Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Verschil in temperatuursensor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juli 2013 om 19:53 #17259611
van mijn motor wil ik de temperatuursensor vervangen.
Op het onderdeel dat eruit komt staat het onderdeelnummer 0280130026
Volgens de site van mijn grossier moet het dit nummer zijn 0280130107Enig idee waar de verschillen zitten en of passen beide type’s ?
30 juli 2013 om 16:33 #18163185Je hebt idd verschillende. Advies; zet dezelfde kleur sensor terug als dat eruit komt.
Meestal is die blauw.30 juli 2013 om 17:06 #18163186Dat is nu net het punt.
Ik weet niet of de juiste voeler er wel in zit.
De stekker is in ieder geval grijs (achtig)
Lambda geregelde (2.5) bobine ontsteking, FP computer30 juli 2013 om 19:36 #18163187Het nummer wat je opgeeft dat erin zit is van een blauwe.
Het andere nummer kom ik ook op een blauw uit..
31 juli 2013 om 22:58 #18163188Dat komt omdat het geen fluit uit maakt. Dat wordt over en weer beweert en daarom heb ik er eens een stel van aangeschaft en ben ik dat eens gaan testen en kwam exemplarisch al op behoorlijke verschillen uit, warm zo tussen de 200 en 500 ohm en koud zo tussen de 3000 en 7000 ohm. Alle sensoren in het zelfde bakje water getest, een paar zwarte en een paar blauwe! De verschillen waren zelfs zo dat sommige van verschillende kleur nog meer op elkaar leken in waarde dan sommige van gelijke kleur!! Dusss…. vertel mij het maar. AL DIE SENSOREN RESULTEREN BIJ MIJN MOTOR IN EEN PRIMA LOPEND RESULTAAT!!
Hier nog even het lijstje uit Autodata van beide ‘verschillende’ sensoren:
Als je goed kijkt dan zie je ook dat deze waardes vooral in notatie verschillen, maar in reeele waarde erg overeen komen.
1 augustus 2013 om 17:06 #18163189En toch zit er verschil in. Een blauwe in een motor met zwarte resulteerde bij mij in bijna net zulke zwarte pluimen als een Benz uit 1934.
1 augustus 2013 om 17:42 #18163190En is dat met of zonder kat? Ik rij zelf gewoon weer met en dan regelt hij misschien beter terug er op. Ik had er in elk geval geen enkel merkbaar verschil tussen ontdekt, en zoals ik al zei, als jouw verhaal zou kloppen dan zou je tussen verschillende zwarte exemplaren ook al problemen moeten hebben, want de waarde overlapt voor 99% met elkaar en wijkt extreem af tussen verschillende van de zelfde kleur, allemaal nieuw van de zelfde fabrikant… Zwarte van QED en blauwe van de Opel dealer had ik getest.
1 augustus 2013 om 20:11 #18163191:D , roken als een Benz uit 1934. Hahahahaha.
Maar ik heb het idd ook een keer gehad met een zwarte in een motor waar blauw in moest.
Als je 2 nummers heb die alle 2 op een blauwe uitkomen, kan het zijn dat de 1 een nummerwijziging is van de ander en er dus uiteindelijk maar 1 nummer overblijft die dan blauw is.Succes
1 augustus 2013 om 20:37 #18163192Alle winkels en zelfs de dealer leveren nog maar een soort. QED heeft enkel de zwarte, de dealer enkel de blauwe. Denken jullie nou echt dat als er motoren zijn die daar als een krant op lopen dat ze dat zouden doen??! Voor elk schroefje waarvan bekend is dat het niet past vanaf een bepaald motor nummer staat dat er expliciet bij. Ik heb het zelf getest. Het enige wat het dan nog kan zijn is dat je bijv, geen lambda rijdt en dat je het dus anders test dan ik, maar dan zou je zoals ik al zei ook gewoon al problemen kunnen ondervinden met een andere van de zelfde kleur, want ze zijn exemplarisch verschillend. Die dingen zijn dood ordinaire NTC weerstanden en die zijn gewoon nooit heel precies, die dingen hebben een tolerantie van 20%… En als je dan naar die waardes kijkt uit Autodata dan klopt dat ook precies, dan valt die ‘afwijking’ van beide keurig binnen die 20%. En dat is dus ONGEACHT DE KLEUR.
Je ziet ook de waardes een flink eind overlappen, wat al aan geeft dat je twee van verschillende kleur kan hebben die EXACT de zelfde waarde zullen geven. Tevens twee van de zelfde kleur met een flink verschillende waarde. Dusssss… het zou NIETS uit moeten maken, doet het dat wel dan kan dat enkel betekenen dat er iets anders mankeert of af wijkt van standaard. Dus lambda uitschakelen, of een slecht werkende lambda sensor. Maar dan nog kan je dat zelfde overkomen met een zelfde kleur sensor die gewoon wat afwijkt binnen de tolerantie.
Overigens hoeft een benz helemaal niet uit 1934 te komen om te roken als een stoommachine, dat doen ze vers van de pers al vaak zat… :jerry
1 augustus 2013 om 20:51 #18163193“The colour of the connector is irrelevant (some may be blue, yellow or black)”
http://www.topbuzz.co.uk/info/cts/cts.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik zal er nog eens een rijtje van in een bakje water doen en meten en hier foto’s er van plaatsen, zullen jullie zien dat het allemaal spookverhalen zijn… :vertag
2 augustus 2013 om 16:43 #18163194Bedankt voor alle reactie’s
Gewoon de blauwe van de dealer gemonteerd en hoe is het mogelijk, de CO van 4% terug naar de waarde van rond 0,3%!
Dingetje van € 19,- kan toch een hoop stress veroorzaken.
Nu fluitend door de APK.2 augustus 2013 om 16:56 #18163195Kijk, gelukkig opgelost!! En welke kleur had de vorige dan eigenlijk?
3 augustus 2013 om 22:10 #18163196@caterham7 wrote:
De stekker is in ieder geval grijs (achtig)
Oh, zie net dit staan…. Denk dan dat het al een blauwe is geweest en dat die gewoon verkleurd was. Had leuk geweest om te weten of je nu wel of niet de andere kleur er in hebt dan die had.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.