Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Veren vervangen Astra G (VEREN ZIJN VERVANGEN + FOTOS)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juli 2012 om 10:24 #17250609
Hallo,
Ik heb in ‘het kleine vragen topic al informatie gevraagd over wat van soort veren ik onder mijn auto kan plaatsen. Nu heb ik gekozen voor 35mm voor en 20mm achter.
Nu wou ik dit zelf gaan monteren nu heb ik al gezocht op internet en dit forum en ben ik er al zo goed als achter hoe ik de achterveren kan vervangen.
Alleen loop ik nog tegen de voor veren aan. Kan iemand misschien een kort stappenplan/how-to typen wat de volgorde is om de voor veren te vervangen of hoe dit het makkelijkst kan?
Ik ga het met 2 personen vervangen en we hebben allebei geen linkerhanden en redelijk verstand van auto’s alleen verven vervangen is nu de eerste keer. ;)
Alvast bedankt,
Step-han17 juli 2012 om 10:28 #18048196Sowieso veren klemmen regelen.
Achter zou je er nog zo onder kunnen rommelen door schokbrekers los te halen en dan helemaal de auto uit zijn veren krikken is niet de manier maar het kan. maar voor de voor veren is het echt wel nodig daar moet je de complete veerpoten eronder vandaan halen en dan de veren vernieuwen in de werkbank oid.17 juli 2012 om 10:38 #18048197@Haasje17 wrote:
Als je je veren gaat vervangen, eerst boven die moer eraf draaien, dan die plaatjes eraf en daaronder de moer ook losdraaien en eraf zodat als je de auto opkrikt de spanning van je veer is. Dan de stabilizatorstang losmaken en vervolgens je fuseestuk demonteren
Nu moet je even opletten veer staat nog een beetje onder spanning, maar je kunt je veerpoten er dan onderuit halen. Veeren eraf. Nieuwe erop even met zn tweeën de nieuwe veer aanduwen en dan die bout erop draaien, zodat de veer niet meer los schiet vervolgens weer onder de auto monteren en dan de bout bovenop nogmaals verder aandraaien vervolgens plaatje erop en boutje erop klaar is kees.
Veren vervangen.
Achter is makkelijker, hierbij kun je gewoon je schokdempers aan beide zeiden losschroeven. Vervolgens beide kanten opkrikken en je kunt de veren er zo tussenuit pakken dan de nieuwe ertussen auto laten zakken en schokdempers weer vastzetten.
Dit ben ik ook tegen gekomen met de zoekfunctie. Valt deze methode van Haasje17 niet toe te passen? Voor zowel voor als achter?
17 juli 2012 om 10:52 #18048198Wat haasje17 kan ook dat is ook een manier maar ik vind het met die verenklemmen makkelijker en veiliger.
17 juli 2012 om 11:01 #18048199Wat wordt dan ‘t stappenplan? Heb zelf even een lijstje gemaakt.
Voor veren:
1: Bovenste moer erafdraaien (welke moer? Neem aan boven in de veerpoot in de motorruimte?)
2: Plaatjes eraf en moer eronder ook los draaien (waar? Neem aan boven in de veerpoot in de motorruimte?)
3: Auto opkrikken zodat de spanning van je veer af is
4: Stabilizatorstang losmaken
5: Fuseestuk demonteren
6: Veerpoot kan er nu af, veer eraf, nieuwe erop.
7: Veer aandrukken, bout erop zodat hij niet meer los kan schieten
8: Veerpoot weer onder de auto
9: Fuseestuk monteren?
10: Stabilizatorstand vastmaken?
11: Auto van krik af zodat er weer spanning op de veer staat
12: Plaatjes erop en moer vastmaken
13: Bovenste moer vast
14: Klaar?Achter veren:
1: Schokdempers beide kanten losdraaien
2: Beide kanten van de auto opkrikken
3: Oude veren eruit pakken
4: Nieuwe veren er tussen zetten
5: Auto weer laten zakken
6: Schokdempers vast
7: Klaar?Klopt hier iets van? Of heeft iemand nog op en/of aanmerkingen? Of is er nog een andere methode?
17 juli 2012 om 21:15 #18048200Ik werk dan met 2 krikken voor de voorste veer poten.
2de krik plaats ik onder de fusee en draai de fusee omhoog en daarna draai ik de moeren in de motor ruimte er af.
Als dat is gebeurt laat ik het fusee voorzichtig zakken tot de spanning er van af is , denk je niet ver genoeg
te zijn kan je altijd nog de auto wat omhoog krikken.succes.
17 juli 2012 om 22:31 #18048201kijk eens of je achterkant goed is ( kwa rubbers ) deze zijn best duur bij een dealer
mijne waren ook niet al te best meer
toen kwam ik erachter dat je torxdop nodig had ( had ik ook niet ) heb mega veel maar had dat niet !!
vervelend dus moest een setje kopen…
rubbers dacht ik even te kopen ( uhummm prijs per rubber is 50 euro ) en aan 1 kant heb je er 3 nodig
hoop dat je het geluk hebt dat ze nog goed zijn mijn zijn namelijk bros en kapot geknapt
alles wijst vanzelf als je eraan begint…
wat je zegt klopt wel aardig alleen trust me je komt altijd een probleem tegen ;)
alleen somige voorveren staan erg onder spanning gebruik altijd een veren klem !!
gevolgen zijn erg pijnlijk als je de veer tegen je smoel aan krijgt :ass17 juli 2012 om 23:09 #18048202Ik zou als ik jouw was altijd assteunen gebruiken! Als je krik op 1 of andere manier weg schiet of het begeeft ligt je auto op de grond met in het ergste geval je benen eronder!
17 juli 2012 om 23:19 #18048203Ik besteed dit soort dingen uit, komt niet goed als ik het doe ;)
18 juli 2012 om 05:06 #18048204als je het wiel eraf heb, onder je auto leggen.
of een paar flinke stenen.
zelf gebruik ik van die 3 hoek pootjes. staat de auto heel stevig op, beter dan alleen op een krik18 juli 2012 om 09:16 #18048205In het verleden ook zelf gedaan bij mijn Astra g.
Achter zoals hierboven omschreven kwestie van ver zat omhoog en schokdempers aan bovenzijde loshalen (let op torx uitwendige boutkop!)
Oude veren eruit en dikke kans de rubbers vervangen. montage in omgekeerde volgorde.
Voor: stabilisator reactiearm loshalen, de 2 bouten onder aan de veerpoot en bovenop onder de motorkap moer loshalen. (is eigenlijk ook speciaal gereedschap voor zodat as waar de schroefdraad op zit niet mee draait maar met een beetje handigheid zo los.
Nu kun je veerpoot verwijderen, in de veerschotels van de Astra G zitten gaten, als je geen verenspanners hebt (wat natuurlijk het beste is) kun je met M8 draadeinden, moeren en carrosserieringen en bovenaan een strip op de veer de boel opspannen. Vervolgens bovenzijde van de veerpoot losschroeven. Nu voorzichtig spanning van de veren afhalen door de moeren op de draadeinden gelijkmatig te lossen. Nu alles losnemen en de nieuwe veer terugplaatsen. Inbouw in omgekeerde volgorde.18 juli 2012 om 11:08 #18048206Ik heb het de laatste keer zelf gedaan, viel me alles mee! Het kan eigenlijk niet fout gaan als je je gezonde verstand gebruikt! Al had ik wel een schroefset en geen losse veren, scheelt ook al wat. Die stabili stangetjes zijn alleen zoo kut om los te halen!!
18 juli 2012 om 15:01 #18048207@TerryB wrote:
Ik heb het de laatste keer zelf gedaan, viel me alles mee! Het kan eigenlijk niet fout gaan als je je gezonde verstand gebruikt! Al had ik wel een schroefset en geen losse veren, scheelt ook al wat. Die stabili stangetjes zijn alleen zoo kut om los te halen!!
Hoezo dat? Kwestie van een moer los draaien, als de onderkant van het reactiestangetje ook los moet dan wordt het lastiger omdat je daar moeilijker bij kunt.
19 juli 2012 om 14:21 #18048208We zijn nu met de achterveren bezig te plaatsen..
19 juli 2012 om 14:38 #18048209Je kunt nu de achteras niet laten zakken , omdat je er assteunen onder hebt gezet.
Hmm toen net zag ik nog foto’s staan :hmmz
19 juli 2012 om 16:57 #18048210Achterveren zijn geplaatst :D. 20mm verlaging. Nu op naar de voorveren..
19 juli 2012 om 17:44 #18048211Laat je auto ook even uitlijnen nadat je alle veren vervangen heb. dat rijdt wel zo fijn
19 juli 2012 om 19:49 #18048212Zo het zit erop voor vandaag. Allebei de achterveren vervangen en de veerpoten van voor gedemonteerd. We wouden eerst zelf de veerpoten los halen om vervolgens de nieuwe veren te monteren maar we durfde het niet aan omdat er toch aardig wat kracht/spanning op staat.
Morgen gaan we langs een monteur die voor ons de veren even omwisselt. Daarna weer monteren en is de auto volledig verlaagd :D
20 juli 2012 om 18:17 #18048213Vandaag met de veerpoten langs de monteur geweest. Deze heeft even de nieuwe veren in de poot gezet. Daarna weer snel naar huis om de boel te monteren.
Plaatje bij het praatje:
Voor oude situatie:
Voor nieuwe situatie:
Achter oude situatie:
Achter nieuwe situatie:
Zijaanzichten:
Compleet:
Bedankt voor alle tips, mede dankzij dit forum is dit ons zelf gelukt om de veren te (de)monteren :D.
De auto is nu 35/20mm verlaagd.
20 juli 2012 om 19:34 #18048214Dikke Weitecs jonguh!
Staat ERG DIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wub
24 juli 2012 om 06:10 #18048215Jowww….Hoe rijdt het? Stuk strakker he?
Auto zal nog iets nazakken in de veren. Wordt ie nog ietsje lager.
Ook al laten uitlijnen?24 juli 2012 om 07:37 #18048216Das goed gelukt zie ik netjes gedaan :thumb
24 juli 2012 om 14:06 #18048217@Fearless wrote:
Jowww….Hoe rijdt het? Stuk strakker he?
Auto zal nog iets nazakken in de veren. Wordt ie nog ietsje lager.
Ook al laten uitlijnen?Ja dat rijdt echt vele malen beter dan de standaard veren. Ja dat een veer iets nazakt dat wist ik al. Heb de auto even goed getest over de dijk van Hattem naar Deventer!
Uitlijnen dat wou ik v/d week laten doen ookal trilt het stuur totaal niet meer bij 100-110 km/h (was voorheen nog wel met de opel veren). Hoe heette dat zaakje nou ook alweer waar jij altijd je auto’s laat uitlijnen?
@TheGeneral wrote:
Das goed gelukt zie ik netjes gedaan :thumb
Ja dat is zeker goed gelukt, mede dankzij het forum. :D
24 juli 2012 om 14:09 #18048218Mijn trillingen bij 100-110km/u zijn ook weg na vervangen voor veren :)
Waar heb je de 20mm veren vandaan?
24 juli 2012 om 14:28 #18048219@DarkNL08 wrote:
Mijn trillingen bij 100-110km/u zijn ook weg na vervangen voor veren :)
Waar heb je de 20mm veren vandaan?
http://www.winparts.nl/473/onderstel/veren/verlagingsveren-weitec/0097200/weitec-verlagingsveren” onclick=”window.open(this.href);return false;
Weitec 35/20mm.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.