Forumindex › Forums › Modellen › Karl › Verbruik Opel Karl.
- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 augustus 2018om 00:08 door Annies.
-
AuteurBerichten
-
20 augustus 2015 om 10:41 #17273219
Ik heb inmiddels ongeveer 2500 km met mijn karl gereden. Hij bevalt erg goed, maar met een verbruik van net geen 1 op 16 is het een behoorlijke slurper voor zo’n kleine auto. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
20 augustus 2015 om 10:53 #182940631 op 16 is inderdaad niet heel zuinig mijn Astra doet het dan beter.
De Karl staat voor 4.1 per 100km gemiddeld en 5.1 bij alleen stads verkeer dus moet beter kunnen.
Weet niet of de Karl zelf een schakel moment aangeeft maar bij b.v de Astra komt die te vroeg en geeft juist een hoger verbruik heb ik gemerkt net als rijden in zijn 6 bij rond de 80km per uur. Maar de auto zegt dan zelf wel dat je naar zijn 6 moet gaan.20 augustus 2015 om 11:34 #18294064Bij mij geeft hij ook aan wanneer je moet opschakelen. Dit negeer ik omdat er inderdaad niet veel van klopt. Voorbeeld 50 km meter geeft hij aan dat je naar de vijf moet, nou dan valt de auto echt dood. Ga morgen naar de dealer om te kijken wat ze kunnen doen aan het hoge verbruik.
20 augustus 2015 om 12:29 #182940651 op 16 is netjes, fabrieksopgrave gaan je toch nooit halen, maar bij welk toerental schakel je?
21 augustus 2015 om 12:12 #18294066Hoi, ik heb m’n Karl 1 augustus opgehaald, een Edition +.
Na 2 x tanken, 1 op 18. Kleine 1000 km.
50 % van deze km met airco aan.
Ik rij door, schakel heel snel naar 2, dan verder op zo rond 3500 rpm.
Niet zelden in 3 door naar 4500 rpm, zit best pit in voor 1.0 blok.
Hij geeft idd schakelmoment aan, ik let meer op lekker rijden.
Bevalt erg goed, rijdt zeer volwassen.
Stil te noemen, ook op de snelweg met 130.
Kan nog geen min punt noemen, niet gek met 1000 op de teller. :D :agent2 oktober 2015 om 15:51 #182940672100 km op de klok, 1 op 18 blijft het.
Verder totaal geen klachten, prima karretje.2 oktober 2015 om 19:16 #18294068Testen zijn in de fabriek gedaan, onder ideale omstandigheden zoals kieren/naden afplakken/ bandenspanning omhoog/ word op een rollenbank gedaan stuur blijft rechtuit staan ondervind dan geen enkele extra weerstand.
Dat kan natuurlijk niemand nabootsen op de openbare weg :P
6 oktober 2015 om 06:08 #18294069@Vannos wrote:
Testen zijn in de fabriek gedaan, onder ideale omstandigheden zoals kieren/naden afplakken/ bandenspanning omhoog/ word op een rollenbank gedaan stuur blijft rechtuit staan ondervind dan geen enkele extra weerstand.
Dat kan natuurlijk niemand nabootsen op de openbare weg :P
Als je op een rollenbank test maakt het niet uit of je kieren en naden afplakt ;)
Anyway, dat auto’s hun opgegeven verbruik halen is inderdaad verleden tijd. Op een gegeven moment zijn fabrikanten daarover gaan liegen. Mijn Astra uit 2003 haalt z’n opgegeven verbruik echt spot on, maar die is een stuk minder optimistisch aangegeven.
6 oktober 2015 om 15:46 #18294070AnoniemLid sinds:
1 January 1970Rij jij veel op de snelweg? Zo ja ook maximum wat is toegestaan?
6 oktober 2015 om 20:25 #18294071Ik ga er even vanuit dat de vraag aan de topic starter is, maar toch wil ik
hier wel op antwoorden. Ik rij 50% op de snelweg, en zeker de maximum
snelheden. 30% landelijk, de rest steden. Best wel een doorrijder.
Ik klaag niet over het verbruik, laat dat helder zijn!!Wat wel weer grappig was, ik vond m de eerste dagen nogal bonkerig.
Al spelende kwam ik achter de bandenspanning via het display.
Stond rondom op 2.9. Nu op 2.2 voor, 2.1 achter, véél beter.
Die laatste waarden worden ook aangegeven in de deurstijl.15 mei 2016 om 08:29 #18294072Wij hebben nu een kleine 2000 km gereden en het vebruik blijft steken op 5.5L/100km.
75% van de tijd staat de airco aan en hebben een vlotte rijstijlDe schakelmomenten negeer ik compleet. Wil veel te vroeg opschakelen waardoor ‘ie dood valt.
Verder prima auto!
15 mei 2016 om 08:59 #18294073Je kan het beste het nieuwe rijden vergeten en al die lampjes in het dashboard, met elke auto.
Rijd zoals je altijd gewend bent, blijft de auto ook heel. Van de kosten van een versnellingsbak (+ arbeidsloon) kan je heel wat liters benzine halen. Scheelt je ook dichtslippen van de motor/injectoren.
Doortrekken tot 40 in 2, 60 in 3, 80 in 4, 100 in 5 en dus pas bij 100 naar de 6. :thumbup
15 mei 2016 om 09:06 #182940749000 Km nu ongeveer, 1 op 18, nog steeds lekker doorrijden op gevoel.
Ik let ook niet op de indicator van m’n 5 bak. Fijn autootje, geen enkel probleem.
Karl is na de 5000 zelfs soepeler geworden, dat “dood vallen” is nagenoeg weg.5 juni 2016 om 21:29 #18294075@John dolfing wrote:
Ik heb inmiddels ongeveer 2500 km met mijn karl gereden. Hij bevalt erg goed, maar met een verbruik van net geen 1 op 16 is het een behoorlijke slurper voor zo’n kleine auto. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb er nu ruim 3600 kilometer opzitten en het verbruik neemt gestaag af van 1 op 17 naar 1 op 20,2 nu. Meestal wel op de snelweg dat moet ik er bij zeggen. Ik ben ook een rustige rijder maar wel eentje die van opschieten houdt, dus regelmatig gaat het gaspedaal even tot de bodem.
Voorheen reed ik Meriva die niet vooruit te branden was. De Karl rijdt echter lekker vlot en is bepaald niet lui zoals in sommige tests beweerd wordt…20 juni 2016 om 20:36 #18294076Ik rij volgenstaan de boordcomputer 4,3 op 100 maar als ik terug reken zit ik op 1 op 19,5. Ik rij wel als een opa dus niet harder dan 100 op de snelweg en schakelen bij 2,5k. Lekker rechts plakken achter de vrachtwagens….
Wie die schakel momenten heeft ingeprogrammeerd houd van extra verbruik voor ongelofelijke onderzoeken.
1 juli 2016 om 13:13 #18294077Na inmiddels 3600 km staat het verbruik, volgens de boordcomputer op 5,2 L/100 km :)
Mijn vriendin verandert straks van baan waardoor de route naar het werk verdubbelt (en dus veel meer lange rechte stukken). Hierdoor zal het verbruik ook nog wat zakken.Erg tevreden over de Karl!
22 juli 2016 om 10:18 #1829407811.500 op weg, 1e beurt gehad, geen modificaties nodig volgens fabriek/importeur/garagist.
Alles top, nagenoeg geen olieverbruik. 1:18 blijft het, ook onder warme omstandigheden en
constant airco aan. Midden armsteun geplaatst op de originele punten, nog beter !!
Verder in de loop van de tijd een TomTom dashmount V2 in het aflegvak boven de audio
vast gezet met 3M schuimtape, daar weer een TT carkit in, zit precies op een mooie plek.
Rij er over een weekje precies een jaar mee, nog geen moment spijt van. :agent23 juli 2016 om 08:09 #18294079Zou je daar eens een foto van kunnen posten, die middenarmsteun. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
Misschien in een nieuw topic.23 juli 2016 om 20:27 #18294080Dit is de steun die ik erin gezet heb. Je haalt het stukje bekleding uit het
het achterste ronde bergvak van de midden-console. Dan zie je een schroef
zitten, die draai je eruit, vervolgens de houder van de steun erin, en deze
weer vastzetten met de originele schroef. dan de steun monteren met
4 schroeven op deze houder. Zit stevig vast, zonder gaten of beschadigen
van de console. In de gaatjes voor deze 4 schroeven passen weer afdek dopjes.
Hieronder een voorbeeld incl. foto’s van deze steun.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Nieuw aangeschaft via MP.http://link.marktplaats.nl/a1050474282″ onclick=”window.open(this.href);return false;
28 juli 2016 om 06:45 #18294081AnoniemLid sinds:
1 January 1970@kobus1960 wrote:
11.500 op weg, 1e beurt gehad, geen modificaties nodig volgens fabriek/importeur/garagist.
Hier sla ik even op aan: 24 juli onze eerste beurt gehad en er zijn wel degelijk modificaties vanuit Opel!
– Speling klem handremkabel bijstellen 16-P-022
– Combi instrument configureren en instellen 16-P-0399Het inspuiten tegen roest op diverse plekken hadden we al eerder laten uitvoeren….
28 juli 2016 om 08:02 #18294082Ik schrijf alleen op wat mij verteld is na mijn vraag over modificaties.
Nu is mijn Karl private lease, dus misschien is het allemaal wél gebeurd. :agent
Hij heeft een dag bij de garagist gestaan, dus kan zo maar. In mijn
contract staat “ältijd” vervangend vervoer, opgehaald en gebracht dus.1 augustus 2016 om 07:48 #18294083AnoniemLid sinds:
1 January 1970Over het verbruik na bijna 10.000 km:
Wij komen uit op een verbruik van net geen 1:16. Woon-werk is 50% rijksweg, 50% stad. Zijn wel relatief kleine stukken en we gebruiken Shell V-Power.
Maar rijden we alleen rijksweg en langere stukken, komen we uit tussen de 1:17 en 1: 19,5. Op zich niet verkeerd.Auto wordt vooral gebruikt voor het rijden voor en naar het werk. Voor andere zaken en langere stukken hebben we een Astra Tourer.
20 december 2016 om 11:35 #18335253Heb de wagen nu een maandje en kom uit op zo’n 1:16,5. Zal nog wel verbetering inkomen denk ik.
Rij gecombineerd met hoofdzakelijk toch wel veel kleine afstanden.Wil ook nog verschil proberen tussen RON 95 en 98.
20 december 2016 om 16:37 #18335260[quote quote=18294064]Bij mij geeft hij ook aan wanneer je moet opschakelen. Dit negeer ik omdat er inderdaad niet veel van klopt. Voorbeeld 50 km meter geeft hij aan dat je naar de vijf moet, nou dan valt de auto echt dood. Ga morgen naar de dealer om te kijken wat ze kunnen doen aan het hoge verbruik.
[/quote]
Tja… 50 in zijn 5 kan gewoon wel.Ik denk dat een cursus ‘het nieuwe rijden’ nuttig is in jou geval. Dat houd gewoon in dat je onnatuurlijk vroeg opschakelt. (persoonlijk kom ik zeer zelden boven de 2000rpm, met een Corsa 1.3 diesel it is. Haal dus, inc. winterweer, file en veel binnendoor 1:27)
20 december 2016 om 16:38 #18335261[quote quote=18335253]Heb de wagen nu een maandje en kom uit op zo’n 1:16,5. Zal nog wel verbetering inkomen denk ik.
Rij gecombineerd met hoofdzakelijk toch wel veel kleine afstanden.Wil ook nog verschil proberen tussen RON 95 en 98.
[/quote]
RON 98 is (flink) duurder, dan moet je wel heel veel zuiniger gaan rijden wil je daar profijt van hebben. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.