Versleten koppelingsplaten?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Versleten koppelingsplaten?

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238272
    stiggel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 November 2010

      Hallo allemaal,

      Kan iemand mij aangeven hoe ik kan nagaan wat de staat is van mijn koppelingplaten?
      Ik heb namelijk een 1.9 CDTi (120PK) met 240.000 km. uit 2006 en twijfel een beetje over de staat van mijn koppeling.
      Vorig jaar verloor ik ook tijdelijk de volledige druk van mijn koppelingspedaal tijdens een rit in de file (op een helling) met caravan.
      Het pedaal lag op de bodem van de auto, echter toen ik weer snelheid kreeg kwam ook de druk op het pedaal weer terug??? Resultaat was wel gigantische stinkende koppelingsplaten, maar later (normaal gebruik woon werk) nooit meer last van gehad.
      Ik ben bang dat bovenstaande tijdens mijn komende vakantie weer kan optreden en dat wil ik voorkomen.
      Iemand suggesties?

      Grtn!
      STiGGEL

      #17885199
      Edwin1104
        Lid sinds:
        1 November 2010

        De staat is moeilijk te zeggen uit eigen ervaring.
        Wat ik wel altijd test als ik bij een andere auto ga kijken is zet de auto in de 3e versnelling en kijk dan of je kunt optrekken uit stilstand.
        Mocht dit wel makkelijk gaan dan zijn de koppelingsplaten dus niet versleten.
        Gaat dit dus heel moeilijk en slaat de auto af ja dan zijn ze versleten.
        Dit controleer ik dus altijd.

        #17885200
        stiggel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 November 2010

          Optrekken in z’n drie is geen probleem.
          Maar volgens mij gaat dat bij diesels überhaupt eenvoudiger als bij benzine auto’s.

          STiGGEL

          #17885201
          kaneelschep
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 November 2004

            als je met de handrem erop weg probeert te komen merk je ook of de platen slippen.
            Als ze niet slippen is het wel goed lijkt me..
            Bij oude autos met kabels kon je gewoon zien aan hoe ver de kabel al gesteld stond en hoe ver het pedaal op de bodem lag.
            hydraulisch weet ik het niet.

            #17885202
            stiggel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 November 2010

              Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe weet ik of mijn koppeling slipt?
              En iemand enig idee wat er aan de hand was toen ik de druk van mijn koppelingspedaal kwijt was???

              STiGGEL

              @kaneelschep wrote:

              als je met de handrem erop weg probeert te komen merk je ook of de platen slippen.
              Als ze niet slippen is het wel goed lijkt me..
              Bij oude autos met kabels kon je gewoon zien aan hoe ver de kabel al gesteld stond en hoe ver het pedaal op de bodem lag.
              hydraulisch weet ik het niet.

              #17885203
              vectra-roels
                Lid sinds:
                1 December 2009

                je bent je hydraulische druk toen tijdelijk veloren. lijkt me dat je ergens lucht in je systeem heb gehad.
                denk zelf niet dat het aan je koppelingsplaten ligt.
                Hoe reageert ie als je in je 1 weg rijd met handrem er op. trekt ie hem er door heen zonder gas bij te geven?
                zo ja dan zijn je platen goed
                zo nee, vervangen

                #17885204
                stiggel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 November 2010

                  De “handremproef” ga ik vanavond proberen!
                  Kan het in de toekomst overigens weer voorkomen dat ik de druk van mijn pedaal kwijt raak?
                  En zo ja, hoe kan ik dit voorkomen? Wel destijds namelijk wel ff zweten met een dergelijke koppeling vlak voor de Gotthardtunnel…

                  STiGGEL

                  @vectra-roels wrote:

                  je bent je hydraulische druk toen tijdelijk veloren. lijkt me dat je ergens lucht in je systeem heb gehad.
                  denk zelf niet dat het aan je koppelingsplaten ligt.
                  Hoe reageert ie als je in je 1 weg rijd met handrem er op. trekt ie hem er door heen zonder gas bij te geven?
                  zo ja dan zijn je platen goed
                  zo nee, vervangen

                  #17885205
                  Famempeters
                    Lid sinds:
                    8 March 2008

                    let op als je koppeling normaal werkt laat de koppeling gewoon in z,n 1 opkomen grijpt deze na ongeveer 2 cm los van de bodem aan is deze goed , verder of veel verder van de bodem bepaald de staat een beetje altans dat deed de Vod bij mij.

                    ook kan je als je rijd de koppeling heel rustig intrappen en kijken waneer hij de koppleng losgooit als dat heel vlot gebeurd zeg maar 1 of 2 cm intrappen koop dan maar een nieuwe koppeling .

                    dat allemaal als de koppeling gewoon ontlucht is en verder normaal doet .

                    ook loont het de moeite om je goed in de aan bieders te verdiepen zie mijn topic koppeling x16xel van mij

                    zet hem is uit op de site van http://www.blij” onclick=”window.open(this.href);return false; dat ik rij.nl daar kreeg ik een mooi aan bod van .en is inmiddels de koppeling van mij vervangen ,Vakgarage Nieuw-Vennep is daar zeer goed in en netjes in prijs zeker als je mijn naam gebruikt .bij de vod 1085€ex btw en bij hem 595€all in ook het hydro lager er bij .

                    ik ben zelf 61 en monteur maar ik krijg hier op de straat de bak er niet in en uit dus voor die ahum paar centen heb ik het laten doen .

                    Bert

                    #17885206
                    tjaverken
                      Lid sinds:
                      26 July 2010

                      ik denk eerder de cylinder aan de koppelingspedaal, als deze lichtjes lekt blijft de pedaal in, dit komt voornamelijk voor bij file rijden dan is de koppelingspedaal nml lange/langere tijd ingedrukt.

                      heb cylinder reeds bekeken en staat nat…
                      ikzelf heb vec C en nu 2 maal hetzelfde probleem gehad, kga hem deze week nogs bekijken op het werk, waar ik hem dan ook meteen eens kan uitlezen? ik hou jullie op de hoogte

                      #17885207
                      DeMeistah
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 December 2010

                        wat ik eruit opmaak is dat je in de file dus wat vaker ff naar zn vrij moet gaan ipv constant het pedaal indrukken? lastig maar een oplossing toch?

                        #17885208
                        stiggel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 November 2010

                          Ik zie dit niet als oplossing.
                          Als ik namelijk 3 uur op een helling met een caravan achter mijn auto in de file sta, moet ik simpelweg aansluiten.
                          Anders duikt iedereen in het gat voor me en schiet het helemaal niet op.
                          De koppeling krijgt dan enorm op z’n donder, aangezien ik continu de hellingproef aan het uitvoeren ben.
                          Ik heb mijn auto nu 2,5 jaar en het is me tweemaal overkomen. Beide keren (op vakantie) stond ik op een helling en één keer met en één keer zonder een caravan erachter.
                          Tijdens mijn woon werk verkeer sta ik ook regelmatig in de file op de vlakke A1 en dan overkomt me dit nooit. En aangezien ik komende zomer weer met de caravan op vakantie ga wil ik voorkomen dat het voor de derde keer gebeurt.
                          Beide voorgaande keren is het namelijk net goed gegaan: Op het moment dat ik niets meer kon met de koopeling, begon het net weer te rijden :angel En ik wil voorkomen dat het nu écht mis gaat.
                          Ik zal eens kijken of ik mijn cylinder kan laten ontluchten, maar als iemand verder nog suggesties heeft… graag!

                          STiGGEL

                          @DeMeistah wrote:

                          wat ik eruit opmaak is dat je in de file dus wat vaker ff naar zn vrij moet gaan ipv constant het pedaal indrukken? lastig maar een oplossing toch?

                          #17885209
                          tjaverken
                            Lid sinds:
                            26 July 2010

                            zoals ik reeds dacht was het idd het koppelingspompje dat lekte, heel minimaal welliswaar…
                            en ikzelf heb nu net geen 100.000 op vectra staan en heb het ook 2x gehad nooit de tijd genomen om eens kijkje te nemen en dat voor een mecanicien hehe

                            ach goed hetgeen je kan doen om het zeker te weten is eventjes onder het dashboard kijken (best ff plaat eraf) naar het cylindertje aan de pedaal je zal meteen merken of deze al dan niet nat zal staan. (zoals in mijn geval)
                            andere mogelijkheid is ff kijken naar de versnelingsbak volg de leidingen, en daar waar de ontluchtingsnippel zich bevindt zit de andere(zwart kleur/plastic).

                            ook zou je de remolie moeten zien dalen op lange termijn dan wel, want zoals ik reeds zei is het heel minimaal de lekkage.

                            het enige spijtige eraan is dat het vrij veel werk met zich zal meebrengen, abs etc zit ervoor
                            kostprijsvan het stuk:89€ zonder btw en zonder garagekorting ( aangezien die korting meer is dan de btw valt dit dus heel goed mee )

                            succes

                            #17885210
                            stiggel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 November 2010

                              Mijn koppelingsplaten lijken in orde!
                              Ik trek in de één eenvoudig door de handrem heen, zonder gas bij te geven.
                              Dan toch maar eens naar mijn koppelingspomp/cylinder laten kijken…
                              Zelf voel ik overigens geen nattigheid bij mijn koppelingspedaal? Kan ik dat zelf voelen zonder dashbord te demonteren?
                              Ben namelijk geen monteur.

                              STiGGEL

                              @tjaverken wrote:

                              zo
                              Als ik reeds dacht was het idd het koppelingspompje dat lekte, heel minimaal welliswaar…
                              en ikzelf heb nu net geen 100.000 op vectra staan en heb het ook 2x gehad nooit de tijd genomen om eens kijkje te nemen en dat voor een mecanicien hehe

                              ach goed hetgeen je kan doen om het zeker te weten is eventjes onder het dashboard kijken (best ff plaat eraf) naar het cylindertje aan de pedaal je zal meteen merken of deze al dan niet nat zal staan. (zoals in mijn geval)
                              andere mogelijkheid is ff kijken naar de versnelingsbak volg de leidingen, en daar waar de ontluchtingsnippel zich bevindt zit de andere(zwart kleur/plastic).

                              ook zou je de remolie moeten zien dalen op lange termijn dan wel, want zoals ik reeds zei is het heel minimaal de lekkage.

                              het enige spijtige eraan is dat het vrij veel werk met zich zal meebrengen, abs etc zit ervoor
                              kostprijsvan het stuk:89€ zonder btw en zonder garagekorting ( aangezien die korting meer is dan de btw valt dit dus heel goed mee )

                              succes

                              #17885211
                              tjaverken
                                Lid sinds:
                                26 July 2010

                                heb zonet mijn clutch cylindertje afgehaald, vrijdagmiddag plaats ik em

                                1 ding staat vast en dat is dat het mn eerste en laatste opel is, een plezier voor aan te werken maar doe het toch liever niet te veel bij mn eigen wagen hehe

                                #17885212
                                sw_reijnders
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  27 October 2005

                                  en jij denkt dat dat bij andere merken niet voor komt ;)
                                  je kunt ook een BMW kopen hoor, maar daar betaal je het 5 voudige voor datzelfde cilindertje ;)

                                  je kunt van elke merk een maandag-morgen-model treffen

                                  #17885213
                                  tjaverken
                                    Lid sinds:
                                    26 July 2010

                                    @ sw_reijnders klopt je kan altijd pech hebben, maar is niet mn eerste auto wel mn 1ste auto met zoveel probs

                                    en kan u nml vertellen dat ook bij ford zo een cilindertje heel wat meer kost nml 146€ incl garagekorting dus voor opel is dat heel wat minder ( grotere productie, lager prijs mss hehe )

                                    overigens is bmw zowat het merk dat het minst last heeft van die egr ziekte

                                    maar goed ikzelf heb voor opel gekozen voor het estetische aspect aan de vec en de compleetheid van deze wagen, en op aanraden van een familielid die voor het toenmalige opel antwerpen werkte, heeft die zijn vet al gehad zeg hehe

                                    ook zien we in onze onafhankelijke garage toch wel vrij veel opel langskomen.
                                    maar goed het is alvast leuker werken aan opel dan aan een franse wagen.

                                    #17885214
                                    yzf1kr
                                      Lid sinds:
                                      3 January 2005

                                      @stiggel wrote:

                                      Ik zie dit niet als oplossing.
                                      Als ik namelijk 3 uur op een helling met een caravan achter mijn auto in de file sta, moet ik simpelweg aansluiten.
                                      Anders duikt iedereen in het gat voor me en schiet het helemaal niet op.
                                      De koppeling krijgt dan enorm op z’n donder, aangezien ik continu de hellingproef aan het uitvoeren ben.
                                      Ik heb mijn auto nu 2,5 jaar en het is me tweemaal overkomen. Beide keren (op vakantie) stond ik op een helling en één keer met en één keer zonder een caravan erachter.
                                      Tijdens mijn woon werk verkeer sta ik ook regelmatig in de file op de vlakke A1 en dan overkomt me dit nooit. En aangezien ik komende zomer weer met de caravan op vakantie ga wil ik voorkomen dat het voor de derde keer gebeurt.
                                      Beide voorgaande keren is het namelijk net goed gegaan: Op het moment dat ik niets meer kon met de koopeling, begon het net weer te rijden :angel En ik wil voorkomen dat het nu écht mis gaat.
                                      Ik zal eens kijken of ik mijn cylinder kan laten ontluchten, maar als iemand verder nog suggesties heeft… graag!

                                      STiGGEL

                                      @DeMeistah wrote:

                                      wat ik eruit opmaak is dat je in de file dus wat vaker ff naar zn vrij moet gaan ipv constant het pedaal indrukken? lastig maar een oplossing toch?

                                      Niet alleen ontluchten, laat de vloeistof (remloeistof) in je koppeling vervangen.
                                      Remvloeistof trekt vocht aan, en als die te heet wordt dan gaat het vocht koken, en veranderd in samenpersbare damp.

                                      En nee, je hoeft niet steeds aan te sluiten in de file. Als het weer gaat rijden, dan trek jij op in de 1 en laat hem héél rustig doorrollen. Je hebt toch vakantie, wat heb je liever, dat je heelhuids op je vakantie adres aankomt, of dat je met pech langs de weg komt te staan en nog véél later op de plek bestemming komt.

                                      Daarnaast kan je er ook voor kiezen om op een ander tijdstip/dag op vakantie gaan als de rest van de kudde. Vertrek lekker op een woensdag middag en rij de nacht door. Dan zal je weinig of geen problemen hebben.

                                      #17885215
                                      tjaverken
                                        Lid sinds:
                                        26 July 2010

                                        @ yzf1kr: ik heb toch graag dat de wagen in orde is en dat ik geen rekening hoef te houden met mijn eventueele rijstijl

                                        #17885216
                                        yzf1kr
                                          Lid sinds:
                                          3 January 2005

                                          Tja, je auto kan 100% in orde zijn.

                                          Maar zo’n klein dieselblokje is er nou eenmaal niet op gemaakt om een sleurhut, vol geladen met piepers, hagelslag en pindakaas, op het heetst van de dag in de file de berg op te slepen.

                                          Je moet wel de beperkingen van je auto kennen natuurlijk.

                                          #17885217
                                          tjaverken
                                            Lid sinds:
                                            26 July 2010

                                            klopt, maar ikzelf heb het ook voorgehad zonder sleurhut eraan :D

                                            #17885218
                                            stiggel
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 November 2010

                                              Klopt inderdaad: Ik heb het de eerste keer zonder caravan gehad en de tweede keer met caravan.
                                              Overigens ik praat over een Kip Compact die ik tot max. 1.100 kg mag beladen. En ik mag volgens kentekenbewijs 1.500 kg trekken… Dan vraag ik toch geen extreme dingen?

                                              STiGGEL

                                              @tjaverken wrote:

                                              klopt, maar ikzelf heb het ook voorgehad zonder sleurhut eraan :D

                                              #17885219
                                              tjaverken
                                                Lid sinds:
                                                26 July 2010

                                                clutch cilinder is nu vervangen, overigens zagen leidingen er goed uit, systeem tijdje op druk gezet met pedaal ingedrukt(stok) geen lekkage meer opgemerkt…
                                                mja goed, na dit probleem te hebben opgelost kan ik nu eens naar mn cruise control zien die niet meer werkt, maandag tech2 erop

                                                #17885198
                                                Henkieo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 February 2011

                                                  @stiggel wrote:

                                                  Als ik namelijk 3 uur op een helling met een caravan achter mijn auto in de file sta, moet ik simpelweg aansluiten.

                                                  3 uur lang optrekken bij de berg op :shock: das echt onmogelijk voor de koppeling. Een echte afstraffing!
                                                  Het is natuurlijk wel zo dat auto’s nou eenmaal niet zijn ontworpen om veelvuldig een kar te trekken.
                                                  Het feit dat het kan is een ander verhaal.
                                                  Dat je pedaal wegvalt is inderdaad de vloeistof vervangen, die heeft gewoon lopen koken, kan geen kwaad maar is vervelend.

                                                  #17885220
                                                  stiggel
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    15 November 2010

                                                    Vandaag heb ik de remvloeistof en dus ook (als ik het goed begrepen heb) de vloeistof van de koppeling laten vervangen. Volgens mijn Beun, die bij een VOD werkt, was de oude vloeistof écht ranzig. Dus ik verwacht dat mijn probleem hiermee verholpen is…
                                                    Iedereen bedankt voor het meedenken!

                                                    STiGGEL

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.