Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Verbruik tigra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2012 om 12:08 #17236343
Hoeveel verbruiken jullie met je tigra?
Ik doe met een volle tank met moeite 450 km ..29 oktober 2012 om 13:16 #17865020Ja daar zit ik ook ongeveer aan. Ene keer wat meer andere keer wat minder.
29 oktober 2012 om 13:19 #17865021Gezien mijn rijstijl en openluchtfilter rij ik ongeveer 45 euro per 2 dagen …
29 oktober 2012 om 13:20 #17865022Wat voor een tigra, tigra a? Zoja, dan is dat normaal. Veel korte stukjes rijden is slecht voor het verbruik
29 oktober 2012 om 13:22 #17865023Klopt ik heb de Tigra – A. Ik rij doordeweeks vaak idd korte stukjes. En vaak in het weekend flinke stukken.
Ben erg gehecht aan m`n tigra en rijden is m`n passie :P29 oktober 2012 om 13:26 #17865024de corsa B 1.4 16v van mn zusje doet ook dergelijke waardes. Maximale wat zij rijdt is 10 km.
29 oktober 2012 om 13:27 #17865025Haal met de astra ook met moeite 450 km op 40 liter
dat is met al die kleine autotjes allemaal beetje vergelijkbaar29 oktober 2012 om 18:33 #17865026ik rij 1 op 18,
rij elke dag van hoogeveen naar smilde, 66 km per dag.
moet ik er wel bij zeggen, dat ik op de snelweg 100 rij.
schakelen rond de 2 a 2500 toeren.
in de stad neemt ie wel meer.29 oktober 2012 om 19:12 #17865027Ik reed 1:10 (stad) en 1:14 (snelweg)
Zat alleen een andere midden en einddemper op.
29 oktober 2012 om 23:58 #17865028Open luchtfilters en uitlaten doen toch amper iets met je brandstofverbruik?
uitlaten maken alleen maar kabaal en (fatsoenlijke) open luchtfilters koelen je motor beter dan een normaal luchtfilter30 oktober 2012 om 08:58 #17865029openluchtfilters hebben wel degelijk invloed op je verbruik. Niet zo zeer in liters per kilometer, maar toch wel dat je twee keer nadenkt om het gaspedaal niet zover in te drukken.
1 november 2012 om 21:49 #17865030Ook in de liters kan het schelen, meer lucbt is meer liters…
Uitlaten hebben bij deze 1.4 en 1.6 16kleppers best veel invloed, hoe opener hoe zuiniger bij normaal rijgedrag..
Willem
13 november 2012 om 07:21 #17865031AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als je maar ‘max’ of ‘slechts’ 450 km op 1 tank vol kan rijden, dan zal er hoe dan ook iets aan de hand zijn.. Het zou dan raadzaam zijn eens te kijken of er iets met de auto is, of misschien anders gaan rijden.
De originele Tigra’s (zonder poespas) hebben een fabrieksopgave van 1 op 15. Op een tank van 45 liter (5 reserve) betekent dit dat je minimaal 600 kilometer op 1 tank vol kan rijden. Mits je de auto goed onderhouden hebt, goede banden(spanning) en natuurlijk een goede rijstijl. Ik heb een Tieg uit 1996 zonder airco, van 941 kg, en eentje uit 2000 met airco, van 955 kg, en met beide kan ik simpel meer dan 600 km op 1 tankje.
Met winterbanden kan je zelfs wel tegen de 700 km op 1 tank vol. En met Shell Fuelpower al helemaal.
Sterker: Als ik ‘maar’ tegen de 450 km zou kunnen op 1 tank, dan zal ik – hoe gehecht ik ook ben aan de Tigra – toch vanwege het geld voor dure bezine vaker de fiets kiezen.. of lopen.
13 november 2012 om 13:09 #17865032Ik ben blij als ik de 1 op 11 haal haha
13 november 2012 om 15:56 #17865033waaw van die 600 Km met 1 tank sta ik versteld :???: :D
Heb ook al mijn beste rijstijl uitgeprobeerd ..
graak helaas niet verder dan 450 :p13 november 2012 om 21:41 #17865034AnoniemLid sinds:
1 January 1970Weetje, de fabrieksopgaves zijn vaak al minimale waarden. Dat moet je sowieso kunnen halen. Mits wat ik zei, als je goed, vlot, en normaal rijdt, goede banden/spanning, en goed auto-onderhoud, en niet teveel zware troep in de auto, de onnodige reserveband kan er zelfs uit ;). En op goeie winterbanden rijden kan ook meehelpen..
Ik heb zes jaar de 96-tieg gereden, altijd minimaal 600 km op 1 tank en zelfs meer zonder de 5 ltr reserve, en een keertje 450, maar toen was de temperatuursensor stuk (die aangeeft iets met verbrandingswarmte van de benzine (dus verbruik) en toen die vervangen was ging het weer als vanouds. Ook de Egr speelt mee, die doet iets met uitlaatgassen, maar of dat ook direct aan het verbruik is gelinkt durf ik zo niet te zeggen. De tieg uit 2000 die ik sinds een paar maand heb kan ik ook makkelijk 600 km op 1 tank vol, zonder de 5 ltr reserve. Zijn beide met een 1.4 motor, handgeschakeld. maar wellicht dat de 1.6 ietsjes anders is?
Dus ver onder de 500 zou ik me toch wel zorgen gaan maken.. wellicht dat er iets is.. of iets niet is.. ;)
Verder veel rijplezier gewenst.. :) Bij 90 Km/h rij je het zuinigst.. :D
13 november 2012 om 22:31 #17865035Vind opzich 450km op een tank zeker niet zuinig..
maar pas de rijstijl eens wat aan, laat de motor niet in laag toeren werken, daar gaan deze echt van zuipen..
Schakel pas door als je op gang bent!! op rechte stukken kun je rustig 50 in 5 rijden..
Ik reed met de Combo-B X16XE met powerbox en spagetti spruitstuk (CW waarde van een betonblok + gemiddeld gewicht 1300kg) dezelfde gemiddelde als hier gehaald word, alleen liep ik vrijwel altijd te trappen met het hok!! (zowel koud als warm)
Willem
Willem
13 november 2012 om 23:44 #17865036Ja dat is inderdaad de grap, alleen maar trappen met dat ding levert mij ook een verbruik van 1/11-12 op. nog best netjes toch?
14 november 2012 om 21:10 #17865037de huidige generatie word geleerd zo laag mogenlijk toeren te rijden, maar er word niet bijverteld dat dat motor afhankelijk is, en killing kan zijn voor bepaalde motoren..
De Combo werd niet zuiniger van rustiger rijden, reed eerder duurder dan voordeliger.. Dus remedie, Aftrappen dat hok.
enige wanneer ik een keer 1 op 14 heb gehaald is, met HEEL VEEL uitrollen (volgens het nieuwe rijden, dan moet je BLIJVEN ROLLEN) wegrijden kost namelijk het MEESTE brandstof..
en dat was zelfs met lekker doortuffen gewoon doorhalen tot 4000 toeren etc etcWillem
15 november 2012 om 21:47 #17865038AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wim V6 is wel grappig.. 50 in zijn 5.. dat rijdt niet echt lekker.. ;)
18 november 2012 om 22:43 #17865039Bakkie van de tigra is zo kort dat bij continu makkelijk 50 in 5 kan worden gereden, als dat niet soepel gaat, ben je meestal zelf te wispelturig met rijden en wissel je veel van snelheid ipv constant te rijden, en dan verbruik je zowiezo VEEL brandstof…
Zelfs met de 1300kg zware Windvanger van een combo kon ik met een X16XE met eenzelfde versnellingsbak als de tigra, prima 50 in 5 rijden, en dat met een Powerbox erop.
Powerbox: Verkort inlaat traject, wat meer vermogen leverd door onderin het toeren wat koppel te pikken, dus mijn motor is al hoog toeriger als de normale X14XE en X16XE motor.. dat houd in minder kracht bij hele lage toeren…
Mijn Vectra- 3.0 V6 kan zelfs 50 in de 5 rijden (nog geen 900 toeren!!) geen probleem, als je maar CONSTANT rijden, bij het minste geringste wat je moet accelreren moet je terugschakelen, omdat ie anders inderdaad gaat tegenstribbelen.
Ik vind mezelf dus helemaal niet grappig, eerder verbruiks bewust!!! (je mag het ook krenterig noemen, maar ik rijdt over het algmeen helemaal niet rustig maar gewoon lekker door, maar zodra er Constant gereden word, huppa, hoge versnelling, laag toeren, zodra er gang gemaakt moet worden, huppa lage versnelling hoger toerental!!) verklaar anders maar eens waarom ik zuiniger op de stadsritjes rijdt met een 3.0 V6 motor, als de gemiddelde tigra rijder hier op het forum met zijn gemiddelde verbruik…
een motor loopt het zuinigst als het soepel draait…
dat is niet wanneer 5000 toeren in 2 word gedraait bij een constante snelheid, maar dat is ook niet wanneer het gas word ingetrapt bij 50 in de 5e
Willem
19 november 2012 om 20:00 #17865040AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar heb je het over de 1.4 of 1.6… ik rij gewoon zoals het hoort.. maar ik vind 50 in zijn 5 wel erg zwaar rijden.. dat rijdt gewoon niet zo lekker.. ;) maar dat is meer een persoonlijke kwestie denk ik.. wellicht kunnen de motortjes en bakjes het wel hebben
19 november 2012 om 20:55 #17865041als je maar niet trekken gaat, rijdt het Bere soepel, in ja ik spreek over een X16XE met mantzel powerbox, waardoor deze motor nog hoog toeriger word, en die in een Combo die Minimaal 1300kg woog (als enkel het gereedschap erin ligt), nog zwaarder als deze afgeladen lag met oud ijzer, motorblokken en/of versnellingsbakken en andere te vervoeren dingen.. en zelfs met een Totaal gewicht van 1900kg kon ik prima 50 in 5 rijden…
De fout die gemaakt word is gewoon dat mensen het gas in gaan trappen bij deze lage toerentallen..
ik kan je het volgende mededelen:
een motor verbruikt MEER benzine bij volgas 2500 toeren als bij halfgas 5000 toeren, dat vergeten de meesten..
een motor loopt zuiniger bij een lager toerental in Deellast, mits er geen extra vermogen gevraagd word.
een Tigra-A draait rond de 1500 toeren bij 50 in 5, dat is rum voldoende om soepel constant te kunnen rijden..Willem
3 december 2012 om 16:10 #17865042AnoniemLid sinds:
1 January 1970Willem, je hebt gelijk.. vanaf 50 km/u kan je.. mits op rechte stukken en met voldoende snelheid wel in zijn 5.. ikzelf ‘test’ het nu op 60 km/u en opzich gaat dat wel.. hoef je minder te schakelen en rijdt 30% zuiniger ten opzichte van de 4e versnelling. :) op naar 750 km op 1 tank vol… :) Heb het toch maar eens geprobeerd aan te gaan..
23 december 2012 om 11:49 #17865043AnoniemLid sinds:
1 January 1970hé fack.. kom ik in deze koude dagen maar tot 623 km.. flauw. Toch altijd nog meer dan 450! .. Hmm alweer precies 623 km.. edit in de barre kou van afgelopen weken :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.