Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › verlichting probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2012 om 10:30 #17249844
Heeft iemand hier een beetje zicht op hoe de dashboard verlichting/binnen verlichting geschakeld zit bij een senator A?
Ik heb een schema maar dit strookt niet met welke problemen ik heb. Ik vermoed dat er iets mis is met mijn lichtschakelaar maar als ik naar het schema kijk kan dit nooit.
Sinds korte tijd heb ik problemen dat af en toe onder het rijden mijn binnenverlichting aanging. Op den duur bleef deze constant aan, waardoor ik een keer met de kabels achter het dashboard heb liggen te trekken. Op den duur ging hij uit, maar nu brandt mijn dashboard verlichting niet meer. Ook reageert hij niet juist op de stand van de verlichtingsschakelaar: alleen achter brandt dan en niet voor.
Volgens het schema wat ik heb, wordt de binnenverlichting door de verlichtingsschakelaar en/of de deuren bediend. Dat is bij mij niet het geval.
heeft iemand hier een idee hoe dat lampje geschakeld wordt (en wat de relatie is met het uitvallen van de dashboard verlichting)? Of weet iemand hoe je een verlichtingsschakelaar doormeet?
Moet er trouwens bij zeggen dat voordat dit probleem er was de binnenverlichting altijd 10 seconden bleef branden bij instappen, en dat deze eerder was uit te zetten door de auto op contact te zetten. Dit zie ik ook niet terug in de schema’s die ik heb..
25 juni 2012 om 16:43 #18039696dat lampje wordt uitsluitend door de portieren geschakeld, en door je licht schakelaar.
andere manieren niet. enkel massa geschakeld, mogelijk dat daar je denkfout zit.
of de bedrading naar je lampje is beschadigd, of je lichtschakelaar zelf is defect.
en dat laatste geloof ik zelf het hardst in.25 juni 2012 om 20:14 #18039697J Met trekken aan de bedrading veranderde de situatie. Misschien toch ergens een massa los dan.. Heb al het hele dashbord eruit gehad maar niks kunnen vinden.
Iemand gegevens uit een WPH hoe je de schakelaar doormeet, of iemand in de buurt van Deurne even een schakelaar te leen om te testen? Even uitsluiten of het de schakelaar is wel beter.
Wel vreemd dat mijn dashboard verlichting niet meer brandt dan..
25 juni 2012 om 20:42 #18039698dash verlichting loopt ook via je schakelaar.
denk dat deze doorgebrand is, en daarom de vreemde storingen geeft
25 juni 2012 om 20:52 #18039699Ja, zou zomaar kunnen. Enig idee of dit door te meten valt?
26 juni 2012 om 05:05 #18039700alles is zo`n beetje door te meten.
als je maar weet, waar en wat je meten moet.26 juni 2012 om 09:25 #18039701heb dat peobleem ook eens gehad met mijn senator A2, er staat blijkbaar konstant stroom op om het lampje nog wat langer te laten branden nadat je de deuren sloot, heb toen gewoon het lampje eruit gehaald en mijn probleem was voorbij, de lampjes voor de achterpassagiers gaven licht genoeg voor de hele auto.
26 juni 2012 om 10:32 #18039702Waar zit deze regeling? Waarschijnlijk in de lichtschakelaar dan? Iets van een condensator ofzo. Lampje eruit halen vind ik geen optie want ik stoor me eraan als er iets niet fatsoenlijk werkt. Doet afbraak aan de auto
Maar inderdaad, als ik weet wat ik moet meten.. Daarom zat ik te hopen dat iemand hier uit een WPH of iets dergelijks een testblad heeft. Soms zwerven die wel eens ergens rond..
Anders eens f kijken waar ik een schakelaar op de kop kan tikken.
26 juni 2012 om 13:55 #18039703je binnenverlichting heeft niets met je buitenverlichting te maken hoor, denk dat de regeling in het armatuurtje van je binnenverlichting zit
26 juni 2012 om 20:31 #18039704Sorry dat ik het topic niet helemaal gelezen heb..
Binnen verlichting is grijze draad,constant plus op de lamp maak massa via lichtschakelaar of portier schakelaars,der zit een relais tussen voor het 3-4-5 sec aanblijven na deur sluiten bij de A2 modellen,dit relais zit dacht ik….onder je stuurkolom,als ik het goed heb,ik heb dit ooit eens kapot gehad..
Op Monza/Senator.de kun je het wel vinden.
Binnen verlichting heeft niet veel met daschbord verlichting te doen dit is een apart circuit en komt zich tegen in de licht schakelaar….Op die duitse site staan de kabelboom schema,s..
27 juni 2012 om 18:35 #18039705k heb het schema gevonden. Zeer goede tip GSE!
Even kijken of ik dit zaterdag eens kan bekijken. Moet mijn andere auto nog vakantie klaar maken..Dan even gaan zoeken hoe de dashboard verlichting gekoppeld zit aan de binnen verlichting.
6 oktober 2012 om 17:23 #18039695Paar maanden verder en nog steeds geen lichtschakelaar gevonden. Had er eentje gekocht maar bleek de verkeerde te zijn. Had ook ernstigere problemen in de vorm van roest wat eerst opgelost moest worden.
Heb wel een verrot relais gevonden in de auto wat helemaal doorgerot was, letterlijk. Vreemd genoeg heeft de vorige eigenaar daar flink liggen te knippen in de kabelboom.
Het relais bevindt zich aan de bestuurderszijde achter dat kapje bij het voetenruim aan de buitenzijde (waar aan de bijrijderszijde de computer zit). Hier zat een relais met nummer 004 092-00. Het betreft een Zeitsteuergerat oftewel een tijdrelais.
Iemand idee waar dit voor is? Dat dit misschien voor de binnenverlichting is. Kan op internet in ieder geval niks vinden. Ik heb nog geen echt defect aan functionaliteit gevonden.
8 oktober 2012 om 18:09 #18039694Zo we zijn wat wijzer geworden. Blijken dus meerdere problemen te zijn.
Het relais aan de zijkant is volgens mij voor de timing van de binnnenverlichting. Als ik hier de contacten naar massa gooi gaat de binnenverlichting aan. Zit nog een bruine losse kabel die ik niet kan traceren maar verwacht niet een probleem hier. Eerst eens een nieuw relais aanschaffen. Anders even kijken of ik tijdelijk de timer kan omzeilen want voor mij heeft deze niet echt meerwaarde. In de schema”s van monza/senator.de heb ik dit in ieder geval nog niet gevonden.De dashboard verlichting weigerde dienst omdat ook hier weer een noodoplossing door de vorige eigenaar was gemaakt met de grijs/groene kabel. Na een aftakking te maken van de andere lampjes naar geloof de WF aansluiting werkte deze weer.
Dus mijn ergste problemen zijn weer opgelost :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.