Verlichting Corsa B

Forumindex Forums Modellen Corsa Verlichting Corsa B

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Maik-Corsa

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een Opel Corsa B (pre-facelift model). Het is mij een behoorlijke poos geleden al opgevallen dat veel lampjes van de binnenverlichting niet meer werken. Zo deed het lampje bij de asbak het niet meer (is inmiddels vervangen) maar ook de lampjes van de temperatuurregeling e.d. werken niet. Nou wilde ik net gelijk verder gaan met die lampjes, maar ik krijg de luchtroosters niet ver genoeg naar beneden (dat draaidingetje waarmee je de blaasrichting van de lucht wijzigt houdt het tegen) iemand tips?

verder valt het meest rechtse lampje bij de klokken(snelheid, temperatuur) vaak uit (en weer aan), daar wil ik aankomend weekend even mee bezig gaan. weet iemand of deze er zo uit te halen zijn, of dat er ook nog een kilometerkabel achteraan vast zit?

joop1970
      Deelnemer

Die roosters moet je soms met flink geweld naar beneden duwen (oude creditcard tegen je dashboard en een schroevendraaier tegen achterkant van je rooster)

Je zal wel een kilometer kabel hebben, das wat gerommel om die los en vast te krijgen. Begin je tellerjhuis op 20km/h? Dan heb je een kilomeerkabel, op 0 heb je een elektrisch tellerhuis. Stuk eenvoudiger te demonteren.

Geef is een harde klap op je koepeltje, heeft bij mijn corsa het lampje gerepareerd!

Maik-Corsa

Bedankt voor je snelle reactie.

Zal morgen nog weer eens een poging doen met dat ventilatieroostertje.

Mijn kilometerteller begint inderdaad bij 20 km/h, dat zal dan ééntje met kilometerkabel zijn.
          Kan ik de kilometerkabel niet laten zitten en tegelijkertijd de lampjes/fittingen vervangen?

dat slaan op het koepeltje heb ik al vele malen geprobeerd… het resultaat is helaas altijd maar tijdelijk :hmmz

joop1970
          Deelnemer

Denk dat laten zitten lastig is, ik vond het destijds een drama om het los te krijgen maar dat is al weer wat jaartjes terug. Zorg wel dat je van te voren de lampjes in huis hebt anders kun je nog een keer beginnen.

Maik-Corsa

Oke, wordt dus denk ik een lastig klusje..
              Vanochtend naar Brezan geweest, maar konden mij niet aan de lampjes helpen.
              Ga ze dan denk ik maar ergens bestellen.

joop1970
              Deelnemer

Brezan heeft ze niet? Wat een onzin, die dingen kun je bij elke automaterialen zaak halen.

Fitting achter tellerhuis is de 509T, zijn lampjes vast in een fitting. Die achter je kachelknoppen zijn de T5 lampjes, origineel zijn ze van osram.

Maik-Corsa

ja, dat vond ik ook al, hij zal wel geen zin hebben gehad om iets te verkopen.
                  Heb net bijna alles uit elkaar gedraaid van de cockpit, tot en met de tellers gekomen, lipje aan de bovenkant omhoog geduwd, en vervolgens kan dat hele apparaat slechts 1 á 2 cm naar voren… lang niet voldoende dus..
                  heb alles maar weer in elkaar gedraaid, ik vrees dat ik er maar aan moet wennen.

BlackDevil

Brezan zou ze moeten hebben. Heb er laatst ook nog een voorraad van ingeslagen. Je krijgt ze zowel met fitting als los. Als je een beetje handig bent kun je de oude fitting hergebruiken en er gewoon een nieuw lampje inzetten. Kabel van de snelheidsmeter kun je aan de achterkant van het tellerhuis losklikken. Beetje gefriemel, maar het is mogelijk.

Als je toch alles los hebt gelijk alle lampjes vervangen. Scheelt extra werk als even later een andere sneuvelt net nadat alles weer in elkaar zit. Bovendien neemt het lichtrendement van de oude lampjes af, waardoor je verschil krijgt in lichtsterkte als je er maar 1 nieuw lampje in zet.

Maik-Corsa

Op welke manier is die kabel er vanaf te klikken dan?
                      (en hoe er weer op te krijgen)

Maik-Corsa

En denken jullie ook dat brezan ze in de led uitvoering heeft?

BlackDevil

@Maik-Corsa wrote:

Op welke manier is die kabel er vanaf te klikken dan?
                          (en hoe er weer op te krijgen)

Aan de kabel achter op het tellerhuis zit een vergrendelingspal. Die druk je in en dan trek je de kabel eruit. Wel moet je het tellerhuis naar voren trekken, zodat je erbij kan. Inbouwen uiteraard in omgekeerde volgorde: kabel erin en vastklikken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.