vermogens opbouw zafira a opc

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen vermogens opbouw zafira a opc

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269694
    zafira81
      Lid sinds:
      24 December 2014

      hallo,

      ik ben op zoek naar een zafira a opc. nu heb ik mij al aardig verdiept in de evt problemen bij deze auto.

      in een zafira gereden die fris aanvoelde, geen oliewalmen etc, geen rare geluiden verder.

      vielen mij wel 2 dingetjes op, bij koude motor hield de auto een heel klein beetje in rond de 2000 toeren, was bijna niet voelbaar en bij warme motor weg.

      verder voelde ik niet heel erg de turbo inkomen, bij de 2000 toeren heel geleidelijk en bij 3500 begon het echt hard te trekken tot de 6000 in 1 stuk door.

      is dit normaal bij deze motor of moet je echt gelijk een duw krijgen bij 2000 rpm?

      ben een turbo diesel gewend en daar voel je ineens de turbo inkomen.

      er is trouwens niks aangepast aan de motor, gewoon origineel .

      #18266087
      Martijn1981
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 August 2010

        Ik heb zelf 4jr met een zafira gereden, maar de vermogensopbouw die jij opmerkt is precies zoals dat bij de mijne ook ging…..

        Tevens was de mijne gewoon standaard, dat in houden bij een koude motor zou ik me ook geen zorgen over maken..

        gr martijn

        #18266088
        zafira81
          Lid sinds:
          24 December 2014

          Oke, bedankt :thumb , heb redelijk vertrouwen in de auto verder, blijft toch altijd een gok.

          #18266089
          Merivaopc
            Lid sinds:
            6 December 2014

            Hoi

            Ik heb onlangs mijn zafira a opc ingeruild.

            Ze zijn onderin erg rustig/traag wat ik wel prettig heb ervaren.

            Na de 2000 toeren komt de motor echt tot leven en moet ie zonder dip tot de 6000 toeren door trekken.

            Ik heb zelf wel een luchtinlaat met dumpvalve eraan vast ( mtech ) vervangen ipv het orgineel.

            Hierdoor pakte de turbo veel beter op tijdens het iets vlotter rijden. Ik merkte dat hij soms wat haperde of inhield en toen ik dit had toegepast ervaarde ik dit euvel niet meer ( blijf wel mijn ervaring )

            Haal zowiezo even de intercooler slang los ( grote zwarte ronde buis ) als daar veel olie in zit lekker laten staan. En als je in ze 2 optrekt tot de 6000 toeren en dan tot de 2000 toeren op de motor afremmen en gelijk weer gas dan mag er geen rookpluim komen

            Ik heb 4 jaar met plezier gereden in de zafira, maar heb wel gemerkt dat ze best storings gevoelig zijn en als je niet handig bent kan het best wat kosten ;)

            Ik moet er wel bij zeggen dat mijn zafira helaas iets minder was onderhouden en daar heb ik hem ook naar gekocht kwa prijs. Ik ben zelf erg handig dus onderhoud doe ik gewoon zelf en een maat van me is monteur dus dat scheelt ook weer ;)

            Verder kijk gewoon of iemand van een forum ze zafira te koop staat dan weet je eigenlijk zo goed als de geschiedenis en het zijn hier echt liefhebbers

            Succes verder

            #18266090
            zafira81
              Lid sinds:
              24 December 2014

              Bedankt voor de tips, weet wel goed waar ik op moet letten maar als je de problemen zo leest wat er aan kan mankeren…. :hmmz. Als de prijs er naar is dat ook niet zo erg. Ga het vanzelf meemaken. Er komt er in ieder geval wel 1 want ze rijden heerlijk :-D

              #18266091
              Rickskes
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 January 2013

                Stukje van het vermogen;

                Originele software van deze blokken (Astra G OPC & Zafira A OPC) heeft een ‘dip’ in zijn software. Dit betekend dat inderdaad bij 2000-2200 toeren de turbo erin voelt komen t/m 2900-3000
                Bij 3200/3300 komt hij weer daarboven uit en voel je opnieuw de turbo erin komen.

                Als je dit laat uitlezen en een grafiek vraagt, zie je ook duidelijk een dal tussen dit toerengebied zitten.
                Ik heb zitten brainstormen waarom Opel dit fabrieksaf heeft gedaan en heb zo mijn theorieën, maar kan het niet hard maken.
                Dus dit is ‘normaal’ bij die blokken
                Normaal tussen aanhalingsteken omdat ik het niet normaal vind haha

                #18266092
                zafira81
                  Lid sinds:
                  24 December 2014

                  hmmmm ben ondertussen in het bezit van de zafira, nu was 1 van de carterventilatie slangen goed kapot( die van linksachterop naar de inlaatbuis) deze vervangen en het inhouden bij koude motor is volledig weg. ook komt de boost nu eerder bij zon 2000rpm . viel me wel wat op nu. de auto trekt dan tot net over de 5000 in 1 stuk mooi door maar erna is het niet veel meer. toerental loopt wel gewoon snel door maar het geluid word stiller, vermogen neemt aardig af.

                  is dit redelijk normaal of is er iemand die zegt : aaah bekend probleem zal dit of dat zijn?

                  #18266093
                  Vannos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2010

                    lijkt me normaal, ideale verbranding heb je op het moment dat je het meeste koppel hebt dat zal wel rond de 3000 a 4000 toeren liggen, Daarna word het minder dus zal je op den duur op een punt komen dat je denk doet de turbo het nog wel. Ja hoor draait vrolijk door :D :thumb

                    als je de wagen eens op een testbank zet en de waardes ziet zie je mooi hoe de lijnen lopen met het gevoel van het optrekken.

                    hier de uitdraai van mijn opc

                    die hoog uitlopende lijn is het koppel net daaronder de pk,s

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.