Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Verschilen motoren: Z22SE XE YH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2012 om 20:52 #17244759
Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen de Z22SE, de Z22XE en de Z22YH? Iemand die dit weet?
Gr
1 januari 2012 om 20:59 #17966811Wat betreft onderdelen weet ik het niet, maar je kunt al het één en ander aflezen over de motoren aan de motorcodes als je in dit topic kijkt: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=157819&p=2037035#p2037035″ onclick=”window.open(this.href);return false;
1 januari 2012 om 21:14 #17966812Z22SE en Z22YH zijn van Amerikaanse makelijk, en Geheel anders als de ”OPEL” motoren, ook hebben deze een distributieketting, en het inlaat aan de radiateurzijde..
de Z22SE is indirect ingespoten, en de Z22YH is met Direct inspuiting
de Z22XE is op basis van de X20XEV motor..
Willem
1 januari 2012 om 21:17 #17966813M’n ouders hebben de Z22YH in de Vec-C liggen, het is echt een heel sterke motor, erg veel koppel en lekker relaxt cruisen is zeer goed mogelijk. En dat bij een redelijk mooi verbruik: 1 op 14 halen ze regelmatig en dat terwijl ze zeker niet langzaam rijden.
2 januari 2012 om 14:48 #17966814Niet beters te weten dat mijn Z22SE ook directe inspuiting heeft, de injectoren zitten rechtstreeks in de cilinderkop en worden gevoed middels een nogal dikke metalen drukleiding. (Of zitten deze injectoren dan nog net voor de inlaatkleppen?) :hmmz
Dan zou de YH een totaal andere cilinderkop moeten hebben…Groeten
2 januari 2012 om 20:56 #17966810Heeft ie ook.
Bij jouw zitten de injectoren in het inlaat traject, voor de kleppen dus.
Willem
3 januari 2012 om 19:45 #17966815Belangrijkste van de Z22SE is de eaton M62 supercharger die er zo op past :thumb
3 januari 2012 om 20:47 #17966816zou die er nog bij passen in de neus van een Zafira :hmmz
3 januari 2012 om 22:04 #17966817@smileyspeedster wrote:
Belangrijkste van de Z22SE is de eaton M62 supercharger die er zo op past :thumb
Het passen zou bij mij ook niet het probleem zijn, maar de ecu aanpassen i.c.m. het canbus systeem lijkt me wel lastig. Hoe zit het met de compressie?
3 januari 2012 om 22:12 #17966818Ja, die compressie zou je iets moeten verlagen als je je blok kunstmatig gaat beademen…ben ook wel benieuwd hoe je dat het best kunt doen.
4 januari 2012 om 17:46 #17966819Z22SE is al vrij laag compressie
4 januari 2012 om 17:56 #17966820Het passen zou bij mij ook niet het probleem zijn, maar de ecu aanpassen i.c.m. het canbus systeem lijkt me wel lastig. Hoe zit het met de compressie?
Geen enkel probleem.
Pasklare oplossing is voorhanden en al vele malen toegepast met resultaten tot rond de 250 pk.
O.a. Smiley kan je daar alles over vertellen ;)Gr,
The Duke2 januari 2013 om 22:30 #17966821Zoals jullie weten ben ik dus opzoek naar meer pk’s ik kom steeds iets verder ik ben al bij coutenay sport aan het informeren over zo’n supercharger en degene die hier in dit topic meld dat die m62 supercharger zo op de Z22SE past kan die mij ook vertellen of die op de Z22YH past?
want volgens sommige zijn dit aan de buitenkant dezelfde motoren alleen binnenin anders toch?
3 januari 2013 om 20:31 #17966823@j.smits wrote:
Zoals jullie weten ben ik dus opzoek naar meer pk’s ik kom steeds iets verder ik ben al bij coutenay sport aan het informeren over zo’n supercharger en degene die hier in dit topic meld dat die m62 supercharger zo op de Z22SE past kan die mij ook vertellen of die op de Z22YH past?
want volgens sommige zijn dit aan de buitenkant dezelfde motoren alleen binnenin anders toch?
Nou de compressieverhouding van de YH is hoger dan van de SE dus ik weet niet of de YH zonder aanpassingen van deze compressor kan worden voorzien.
3 januari 2013 om 20:43 #17966822Iemand vertelde me dat dat kan met een watergekoelde inlaatspruitstuk ofiets en hij moest dan geremapped worden in ieder geval werkt de z22yh met lage toeren
5 januari 2013 om 22:05 #17966824De M62 heeft standaard een 3.35″ poellie, die gelijk goed is voor die extra 100pk, mits gekoeld.
Je hebt dan nog zwaardere injectoren, en een remap nodig.
Het plastic inlaatspruitstuk wordt vervangen door een aluminium versie met laminova koelstaven erin.
Je moet dan nog een chargecooler radiateur kwijt, en wat leidingwerk.
Zonder koeling gebruik je hetzelfde inlaatspruitstuk (waar standaard die laminova’s inzitten) maar sluit je geen chargecooler aan.
Dan krijg je een pk of 60/70 erbij.5 januari 2013 om 22:26 #17966825Nu heeft ie 155pk en als het met die charger dan 210 is ben ik al tevreden dat scheelt zowiezo een hele hoop in kracht! Dus dan kan het zonder die cooler toch? vanmiddag hoorde ik zelfs dat een m45 al voldoende is voor mijn motorblok en dan zonder koeling en alleen da spruitstuk en een brandstofdrukregelaar ofzo.
Klopt dat? Of loopt mijn motor dan kapot6 januari 2013 om 16:05 #17966826Er is 1 speedster geweest die er een M45 opgezet heeft.
Heeft 30pk opgeleverd, wat ik niet veel vindt voor de investering.
De standaard injectoren zijn rond de 200pk op hun max.
Bij mij zit de standaard brandstofregelaar (fpr) er nog op. Wel is de supercharger boost erop aangesloten.Je kunt details over de inbouw van een M62 op een Z22SE hier nalezen:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4568″ onclick=”window.open(this.href);return false;6 januari 2013 om 19:37 #17966827Mooi werk bij die speedster maar hij moet wel veel aanpassen ik dach da ding erop en remappen en gas erop
Maar heb ik bij de vectra c 2006 met mijn z22yh blok ook zoveel werk6 januari 2013 om 23:28 #17966828Op de speedster zitten veel dingen anders die bij een vectra niet hoeven of op een andere plek zitten.
Je zult eruit moeten filteren wat op je vectra van toepassing is.Lees ook hier eens:
viewtopic.php?f=13&t=1343398 januari 2013 om 22:37 #17966829@j.smits wrote:
Mooi werk bij die speedster maar hij moet wel veel aanpassen ik dach da ding erop en remappen en gas erop
Maar heb ik bij de vectra c 2006 met mijn z22yh blok ook zoveel werkIk heb bij mijn astra g met z22se motor de m62 gemonteerd. Ik wist niet dat dit ook kon bij de z22yh. Maar als je vragen hebt over de conversie die ik heb gedaan, ik beantwoord ze graag!
3 februari 2013 om 13:21 #17966830het zal vast wel kunnen, maar ”even” je brandstofdruk aanpassen bij de z22yh is zo makkelijk nog niet denk ik.
voor zover ik weet zit er ook geen ”gewone” druk regelaar op zoals bij normaal ingespoten motoren.
en dan zit je namenlijk nog met je hogedrukpomp en je systeem dat in hoge druk op meer als 120bar draait.
welke je daarop ook alleen weer kan uitlezen met de tech 2.5 februari 2013 om 08:57 #17966831De m62 supercharger zou moeten passen op de Z22YH, maar dan de rest zal R&D werk worden.
Er zal een poelie idler moeten komen. (die van de Z22se van courtenay zal niet passen), en er moet
een ecu mapping plaatsvinden, welke er volgens mij ook nog niet is.
Ik heb mijn brandstofstuk niet aangepast bij mijn ombouw, dus of dat bij de Z22YH wel nodig is?
Al bij al niet iets wat al tig keer gedaan is.29 januari 2014 om 21:09 #17966832wat gebeurt er als ik een supercharger op mijn z2.2se zet zonder andere aanpassingen? niks?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.