Verschil Combo Diesel dynamo

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Verschil Combo Diesel dynamo

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256972
    reusjep
      Lid sinds:
      26 September 2012

      Of ik hier helemaal goed zit weet ik niet, maar bij falen hoor ik het graag. :)

      Mijn probleem is het volgende. Van de Combo 1.7d uit 1997 die ik voor mijn ombouwproject op de kop getikt heb is de dynamo kapot. Ik ben er inmiddels achter dat een kapotte dynamo bij de diesel-opeltjes rond die tijd net zo vanzelfsprekend is als de zwaartekracht, dus ze zijn ook niet makkelijk aan te kopen of goedkoop te repareren.

      Hier zit een dynamo met een 2 polige stekker op, en een grote aansluiting van de +.
      De sloop had wel een ouder type dynamo met een (3 of) 4 polige stekker. Deze past volledig, enkel de bedrading niet.
      Deze is van de Combo’s vóór 1996.

      Is er hier iemand die het verschil in bedrading zou kunnen vertellen? Dan kan ik afwegen of- en hoe ik de dynamo misschien om kan bouwen. (Aldus de man van de sloop ging het oudere type ook langer mee.)

      Vast bedankt!

      #18125821
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Handigere optie: laat je huidige dynamo reviseren.
        Een beetje fatsoenlijke automaterialen zaak kan dat wel of heeft wel een adresje. Meestal kost zoiets ook maar enkele tientjes.

        #18125822
        reusjep
          Lid sinds:
          26 September 2012

          Een revisie kost ongeveer 100eu, maar de dynamo die eruit komt is al imitatie, dus de revisieboer was er niet heel erg over te spreken.
          Een werkende dynamo met 4-polige stekker kost bij de slopert 35 euro, met als toevoeging dat het waarschijnlijk een degelijkere dynamo is. Daarom hoop ik toch op een ombouwmogelijkheid. ;)

          #18125823
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Optie 1:

            – knip de stekker uit de auto waar de dynamo komt, en bekijk de draad kleuren.
            – maak deze aan elkaar

            Optie 2:

            – zoek even verder naar deze dynamo’s:
            – Even voor jezelf, om de zoektocht wat te vergemakkelijken:
            – De dynamo’s van alle 8klepper Isuzu diesels met eenzelfde type riem als jouw motor passen (ander moet je de poelie overzetten).

            Deze motoren zijn geleverd in de volgende Opels:

            Corsa-A: 1.5D (4EC1) 1.5TD (T4EC1)
            Corsa-B Combo-B: 1.5D (4EC1 / C15D / X15D) 1.5TD (T4EC1 / C15DT X15DT)
            Kadett-E: 1.5TD (T4EC1)
            Astra-F: 1.7TD intercooler / 1.7TDS (TC4EE1 / X17DT)
            Vectra-A: 1.7TD (TC4EE1 / X17DT)
            Vectra-B: 1.7TD (X17DT)

            Willem

            #18125824
            reusjep
              Lid sinds:
              26 September 2012

              Willem,

              Heel erg bedankt!
              Ik heb toegang weten te krijgen tot een versie van Tolerance Data, dus ik ga daarin even goed kijken naar de bedradingsschema’s. Daarbij komen onderstaande modellen erg goed van pas.
              Zal de (vaak weerbarstige) praktijk posten, wellicht is ze nog handig voor andere mensen met gelijke problematiek. Ik heb me nu in ieder geval een 4-dradige dynamo gekocht voor een prikkie. Volgende week inbouwen. :)

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.