Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Versnellingsbak corsa z12xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 september 2014 om 15:28 #17268198
Beste leden,
Heb een probleem betreft de schakelbak, betreft terugschakelen van 4e naar zn 2e versnelling.
Hij wil dan bij het terugschakelen, weleens haperen, dit hoor je aan het geluid van de motor.
Bij het opschakelen, is het juist dat ik van 1e naar 2e de koppeling langzamer moet loslaten dan bij de andere versnellingen.Wie kan mij vertellen, waar dit aan zou kunnen liggen, en of het probleem makkelijk te verhelpen (zelf of door een garage) is. En wat hiervan de eventuele kosten (kunnen) zijn?
Opel corsa, motortype z12xe, bouwjaar 2001.
Alvast bedankt voor je/jullie reacties :D
Vriendelijke groet,
Micraph21 september 2014 om 15:53 #18253989Wat bedoel je met dat hoor je aan de motor?
Corsa C’S hebben nog al een probleem met het schakelmeganisme.
Wil dan moeilijk in zijn achteruit of 1e versnelling (je zit dan vaak in zijn 3 ipv 1)
En bij in zijn achteruit zat ik in eens in zijn 1…
Dit kan je zelf vervangen al is een brug waar de auto op kan erg makkelijk.
Voor het los maken van onder verder zijn er genoeg howto’s.Probleem ontstaat omdat de kommen en gewrichten van plastic zijn en deze bij veel schakelen snel slijten.
Opel heeft een rivisie setje kosten dik 180,-
En deze is voor 90% van ijzer.
Maar nee het was geen ontwerp fout … :wtfOp internet zijn de kosten rond de 50 euro.
En deze is ook voor 90% van ijzer.
Werkt erg goed mijne schakeld als nieuw.21 september 2014 om 16:15 #18253990Thanks voor je reactie @Nessuno…
Ik bedoelde dat ie idd moeite heeft van zn 4 naar z’n 2 dit is hoorbaar en voelbaar. (voor een bocht of zebrapad)
Jeetje 180,- pfff, die van 50 eu kan je me evt een adres van geven.
Heb het probleem alleen bij zn 2e versnelling de rest schakelt gwn zo als het hoort21 september 2014 om 16:21 #18253991In het begin had ik het ook enkel met 1 of 2 versnellingen maar door dat je vaak verkeerd zit ga je nog meer en nog vaker schakelen en word het nog erger.
Tot je een keer boos word word hem in zijn versnelling ragt en je niets meer hebt (gaat hij uit zijn kom vandaan)
Ik had de mijne via marktplaats.nl
Gewoon even zoeken op schakelmeganisme.21 september 2014 om 16:34 #18253992@Nessuno, haha nee niet echt mijn ding dat raggen…
Heb je het zelf gedaan, de gereviseerde meganisme vervangen? of laten doen?21 september 2014 om 16:55 #18253993Nee zelf gedaan is echt te simpel voor woorden.
En dat in zijn versnelling raggen gebeurt vanzelf als je al 20min aan het proberen bent om hem in zijn achteruit te krijgen tijdens het inparkeren.Op je bak (onder de motorkap)
Zie je een oranje of geel druk knopje met een veertje zitten. Deze is om je bak te vergrendelen.
Deze druk je in evt even de kruiskoppeling naar rechts draaien zo dat het knopje ook daadwerkelijk naar binnen gaat.
Je bak is nu vergrendeld.
Pook hoes los.
Dan zie je aan de linkerkant een 5mm gaatje zitten daar stop je een boortje in enzet je hem tussen de 1 en de 2 dan valt het boortje 5mm naar beneden en zit je pook vergrendeld.Brug omhoog torx bout los draaien.
Schakel stang los halen.
Borg pen bij het kruisstuk in drukken en er uit pakken.
Last but not least zwarte plastic dopje wat de zooi op de steun vast houd stuk maken (zit er nieuw bij)
En je kan het schakel meganisme er af pakken.
Het dopje heel er af halen is onmogelijk heb ook zelf ondervonden.(was me al verteld maar na 45 min kloten was ook ik het zat en ging hij stuk dmv een hamer en een schroeven draaier)
Zoals gezegd hij zit er toch nieuw bij.Nieuwe schakelmeganisme vervolgens op de steun plaatsen.kruis stuk verbinden met de borgpen.
Schakel stang terug plaatsen torx schroef aandraaien.
Boortje er uit
Ff testen of het nu goed schakeld.
(Heb zelf een geel klein stukje gereden zonder het zwarte dopje er op om de versnellingen te testen)
Toen ik te vreden was dopje er opgedrukt et voila.
Als ik het dopje gelijk stuk gemaakt had was ik met 30min klaar geweest.Maar ja soms ben ik eigenwijs :angel
21 september 2014 om 17:02 #18253994Dan was jouw oude meganisme wel erg, op ‘t eind van z’n latijn :shock:
thanks man Nessuno :thumbup word een projectje maar moet lukken :thumb21 september 2014 om 17:07 #18253995Toen hij er uit was en hem in mijn handen had.
Had ik op beide kogels bijna 5mm ruimte.
Dat voelde aan als of je in een bak pap aan het roeren bent tijdens het schakelen.Ff googelen zijn genoeg howto’s met plaatjes hoe je het moet doen.
En idd gewoon doen het wijst zich van zelf.Worst case staat je pook een stukje te ver naar rechts.
Schakeld wel nog steeds goed dan.
Echter voelt het vreemd aan.
Questie van torx los en iets rechter zetten.22 september 2014 om 14:12 #18253996Dit is trouwens het vervangende deel.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/m850657636-revisieset-schakelmechaniek-opel-corsa-c-50-incl-btw.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false; -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.