Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Verschil tussen 1.7 cdti en 1.9 cdti
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2009 om 12:33 #17213431
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum, zal me even voorstellen.
Ben Mickeal komt uit Sevenum en ben 28 jaar.Ik rijdt op dit moment een Fiat Cinquecento 1.1 sporting uit 1995. I.v.m. de vele kilometers die ik voortaan maak (circa 30.000 km per jaar) en de hoge kilometerstand van mijn huidige auto (221.000 km) ben ik op zoek naar een andere auto.
Mijn oog is gevallen op de Opel Astra 5 deurs, model 2004-2007.
Nu ben ik op zoek naar een diesel, maar nu valt me op dat er een 1.7 en 1.9 versie is. Met hetzelfde vermogen maar een iets ander koppel. Daarnaast heeft de 1.9 een 6 bak i.p.v. een 5 bak.Wat raden jullie mij aan de 1.7 of 1.9? En wat zijn jullie ervaringen met de auto?
Ik weet niet of 1 van de 2 auto’s een kwaal heeft motorisch gezien?
Ben afgelopen vrijdag bij de Opel dealer Driessen in Helmond geweest, maar daar konden ze me niet verder helpen met de verschillen tussen de 2 motors.
Heb wel een proefrit gemaakt in een 1.9 en moet zeggen dat dat toch lekker reed, bijna geen last van het turbogat. Is dit bij de 1.7 anders?Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Mickeal
25 oktober 2009 om 12:46 #17540849de 1.7 schijnt wel degelijker te zijn dan de 1.9 . De 1.9 schijnt wat problemen te hebben met de wervelkleppen (al is dit alleen bij de 16v variant).
25 oktober 2009 om 13:32 #17540850Hoi,
De 1.9 is toch geen 16v?
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=noAls ik op internet ga zoeken vindt ik wel wat meer 1.9 occasions dan 1.7.
25 oktober 2009 om 15:03 #17540851de 1.9 is er in een 8v en 16v te herkennen aan de oliedop.
oliedop links = 8v (vanaf voor gezien)
oliedop rechts = 16v (vanaf voor gezien)100pk variant is altijd 8v
120pk variant kan bijde zijn
150pk variant is altijd 16v25 oktober 2009 om 15:49 #17540852Hoi en welkom hier op het opel forum
De 1,7 is van Isuzu en de 1,9 Van fiat.
De 1,7 heb in je 4 varianten (alle 16V) 1,7CDTI 80pk tot 04-2005
1,7CDTI 100pk tot 2006
1,7CDTI 110pk vanaf 2006
1,7CDTI 125pk vanaf 2006De 1,9 heb je in 3 varianten 1,9CDTI(8V) 100pk
1,9CDTI(8V) 120pk
1,9CDTI(16V) 150pkGa voor de 1,7 CDTI deze zijn veel betrouwbaarder dan de 1,9 .
De 1,7CDTI’s vanaf 2006 hebben een 6 bak en daarvoor kan je ook een 1,7CDTI 100pk tegenkomen met een 6 bak (was destijds een optie)Ik heb hier e.v.t ook nog een mooie Astra H 2005 1,7 CDTI Comso sport staan …… e.v.t interresse?
25 oktober 2009 om 15:49 #17540853origineel gepost door Spacejam
de 1.9 is er in een 8v en 16v te herkennen aan de oliedop.oliedop links = 8v (vanaf voor gezien)
oliedop rechts = 16v (vanaf voor gezien)100pk variant is altijd 8v
120pk variant kan bijde zijn
150pk variant is altijd 16v120 pk is ook ten alle tijde een 8v
alleen de 150 pk is een 16v.de 1.9 motoren hebben veel probelemen met de egr klep en slangetjes van de drukverschil sensor die door scheuren
25 oktober 2009 om 16:05 #17540854dat is dus niet het geval, ik heb zelf namelijk ook een 1.9 120pk varaint met 16 kleppen (motorcode Z19DTJ), je ziet ze niet zo veel maar ze zijn er wel. Het blok is hetzelfde als de Z19DTH (sterker nog, er staat Z19DTH op het blok) maar is softwarematig teruggeschroefd naar 120PK. Deze blokken kan je overigens ook chippen naar 180-190pk
25 oktober 2009 om 16:15 #175408551.9 is er als 4 varianten
1.9 8v 100PK Z19DTL
1.9 8v 120PK Z19DT
1.9 16v 120PK Z19DTJ
1.9 16v 150PK Z19DTHDe 120PK 16v is er alleen in het begin geweest omdat de vraag naar de 1.9 8v zo groot was dat ze toen hebben besloten (alleen in de Astra) een terug geknepen 16v te leveren voor de 120PK variant en om de 100PK als 8v wel te kunnen leveren!
Wij hebben op de zaak 4-5 120PK 16v in ondehoud.
EDS chipt beide 16v motoren voor dezelfde prijs naar 200PK!
Zie ook de link hieronder en dan nummer 7 & 8
http://www.hktechnics.nl/egrklep.htm
Maar als je wil kiezen uit 2 stuks dan zijn er in mijn ogen 2 die aan te bevelen zijn, namelijk de 1.7 van 100PK (Z17DTH) of als je iets meer hebt te besteden de 1.9 8v van 100 of 120PK (Z19DTL of Z19DT) die hebben ook een 6-bak en dat heeft de 1.7 van 100PK in Nederland bijna nooit.
25 oktober 2009 om 16:43 #17540856De 1.7CDTi heeft meer last van een turbogat.
dat heeft de 1.9CDTi velen malen minder.
de 1.7CDTi is wel probleemlozer als de 1.9CDTi
de 1.7CDTi zou dan ook nog stevig zuiniger zijn als de 1.9CDTi in welke variant ook.
mocht je voor een 1.7 kiezen kies dan wel minimaal voor de 100pk verzie.
Willem
25 oktober 2009 om 19:15 #17540857Wij hebben een Z19DTJ 120pk 16v (2008) automaat Astra.
Zeer fijne combinatie en ook aardig vlot. Heeft 70.000km gelopen zonder problemen :D
25 oktober 2009 om 22:03 #17540858Dus zoals ik het nu begrijp is de 1.7 beter dan de 1.9.
Bij de 1.7 zou ik dan voor de 100 pk versie gaan.
Het koppel scheelt niet zo heel veel 240nm/2.300 tpm (bij de 1.7) tegen 260nm/1700tpm (bij de 1.9) maar bij komt hier het turbogat dan vandaan?Heb dan met een 1.9 100pk 8v gereden, hier vondt ik het turbogat verwaarloosbaar. Is dit dan bij de 1.7 100 pk erger? Of valt dat ook wel mee?
Hartstikke bedankt voor jullie advies en tips.
Groetjes Mickeal
16 augustus 2011 om 05:38 #175408631.9 rijdt als een echte turbo diesel, bij 1.7 cdti moet je wat meer toeren maken om door te kunnen rijden daardoor is het rijden met 1.7 minder zuinig.
16 augustus 2011 om 08:35 #17540862@ZafirB wrote:
1.9 rijdt als een echte turbo diesel, bij 1.7 cdti moet je wat meer toeren maken om door te kunnen rijden daardoor is het rijden met 1.7 minder zuinig.
Ik rijdt met een 1.7CDTi (1 op 19,5 gemiddeld met een Combo-C) Veel zuiniger dan met een 1.9CDTi (1 op 15,5 gemiddeld met een Vectra-C 150pk) (8v of 16V maakt daarbij niet uit).
Willem
16 augustus 2011 om 09:16 #17540861Het is een 1.9 CDTI geworden, rijdt er al 2 jaar mee nu.
Destijds noodgedwongen, op de 1.9 zit een roetfilter en de 1.7 niet.
Omdat ik mijn Cinquecento wilde inleveren als sloopregeling was een roetfilter bij een diesel verplicht.Rijdt nu gemiddeld 1 op 18, met regelmatig een file erbij.
@Willem.
Lijkt me logisch dat een combo 1.7 zuiniger rijdt dan een vectra 1.9. Vectra is een stuk zwaarder plus pittiger.
Als je een Astra 1.7 en 1.9 neemt en je hebt hetzelfde rijgedrag dan denk ik wel dat de 1.9 zuiniger is.Groetjes Mickeal
16 augustus 2011 om 09:20 #17540860nope ook niet hoor…
de 1.7 diesel is altijd een zuinige motor geweest ook in de Astra is er een aanzienlijk verschil in verbruik tussen de 1.7 en 1.9CDTi en dat ten nadele van de 1.9CDTi.
het nadeel van de 1.7 diesel is dat je die meer moet Leren rijden, de 1.9 is een hele soepele motor die zich makkelijk laat bedienen.
ik weet in iedergeval van de 1.7Dti’s als 1.7 CDTi’s welke ik ken dat ze allemaal GEMIDDELD zuiniger als 1 op 18 draaien. (en dat zijn geel lange stukken, dan doen deze motoren gewoon 1 op 22 a 1 op 24
Probeer dat maar eens te halen op de korte en minder lange stukken met een 1.9 diesel.
je krijgt wel meer rijgenot met de 1.9 diesel, en dat is ook wat waard.
Willem
16 augustus 2011 om 09:24 #17540859Destijds noodgedwongen, op de 1.9 zit een roetfilter en de 1.7 niet.
Dit is Heel krom weet je dat…
De 1.9CDTi diesel is euro-3 als deze zonder roetfilter is, en euro-4 met roetfilter.
de 1.7CDti is ten alle tijden euro-4 vreemd dat je dan toch een ROETFILTER moet hebben voor die sloopregeling/
in Duitsland krijgen alle 1.7CDti’s zonder roetfilter gewoon een groene Euro-4 umwelt plakette
dit houd in de de roetuitstoot van de 1.7CDTi zonder roetfilter gelijk ligt aan die van een 1.9CDTi MET roetfilter.
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.