Verscheidene vragen audio-systeem Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Verscheidene vragen audio-systeem Astra G

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259743
    Bushman
      Lid sinds:
      4 August 2013

      Beste forumleden!

      Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een groene Astra G 1.6i 16v Pearl uit 2000!

      Hoewel het geluid me niet tegenvalt wil ik toch wat aanpassingen doen:

      Allereerst een nieuwe head-unit i.p.v. de originele Philips radio. Hier sluit ik dan een versterker + subwoofer op aan (in de kofferbak). Ook zou ik graag de frontspeakers willen vervangen, omdat deze op hoog volume beginnen te kraken. Daarnaast komen er twee speakers in de hoedenplank, die ik gewoon op de versterker aan kan sluiten.

      Mijn vraag: moeten de frontspeakers (woofer in de deur + tweeter in de spijl bij het raam) in dat geval direct worden aangesloten op de radio of op de versterker (die dus helemaal in de kofferbak ligt)? Wanneer de speakers niet op de versterker worden aangesloten, worden de frequenties niet verdeeld (neem ik aan), en zullen dus de woofers in de voor- en achterdeuren voornamelijk lage tonen spelen.

      Is dit hinderlijk en heb ik zo wel genoeg weergave van hoge tonen? Ben erg benieuwd hoe jullie speakers geschakeld/aangesloten zijn, welke speakers jullie vervangen hebben en hoe jullie deze gepositioneerd hebben. Ik ben echt een leek op dit gebied. Heb de zoekfunctie gebruikt, veel ingelezen, maar nog niet echt zeker van mijn zaak.

      #18164788
      Astra F Vaassen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 February 2010

        het mooiste is gewoon een goede radio met meerde rca uitgangen. Dus voor de voorspeakers achterspeakers en subwoofer een aparte rca uitgang. En dan wel alles op de versterkers aansluiten dus kabels allemaal naar achter. Je radio zelf geeft daar nooit genoeg vermogen voor. En dan alles afstellen op de radio of op de versterkers. Heb zelf alles op de versterkers afgesteld en op de radio alles op 0 gezet of op normaal net hoe de radio dat doet.

        Ik heb dan een astra f iets ouder dus maar heb alle speakers vervangen en aan de voorzijde een composet. Originele speakers waren niet echt je van het namelijk.

        #18164789
        Bushman
          Lid sinds:
          4 August 2013

          Dus voor de frontspeakers: Kabels eerst helemaal van de radio naar de versterker in de kofferbak. En dan nog weer eens helemaal terug naar voren?

          #18164790
          Astra F Vaassen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 February 2010

            Wel de frontspeakers vervangen dan he voor het betere geluid. Bij een composet heb je dus een kastje waar je de tweeter op aansluit voor de hoge tonen, de speaker voor de lage en midden tonen op aansluit en dan gaat er een draad voor de voeding van dat kastje naar de versterker. De rca kabels gaan van je radio naar de versterker.

            #18164791
            Bushman
              Lid sinds:
              4 August 2013

              Als het niet teveel moeite is zou ik graag verscheidene set-ups qua speakers/sub/amps lezen. Ik ben echt een leek op dat gebied, en koop het liefst alles in één keer goed.

              #18164792
              Patje gts
                Lid sinds:
                27 May 2013

                Hallo,

                Informeer hier eens: http://www.acrleonparc.nl
                Dit is een goed bedrijf met een erlijke prijs / kwaliteit verhouding.

                Groet,
                Patrick

                #18164793
                Astra_DLS
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 March 2008

                  Met een goed combo setje heb je ook een filter voor de tweeters en kun je de handel gewoon op je HU aansluiten. De normale speakers hoeven niet via de versterker. Dit geldt overigens ook voor de speakers in je hoedenplak. Alleen de sub hoeft via de versterker te lopen.

                  #18164794
                  Bushman
                    Lid sinds:
                    4 August 2013

                    Klinkt als muziek in m’n oren Astra_DLS. Natuurlijk zou het handiger zijn om de hoedenplank speakers wel om de amp aan te sluiten, omdat ik die daar nog in moet bouwen, en anders kabels naar voren zou moeten trekken.

                    Welke amp/sub combinatie kunnen jullie me aanbevelen voor ong. 250 euro? Of is daar niets mee te beginnen?

                    #18164795
                    Astra F Vaassen
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 February 2010

                      Het hoeft ook niet op de versterker, het is net wat je zelf wel. bij mij moet het hard ook zuiver zijn en dan heb ik het toch echt liever op de versterker!

                      #18164796
                      Bushman
                        Lid sinds:
                        4 August 2013

                        Wat betreft de radio. Waar zijn die u-vormige pennen om de originele radio eruit te halen verkrijgbaar? En zitten er standaard nog schroefjes in o.i.d. ? Krijg hem er met lange spijkers niet uit.

                        #18164797
                        Tigra-Black
                          Lid sinds:
                          30 March 2012

                          Zitten er geen inbusboutjes in de gaatjes waar de u pennen in gaan? Vaak gedaan bij opel! Kleine inbussleutel nemen en deze er uit draaien hierna kan je met de u pennen, sateprikkers, spijkers en kleine boortjes de bestaande radio verwijderen.

                          Voorspeakers vervangen voor composet waar een scheidingsfilter bij zit deze aansluiten op de nieuwe HU. Gezien het feit dat de standaard radio’s een relatief laag vermogen hebben en de nieuwe vaak 4 x 45 Watt of meer zijn haal je daar al heel veel winst uit.

                          Voor de versterker leg je de voeding vanaf de accu (rode dikke draad) langs de linker dorpel onder de mat en de RCA kabels met remote aan de rechterzijde. Hierdoor krijg je geen irritante brom op je versterker ( tenminste de kans hierop is zo het kleinst)
                          Versterker vast zetten tegen rugleuning van de achterbank en de massa (zwarte dikke draad) ergens onder een bestaande bout goed vast zetten. RCA kabels en remote inpluggen en je bent bijna klaar. Kies je voor een vierkanaals versterker kan je de Woofer qua frequentie appart regelen en instellen. Probeer qua frequentie zo laag mogelijk te blijven. Ergens tussen 60 en 125 Hz omdat lage tonen cq bassen die moet je voelen en niet horen ;)

                          Qua speakers in de hoedenplank, neem een set goede ovale 6×9 speakers en sluit die op het tweede circuit aan op je versterker. Stel hierbij je filter in dat de ultra lage tonen weg zijn dus boven de 125 Hz. Op deze manier bescherm je de achterspeakers en zullen ze langer heel blijven!

                          Regel alles appart van elkaar in zodat je hoort wat er gebeurd, zo kan je ook horen wanneer er ergens vervorming op treed. Bij vervorming altijd een tandje terug stellen om zo je nieuwe spullen te beschermen.

                          Mocht ondanks het appart leggen van alle kabels er toch een brom cq fluittoon ontstaan die mee gaat op het toerental van de motor dan schakel je alles uit en leg je de massa (zwarte draad) vast op een ander punt. Het kan voor komen dat je vier of vijf keer de massa moet veranderen maar de toon krijg je er wel uit.

                          Over de aanschaf van apparatuur, dat is een persoonlijke keuze omdat elk merk zijn eigen geluid heeft. Het is maar net wat je mooi vind klinken. Zelf vind ik qua versterkers Harman Kardon in combi met infinnity speakers mooi klinken. En als ik even terug ga naar de wat oudere merken, cerwin vega voor de sub, Boston accoustics voor de speakers, Phoenix gold voor versterking.

                          Laatste tip, bezuinig niet op je bedrading wat dat zou zonde zijn van je verdere investering.
                          Succes met de keuzes en de inbouw van je nieuwe ICE.

                          #18164798
                          Bushman
                            Lid sinds:
                            4 August 2013

                            Bedankt voor de duidelijke uitleg Tigra-Black! Als ik met een lampje in de gaatjes schijn, zie ik eerlijk gezegd geen inbus zitten. Welke maat zou dit moeten zijn?

                            #18164799
                            Bushman
                              Lid sinds:
                              4 August 2013

                              Ik ben aan het pielen geweest met alle kleine inbusjes die ik heb. 1.5, 2, 2.5 en 3. Ik heb niet het gevoel dat er schroeven inzitten. De inbussleutels kunnen minstens 3 cm diep in de gaten. Zitten ze echt zo diep, of zitten ze er in dat geval niet in?

                              #18164800
                              Tigra-Black
                                Lid sinds:
                                30 March 2012

                                Als ze er in zitten zie je ze eigenlijk zo zitten, dus ik ga er vanuit dat ze er bij jou niet meer in zitten.
                                De pennen niet te diep steken anders buig je de lipjes te ver weg en krijg je teveel weerstand waardoor de radio er niet uit wil.
                                Als ik me niet vergis is het 1 a 2 cm dat ze er in moeten.

                                #18164801
                                Bushman
                                  Lid sinds:
                                  4 August 2013

                                  Ze gaan er zeker 3 cm in, dus dan kan al concluderen dat ik niet verder hoef te prutsen met die inbussleutels.
                                  Stel dat de lipjes te ver weg gebogen zijn, wat dan?

                                  #18164802
                                  Tigra-Black
                                    Lid sinds:
                                    30 March 2012

                                    Als dat het geval is zal je hem er met wat meer geweld uit moeten halen. Het gebeurd wel eens en dat is eigenlijk best zeldzaam dat de lipjes doorgebogen zijn door een of andere voor jou onverklaarbare manier. Dan worden de lipjes een soort van weerhaken die de radio echt tegenhouden. Nu is het zo dat het maar heel dun materiaal is dus als je door trekt komt hij er echt wel uit.
                                    Misschien niet geheel onverstandig om je handschoenenkast te demonteren want dan kan je via de achterkant de radio proberen te duwen.

                                    #18164803
                                    Bushman
                                      Lid sinds:
                                      4 August 2013

                                      Ga ik vanavond proberen! Bedankt voor de tips, alles is welkom at the moment! Anders maar even langs de dealer gaan, maar vind ik onnodig voor zoiets kleins.

                                      #18164804
                                      joop1970
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 September 2010

                                        pennen een beetje buigen zodat ja de radioinklemt, vaak komt de radio er dan wel uit. Ik doe het altijd met spijkers :jerry

                                        Zou trouwens geen achterspeakers nemen maar alleen een composet voor, klinkt naar mijn mening een stuk beter qua plaatsing. Voor het mooiste geluid idd speakers op de versterker aansluiten.

                                        #18164805
                                        Bushman
                                          Lid sinds:
                                          4 August 2013

                                          Met al jullie tips is het me 5 min. geleden gelukt om de radio eruit te krijgen. Sweet relieve! De ISO-connector + antenne e.d. zaten ingebouwd in de kooi (of hoe het metalen omhulsel ook heet) van de originele radio. Daardoor kost het volgens mij extra kracht om de radio eruit te trekken. Als ik morgen een andere radio koop, zijn die stekkers dan plug&play? Ik kan eventueel vanavond wel even een foto posten van de stekkers.

                                          #18164806
                                          Bushman
                                            Lid sinds:
                                            4 August 2013

                                            Foto’s:

                                            Hoe sluit ik deze radio (Pioneer DEH-X3500UI):

                                            Aan op mijn Opel Astra, met deze aansluiting, van binnen:

                                            Dez radio zat erin:

                                            Ben echt een leek, wat betreft elektronica. Excuses.

                                            #18164807
                                            Mattytrix
                                              Lid sinds:
                                              3 July 2006

                                              Met een verloop stekker van de 2 iso kabels daarachter in jou auto waar jou oude radio uit komt (evt. eruit halen en die stekkers eruit pakken) naar de stekker die op jou pioneer past.

                                              Dus je gaat van 2x iso naar 1x pioneer aansluiting, is bij elke auto speciaal zaak te krijgen.

                                              Ga niet knippen en doen, bespaar je de moeite en koop gewoon een verloop stekker van +- 15 euro :)

                                              #18164808
                                              Bushman
                                                Lid sinds:
                                                4 August 2013

                                                Je bedoeld deze kabel? http://www.halfords.nl/shop/Multimedia/Diverse%20Multimedia/101294″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                Past deze? Lijkt me enig verschil te hebben met het plaatje? Of ligt dat aan mij?

                                                Stel dat deze past: werken de speakers dan gewoon meteen? Omdat ik ook RCA aansluitingen op de nieuwe radio zie…

                                                #18164809
                                                Mattytrix
                                                  Lid sinds:
                                                  3 July 2006

                                                  Klopt zo’n soort stekker is het! alleen dan een andere stekker natuurlijk voor op jou pioneer radio.
                                                  en de speakers zullen wel meteen werken, misschien dat je alleen je geschakelde draad en je constante draad (dus de rode = constant en de gele = geschakelde) moet omdraaien.. hier zitten weer aparte connectoren tussen om ze dus te kunnen wisselen.

                                                  Anders kan het zijn dat de radio of niet uit gaat of de radio onthoud zijn zenders niet.

                                                  #18164810
                                                  Bushman
                                                    Lid sinds:
                                                    4 August 2013

                                                    De stekker voor op aftermarket radio’s is toch universeel?

                                                    #18164811
                                                    Mattytrix
                                                      Lid sinds:
                                                      3 July 2006

                                                      Nope, een JVC stekker is anders dan een Pioneer.. dus je moet echt gaan kijken naar een stekker van 2x iso kabel naar pioneer aansluiting.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 54)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.