Verschillen afkortingen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Verschillen afkortingen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231589
    vincent23
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 February 2005

      Hallo.

      Na een geruime tijd vervent Kadett rijder te zijn, willen we nu toch ook een vectra C gaan aanschaffen, station model.

      We zitten te denken aan een diesel van ongeveer 2002-2004.

      Nu kom ik meerdere afkortingen tegen en raak ik een beetje het overzicht kwijt, met de betekenissen en vermogen enz enz.

      Ik heb gezien: DTR, DTI, CDTI.

      Wat is het verschil tussen de verschillende afkortingen ?
      Welke is beter/ zuiniger ?

      Het aankopen van een vec met rond de 180.000 – 200.000 km moet geen probleem zijn toch ?

      Graag ook enkele tips als het kan.

      Alvast bedankt :wors

      gr Vincent.

      #17803994
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        CDTi: Commonrail Diesel Turbo injection
        DTi: zelfde als boven maar geen Commonrail
        DTR staat vziw nooit op de auto, maar als deel van het motortype. DT = Diesel Turbo en R is de code voor “increased output”, ofwel iets meer power als een non-R versie.

        DTi is geleverd op de wat oudere modellen (2001 t/m 2006 ofzo, weet het niet precies) en de CDTi kwam daar na en is wat zuiniger.
        M’n pa heeft een Astra G 2.2DTi met Y22DTR blok. 125PK en 280nm als ik het uit het hoofd goed heb, en dat ding heeft een energielabel E. Gecombineerd verbruik van 1op13 ongeveer. Als je alleen maar snelweg kachelt (zoals m’n pa, 300km per dag) doet hij wel 1op18 tot 1op19, maar dan mag je dus nooit in de stad rijden ;) In de stad is het verbruik echt dramatisch slecht.
        De CDTi is wat dat betreft interessanter, als het om zuinig gaat. Daarmee heeft Opel enkele energieklasse B modellen en die willen gecombineerd wel 1op16 a 1op17 doen als ik het goed heb.

        #17803995
        vincent23
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 February 2005

          Ok dus eigenlijk is het beter om te kijken naar een CDTi vectra ?

          aangezien ik wel graag wat zuiniger wil gaan rijden hahaha.

          Indien zo’n vectra rond de 2 ton heeft gelopen moet dat geen probleem zijn neem ik aan ?

          verder nog tips ???

          gr Vinc

          #17803996
          teungts
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 July 2004

            over de km stand zou ik niet meer in zitten. ga gewoon goed proefrijden is mij ook aan geraden.

            #17803997
            vincent23
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 February 2005

              ja da proefrijden was ik wel vanplan ja hahaha.

              gr vinc

              #17803998
              vincent23
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 February 2005

                Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?

                of is er nog meer verschil tussen de beide ?

                Aangezien er meer DTi vectra’s zijn (in mijn prijsklasse dan) als CDTi.

                Gr vinc

                #17803999
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  CDTi ben ik niet zo heel bekend mee, maar wat betrouwbaarheid betreft zijn die voor zover ik weet net zo goed als hun DTi broertjes.

                  Verder geld voor praktisch elke diesel dat 2 ton peanuts is.
                  Alleen als je een hele lage km stand te pakken hebt (minder als 20dkm per jaar sinds eerste toelating) zou ik er ver van blijven, want dan heb je kans dat je eentje gaat kopen die weg gaat omdat er problemen zijn die niet opgelost kunnen worden (of zo complex zijn dat het je een vermogen kost).

                  Liever eentje met 2 ton sinds 2006 dan eentje met 1 ton sinds 2007, zeg maar.

                  De DTi ben ik (of naja, vooral m’n pa) wel over te spreken. Enige wat daar ooit mis mee is geweest is een keertje een gloeiplug naar de haaien en een keertje een airco fout waardoor het ding heel soms in noodloop sprong. (en dat is in ruim 2 ton sinds 2004)

                  [rquote=1850216&tid=141196&author=vincent23]Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?

                  of is er nog meer verschil tussen de beide ?

                  Aangezien er meer DTi vectra’s zijn (in mijn prijsklasse dan) als CDTi.

                  Gr vinc[/rquote]
                  Ah inmiddels meer reacties :P
                  Verbruik en vermogen is iets verschil in. CDTi is iets pittiger en zuiniger als een DTi.

                  Wat betreft verbruik is het belangrijk om na te gaan waar jij vooral rijd. Doe je veel provinciale weg en snelweg, dan is een DTi prima.
                  Voor de CDTi waren de diesels van Opel gewoon niet zo zuinig.
                  Volgens mij was de 2.0 DTL in de Vectra B zuiniger als de DTi die er na kwam. Ik kan wel eens kijken wat de gemiddelde verbruikscijfers waren van de Vec B die m’n pa voor de Astra had. Dat ding heeft totaal dik 6 ton gelopen zonder noemenswaardig onderhoud :P Alleen regulier onderhoud bij elke 15dkm.

                  #17804000
                  Erwin1987
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 September 2009

                    was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
                    inlaatspruitstuk modificatie?

                    Erwin

                    #17804001
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      [rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
                      inlaatspruitstuk modificatie?

                      Erwin[/rquote]
                      EGR actuator ja, maar dat schijnt ook niet heel lastig of duur te zijn om te fixen.
                      En dat inlaatspruitstuk was een injector op de derde cylinder toch?

                      Zijn iig bekende dingen, en als je eentje koopt is dat meestal al wel ter sprake geweest als je eentje koopt die fatsoenlijk kilometers gedraaid heeft.

                      #17804002
                      Erwin1987
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 September 2009

                        ja snap ik, maar dan kan je er naar vragen als je er van weet!
                        lullig als er een auto word gekocht en dat je er meteen gezeur mee hebt door een mod die al uitgevoerd had moeten zijn.

                        Erwin

                        #17804003
                        vincent23
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 February 2005

                          nou zoals ik het zo hoor kan ik best voor een DTi gaan en als het mogelijk is dan een CDTi (kwa centjes).

                          Heel erg bedankt voor de info tot nu toe :thumbup:thumbup

                          gr vinc

                          #17804004
                          Erwin1987
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 September 2009

                            We zien vanzelf wel een paar mooie foto’s voorbij komen denk ik:D

                            Erwin

                            #17804005
                            Edvries
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 December 2004

                              [rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
                              inlaatspruitstuk modificatie?

                              Erwin[/rquote]

                              Dat gaat alleen over de 150 pk cdti. Er is ook een 120 en 100 pk versie van de cdti.

                              #17804006
                              McKaamos
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 December 2009

                                [rquote=1850227&tid=141196&author=Erwin1987]ja snap ik, maar dan kan je er naar vragen als je er van weet!
                                lullig als er een auto word gekocht en dat je er meteen gezeur mee hebt door een mod die al uitgevoerd had moeten zijn.

                                Erwin[/rquote]
                                Klopt, absoluut. :)

                                #17804007
                                sw_reijnders
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  27 October 2005

                                  ik zou voor een leuke Vectra C150pk cdti gaan kijken
                                  en vervolgens naar EDS in Marl rijden voor een chippie op maat.

                                  als je ziet wat er mogelijk is met een 1.9cdti’tje :angel

                                  #17804008
                                  Edwin1104
                                    Lid sinds:
                                    1 November 2010

                                    Staat nog een mooie vectra c1/c2 station te koop diesel versie.
                                    Maar weet niet natuurlijk wat je budget is.

                                    #17804009
                                    speaker
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 March 2007

                                      [rquote=1850225&tid=141196&author=McKaamos][rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?
                                      inlaatspruitstuk modificatie?

                                      Erwin[/rquote]
                                      EGR actuator ja, maar dat schijnt ook niet heel lastig of duur te zijn om te fixen.
                                      En dat inlaatspruitstuk was een injector op de derde cylinder toch?

                                      Zijn iig bekende dingen, en als je eentje koopt is dat meestal al wel ter sprake geweest als je eentje koopt die fatsoenlijk kilometers gedraaid heeft.[/rquote]

                                      De EGR is wat anders dan de actuator. De EGR is makkelijk te fixen ( 6 boutjes ) en kost 180 euro bij de VOD ( of ff laten tunen bij EDS en EGR uit zetten !! )
                                      De 3e Injector mod is een terugroep-actie van Opel geweest .
                                      En het inlaatspruitstuk is alleen bij de 150pk 16v. Als je pech hebt zitten je wervelkleppen ( swirlflaps ) vast en moet je alles vervangen ( Errug dure rep. ). Is te controleren door motorafdekkap er af te trekken en recht bovenop het blok te kijken. Zie je allemaal zwarte smurrie… dan is ie stuk !

                                      En als laatste het vliegwiel …. als je gas geeft en laat het pedaal los en je hoort een raspend/schavend geluid… dan zou ik hem alleen kopen als de complete koppelingsset+ dual massa vliegwiel vervangen wordt !!

                                      Op deze punten na zijn het prima motoren !!

                                      #17804010
                                      Erwin1987
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 September 2009

                                        Zie ik zei toch dat speaker zei dat je bij de 1.9cdti ergens op moest letten.

                                        Erwin

                                        #17804011
                                        speaker
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 March 2007

                                          [rquote=1850404&tid=141196&author=Erwin1987]Zie ik zei toch dat speaker zei dat je bij de 1.9cdti ergens op moest letten.

                                          Erwin[/rquote]

                                          :angel

                                          Check anders dit topic ff .. staat ergens aan het eind dacht ik
                                          http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=109983

                                          #17804012
                                          opel-limbo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 July 2007

                                            [rquote=1850389&tid=141196&author=Edwin1104]Staat nog een mooie vectra c1/c2 station te koop diesel versie.
                                            Maar weet niet natuurlijk wat je budget is.
                                            [/rquote]

                                            Janneman wil ook graag van zijn C af omdat ie een E wil!!!!! Jan, waar ben je????????????????

                                            Greetz Roel met een C.

                                            #17804013
                                            eddie V6 CDTI
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              18 May 2008

                                              Volgens mij is de I bij CDTI en DTI niet voor Injectie maar voor Intercooler want elke diesel is een injectie.:o

                                              #17804014
                                              vincent23
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                4 February 2005

                                                [rquote=1850473&tid=141196&author=opel-limbo][rquote=1850389&tid=141196&author=Edwin1104]Staat nog een mooie vectra c1/c2 station te koop diesel versie.
                                                Maar weet niet natuurlijk wat je budget is.
                                                [/rquote]

                                                Janneman wil ook graag van zijn C af omdat ie een E wil!!!!! Jan, waar ben je????????????????

                                                Greetz Roel met een C.[/rquote]

                                                Ik had inderdaad gezien dat Jan zijn Vec aanbied, echter kan ik die nimmer betalen, hij vraagt echt een vraagprijs die ik niet kan opbrengen.

                                                Neemt niet weg dat ik die Vec helemaal geweldig vind hoor :thumbup:thumbup

                                                Mijn budget is ongeveer 5000-6000 euro, mits we onze huidige auto kunnen verkopen voor een leuk bedrag :wub:wub

                                                Dus ik ben op het gemakkie weer is verder zoeken.

                                                Iedereen bedankt voor de info tot nu toe :thumbup:thumbup

                                                Enne indien ik een mooie Vec heb aangeschaft dan komen er zeker foto’s :D:D

                                                Gr Vinc

                                                #17804015
                                                tuono
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  22 January 2008

                                                  Hallo allemaal,

                                                  hmmm, als jij mijn 2.0 dti uit 2004 met 251000 km wil kopen voor € 6000,- :P, heb ik wel interesse in die van jan :D, dan zijn er drie mensen blij, ik, jij en hij

                                                  grtjes arius

                                                  ps hij heeft net een grote beurt gehad :thumbup

                                                  #17804016
                                                  afterburner27
                                                    Lid sinds:
                                                    9 September 2010

                                                    heeft Jan die auto nogsteeds niet verkocht..????:angel

                                                    #17804017
                                                    vincent23
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      4 February 2005

                                                      [rquote=1850696&tid=141196&author=tuono]Hallo allemaal,

                                                      hmmm, als jij mijn 2.0 dti uit 2004 met 251000 km wil kopen voor € 6000,- :P, heb ik wel interesse in die van jan :D, dan zijn er drie mensen blij, ik, jij en hij

                                                      grtjes arius

                                                      ps hij heeft net een grote beurt gehad :thumbup[/rquote]

                                                      Haha, ja dat kan ik best begrijpen idd :P

                                                      Vindt t trouwens wel raar dat Jan die mooie Vec nog niet verkocht heeft hoor…..

                                                      Gr Vinc

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.