Veren vervangen van Vectra C GTS uit 2004

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Veren vervangen van Vectra C GTS uit 2004

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256967
    berryvectrac
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 January 2012

      Beste Allemaal,

      Helaas zijn mijn achterveren gebroken aan de bovenzijde.
      Ik sta sterk in twijfel wat te doen.

      Standaard veren (imitatie) terug te kopen voor de achterzij of een verlagings setje te kopen?
      Heeft iemand nog een goede site daarvoor?

      Kan iemand mij ook vertellen welke bouten ik precies los moet halen.
      Ik had al gelezen dat een veerspanner echt nodig was.

      Ik hoop dat iemand hierin wil en kan helpen.

      Alvast onwijs bedankt voor de genomen moeite.

      Groeten Berry

      #18125792
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Sja, standaard veren of verlagingsveren, dat is natuurlijk helemaal je eigen keuze.
        Het is wel zo dat verlagingsveren vaak veel goedkoper zijn dan een set originele van de dealer, dus in dat opzicht is het helemaal geen gekke keuze.
        Persoonlijk ben ik wel een voorstander van het gebruik van kwaliteitsmateriaal. Er zijn soms al setjes veren ruim onder de 100 euro… Probleem is dat de goedkope prut vaak na zakt over verloop van tijd zodat je uiteindelijk meer verlaagt dan de bedoeling is.
        Je zou bijvoorbeeld een leuk Eibach ProKit setje kunnen nemen.

        Verder ben ik geen kenner op t gebied van de Vectra C, maar ik neem aan dat de voorpoten nog altijd McPherson poten zijn.
        Daar heb je sowieso een set veerspanners voor nodig. Sommige mensen gebruiken andere trucjes, zoals spanbanden, maar dan ben je mijns inziens echt een ongelofelijke ezel. Als de boel los schiet en in je gezicht beland, lig je in het ziekenhuis.

        Het losmaken van de poten is vrij simpel. Haal eventuele kabeltjes en slangen los van de veerpoot, dan de bouten onderaan de poot los maken (meestal 2 stuks) en bovenop onder de motorkap (meestal 1 of 2) en de hele poot valt zo onder je auto vandaan.
        Dan kan je met de veerspanners de veer op spanning houden terwijl je de moer losmaakt die de toplager op de veer houdt.
        Montage is simpelweg de omgekeerde volgorde.

        Achter heb je meestal een losse veer en schokdemper bij Opel.
        Zet de auto op as-steunen en zet je krik onder de achter-as of draagarm.
        Draai de bout uit de onderkant van de schokdemper(s) en laat met de krik voorzichtig de achter-as zakken, waarbij je zorgt dat er geen spanning op de remleiding komt te staan.
        Nu kan je de veer tussen de arm/as en het chassis uit pakken en de nieuwe er tussen zetten.
        Dan terug omhoog krikken, bout in de demper, et voila!

        In het geval dat er achter poten zijn gebruikt, heb je dezelfde methode als de voorkant.
        Maar dat komt niet zo vaak voor (volgens mij helemaal nooit bij Opel, maar pin me er niet op vast).

        #18125793
        berryvectrac
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 January 2012

          Beste McKaamos,

          Bedankt voor je reactie.
          Ik wil ook zeker goede veren er onder hebben en geen prutspul.

          Ik heb de veren uitgezocht en ga ze vanweekend bestellen en dan maar er onder knutselen, maar gaat vast goed komen met zijn 2en :D.

          Foto zal volgen.

          Groeten Berry

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.