Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Verschillen afkortingen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 januari 2011 om 22:43 #17231589
Hallo.
Na een geruime tijd vervent Kadett rijder te zijn, willen we nu toch ook een vectra C gaan aanschaffen, station model.
We zitten te denken aan een diesel van ongeveer 2002-2004.
Nu kom ik meerdere afkortingen tegen en raak ik een beetje het overzicht kwijt, met de betekenissen en vermogen enz enz.
Ik heb gezien: DTR, DTI, CDTI.
Wat is het verschil tussen de verschillende afkortingen ?
Welke is beter/ zuiniger ?Het aankopen van een vec met rond de 180.000 – 200.000 km moet geen probleem zijn toch ?
Graag ook enkele tips als het kan.
Alvast bedankt :wors
gr Vincent.
23 januari 2011 om 23:07 #17803994CDTi: Commonrail Diesel Turbo injection
DTi: zelfde als boven maar geen Commonrail
DTR staat vziw nooit op de auto, maar als deel van het motortype. DT = Diesel Turbo en R is de code voor “increased output”, ofwel iets meer power als een non-R versie.DTi is geleverd op de wat oudere modellen (2001 t/m 2006 ofzo, weet het niet precies) en de CDTi kwam daar na en is wat zuiniger.
M’n pa heeft een Astra G 2.2DTi met Y22DTR blok. 125PK en 280nm als ik het uit het hoofd goed heb, en dat ding heeft een energielabel E. Gecombineerd verbruik van 1op13 ongeveer. Als je alleen maar snelweg kachelt (zoals m’n pa, 300km per dag) doet hij wel 1op18 tot 1op19, maar dan mag je dus nooit in de stad rijden ;) In de stad is het verbruik echt dramatisch slecht.
De CDTi is wat dat betreft interessanter, als het om zuinig gaat. Daarmee heeft Opel enkele energieklasse B modellen en die willen gecombineerd wel 1op16 a 1op17 doen als ik het goed heb.23 januari 2011 om 23:16 #17803995Ok dus eigenlijk is het beter om te kijken naar een CDTi vectra ?
aangezien ik wel graag wat zuiniger wil gaan rijden hahaha.
Indien zo’n vectra rond de 2 ton heeft gelopen moet dat geen probleem zijn neem ik aan ?
verder nog tips ???
gr Vinc
23 januari 2011 om 23:41 #17803996over de km stand zou ik niet meer in zitten. ga gewoon goed proefrijden is mij ook aan geraden.
23 januari 2011 om 23:44 #17803997ja da proefrijden was ik wel vanplan ja hahaha.
gr vinc
23 januari 2011 om 23:48 #17803998Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?
of is er nog meer verschil tussen de beide ?
Aangezien er meer DTi vectra’s zijn (in mijn prijsklasse dan) als CDTi.
Gr vinc
23 januari 2011 om 23:56 #17803999CDTi ben ik niet zo heel bekend mee, maar wat betrouwbaarheid betreft zijn die voor zover ik weet net zo goed als hun DTi broertjes.
Verder geld voor praktisch elke diesel dat 2 ton peanuts is.
Alleen als je een hele lage km stand te pakken hebt (minder als 20dkm per jaar sinds eerste toelating) zou ik er ver van blijven, want dan heb je kans dat je eentje gaat kopen die weg gaat omdat er problemen zijn die niet opgelost kunnen worden (of zo complex zijn dat het je een vermogen kost).Liever eentje met 2 ton sinds 2006 dan eentje met 1 ton sinds 2007, zeg maar.
De DTi ben ik (of naja, vooral m’n pa) wel over te spreken. Enige wat daar ooit mis mee is geweest is een keertje een gloeiplug naar de haaien en een keertje een airco fout waardoor het ding heel soms in noodloop sprong. (en dat is in ruim 2 ton sinds 2004)
[rquote=1850216&tid=141196&author=vincent23]Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?
of is er nog meer verschil tussen de beide ?
Aangezien er meer DTi vectra’s zijn (in mijn prijsklasse dan) als CDTi.
Gr vinc[/rquote]
Ah inmiddels meer reacties :P
Verbruik en vermogen is iets verschil in. CDTi is iets pittiger en zuiniger als een DTi.Wat betreft verbruik is het belangrijk om na te gaan waar jij vooral rijd. Doe je veel provinciale weg en snelweg, dan is een DTi prima.
Voor de CDTi waren de diesels van Opel gewoon niet zo zuinig.
Volgens mij was de 2.0 DTL in de Vectra B zuiniger als de DTi die er na kwam. Ik kan wel eens kijken wat de gemiddelde verbruikscijfers waren van de Vec B die m’n pa voor de Astra had. Dat ding heeft totaal dik 6 ton gelopen zonder noemenswaardig onderhoud :P Alleen regulier onderhoud bij elke 15dkm.24 januari 2011 om 00:02 #17804000was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
inlaatspruitstuk modificatie?Erwin
24 januari 2011 om 00:06 #17804001[rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
inlaatspruitstuk modificatie?Erwin[/rquote]
EGR actuator ja, maar dat schijnt ook niet heel lastig of duur te zijn om te fixen.
En dat inlaatspruitstuk was een injector op de derde cylinder toch?Zijn iig bekende dingen, en als je eentje koopt is dat meestal al wel ter sprake geweest als je eentje koopt die fatsoenlijk kilometers gedraaid heeft.
24 januari 2011 om 00:09 #17804002ja snap ik, maar dan kan je er naar vragen als je er van weet!
lullig als er een auto word gekocht en dat je er meteen gezeur mee hebt door een mod die al uitgevoerd had moeten zijn.Erwin
24 januari 2011 om 00:15 #17804003nou zoals ik het zo hoor kan ik best voor een DTi gaan en als het mogelijk is dan een CDTi (kwa centjes).
Heel erg bedankt voor de info tot nu toe :thumbup:thumbup
gr vinc
24 januari 2011 om 00:25 #17804004We zien vanzelf wel een paar mooie foto’s voorbij komen denk ik:D
Erwin
24 januari 2011 om 07:06 #17804005[rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
inlaatspruitstuk modificatie?Erwin[/rquote]
Dat gaat alleen over de 150 pk cdti. Er is ook een 120 en 100 pk versie van de cdti.
24 januari 2011 om 07:36 #17804006[rquote=1850227&tid=141196&author=Erwin1987]ja snap ik, maar dan kan je er naar vragen als je er van weet!
lullig als er een auto word gekocht en dat je er meteen gezeur mee hebt door een mod die al uitgevoerd had moeten zijn.Erwin[/rquote]
Klopt, absoluut. :)24 januari 2011 om 11:40 #17804007ik zou voor een leuke Vectra C150pk cdti gaan kijken
en vervolgens naar EDS in Marl rijden voor een chippie op maat.als je ziet wat er mogelijk is met een 1.9cdti’tje :angel
24 januari 2011 om 11:44 #17804008Staat nog een mooie vectra c1/c2 station te koop diesel versie.
Maar weet niet natuurlijk wat je budget is.24 januari 2011 om 12:06 #17804009[rquote=1850225&tid=141196&author=McKaamos][rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
inlaatspruitstuk modificatie?Erwin[/rquote]
EGR actuator ja, maar dat schijnt ook niet heel lastig of duur te zijn om te fixen.
En dat inlaatspruitstuk was een injector op de derde cylinder toch?Zijn iig bekende dingen, en als je eentje koopt is dat meestal al wel ter sprake geweest als je eentje koopt die fatsoenlijk kilometers gedraaid heeft.[/rquote]
De EGR is wat anders dan de actuator. De EGR is makkelijk te fixen ( 6 boutjes ) en kost 180 euro bij de VOD ( of ff laten tunen bij EDS en EGR uit zetten !! )
De 3e Injector mod is een terugroep-actie van Opel geweest .
En het inlaatspruitstuk is alleen bij de 150pk 16v. Als je pech hebt zitten je wervelkleppen ( swirlflaps ) vast en moet je alles vervangen ( Errug dure rep. ). Is te controleren door motorafdekkap er af te trekken en recht bovenop het blok te kijken. Zie je allemaal zwarte smurrie… dan is ie stuk !En als laatste het vliegwiel …. als je gas geeft en laat het pedaal los en je hoort een raspend/schavend geluid… dan zou ik hem alleen kopen als de complete koppelingsset+ dual massa vliegwiel vervangen wordt !!
Op deze punten na zijn het prima motoren !!
24 januari 2011 om 12:07 #17804010Zie ik zei toch dat speaker zei dat je bij de 1.9cdti ergens op moest letten.
Erwin
24 januari 2011 om 12:29 #17804011[rquote=1850404&tid=141196&author=Erwin1987]Zie ik zei toch dat speaker zei dat je bij de 1.9cdti ergens op moest letten.
Erwin[/rquote]
:angel
Check anders dit topic ff .. staat ergens aan het eind dacht ik
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=10998324 januari 2011 om 14:48 #17804012[rquote=1850389&tid=141196&author=Edwin1104]Staat nog een mooie vectra c1/c2 station te koop diesel versie.
Maar weet niet natuurlijk wat je budget is.
[/rquote]Janneman wil ook graag van zijn C af omdat ie een E wil!!!!! Jan, waar ben je????????????????
Greetz Roel met een C.
24 januari 2011 om 15:37 #17804013Volgens mij is de I bij CDTI en DTI niet voor Injectie maar voor Intercooler want elke diesel is een injectie.:o
24 januari 2011 om 16:38 #17804014[rquote=1850473&tid=141196&author=opel-limbo][rquote=1850389&tid=141196&author=Edwin1104]Staat nog een mooie vectra c1/c2 station te koop diesel versie.
Maar weet niet natuurlijk wat je budget is.
[/rquote]Janneman wil ook graag van zijn C af omdat ie een E wil!!!!! Jan, waar ben je????????????????
Greetz Roel met een C.[/rquote]
Ik had inderdaad gezien dat Jan zijn Vec aanbied, echter kan ik die nimmer betalen, hij vraagt echt een vraagprijs die ik niet kan opbrengen.
Neemt niet weg dat ik die Vec helemaal geweldig vind hoor :thumbup:thumbup
Mijn budget is ongeveer 5000-6000 euro, mits we onze huidige auto kunnen verkopen voor een leuk bedrag :wub:wub
Dus ik ben op het gemakkie weer is verder zoeken.
Iedereen bedankt voor de info tot nu toe :thumbup:thumbup
Enne indien ik een mooie Vec heb aangeschaft dan komen er zeker foto’s :D:D
Gr Vinc
24 januari 2011 om 18:45 #17804015Hallo allemaal,
hmmm, als jij mijn 2.0 dti uit 2004 met 251000 km wil kopen voor € 6000,- :P, heb ik wel interesse in die van jan :D, dan zijn er drie mensen blij, ik, jij en hij
grtjes arius
ps hij heeft net een grote beurt gehad :thumbup
24 januari 2011 om 19:23 #17804016heeft Jan die auto nogsteeds niet verkocht..????:angel
24 januari 2011 om 23:02 #17804017[rquote=1850696&tid=141196&author=tuono]Hallo allemaal,
hmmm, als jij mijn 2.0 dti uit 2004 met 251000 km wil kopen voor € 6000,- :P, heb ik wel interesse in die van jan :D, dan zijn er drie mensen blij, ik, jij en hij
grtjes arius
ps hij heeft net een grote beurt gehad :thumbup[/rquote]
Haha, ja dat kan ik best begrijpen idd :P
Vindt t trouwens wel raar dat Jan die mooie Vec nog niet verkocht heeft hoor…..
Gr Vinc
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.