Verlichting trekhaak werkt niet

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Verlichting trekhaak werkt niet

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Jan-WillemK
    Deelnemer

Hallo,

Gisteren een fietsendrager aangeschaft voor achterop de Vectra C1 2.0T. Helaas werkt de verlichting van de trekhaak niet (meer)! Ik heb eerder een aanhanger achter de auto gehad, en daar had ik wel werkend licht, zojuist dezelfde aanhanger geprobeerd, hiervan werkt de verlichting nu ook niet. Het probleem zit dus in de auto.

Ik heb de kabelboom vanaf de zekeringkast in de kofferbak naar de stekker gecontroleerd, deze is goed (kabel doorgemeten met een Ohm-meter). Wel zat de complete stekkerdoos vol met water!! Deze heb ik uit elkaar gehaald en droog gefohnd, helaas alles zonder resultaat.

Volgens het instructieboekje zit er in zekeringkast in de kofferklep zekering 14 ‘Trekhaak’. Deze zekering zit er bij mij echter niet in. Wel zit er een trailer-module in de zekeringkast gemonteerd. Ik heb gekeken, hier zit geen losse zekering meer in, de printplaat ziet er ook goed uit, voor zover dat visueel te beoordelen is.

Wat kan het probleem zijn? Zie ik een zekering over het hoofd? Kan de volgelopen stekkerdoos kortsluiting gemaakt hebben?
      Een week of 6 geleden is wel de accu los geweest vanwege een defect dynamo, maar dit kan toch geen gevolg hiervan zijn?

Ik hoop dat jullie tips hebben, want het weekend staat een ritje met fietsen achterop de trekhaak op het programma :(.

Bedankt alvast!

marson
      Deelnemer

Wellicht een zekering over het hoofd gezien in je normale zekeringen box (vooraan) ?

Jan-WillemK
        Deelnemer

De verlichting werkt inmiddels weer!

Auto eerst aan de computer gehad, er kwamen geen storingen naar voren en de trekhaak was ook geprogrammeerd / ingeleerd. Van een bekende die ook een Vectra met trekhaak heeft zijn trailer-module kunnen lenen om een storing hiervan te kunnen uitsluiten. Dit maakte ook geen verschil…

Toen uit frustratie nog een paar keer stevig zijn rommelen, duwen en trekken aan de stekker en wat blijkt: als je de stekker van de aanhanger een flink stuk opzij drukt, werkt de verlichting! Waarschijnlijk dus veel oxidatie in de connector door al het water wat er in is gekomen en door de overgangsweerstand werd er geen goed contact gemaakt. Met wat contactspray en een tie-wrap dus afgelopen weekend de verlichting werkend gekregen. Straks een nieuwe stekkerdoos onder de auto monteren en dan moet alles weer netjes werken :).

dappie
          Deelnemer

Janwillemk,

Ik zou de nieuwe stekkerdoos na montage gelijk flink in spuiten ter bescherming, dan kan het weer lang aan.

Vr,gr, jac.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.