Forumindex › Forums › Modellen › Manta › verschil tussen achter assen ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 juni 2010 om 19:50 #17222890
Ik heb een vraag nou ben ik een manta bcc aan het opknapen/ombouwen tot 3.0 24v
en ik zat van de week op marktplaats te snuffelen en zag toen een gsi achteras te koop nou staat er bij dat een gsi achteras een verhouding(ratio) heeft van 3.44
nou staat er ook een achteras te koop waar in de advertentie staat dat die een verhouding van 3.89 heeft.wat is het verschil tussen die 2 en kan iemand me uitleggen hoe dat allemaal zit met die verhoudingen en wat de getalen inhouden.
wat is er beter voor in mijn geval ik heb er nu een standaard gsi as onder zitten ?26 juni 2010 om 22:28 #17692501Officieel praat je over 3,44:1 (3,44 sta tot 1).
Dat wil zeggen dat de cardan-as 3,44 maal rond moet draaien, om de achter-as 1 maal rond te laten draaien.
Je hebt “lange overbrengingen” en “korte overbrengingen”.
Een lange is bijv. de 3,18 (van de Manta 400 en de A-Manta GT/E.
Hier moet dus de cardan-as slechts 3,18 maal rond draaien om de achter-as 1 maal rond te laten draaien.Een korte overbrenging is de 4,22:1.
Hier draait de motor dus veel meer toeren bij dezelfde snelheid (bijv. 100 km/h). Je hebt echter veel meer trekkracht en kan sneller opschakelen.Bij een 24V zou ik zoeken naar een 3,18, omdat de motor trekkracht genoeg heeft.
Probleem is echter om deze overbrenging te vinden.
Vergis je ook niet in de kosten om zoiets in een bestaande as te bouwen. Dit is specialistisch werk.27 juni 2010 om 10:23 #17692502oke dit is echt super intressant zo leer je weer wat:thumbup:wors
maar een 3.18 is dus het verstandingst maar zo te horen zijn ze niet te vinden en niet te betalen
het laten inbouwen in een orginele achteras kan maar kan je ook zeg maar een achteras van een manta 400 waar ie al orgineel onder zit onder onder mijn manta zetten of is de wielbassis dan breeder?
27 juni 2010 om 10:42 #17692503Een achter-as van een Manta 400 is heel anders dan die van een normale Manta.
De complete bevestiging aan de carrosserie is anders. Het is is zogenaamde “4-link” systeem.De normale Manta heeft een “staartstuk” , welke de Manta 400 weer niet heeft.
Tevens zijn de steek-assen van de Manta 400 5-gaats uitgevoerd en die van de normale Manta zijn weer 4-gaats.
Let wel op:
Waneer je een andere achter-as overbrenging gaat gebruiken, klopt je snelheidsmeteraanduiding niet meer.
Dit kan opgelost worden door het plaatsen van een ander tandwieltje in de versnellingsbak (eenvoudig), of door het plaatsen van een andere kilometerteller met een ander wegdraaigetal.27 juni 2010 om 11:19 #17692504oke en maar een andere tandwiel gelt alleen voor een ogrinele bak
want ik heb er nu een hydrolischebak van een senator er op zitten
maar ik heb ook nog een 2.8 bak van een omega met kabel liggengeld het daar dan ook voor ?
27 juni 2010 om 11:51 #17692505Dat is een kwestie van uitproberen.
Navigatie mee in de auto en de GPS-snelheid bekijken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.