Forumindex › Forums › Modellen › Astra › verlies van koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juni 2015 om 15:36 #17272411
Mijn Astra H uit 2005 verliest koelvloeistof. Het is nat aan de kant van de rechter koplamp.
Als de motor stationair draait, wordt er dan vloeistof door het systeem gepompt?
Hoe kan ik de lek het beste opsporen?
Gr Kootje19 juni 2015 om 15:55 #18287847Stationair/Rijden maakt niet uit geloof ik, zolang de motor warm genoeg is. Lek opsoren kan met een uv lampje. Kijk of je huidige koelvloeistof hierop reageert (licht fel op als je er op schijnt).
Zoniet heb je speciale middeltjes die het laten oplichten met een uv lamp. Maar als het zo erg is dat je koplamp er nat van wordt, zou je dat toch wel vrij snel moeten kunnen zien.19 juni 2015 om 16:30 #18287848De motorkap is ook nat, dus zal ik denken dat de waterpomp defect is, omdat het wiel op de waterpomp ronddraait.
Kan iemand dit bevestigen?19 juni 2015 om 16:40 #18287849Weet je zeker dat het koelvloeistof is wat je bij de koplamp en aan de kap ziet?
Motorcode is ook wel handig.
19 juni 2015 om 16:52 #18287850Ja , dat weet ik zeker, want de computer gaf koelvloeistofniveau aan en het reservoir was vrijwel leeg.
Ik heb het bijgevuld met water tot op niveau.
O ja, het is een 16i Twinport :D19 juni 2015 om 16:59 #18287851ik zou koelvloeistof weer opvullen en dan auto eens laten warmdraaien zodat alles op druk komt en dan kan je het soms gewoon zien spuiten van waar het komt.
19 juni 2015 om 17:24 #18287852Mocht het er echt ergens uit spuiten, dan moet ie ook flink roken onder de kap met warme motor.
19 juni 2015 om 17:33 #18287853@Opeltje17 wrote:
Mocht het er echt ergens uit spuiten, dan moet ie ook flink roken onder de kap met warme motor.
neen hoor,
bij de 1.7 versie zitten er zo een paar kleine darmpjes in die gemakkelijk scheuren na een paar jaar en die heb ik gehad en het was niet dat het aan roken was hoor als deze stonden te spuiten.19 juni 2015 om 17:36 #18287854Dan zal dat waarschijnlijk niet op een warm blok druppelen o.i.d
Als er k.v.s aan de motorkap zit zeker dat ie rookt.
Laten draaien en kijken waar het weg komt.
19 juni 2015 om 17:40 #18287855ik zal de motor morgen laten warmdraaien en kom dan met de uitslag. :D
20 juni 2015 om 10:19 #18287856Ik heb met de auto zo’n 40 km gereden en de tank van de vloeistof is voor de helft gezakt.
Ik zie nergens stoom vanaf komen, maar de motorkap is nat, precies boven de waterpomp.
De rest is uiteraard ook nat aan die zijde.20 juni 2015 om 13:10 #18287857Zou hem laten afpersen dan.
21 juni 2015 om 07:12 #18287858waar kan ik mijn koelvloeistof aftappen?
Ik zie op de radiateur wel een rood dopje. Moet die eraf geschroefd worden?
Als de motor heet is zie ik lichte stoom bij de dikke slang van de waterpomp naar de radiateur
en hele fijne nevel bij het vliegwiel van de pomp.21 juni 2015 om 09:35 #18287859Rode dopje kan je los draaien, daarnaast zit een klein tuutje waar de koelvloeistof uitkomt als je het rode dopje los draait.
Maar waarom aftappen?
21 juni 2015 om 14:42 #18287860Alle vloeistof ben ik verloren. Tijdens het rijden gaf de computer ”koelvloeistof”’ aan.
Het reservoir was toen vrijwel leeg en heb deze bijgevuld met water.
Vanochtend nog weer gereden en ik zag stoom vrijkomen bij het vliegwiel.21 juni 2015 om 14:53 #18287861Zou hem toch maar even naar de garage brengen(eerst je tankje afvullen) je hebt er zo te horen niet veel kaas van gegeten.
21 juni 2015 om 18:21 #18287862Klopt ;) Ik heb helaas niet de kennis in huis van een monteur. Dit is ook de eerste reparatie aan mijn Astra H, maar zo’n pompje is toch wel te vervangen voor een ”leek” ;)
Het gereedschap heb ik er wel voor.21 juni 2015 om 18:56 #18287863Pomp is redelijk simpel te vervangen wordt door de multiriem aangedreven.
Maar zoals ik al zei laat hem eens afpersen dan weet je voor 100% zeker waar die lekt.
21 juni 2015 om 19:48 #18287864als je stoom bij de dikke slang ziet, zou het kunnen dat er een scheurtje in die slang zit of, hij zit niet goed vast.
hou je temperatuur meter maar goed in de gaten en, neem veel water mee als je besluit daarmee te gaan rijden, wat niet echt slim is
;)25 juni 2015 om 18:37 #18287865De auto is onder druk gezet en de pomp is idd de boosdoener.
Nu heb ik de pomp vervangen, dat ging prima.
Voor ik de koelvloeistof erin gooi, wil ik graag weten hoe ik moet ontluchten.
Moet de verwarming open…?? Ik hoor graag.25 juni 2015 om 18:47 #18287866koelvloeistof erin gieten tot het aangegeven niveau op de koelvloeistof reservoir dan je motor starten met de dop van het tankje af.. danzal het peil zakken als de vloeistof rond gepompt wordt dan weer bijvullen tot het gegeven niveau en de dop erop dan staat hij goed
motor hoeft er niet voor warm te lopen want als je motor draait zal de pomp ook werken
27 juni 2015 om 15:21 #18287867Nu de pomp erin zit wil ik het vloeistof (SP15 speciaal voor GM) erin gieten, maar het laatste restant water wil ik er nog uit laten lopen.
Nu zit er een rode knop onder aan de radiateur om af te tappen, maar ben ik bang als deze losgeschroefd gaat worden, niet meer waterdicht afsluit, omdat deze al 11 jaar dicht zit. Heeft iemand hier ervaring mee?27 juni 2015 om 21:56 #18287868Draai maar gewoon los, bij mijn g zat het al langer onaangeroerd vast en sluit gewoon goed af na aftappen.
Dingen zijn er ook voor gemaakt he ;).28 juni 2015 om 00:02 #18287869@kootje3 wrote:
Nu de pomp erin zit wil ik het vloeistof (SP15 speciaal voor GM) erin gieten, maar het laatste restant water wil ik er nog uit laten lopen.
Nu zit er een rode knop onder aan de radiateur om af te tappen, maar ben ik bang als deze losgeschroefd gaat worden, niet meer waterdicht afsluit, omdat deze al 11 jaar dicht zit. Heeft iemand hier ervaring mee?als je het niet vertrouwd haal je de onderste radiatorslang los.
28 juni 2015 om 05:10 #18287870mag je gerust losdraaien hoor.
heb ik bij de mijne ook al gedaan. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.