Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Veren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 augustus 2012 om 17:10 #17251818
Mischien wel een domme vraag maar, passen veren van een e kadett ook op die van een d kadett. Ben erg benieuwd
29 augustus 2012 om 17:36 #18061824De voorpoten van een E kun je onder een D zetten, moet je wel het toplager gebruiken van de D..ligt de D al zo’n 3à4 cm lager.
Moet het qua motor wel hetzelfde zijn ivm de aandrijfassen en fusee’s. Achterveren weet ik zo niet.Is het het doel om te verlagen? Dan zou je ook eens op de volgende site kunnen kijken..
http://www.verlagings-veren.nl/contents/nl/d67_verlagingsveren_Opel_klassiekers.html” onclick=”window.open(this.href);return false;29 augustus 2012 om 17:38 #18061825die van een astra f vectra a en calibra zullen waarschijnlijk ook passen
29 augustus 2012 om 17:54 #18061826Zulke vragen worden regelmatig gesteld hier en wordt ook steeds hetzelfde beantwoord met ja dat past wel,
Maar het past met wat wissel van toplager en schokdemper (toplagers kunnen niet uitgewisselt worden zonder de schokkers) maar onduidelijk is of alle dempers exact hetzelfde zijn!
Verder heb je ook nog te maken met gewicht verschillen waardoor veer en dempgedrag anders wordt als dat bedoeld is!
Waarom risico’s nemen, er is zat goed gebruikt te koop!29 augustus 2012 om 17:58 #18061827:wors :wors :wors , de man heeft gesproken.
kunnen we dit niet ergens vast zetten, dan heb je niet zoveel de zelfde topic’s.
vraag word inderdaad vaak gesteld.groeten.
29 augustus 2012 om 19:10 #18061828@patrick v voorn wrote:
Zulke vragen worden regelmatig gesteld hier en wordt ook steeds hetzelfde beantwoord met ja dat past wel,
Maar het past met wat wissel van toplager en schokdemper (toplagers kunnen niet uitgewisselt worden zonder de schokkers) maar onduidelijk is of alle dempers exact hetzelfde zijn!
Verder heb je ook nog te maken met gewicht verschillen waardoor veer en dempgedrag anders wordt als dat bedoeld is!
Waarom risico’s nemen, er is zat goed gebruikt te koop!dempers zijn alleen gelijk.alleen volgensmij bij 1 type astra gsi bij v-maxx verkochten ze toen ook maar 2 soorten demper voor kadett d e astra f vectra calibra. maar alleen snap ik niet waar de 4cm vandaan komt laatst iemand een paar veerpoten van een e op een d gezet en hij bleef gelijke hoogte geen 4 cm verlaging.
29 augustus 2012 om 19:22 #18061829zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..29 augustus 2012 om 19:59 #18061830@arnold kadett wrote:
zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..:thumb :thumb
Ik heb hier nou een d kadett 1.3 automaat staan voor dagelijks gebruik en een kennis van mij heeft nog een nieuw setje veren en dempers liggen van de e kadet merk weitec ultra en ik zat te denken als die veren nou passen en de dempers kan de dett mooi omlaag 80/60 :hmmz
29 augustus 2012 om 20:15 #18061831@Hendri wrote:
@arnold kadett wrote:
zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..:thumb :thumb
Ik heb hier nou een d kadett 1.3 automaat staan voor dagelijks gebruik en een kennis van mij heeft nog een nieuw setje veren en dempers liggen van de e kadet merk weitec ultra en ik zat te denken als die veren nou passen en de dempers kan de dett mooi omlaag 80/60 :hmmz
dempers passen veren niet
29 augustus 2012 om 20:18 #18061832Oké bedankt, dan laat ik ze liggen :thumb
29 augustus 2012 om 20:24 #18061833@arnold kadett wrote:
zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..ze zijn wat maatvoering betreft misschien zo goed als gelijk, echter is de zuigerstang van een astra demper verschillend met de kadett schokdemper waardoor je de toplager niet zo op een kadett schokdemper kan zetten!
Zo is dus de astra veer (naar mijn idee gezien het gewichts verschil) dus echt wel langer als een kadett veer.
gemeten met een vergelijkbaar model.
De windingen van de veren zijn wel gelijk dus het past wel maar zal geen 80mm inveren vanwege het gewicht van een kadett!Nog een “weetje” de veren zijn bij alle bv hatchback kadett modellen gelijk uitzondering de 16v!
dit zijn uitsluitend eigen ervaringen! :vertag
29 augustus 2012 om 20:27 #18061834afscheid genomen van de rekor?
29 augustus 2012 om 20:32 #18061835@patrick v voorn wrote:
@arnold kadett wrote:
zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..ze zijn wat maatvoering betreft misschien zo goed als gelijk, echter is de zuigerstang van een astra demper verschillend met de kadett schokdemper waardoor je de toplager niet zo op een kadett schokdemper kan zetten!
Zo is dus de astra veer (naar mijn idee gezien het gewichts verschil) dus echt wel langer als een kadett veer.
gemeten met een vergelijkbaar model.
De windingen van de veren zijn wel gelijk dus het past wel maar zal geen 80mm inveren vanwege het gewicht van een kadett!Nog een “weetje” de veren zijn bij alle bv hatchback kadett modellen gelijk uitzondering de 16v!
dit zijn uitsluitend eigen ervaringen! :vertag
mm meeste zijn gelijk alleen bij 1 type heb je een andere nodig met een ander toplager.maar dat was dacht ik alleen bij een gsi verderest waren ze alleen gelijk van 1400 tot diesel
29 augustus 2012 om 20:56 #18061836@pipo wrote:
@Hendri wrote:
@arnold kadett wrote:
zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..:thumb :thumb
Ik heb hier nou een d kadett 1.3 automaat staan voor dagelijks gebruik en een kennis van mij heeft nog een nieuw setje veren en dempers liggen van de e kadet merk weitec ultra en ik zat te denken als die veren nou passen en de dempers kan de dett mooi omlaag 80/60 :hmmz
dempers passen veren niet
Achterveren van een E hebben een ‘bolvorm’, boven en onder klein, in het midden groter.
Achterveren van een D zijn conisch, boven groot, onder klein.Bij mijn weten zijn er bij de D twee soorten voorveren, recht en conisch.
Ik had voor mijn blauwe D tweedeurs ooit veren besteld, toen kreeg ik conische (die komen ook het meeste voor).
Om de auto om te bouwen naar dikke assen had ik op de sloop voorpoten van een 1.6 SR gevonden, hier bleken dus rechte veren op te moeten.
Die poten hadden ook veel grotere veerschotels onder als eigenlijk alle andere veerpoten die ik onder een D of E gezien heb.29 augustus 2012 om 20:58 #18061837@Ghanz wrote:
afscheid genomen van de rekor?
Die is hier ook nog wel, maar nog geen tijd gehad om het warmstart probleem opte lossen king:
29 augustus 2012 om 21:37 #18061823gewoon paar nieuwe drijfstang lagertjus monteren :D
31 augustus 2012 om 09:08 #18061838@patrick v voorn wrote:
@arnold kadett wrote:
zijn op de schotel na gelijk ook de dempers/veren bij bepaalde types
ook van een astra is redelijk gelijk ene is iets stugger dan de ander maar net wat je gebruikt 1.4/1.6/gsi
stomme vragen bestaan niet daar in tegen antwoorden……..ze zijn wat maatvoering betreft misschien zo goed als gelijk, echter is de zuigerstang van een astra demper verschillend met de kadett schokdemper waardoor je de toplager niet zo op een kadett schokdemper kan zetten!
Zo is dus de astra veer (naar mijn idee gezien het gewichts verschil) dus echt wel langer als een kadett veer.
gemeten met een vergelijkbaar model.
De windingen van de veren zijn wel gelijk dus het past wel maar zal geen 80mm inveren vanwege het gewicht van een kadett!Nog een “weetje” de veren zijn bij alle bv hatchback kadett modellen gelijk uitzondering de 16v!
dit zijn uitsluitend eigen ervaringen! :vertag
toplagers zijn gewoon uitwisselbaar volgens mij
ik zet altijd op astra voorpoten de toplagers van een kadett
die van een astra scheuren altijd op de cross
als je nu zeg maar nieuw bilsteiners besteld voor kadett d/e of astra f krijg je dezelfde schokdempers
heb voorpoten van een d kadett liggen waarvan ik alleen de schotel van een e kadett heb opgezet paste er zo onder
de veren werken met kleur codes de ene is wat stugger dan de ander
onderpoten zijn allemaal 100% gelijk d/e astra fgr arnold
31 augustus 2012 om 09:14 #18061839Om het nog onduidelijker te maken.. :) Ik had de hele voorpoot van een vectra-A onder mn E-kadett zonder iets aan te passen.
En de velkaagde achterveren van mn E-kadett onder Mn A-corsa. :D31 augustus 2012 om 09:36 #18061840oke dus die passen ook gewoon ;)
ik rij minimaal 5 setjes per jaar krom dus ben altijd opzoek nooit geweten dat die ook gewoon paste31 augustus 2012 om 12:16 #18061841ik heb de voorpoot van een kadett en vectra naast elkaar gehad, maar de bovenschotels zijn echt wel anders.
was een kadett e 1.3 en een vectra a 2000 16v 4×4, maar die kun je echt niet zonder aanpassingen omzetten.
als dat zo was, had ik het wel gedaan bij mijn kadett.
de gaten in de veerschotel zijn bij een kadett klein, en bij een vectra groot.
een kadett zit met twee moeren vast, en een vectra met een centrale moer en twee schotels.groeten.
31 augustus 2012 om 16:45 #18061842Ok! Dan heeft die gozer waar ik ze van kocht tegen me gelogen :D
Het is al te lang geleden om te herrineren hoe ze eruit zagen.
Maar de A-corsa met e-kadett veren achter doet het prima.31 augustus 2012 om 18:49 #18061843Bij de E Kadett zijn er al allerlei verschillen tussen de bouwjaren en modellen. Uiteindelijk passen ze allemaal wel onderling, maar zal er in de prestaties wel wat waarneembaar veranderen.
Zie bijv. dit topic al:
viewtopic.php?f=4&t=168268Die veerpoten met rechte armen zijn ook op de latere E-Kadetts al toegepast (waarschijnlijk na 1989) Nou heb ik nog geen duidelijkheid over of dit werkelijk om een verschillende hoek gaat hoor.
Maar Astra F veerpoten hebben zowel een andere bovenschotel als een ander toplager.
Duidelijk een verschil in het gat bovenin, en een randje hier een bultje daar…
Dan is bij de Kadett GSI 16v de veer zowel voor als achter 20mm lager, niet korter dus, maar bouwt 20mm lager… En de dempers zijn gasdempers en bij andere modellen oliedempers. Na 1989 is de voorste veerpoot ook van een extra demp rubber laag voorzien. Achterveren zijn voor 1989 van de gewone modellen allemaal te licht en daarna gewijzigd naar een zwaarder belastbaar model.
Zou dus maar voorzichtig zijn met zeggen dat het allemaal wel past, ook al past het wel is het niet gegarandeerd dat het rijgedrag er op vooruit gaat!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.