Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Verschillende band breedte !
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2012 om 13:11 #17250042
Stel : je hebt aan de voorkant 225/45/18 en achter 255/45/18 ( lijkt me een mooi effect met een iets hogere band achter )
dan heb je dus een andere omtrek van je band. Gaat de ABS/oid dan problemen geven of niet???29 juni 2012 om 13:14 #18042188Moet gewoon gaan, in elk geval wat de ABS betreft. Enige wat deze doet is ervoor zorgen dat de remmen niet blokkeren. Je hebt wel problemen op het moment dat je auto een 4-wheel drive zou zijn!
29 juni 2012 om 13:24 #18042189@jeroenk wrote:
Moet gewoon gaan, in elk geval wat de ABS betreft. Enige wat deze doet is ervoor zorgen dat de remmen niet blokkeren. Je hebt wel problemen op het moment dat je auto een 4-wheel drive zou zijn!
Ik weet het niet hoor, maar de abs kijkt constant naar de toerentallen van alle 4 de wielen. Ik kan me voorstellen dat als ie een verschil ziet dat ie meteen ingrijpt, dus dat (bijna) altijd de abs assisteerd.
Zeker met de moderne vectra met antislip regelingen en zo. Ik denk dat de tijd dat men alleen last kan krijgen met 4wd een behoorlijk eind achter ons ligt.Het zou wel een beetje lullig zijn dat de topicstarter de (verkeerde?) banden koopt omdat jij zo stellig zegt dat het kan. :sleeping
29 juni 2012 om 13:29 #18042190Hmm… De overbuurman rijdt wel met twee verschillende bandmaten en heeft ook ABS op z’n auto zitten…
29 juni 2012 om 13:34 #18042191Misschien kan het ook wel, maar het gebeurd hier vaaaaaak dat men zegt, oh geen probleem……Terwijl er vaak meer achter zit. En daar probeer ik de topicstarter voor te behoeden.
Als het wel kan, ook goed, beter zelfs. :thumbup29 juni 2012 om 13:38 #18042192de systemen zoals ABS en TC zullen wel EERDER in werking treden
je TC zal eerder denken dat je voorwielen spinnen (draaien al sneller) je ABS zal in werking treden wanneer dit niet nodig is.ik zou 255/40 en 224/45 nemen in 18inch.
zijn even groot en 255 achter zijn zowiezo wel HELE dikke banden achter hoor.
@jeroen
dattie het doet, wil niet zeggen dat het verstandig is :vertag29 juni 2012 om 16:54 #18042193Ik zou 225X45X18 voor nemen met H&R 40mm verlaging voor en achter 245X45X18 met je eibach 30 mm verlaging. Krijg je die mooie wigvorm in de stand en je vec staat voor nauwelijks lager dan nu.
Setje H&R is ook een stuk goedkoper dan de bandenset :afro
Groet jraaf29 juni 2012 om 17:06 #18042194@sw_reijnders wrote:
de systemen zoals ABS en TC zullen wel EERDER in werking treden. :vertag
Ik snap dit niet king:
TC treedt in werking als het systeem bemerkt dat er verminderde tractie is. Ongeacht je bandenmaat op de voorwielen. Met achter houdt je TC geen rekening.
Je ABS treedt alleen in werking als er een wiel dreigt te blokkeren tijdens het remmen, ongeacht de bandenmaat.Dus waarom zouden je TC en ABS eerder in werking treden als je voor een verschillende breedte van de band voert?
Zo een beetje elke Porsche die van de band rolt heeft achter 3 maal bredere banden dan voor :afro
Groet jraaf
29 juni 2012 om 18:13 #18042195Je abs gaat eerder werken omdat hij ook eerder een verschil meet tussen voor en achter.
29 juni 2012 om 18:30 #18042196@2000 wrote:
Je abs gaat eerder werken omdat hij ook eerder een verschil meet tussen voor en achter.
Welk verschil meet het abs dan?
Hij meet toch alleen of een wiel blokkeert ja of nee bij het remmen. Dat heeft toch niks te maken met de omvang van het wiel.
Lijkt mij niet dat het wiel eerder blokkeert door de omvang, eerder door de staat van de band en het soort wegdek waar op je remt als dit bijvoorbeeld links verschillend is van rechts. Als je dus in de berm terecht komt met je rechter helft en met je linker helft nog op het asfalt rijdt. Dit geldt dan ook voor het verschil tussen voor en achter al hoe wel die situatie niet zo snel zal voorkomen lijkt mij.Zelfs op motorfietsen zo als BMW schroeft men ABS. Bij een motor is het banden verschil tussen voor en achter gigantisch, lijkt mij dan dat dat het probleem niet mag geven wat geschetst wordt.
Groet jraaf.
29 juni 2012 om 18:44 #18042197Tractiecontrol/ABS systeem meet van alle 4 de wielen het aantal omwentelingen.
Bij normaal gebruik zijn alle 4 de wielen even groot, dus draaien ze een snel rond.zodra daar afwijkingen in komen dat bepaalde wielen sneller gaan draaien (255/45/18 is GROTER in diameter dan 225/45/18) zullen de achterwielen langzamer draaien dan de voorwielen.
Het middelste getal van je bandenmaat is namelijk het Percentage van de breedte.
45% van 225 is lager dan 45% van 255mm.en dus zullen ook eerder die systemen een te grote afwijking constateren waardoor ze in werking treden.
snappie meneer de raaf.
@jraaf wrote:
Dus waarom zouden je TC en ABS eerder in werking treden als je voor een verschillende breedte van de band voert?
Zo een beetje elke Porsche die van de band rolt heeft achter 3 maal bredere banden dan voor :afro
als je dat zo in de ABS programmeert is dat geen probleem.
echter is het bij de vectra zo geprogrammeerd dat er op elke hoek een gelijk wiel hangt.29 juni 2012 om 19:05 #18042198@sw_reijnders wrote:
Tractiecontrol/ABS systeem meet van alle 4 de wielen het aantal omwentelingen.
Bij normaal gebruik zijn alle 4 de wielen even groot, dus draaien ze een snel rond.zodra daar afwijkingen in komen dat bepaalde wielen sneller gaan draaien (255/45/18 is GROTER in diameter dan 225/45/18) zullen de achterwielen langzamer draaien dan de voorwielen.
Het middelste getal van je bandenmaat is namelijk het Percentage van de breedte.
45% van 225 is lager dan 45% van 255mm.en dus zullen ook eerder die systemen een te grote afwijking constateren waardoor ze in werking treden.
snappie meneer de raaf.
Hoi Bas,
Raafie snapt het verhaal van het percentage versus bandbreedte en hoogte helemaal :jerry
Echter beantwoord dat niet mijn vraag…..TC meet alleen op de vooras bij een voorwiel aangedreven auto en meet alleen of de wielen tractie hebben. Dus daar lijkt ‘t mij geen probleem dat je achter een andere maat hebt.
Betreffende het abs, dat meet volgens mij niet de omwentelingen van de band maar of een wiel dreigt te blokkeren.
Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Een sensor in de wielen detecteert bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS kort remkracht weg. Wanneer de dreigende blokkering is opgeheven, wordt de remkracht weer hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Er is hier geen sprake van een vergelijking tussen wielen onderling.Groet jraaf
29 juni 2012 om 19:12 #18042199en hoe weet de TC dan dat allebei de voorwielen gelijktijdig doorslaan . . . met sneeuw ofzo?
volgens mij toch echt door ze te vergelijken met de snelheid van de achterwielen.en over de ABS
hoe weet de ABS of er een wiel stil staat . . . door de omwentelingen te meten ;)
Dat kun je prima zien in OPCOM, kun je de snelheid van elk wiel opvragen in de ABS unit.anders zou je alleen ABS ringen op je vooras hebben en niet op alle 4 de wielen.
29 juni 2012 om 19:22 #18042200Da’s waar, dacht dat dit werd geijkt op je gaspedaal positien de toeren die je motor maken bij wielspin. Maar ik wwet ‘t niet. Mmmmm…. Ik leg mij er bij neer. Heb er geen verstand van en probeer door logisch te denken waarom een verschillende bandenmaat voor en achter de systemen zou ontregelen. Thanks voor de tip dat je dit met de opcom kan checken, ga ik binnekort eens proberen.
@ Peter, vraag eens aan een bandenboer of je proef mag rijden met zo een set up. Kun je het in de praktijk testen :afro
Groet jraaf
29 juni 2012 om 19:22 #18042201Geen idee, zoals ik al zei: misschien gaat het wel. Het verschil in omtrek wat sommige merken standaard hebben kan ook makkelijk op een andere manier woren opgevangen, dus dat zegt me niet zo veel.
Het gaat er om dat een standaard iets, met standaard meet gegevens, wordt veranderd. Ik kan me voorstellen dat als voor en achter de toerentallen verschillen dat bijv. de tractioncontrol ingrijpt. Of bij remmen dat de abs ingrijpt, want die kan denken dat de achterwielen slip hebben omdat ze minder omwentelingen maken.
Maar al dit is volledig theoretisch, ik heb geen idee. En zoals hierboven vermeld: ik vind het wat makkelijk om meteen te zeggen dat het gaat, thats it.1 juli 2012 om 09:44 #18042202Ik zou het ook niet doen wat sw_reijnders zegt is waar. Je TC meet zowel de omwentelingen van voor als achteras. Als je voor wielen dus sneller gaan dan je achter wielen gaat je TC in werking treden. Deze kans ga je behoorlijk vergroten als je voor andere banden doet dan achter. Ook de abs zal sneller inzetten bij het remmen
1 juli 2012 om 10:34 #18042203op me omega licht achter 235/40/18 en voor lag 215/45/18 en gaf duidelijk problemen..me abs lampje ging branden bij 60 en werkte dan dus niet meer..nu ligt er voor 225/45/18 en werkt t wel perfect.
1 juli 2012 om 11:01 #18042204misschien dat ik het dan niet snap hoor, maar abs treed pas in werking als je remt.
heeft toch niks met omwentelingen te maken?
want dan zal het inhouden dat je een rotonde ook niet al te hard kunt nemen, dan maakt de ene kant ook meer omwentelingen dan de andere kant.1 juli 2012 om 11:10 #18042205@soepkiepe wrote:
misschien dat ik het dan niet snap hoor, maar abs treed pas in werking als je remt.
heeft toch niks met omwentelingen te maken?
want dan zal het inhouden dat je een rotonde ook niet al te hard kunt nemen, dan maakt de ene kant ook meer omwentelingen dan de andere kant.Dat klopt. het binnen wiel en het buiten wiel maken dan verschillende om wentelingen.
Maar abs treed idd pas in werking bij abrubte vermindering van het aan tal pulsen. Het abs vergelijkt dan of er een verschil in zit.
Dus wanneer je hard remt en elk wiel remt ongeveer de zelfde snelheid af dan gebeurt er niks. Zit er 1 of meerdere wielen die een groter verval laat zien dan de andere wiellen. Dan treed de abs in werking. Maar bij een rotonde is dat verschil nog te klein. (sorry voor de evt type fouten zit op mijn mobiel)1 juli 2012 om 11:24 #18042206Volgensmij moet het gewoon goed gaan omdat je anders als je zo ver stuurt als mogelijk en rondjes zou rijden het verschil tussen de sensoren toch behoorlijk groot is.
1 juli 2012 om 11:34 #18042207Nog een ander punt.
Hoe doen ze dat op de rollenbank bij het tunen?Mijn vec stond met de achterwielen stil terwijl de vooras maarliefst 5200 toeren maakte met een snelheid van 252 kmetjes per uur :hmmz
Groet jraaf
1 juli 2012 om 11:45 #18042208TC uitschakelen
ze kunnen hardstikke veel met die software
1 juli 2012 om 11:53 #18042209Wat gebeurt er dan als je er een thuiskomertje onder moet zetten :hmmz
1 juli 2012 om 12:26 #18042210@Haasje17 wrote:
Volgensmij moet het gewoon goed gaan omdat je anders als je zo ver stuurt als mogelijk en rondjes zou rijden het verschil tussen de sensoren toch behoorlijk groot is.
De vectra C meet de stuuruitslag, dus die houd daar rekening mee? toch? :D
1 juli 2012 om 12:27 #18042211 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.