Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › verschillende soorte kvs ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2011 om 09:13 #17235153
hallo allemaal ,
ik heb een tijdje terug mijn radiateur , waterpomp , db riem vervangen .
en uiteraard ook de kvs.
maar heb er toen niet bij stil gestaan welke erin moest of wat uberhaupt het verschil is .ik heb op dit moment de blauwe erin .
boeit het eigenlijk wel wat erin zit ?
4 april 2011 om 09:44 #17848826Iedere kleur koelvloeistof staat voor een bepaalde type motor.
Hier is verschil in omdat afhankelijk van brandstof motoren op een andere temperatuur hun werk doen. (Gas motoren hebben bv een warmere verbranding dan de compressie van een diesel motor)
Ik heb altijd blauw in mijn (benzine) motoren gebruikt, en eventueel had je hier ook geel voor kunnen gebruiken.
Rood word vaak voor nieuwere motoren en diesel motoren gebruikt.
Het verschil hier tussen weet ik zo niet (en kon ik via google helaas ook niet snel vinden)
Mengen word overal ten zeerste afgeraden omdat dit chemische reacties (bijvoorbeeld over druk of oxidatie) kan veroorzaken.
EDIT: stukje info wat ik tegen kwam: http://www.oil-tech.nl/koelvloeistof/kvspag.htm
4 april 2011 om 09:48 #17848827Standaard opel is tegenwoordig Rood.
4 april 2011 om 09:57 #17848828ow oke ,
naja er zit nu blauwe in en volgens mij werkt het prima :P
zolang er maar geen water in zit is mij verteld .ik was even benieuwd of het egt veel uit maakte
4 april 2011 om 10:02 #17848829Mm ook dat zal zelfs moeten kunnen met orginele GM koelvloeistof dacht ik altans is me verteld bij de dealer.
Dat opel koelvloeistof gewoon antivries met water is.4 april 2011 om 10:19 #17848830[rquote=1906733&tid=145769&author=pluuske]ow oke ,
naja er zit nu blauwe in en volgens mij werkt het prima :P
zolang er maar geen water in zit is mij verteld .ik was even benieuwd of het egt veel uit maakte[/rquote]
Kleur is dikke onzin. Het is maar net wat voor hip kleurtje de fabrikant er aan wil geven.Of je er nou water in mietert of doelgerichte koelvloeistof maakt weinig uit in de zomer.
Kraanwater is niet zo slim ivm kalk waardoor de boel dicht kan slibben.
Ge-demineraliseerd water (b.v. bij de Gamma) werkt prima zolang het niet vriest. (pure H2O, geen verontreiniging zoals chloor en kalk).
“Echte” koelvloeistof is niets meer als water met een X hoeveelheid glycol er aan toegevoegd zodat het niet bevriest.
Je kan ook prima geconcentreerde koelvloeistof kopen trouwens. Klein flesje aanlengen met X liter demi-water (net als ruitenwisservloeistof)Verder heeft koelvloeistof niks te maken met de brandstof.
Het is, onafhankelijk van wat je er precies in gooit, het water wat het werk doet. Water heeft een bepaalde warmtecapaciteit, dus het maakt geen verschil of je demi-water of KVS uit fles gebruikt.Enige is dat je thermostaat eerder open gaat bij een bepaalde brandstofsoort.
LPG brand heter, dus is het water eerder verzadigd met warmte en zal de radiateur eerder bij moeten springen om het water te koelen.4 april 2011 om 10:26 #17848831maar in kvs zit toch ook een bepaalde hoeveel heden aditieven voor het smeren van de water pomp soeple houden van het rubber.
het behouden van het alluminum .
want clycol vreet het rubber eigenlijk op zover ik weet.4 april 2011 om 10:33 #17848832[rquote=1906755&tid=145769&author=pluuske]maar in kvs zit toch ook een bepaalde hoeveel heden aditieven voor het smeren van de water pomp soeple houden van het rubber.
het behouden van het alluminum .
want clycol vreet het rubber eigenlijk op zover ik weet. [/rquote]
Och, er zullen vast additieven in zitten bij bepaalde fabrikanten.
Goedkope KVS zit niks anders in dan water en glycol en dat werkt prima.
Additieven zijn leuk, maar niet strict noodzakelijk. Eerder een beetje a-la Shell Vpower of olie additieven (denk aan Motor-Up). Theoretisch is het geweldig, in de praktijk merk je er geen ruk van.Daarbij, als je een d-riem wissel doet, moet de kvspomp ook mee, dus die is al lang en breed vervangen voordat glycol eventuele permanente schade kan aanrichten.
Zelfde geld ook voor ruitenwisser vloeistof. Dat is demi-water met een anti-vries. B.v. glycol, maar vaker ethanol. (jaja, ondrinkbaar gemaakte ethyl alcohol)
Ethanol (aka alcohol) droogt rubber e.d. ook uit, maar je ruitensproeiers zijn ook nog in prima conditie na 10 jaar.
Ergo, zo hard gaat dat niet, dat additieven noodzakelijk zijn.Je kan je wissertank ook bijvullen met water en 25% spiritus trouwens. Ook ethyl alcohol, met een kleurtje en een smaakje waarvan je gaat kotsen (ivm ondrinkbaar maken). Als je geen wisserwater hebt staan kan je dat er dus ook in mikken.
Doet m’n pa ook altijd. Nooit problemen mee gehad.4 april 2011 om 10:33 #17848833[rquote=1906755&tid=145769&author=pluuske]maar in kvs zit toch ook een bepaalde hoeveel heden aditieven voor het smeren van de water pomp soeple houden van het rubber.
het behouden van het alluminum .
want clycol vreet het rubber eigenlijk op zover ik weet. [/rquote]Klopt.
Maar er zijn een hoop mensen over die vinden een andere/betere ervaring te hebben ;) Het is vaak een kwestie van in hun waarde laten en zelf beslissen wat je het beste vind voor je auto ;)
Alternatieven genoeg, net als in de supermarkt zijn er voldoende merken voedsel van verschillende prijzen, net als de 1 uit een zakje komt en je er water bij moet voegen, en de ander kant en klaar uit een pot komt … Alleen is het nadeel dat de auto je niet verteld wat hij/zei lekker vind, en je dat later tegen komt wanneer er dingen kapot gaan.
Daarom betaal ik liever iets meer en heb dan een ‘beter’ product.
Het zelfde als met ABS en Winterbanden, het zijn geen garanties, maar wel hulpmiddellen die goed van pas kunnen komen ;)
4 april 2011 om 10:36 #17848834:)
ik laat fijn de blauwe zitten :) maar was gewoon benieuwd .
ik betaal ook liever iets meer en weet dan zeker dat het goed is .4 april 2011 om 10:38 #17848835[rquote=1906761&tid=145769&author=pluuske]:)
ik laat fijn de blauwe zitten :) maar was gewoon benieuwd .
ik betaal ook liever iets meer en weet dan zeker dat het goed is .[/rquote]Inderdaad, zeker laten zitten :D
Antwoord op je vraag: Ja er zit zeker verschil tussen, maar wat? Daar zijn de meningen over verdeeld en helaas zijn er maar weinig laboranten op auto forums te vinden die met koelvloeistoffen hebben zitten spelen :P
4 april 2011 om 10:40 #17848836[rquote=1906762&tid=145769&author=1985][rquote=1906761&tid=145769&author=pluuske]:)
ik laat fijn de blauwe zitten :) maar was gewoon benieuwd .
ik betaal ook liever iets meer en weet dan zeker dat het goed is .[/rquote]Inderdaad, zeker laten zitten :D
Antwoord op je vraag: Ja er zit zeker verschil tussen, maar wat? Daar zijn de meningen over verdeeld en helaas zijn er maar weinig laboranten op auto forums te vinden die met koelvloeistoffen hebben zitten spelen :P[/rquote]
dat lijkt me nu ook niet egt het meest intresantse iets om een onderzoek voor op te zetten :P
4 april 2011 om 10:43 #178488371985: mee eens. Geen garanties, wel hulpmiddelen. Het kan maar net nuttig zijn, maar het hoeft niet persé.
De basis ingredienten zijn gelijk iig. Dus alsje zonder KVS zit, kan je er prima demiwater met glycol in mikken.
Of je ruitenwisser vullen met water+spiritus.Ik wil ook niet zeggen dat je geen pre-mixed spul met additief moet kopen. By all means, be my guest. Ik zou het zelf ook doen namelijk.
Wat ik wel wil zeggen is dat je niet al te zwaar moet tillen aan de aanwezigheid van additieven, omdat het zonder ook prima kan.4 april 2011 om 10:48 #17848838[rquote=1906770&tid=145769&author=McKaamos]1985: mee eens. Geen garanties, wel hulpmiddelen. Het kan maar net nuttig zijn, maar het hoeft niet persé.
De basis ingredienten zijn gelijk iig. Dus alsje zonder KVS zit, kan je er prima demiwater met glycol in mikken.
Of je ruitenwisser vullen met water+spiritus.Ik wil ook niet zeggen dat je geen pre-mixed spul met additief moet kopen. By all means, be my guest. Ik zou het zelf ook doen namelijk.
Wat ik wel wil zeggen is dat je niet al te zwaar moet tillen aan de aanwezigheid van additieven, omdat het zonder ook prima kan.[/rquote]Ik kan me nog tijden met mijn golfjes 2 en jetta 2 herrineren dat de slangen met regelmaat scheurden op pakkingen scheurden door uitdroging en er een doek (als filter) en met een lege jerrycan zelfs slootwater in het systeem gooide om bij een kammaraad te komen die toen auto’s demonteerde. Zodra ik thuis was het hele systeem weer schoonspoelen met de tuinslang boven de put voor het huis en weer afvullen met koelvloeistof :angel
*vroeger :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.