’n bak kan ombouwen naar een 5-bak met een lange pook (schakelmechanisme van een 4-bak)

          #18283850
          motormuis012
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 October 2012

            bij mijn weten is er geen ruimte om van een vierbak een vijfbak te maken

            #18283851
            jethro
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 February 2008

              Tips,…
              Denk om het ronde veertje als je de pen van de bev. versnellingspook los haalt.
              Wanneer deze er niet meer inzit rammelt de pook, das niet de trekveer die op zijkant aan de pook zit. ;)
              Als je de pook weer monteerd geef die dan een klodder vet, zodat de platte veertje blijft kleven.
              Keeringen vervangen, krukas, en de versnellingsbak twee maal.
              De versnellingbak horizontaal houden bij het verwijderen, anders zit de boel onder de olie.

              Een 5 bak kan er zo achter, ff het gat 20 cm naar achteren.
              Tip: koop ook het uitgeslepen deel van de tunnel van de B 3.

              Is er nog meer?? :hmmz

              #18283852
              variant
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2005

                Als je een complete vijfbak hebt , dus met het complete schakelmechaniek , is het mogelijk om het schakelmechaniek in te korten en zodanig aan te passen dat het originele gat kan worden gebruikt , evenals de lange pook …
                Heb dat al verschillende keren gedaan , zeg nou zelf , een B 1 met korte pook kan echt niet !!!

                Heb evt nog wel een bak plus tussenas ……

                Grtzzz en goed weekend !…

                #18283853
                jethro
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 February 2008

                  Bij topicstarter zitten ook de zwarte kunstofbumpers er op, en denk ook niet dat er nogcontactpunten onsteking op zit.
                  Kijk eens naar de wielen. king: king: ;)

                  Een Manta naar eigen smaak (ver)bouwen is niets op tegen, sterker nog in die dagen dat ze uit de fabriek kwamen gebeurde dat ook. :thumb

                  Dus een B1 met korte pook kan best wel, mits ook de tunnelbakje er ook in komt.

                  :jerry :jerry :jerry :jerry :thumb

                  Een 5 bak er in??

                  DOEN!!!

                  #18283854
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    5 bak in een B1.. ?

                    dat vraagt om aanpassing van het schakelmechanisme… en baksteun.

                    maar ook dat is simpel te realiseren..

                    en zo kun je je orginele middenconsole behouden.

                    bakje erachterweg toveren steld inderdaad niet veel voor.
                    je ziet zelf wel wat los moet, en Jethro heeft het al keurig omschreven,
                    maar let wel even op je koelvin, voor de zekerheid demonteer ik deze vaak wel even.

                    #18283855
                    Stender
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      5 April 2009

                      Hoe kan ik het beste de bovenste bouten van de versnellingsbak aan het koppelingshuis losmaken? Kom er van onder niet bij met een ratel of steeksleutel. Heb de achterste baksteun al los.

                      #18283856
                      jethro
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 February 2008

                        Gebruik een lange verlengstuk, komt tussen dop 15 en ratel.
                        Heb ook een aangepaste platte ringsleutel 13/15, waarbij ik de 13 er af geslepen heb. ;)

                        :jerry

                        #18283857
                        Stender
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          5 April 2009

                          Het is gelukt, uiteindelijk heb ik de bak verder gekanteld en toen lukte het wel.

                          Morgen onderdelen halen en dan hopen dat het gerammel bij het optrekken voorbij is.

                          #18283858
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            :thumb

                            pakte eerder de bovenste 2 zelf vaak met een ringratel 15, gewoon vanuit de motorruimte,

                            nu ik wat meer verlengstukken heb, en de bak toch gekanteld staat, doe ik het van onder uit.

                            #18283859
                            Stender
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              5 April 2009

                              Waar hoort deze veer, om de prise-as? Is ongeveer 10cm lang en 3cm breed.

                              #18283860
                              manta2.0iohc
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 March 2013

                                Deze zit in je aandrijfas in het stuk wat in de versnellingsbak gaat

                                #18283861
                                Stender
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  5 April 2009

                                  @manta2.0iohc wrote:

                                  Deze zit in je aandrijfas in het stuk wat in de versnellingsbak gaat

                                  Okee, bedankt :thumbup

                                  #18283862
                                  jethro
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 February 2008

                                    @Ghanz wrote:

                                    :thumb

                                    pakte eerder de bovenste 2 zelf vaak met een ringratel 15, gewoon vanuit de motorruimte,

                                    nu ik wat meer verlengstukken heb, en de bak toch gekanteld staat, doe ik het van onder uit.

                                    De bovenste 2 zijn van het koppelingshuis? ;)

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.