Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Verbruiker trekt accu leeg
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 november 2012 om 13:34 #17252901
Als mijn Astra (2003, diesel) 4 dagen stilstaat meet ik nog 11,7v tussen de + en – op de accu.
Na een lange rit is deze spanning (bij uitgeschakelde motor) 12,7v.Na 4 dagen start hij nog nét.
Volgens mij is er sprake van een verbruiker mijn auto, die toch aardig rap mijn accuspanning opslurpt.
Wat is de beste manier om deze verbruiker op te sporen?
17 november 2012 om 16:47 #18075359ik denk eerder dat de accu overleden is,er zitten geen groten verbruiker in de auto tenzij, je die er zelf heb ingezet.
hoeveel volt meet je met draaiende motor?
17 november 2012 om 19:24 #18075360Wat is de spanning na 24 uur stilstand?
Frans
18 november 2012 om 11:25 #18075361@b07 wrote:
ik denk eerder dat de accu overleden is,er zitten geen groten verbruiker in de auto tenzij, je die er zelf heb ingezet.
De accu is vorige week doorgemeten bij de opel test dag en daaruit bleek dat die in orde was.
In mijn auto zit een bluetooth carkit en een PKE (Personal Keyless Entry) systeem ingebouwd.
Kan ik een evt. lekspanning meten? Dan zou ik willen proberen of deze terugloopt bij het verwijderen van de zekering van carkit en PKE.Met draaiende motor is de spanning 14,7V
18 november 2012 om 11:26 #1807536218 november 2012 om 11:32 #18075363Even met een lamje meten of je lekspanning hebt.
Minpool los, en dan lampje tussen accuklem en minpool zetten.18 november 2012 om 11:40 #18075364@Dens-E wrote:
@b07 wrote:
ik denk eerder dat de accu overleden is,er zitten geen groten verbruiker in de auto tenzij, je die er zelf heb ingezet.
De accu is vorige week doorgemeten bij de opel test dag en daaruit bleek dat die in orde was.
In mijn auto zit een bluetooth carkit en een PKE (Personal Keyless Entry) systeem ingebouwd.
Kan ik een evt. lekspanning meten? Dan zou ik willen proberen of deze terugloopt bij het verwijderen van de zekering van carkit en PKE.Met draaiende motor is de spanning 14,7V
Dat testdag verhaal zegt niks: Mijn accu was ook goed, 3 dagen later was die toch overleden verklaart, 2 dode cellen erin.
De 14,7 volt is laadspanning en zegt niks over je accu.18 november 2012 om 11:56 #18075365@mantanator wrote:
Even met een lamje meten of je lekspanning hebt.
Minpool los, en dan lampje tussen accuklem en minpool zetten.Is het niet handiger dit met een multimeter te doen, zodat ik de waarde zie teruglopen bij het loshalen van zekeringen.
Mijn vraag is dan alleen of ik spanning of weerstand moet meten, en wat het maximale ‘lek’ mag zijn.
18 november 2012 om 11:58 #18075366@danny wrote:
@Dens-E wrote:
@b07 wrote:
Dat testdag verhaal zegt niks: Mijn accu was ook goed, 3 dagen later was die toch overleden verklaart, 2 dode cellen erin.
De 14,7 volt is laadspanning en zegt niks over je accu.Is er nog een andere manier om te controleren of de accu nog goed is?
18 november 2012 om 12:12 #18075367Is de accu ook van 2003?
Zoja, dan zal het wel een nieuwe worden.Frans.
18 november 2012 om 12:21 #18075368@flw wrote:
Is de accu ook van 2003?
Zoja, dan zal het wel een nieuwe worden.Frans.
Haha, nee Frans.
De accu is in april 2009 vernieuwd. 3 jaar moet ‘ie wel mee kunnen gaan lijkt me.18 november 2012 om 13:55 #18075369Ja idd 2009 moet toch nog kunnen zou je zeggen, Ik ben bij de kwikfit geweest
aangezien dat het enigste is wat ze hier wel goed kunnen. :jerry18 november 2012 om 14:47 #18075370Lekstroom zit maximaal rond de 0,05A volgens mij
Dit kan je meten dmv een multimeter. deze moet tussen de minpool en de min kabel zitten
Proeflampje is leuk maar kan je niet zien hoeveel lekstroom er is.Tip voor het meten: Sluit de deuren en contact uit en wacht een paar minuten met de accupool los te halen. De regeleenheden blijven altijd voor een paar minuten “online” nadat het contact is uit geschakeld. Ook als je alleen de deuren opent gaan sommige regeleenheden “online” als een soort wake up stand
18 november 2012 om 14:56 #18075371@TheGeneral wrote:
Lekstroom zit maximaal rond de 0,05A volgens mij
Dit kan je meten dmv een multimeter. deze moet tussen de minpool en de min kabel zitten
Proeflampje is leuk maar kan je niet zien hoeveel lekstroom er is.Tip voor het meten: Sluit de deuren en contact uit en wacht een paar minuten met de accupool los te halen. De regeleenheden blijven altijd voor een paar minuten “online” nadat het contact is uit geschakeld. Ook als je alleen de deuren opent gaan sommige regeleenheden “online” als een soort wake up stand
Bedankt voor je heldere uitleg, ik ga ‘t meten.
19 november 2012 om 10:37 #18075372@danny wrote:
@Dens-E wrote:
@b07 wrote:
De 14,7 volt is laadspanning en zegt niks over je accu.Als ze met de Opel testdag de accu hebben aangekruist als goed , en hij zou nu kapot zijn behoren ze je nu gratis een nieuwe accu te geven.
19 november 2012 om 10:52 #18075373Dit probleem heb ik ook met de corsa uit 2001.
2x accu vernieuwd nu na bijna 9 maanden weer het zelfde probleem.
Zit te overwegen de dynamo te laten reviseren of vervangen kijken wat die dan doet.19 november 2012 om 11:19 #18075374@OA-H wrote:
Dit probleem heb ik ook met de corsa uit 2001.
2x accu vernieuwd nu na bijna 9 maanden weer het zelfde probleem.
Zit te overwegen de dynamo te laten reviseren of vervangen kijken wat die dan doet.Het is bij mij iig niet de dynamo, die is vorige maand gereviseerd.
19 november 2012 om 18:19 #18075375@TheGeneral wrote:
Tip voor het meten: Sluit de deuren en contact uit en wacht een paar minuten met de accupool los te halen. De regeleenheden blijven altijd voor een paar minuten “online” nadat het contact is uit geschakeld. Ook als je alleen de deuren opent gaan sommige regeleenheden “online” als een soort wake up stand
Wel de multimeter op ampere zetten en ook de pennen op amp.
Beste kun je trouwens een amperetang gebruiken deze hebben een hogere amperage aanduiding. Een multie meter maar max 10 Amp. En dan ook maar voor een aantal seconde.
19 november 2012 om 21:13 #1807537619 november 2012 om 21:15 #18075377@Jack-omegax3.0xe wrote:
@TheGeneral wrote:
Tip voor het meten: Sluit de deuren en contact uit en wacht een paar minuten met de accupool los te halen. De regeleenheden blijven altijd voor een paar minuten “online” nadat het contact is uit geschakeld. Ook als je alleen de deuren opent gaan sommige regeleenheden “online” als een soort wake up stand
Wel de multimeter op ampere zetten en ook de pennen op amp.
Beste kun je trouwens een amperetang gebruiken deze hebben een hogere amperage aanduiding. Een multie meter maar max 10 Amp. En dan ook maar voor een aantal seconde.
Goed dat je t zegt, herinner me nu dat ik vorige keer zo mijn multimeter om zeep had geholpen.
20 november 2012 om 12:05 #18075378@Dens-E wrote:
@Dens-E wrote:
@flw wrote:
Wat is de spanning na 24 uur stilstand?
Frans
Ga ik komende week meten.
Heb net gemeten, auto staat nu 24 uur stil, en erg vreemd.. Nu is het nog 12,7v
Zou hij nog 100% geladen moeten zijn.
Mooiste was als je hem nu belast kunt testen en wat er dan overblijft.
Frans
20 november 2012 om 12:12 #18075379@flw wrote:
@Dens-E wrote:
@Dens-E wrote:
@flw wrote:
Wat is de spanning na 24 uur stilstand?
Frans
Ga ik komende week meten.
Heb net gemeten, auto staat nu 24 uur stil, en erg vreemd.. Nu is het nog 12,7v
Zou hij nog 100% geladen moeten zijn.
Mooiste was als je hem nu belast kunt testen en wat er dan overblijft.
Frans
wat bedoel je met ‘belast testen’?
20 november 2012 om 14:36 #18075380Belast testen is een testapparaat waarmee je meestal een 3 tal weerstanden kunt inschakelen, welke bv 100, 200 of 300 ampere trekken.
De capaciteit van de accu is bepalend welke weerstand je in moet schakelen.
Je zet een poot op de plus en de andere op de min dan meet je de onbelaste toestand, net zo als met een voltmeter.
Schakel je nu ook de weerstand die 100 ampere trekt dan mag de spanning maar iets terug vallen.Zakt hij bv terug naar 9v belast, dan weet je genoeg dan kan hij bij het chemisch afval.
Juiste waarde weet ik zo niet, maar mogelijk dat andere je hieraan kunnen helpen.
Capaciteit van je accu moeten ze wel weten.Frans
20 november 2012 om 22:07 #18075381Net weer gemeten, auto staat 48 uur stil.
De accu heeft nu 11,7v overSamenvattend:
Na lange rit: 12,7v
na 1 dag: 12,7v
na 2 dagen: 12,3v
na 4 dagen: 11,7vHeb rondgeïnformeerd voor een Ampere tang, maar ken niemand die er een heeft helaas.
Mijn idee is om als volgende stap de -kabel los te halen van de accu, en na 48h weer dezelfde meting uit te voeren. Wanneer de spanning nu 12,7v blijft weet ik iig dat er een verbruiker is.Als dat zo is zal ik met een autolampje tussen de -kabel en de -pool op de accu gaan testen of ik door zekeringen te verwijderen kan ontdekken in welke stroomgroep er een evt. verbruiker zit.
21 november 2012 om 20:35 #18075382 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.