Forumindex › Forums › Modellen › Astra › verlichting brandt niet constant, dynamo stuk ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2013 om 13:06 #17261595
hallo,
sinds een tijdje valt het mij op dat de koplampen en dashboard verlichting niet constant branden.
dit valt op bij het starten met koude motor en koude weersomstandigheden.
zodra ik de ruitverwarming aan zet wordt het veel erger. je hoort de motor dan ook onregelmatiger lopen en de dynamo fluiten.
ben zelf technisch, heb eens op een vrije dag met de multimeter de accu spanning gemeten en zie dan dat de laadspanning erg schommelt.
het vreemde is dat het ‘knipperen’ van de verlichting ook gebeurt bij bediening van de knipperlichten en sturen bij het in/uit parkeren.de garage heeft er met de grote beurt (distributieriem, multiriem, enz) naar gekeken en kon geen slechte massa verbinding vinden.
de accu was vorig jaar in de strenge winter vervangen voor een nieuwe i.v.m. slecht starten.zit de spanningsregelaar in de dynamo ? nu zag ik dat de dynamo zit verstopt achter de luchtinlaat.
weet er iemand wat voor dynamo er standaard in zit ? ik zie aanbiedingen op onderdelensites van 70 en 100 A dynamo’s.het gaat om een Astra G 1.6 SZR 3 deurs van eind 1998, geen airco, wel el. ramen.
wat is verstandiger, een dynamo van de sloop of een revisie/nieuwe ?
is dit makkelijk zelf te vervangen ? hoe weet je of de riem strak genoeg gespannen is ?
2 november 2013 om 13:38 #18184323Je moet laadvermogen doormeten. Dus dynamo. Volgens mij laadt die niet voldoende bij. Ik zou geen sloopdynamo nemen maar een revisie dynamo. In Haarlem zit bijv. Van de Bos b.v. en die heeft goede prijzen.
2 november 2013 om 13:45 #18184324Was was de laadspanning? moet ongeveer tussen de 13,8 en de 14,4V liggen.
De spanningsregelaar zit achterop de dynamo, en de riem heeft een automatische(zelf) spanner dus kan je zelf niks aan spannen moet zo goed staan.
4 november 2013 om 16:26 #18184325de laadspanning zit op 14,1V bij alleen lichten aan.
zet ik bijv. de ruitverwarming aan, dan zakt de spanning naar gemiddeld 13,5V, het schommelt veel.
je hoort dan ook de motor het toerental constant corrigeren.
bij alles (motor) uit is de accu spanning 12,4V. er is vorige winter een nieuwe accu in gezet.heb een autodemontage bedrijf van onderdelenlijn gemaild, ze hebben alleen gebruikte en nieuwe dynamo’s, geen revisie.
4 november 2013 om 21:26 #18184326@Astra-H wrote:
Je moet laadvermogen doormeten. Dus dynamo. Volgens mij laadt die niet voldoende bij. Ik zou geen sloopdynamo nemen maar een revisie dynamo. In Haarlem zit bijv. Van de Bos b.v. en die heeft goede prijzen.
Dynamo van de sloop moet kunnen toch ?
De “sloop dynamo” van mij heeft 200.000 km gedraaid voordat ie weer stuk ging !Rik :D
4 november 2013 om 21:32 #18184327Als je een beetje technisch bent, kan je ook zelf een dynamo repareren.
Je moet alleen weten wat stuk is.
De gelijkrichter in de dynamo zal wel stuk zijn.
Bij mij op de stage worden Startmotors en Dynamo’s gereviseerd.5 november 2013 om 18:43 #18184328@AstraF23 wrote:
Als je een beetje technisch bent, kan je ook zelf een dynamo repareren.
Je moet alleen weten wat stuk is.
De gelijkrichter in de dynamo zal wel stuk zijn.
Bij mij op de stage worden Startmotors en Dynamo’s gereviseerd.ben zeker technisch ;)
heb aantal filmpjes op Youtube gevonden hoe je onderdelen kunt vervangen.
waar kun je als particulier de onderdelen krijgen ?5 november 2013 om 18:46 #18184329@KadAstra-EF wrote:
@Astra-H wrote:
Je moet laadvermogen doormeten. Dus dynamo. Volgens mij laadt die niet voldoende bij. Ik zou geen sloopdynamo nemen maar een revisie dynamo. In Haarlem zit bijv. Van de Bos b.v. en die heeft goede prijzen.
Dynamo van de sloop moet kunnen toch ?
De “sloop dynamo” van mij heeft 200.000 km gedraaid voordat ie weer stuk ging !Rik :D
Dat kan best Rik maar dat het in jouw geval goed uitgepakt heeft, biedt geen garantie voor de toekomst. Mooi gezegd zeg :)
5 november 2013 om 18:52 #18184330@versace1 wrote:
@AstraF23 wrote:
Als je een beetje technisch bent, kan je ook zelf een dynamo repareren.
Je moet alleen weten wat stuk is.
De gelijkrichter in de dynamo zal wel stuk zijn.
Bij mij op de stage worden Startmotors en Dynamo’s gereviseerd.ben zeker technisch ;)
heb aantal filmpjes op Youtube gevonden hoe je onderdelen kunt vervangen.
waar kun je als particulier de onderdelen krijgen ?Dat zou ik niet weten.
Maar als je weet wat je moet vernieuwen, kan ik wel eens vragen op mijn stageplaats of hun aan die onderdelen kunnen komen.10 november 2013 om 07:56 #18184331@Astra-H wrote:
@KadAstra-EF wrote:
Dynamo van de sloop moet kunnen toch ?
De “sloop dynamo” van mij heeft 200.000 km gedraaid voordat ie weer stuk ging !Rik :D
Dat kan best Rik maar dat het in jouw geval goed uitgepakt heeft, biedt geen garantie voor de toekomst. Mooi gezegd zeg :)
een Goede gebruikte is Vaak beter als die NIEUWE Chinese dingen, na 1jaar Begon mijn Licht al te flikkeren, spanningsregelaar gaar.
heb al zo vaak Sloop dynamo’s gemonteerd, eigenlijk nooit ellende mee gehad, zeker als je ziet wat ze kosten (tientje of 3 a 4 meestal, dan heb je wel een ORIGINELE Bosch of Delco!!
Effe over hoe lang een Dynamo mee gaat:
Zowel Startmotor als Dynamo van mijn Vectra-B V6: 240.000km, en Still going strong
Corsa diesel, Laatst dynamo van vervangen voor een nieuwe, er zat een originele op, 306.000km, startmotor vervangen voor sloop exemplaar.Willem
10 november 2013 om 17:18 #18184332Weet je zeker dat het bij de corsa nog een originele was. Die dingen gingen met bosjes namelijk samen met de dynamo’s van de 1.7
Was het echt een originele dan was dat heel knap.Het probleem is de keering van de vacuüm pomp.
Onderdelen voor een dynamo kan je gewoon bij de grossier halen.
10 november 2013 om 17:45 #18184333Het was een originele, of het de eerste is kan ik niet zeggen
Bij de Combo b 1.7D op de zaak is de 1e dynamo 200.000km mee gegaan (8jaar).
Het kan dus wel
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.