Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Verbruik Monza/Senator [3 of 4traps of versnellingen]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2009 om 18:40 #17527922
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Ik heb tussen de 195 en 255 brede banden op de auto gehad en maakt niks uit in verbruik,teminste niet merkbaar op LPG en die 3/4% procent hoogte verschil maakt ook geen liters uit.origineel gepost door GSE
IK heb 235/40-17 en die is 1% kleiner dan de originele 195/70-14 ook klopt mijn snelheid als ik op een GPRS navi kijk 100% met de GPRS en navi.zeer verwarrend, wat is het nu, 1 of 3/4 % :hmmz
==========================================Nog één keer: READ MY LIPS of lees het begin nogmaals :D:D:D
Het gaat er nogmaals niet om WIE er het zuinigste rijdt,
maar ik wilde gewoon even weten wat het praktische
verbruik is van andere users opdat een ieder met die gegevens een beter
beeld krijgt over het verbruik van de verschillende 6 cilinders,:thumbup ;)kheb NIET gevraagd wat er qua verbruik in de boeken staat, want dat weten we langzamerhand wel.
Het gaat hier om een duidelijk beeld te verkrijgen qua verbruik in de praktijk. :thumbupEn daarbij wil ik die users bedanken die wel hun gegevens, en meer ook niet, hebben prijsgegeven ;)
1 oktober 2009 om 18:55 #17527923vind wel dat de users er wel bij mogen vemelden of het verbruik hier om benzine gaat,
of om gas.ikzelf ben niet van mening dat de bandenmaat veel uitmaakt, t.o.v een orginele maat.
maaarrrr het verschild wel wat, grotere omtrek, of breder wegvlak, zullen toch beiden vragen
om meer brandstof om het aan het rollen te houden,
en of dit nu 1 % is of 3/4 % wat maakt die halfe % nou uit, je verneemt het op een volle tank toch niet.
op jaarbasis zou het mogelijk wel kunnen schelen. hoeveel dat zou ik niet weten, maar dat het scheelt lijkt
me logies.mocht je een goede indruk krijgen dan moet je toch proberen om tijdens een meeting
een rit uit te zetten, waar iedereen rijden mag en kan zo die wil.
stel vooraf wat regels op, en achteraf kun je de feiten VOOR DAT MOMENT gaan bepalen,
bakje koffie dr bij, en rekenen maar :P.1 oktober 2009 om 19:07 #17527924origineel gepost door MonzaRon
Ron….heb je niet stiekum een 2.0 erin liggen??:P
Grappie…..Kheb vandaag nog stiekum gekeken,
en wat denk je, psst, een echte ‘zuinige’, haha,……..3.0E :P :Dking::P. Hahaha…..ik zit maar ff te dollen ron.
Het is wel werkelijk bizar dat ik zoveel meer verbruik.
Ik zal je een ding vertellen jou Monza is in iedergeval
een heeeeeel mooi exemplaar!!!:wors1 oktober 2009 om 19:09 #17527925Hoi Hans,
ik rij op benzine…..gas wil ik niet inbouwen.
1 oktober 2009 om 19:11 #17527926hieronder even een lijstje, met daarin de diverse gegevens verwerkt.
MONZARON:
MONZA
bandenmaat: 205/?R16
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 3 gang automaat
brandstof: ?
verbruik: 1:9GSE:
MONZA
bandenmaat: V 225/? R? A 235/? R?
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 3 gang automaat
brandstof: ?
verbruik: 1:6RINUS DE BOER:
MONZA ?
bandenmaat: ?
cilinderinhoud: 2500 cc
transmissie: 4 gang handgeschakeld
brandstof: ?
verbruik: 1:11GOOSSENS BJORN:
MONZA
bandenmaat: 195/70R14
cilinderinhoud 3000 cc
transmissie: 5 gang handgeschakeld
brandstof: ?
verbruik: ?CKAD:
MONZA
bandenmaat: ?
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 3 gang automaat
brandstof: ?
verbruik: 1:6CHARLOIS187
MONZA
bandenmaat: 255/35R18
cilinderinhoud: 2500
transmissie: 3 gang automaat
brandstof: benzine
verbruik: 1:6,5GHANZ:
SENATOR
bandenmaat: 215/55R16
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 4 gang automaat
brandstof: LPG
verbruik: 1:5,5helaas zijn niet alle juiste gegevens opgegeven of gevonden.
excuses voor het ongemak.1 oktober 2009 om 19:13 #17527927origineel gepost door charlois187
Hoi Hans,ik rij op benzine…..gas wil ik niet inbouwen.
thanks… heb het in de lijst veranderd :thumbup
1 oktober 2009 om 19:14 #17527928Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970zeer netjes, Hans :thumbup:thumbup:thumbup
edit: mijn brandstof is benzine [octaan 98] en een beetje
loodvervanger.
Misschien ook wel leuk om erbij te vermelden:ik tank altijd bij ESSO, omdat die in mijn directe omgeving zit. :o:D
1 oktober 2009 om 19:57 #17527929Heb net ff nagekeken en mijn Monza heeft 235/45-17 achter ipv 235/40-17 had het verkeerd in de kop.
Voor ligt er 215 nog wat op.En heb ff nagekeken op een Monza liggen normaal 195/70-15 en 205/60-15 (GSE en duurdere velgen)
En heb ff berekend dat de originele maat 195/70-14=191.1cm en de 253 achter dingen zijn 195.6cm een verschil van 2.4 en met 100km per uur rij ik 2km harder dan met de originele foepen,dus dat verschil verwaarloos is wat is nu bv 2,5% op bv 16L….niet veel.
Op de A2 met C30NE 4-gang automaat liggen de Ronal 7J Manta 400 velgen met 205/60-15 en die loopt rond de 1 op 9 op benzine,al rij ik daar wat rustiger mee omdat ik um voor te toeren gebruik met mooi weer ipv dagelijks werkpaard.
1 oktober 2009 om 20:27 #17527930Van mijzelf
MONZA a1
bandenmaat: achter 215/40r17/voor 245/40r17
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 4 gang automaat
brandstof:LPG
verbruik: 1:4,5commodore c
bandenmaat: 195/50r15
cilinderinhoud: 3000 cc (bewerkt)
transmissie: 5bak (getrag 265)
brandstof: LPG
verbruik: 1:6Van Rademaker sr(paps)
Monza GSE
bandenmaat: orgineel
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 5bak (getrag 265)
brandstof: benzine
verbruik: 1:5Senator a1
bandenmaat: orgineel
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 4 bak
brandstof:LPG
verbruik: 1:5,5Senator a2
bandenmaat: orgineel
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 3 gang automaat
brandstof: LPG
verbruik: 1:6,5En laten we de monza 3,6 maar achterwege laten,want daarbij is de tank helemaal snel leeg:jerry
Onze ervaring leert dat er geen van de auto’s boven de 1 op 7 gemiddelt uitkomt tenzij dat je puur de lange afstand gaat rekenen!
2 oktober 2009 om 05:28 #17527931hey fokkoww
mis nog wat in het lijstje :P
2 oktober 2009 om 06:08 #17527932Even mijn gegevens aangepast/aangevult.
RINUS DE BOER:
MONZA A2 2.5 E automatic
bandenmaat: 195 14 HR 70
cilinderinhoud: 2500 cc
transmissie: 4 gang automaat
brandstof: Benzine
verbruik: 1:11 (lange trajecten), plm. 1:9 (korte stukken)Ik tank om en om 95 en 98 (bij halve tank, blijft het octaangehalte hoog genoeg), bij de Tinq in mijn dorpje (is meestal Gulf, want die bevooradingstankwagens zie ik meestal staan) en om en om een beetje loodvervanger erbij.
2 oktober 2009 om 06:13 #17527933origineel gepost door GSE
Op de A2 met C30NE 4-gang automaat liggen de Ronal 7J Manta 400 velgen met 205/60-15 en die loopt rond de 1 op 9 op benzine,al rij ik daar wat rustiger mee omdat ik um voor te toeren gebruik met mooi weer ipv dagelijks werkpaard.
Zie je wel, dat je het kan, Ben ;););)
2 oktober 2009 om 07:44 #17527934origineel gepost door Ghanz
hieronder even een lijstje, met daarin de diverse gegevens verwerkt.CKAD:
MONZA
bandenmaat: ?
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 3 gang automaat
brandstof: ?
verbruik: 1:6helaas zijn niet alle juiste gegevens opgegeven of gevonden.
excuses voor het ongemak.Ik zal het ook even aanvullen.
MONZA
Bandenmaat: 225/50-16 voor en achter
Cilinderinhoud: 3000 cc (C30NE met motronic)
transmissie: 4 gang automaat (AW 03-71L)
brandstof: benzine (euro 95 AVIA)
verbruik: 1:9CIlinderinhoud: 3000 cc (3.0E met L-jetronic) (Dit blok was overigens in goede staat)
transmissie: 3 gang automaat THM180
brandstof: benzine (euro 95 AVIA)
verbruik: 1:62 oktober 2009 om 08:34 #17527935Rinus de A2 is wel een Motronic systeem en een betere CW waarde en een overdrive.
Motronic is vaak zuiniger als Jetronic en of ik nu 100 rij met 1800 toeren of 3000 of 120km 2300/2400 of de motor nu blijf inspuiten bij gaslos of niet enz enz zijn allemaal van die dingen die meespelen.
2 oktober 2009 om 09:45 #17527936Verbruik is natuurlijk afhankelijk van rijstijl maar ook van de kwaliteit benzine die er getankt wordt. Mijn ervaring is dat ik op brandstof van shell/esso/bp enz. zuiniger rijdt dan op brandstof van de “witte pomp”
Tevens is de bandenmaat ook van belang, voor de berekening van het juiste aantal km’s (afrolomtrek) maar hoe breder hoe meer rolweerstand (ligt ook aan ‘t merk). Ik heb ooit een Polootje gehad, 1300tje, met origenele 155 bandjes liep ‘t ding 155-160 en met 195 amper 140
@GSE: ik vraag me trouwens af welke banden je erop hebt liggen omdat je er al 2 setjes doorheen geremd hebt…Net met als zoveel dingen vind ik bij banden ook: goedkoop is duurkoop
2 oktober 2009 om 10:21 #17527937Dunlops heb ik doorheen geremt.
In mei had ik nog vrij goede banden toen zijn die remmen erop gekomen en die banden na 2 maanden kaal,in Juli heb ik er weer nieuwe opgelegt en die waren 2 weken terug zo goed als kaal en heb er nu weer Dunlops op liggen.
Maar ik kan zel zeggen dat al mijn remkracht bijna op de vooras komt omdat ik voor grotere schijven heb van 330mm en 2 zuiger klauwen (zelfde als een corvette C5) en ik heb de hoofdremcilinder van en B-Omega MV6 genomen met een 1 inche boring voor de vooras en achter maar een 20mm boring,daarom gaat bijna al mijn remkracht naar de vooras achter is nog allemaal serie spul.
Ik rem ook altijd hard,bij de 90km/h kan ik de vooras makkelijk laten blokkeren op droog asfalt.
2 oktober 2009 om 13:48 #17527938Dan zal ik ook maar even,… mijn gele taxi…
Senator A2 C30NE met AR25 automaatbak (diesel achteras)
bandenmaat: 205-55-16
cilinderinhoud: 3000 cc
transmissie: 4 gang automaat met lock up
brandstof: Benzine/LPG
verbruik: 1:5.5 op LPG en 1:6.5 op benzine3 oktober 2009 om 09:01 #17527939Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Een behoorlijke opkomst, daarom ………
we hebben al een prachtig lijstje bij elkaar, al 14 ‘blokken’,:o
ik ga ermee aan de slag om er iets moois van te maken.Maar graag wil ik nog 1 dingetje van jullie weten,
bij welk tankstation tanken jullie het vaakst[bijv. Esso, Shell, Avia, etc, etc,etc.] ???
Waarom, zou je willen weten, nou ik heb een site gevonden waar iemand
de verbruik gegegevens over een periode van 6 jaar heeft bijgehouden.
En daaruit blijkt dat het nogal verschilt in verbruik bij de
verschillende tankstations.
Niet dat je daar een bepaalde geloof aan moet gaan hechten,
maar toch een vermelding waard en om erover na te denken.hier is zijn lijstje, heb daarvoor een stukje uit zijn site ‘geknipt’.
Het gaat hierbij om een suzuki alto met een gem. verbruik
van 1:20, hmmm, das wat anders dan onze 6 cilinders.
maar dat even terzijde, het is een berekening over
een aantal jaren,
bekijk het lijstje goed, en je ziet toch een aantal verschillen, wat je ermee doet is mij om het even,
maar toch fijn dat er zo’n lijstje is.
Je hoort het wel vaker om je heen, dat het verbruik mede
beïnvloed KAN worden door de keuze van het tankstation.nu ff genoeg getypt, hier is dan het lijstje:
nogmaal, hier gaat het om een suzuki alto,
over een periode van 6 jaren.de vraag dus aan jullie , kort en krachtig, waar tank jij ??? :D
(ahum, MonzaRon tankt bij Esso)
================================PS: heb de gegevens van Bjorn nog niet compleet,
Een A1 ,geloof 2?00cc en met een volle tank 550km :hmmzmis alleen de 6cilinders van de andere type’s opels :jerry
grtz Ron ;)
3 oktober 2009 om 16:25 #17527940Hoi Ron,
Ik tank altijd bij de Haan (98 ongelood)
en doe er loodvervanger bij.3 oktober 2009 om 18:41 #17527941owk..
tank ongeveer evenvaak bij de total als bij de shell… omdat ze elders geen lpg hebben :P
en benzine kent mijn bolide niet.5 oktober 2009 om 10:49 #17527942Ik bij de witte pomp. Dus merkloos,… lekker goedkoop.
6 oktober 2009 om 20:07 #17527943origineel gepost door GSE
Dunlops heb ik doorheen geremt.In mei had ik nog vrij goede banden toen zijn die remmen erop gekomen en die banden na 2 maanden kaal,in Juli heb ik er weer nieuwe opgelegt en die waren 2 weken terug zo goed als kaal en heb er nu weer Dunlops op liggen.
Maar ik kan zel zeggen dat al mijn remkracht bijna op de vooras komt omdat ik voor grotere schijven heb van 330mm en 2 zuiger klauwen (zelfde als een corvette C5) en ik heb de hoofdremcilinder van en B-Omega MV6 genomen met een 1 inche boring voor de vooras en achter maar een 20mm boring,daarom gaat bijna al mijn remkracht naar de vooras achter is nog allemaal serie spul.
Ik rem ook altijd hard,bij de 90km/h kan ik de vooras makkelijk laten blokkeren op droog asfalt.
Dat vind ik vrij snel voor ‘n dunlop, maar zoals je zelf al zegt ligt ‘t ook aan de remstijl.
Ik ken ze ook die een set pirelli’s met 10.000km kaal hebben zonder burnouts en dat soort dingen (ESP) maar dat zijn dan alleen de achterbanden. Voorbanden zijn dan nog goed (zeg zo’n 50-60%). Maar dan wordt er gereden met ruim 450 pk en als je die vaak gebruikt dan gaat ‘t ook hard6 oktober 2009 om 21:59 #17527944Als je remmen hebt die groter zijn als van een Lotus Omega en of Corvette C5 en je hebt bijna alle remkracht voor,en je remt vrij hard,dan is dat niet moeilijk om ze binnen 3000/4000 km kaal te hebben.
Het is nu zo erg met mijn wielophanging voor dat het rare geluiden maakt als ik in de achteruit rij en rem,dan hoor ik toek toek voor,als ik weer voorruit rij hoor en rem hoor ik dat weer blijf ik dan voorruit rijden is het weg maar der zit speling op mijn draagarmen.
Ook is de Z-bar of hoe dat ding ook in NL heet ingescheurt aan de bestuurders voorkant,die zit in het subframe waar de motor op rust gestoken aan de voorkant en zit met een dikke moer 22 of 24 of iets aan de voorkant in het subframe gestoken die begint nu in te scheuren aan de bestuurders kant.Ik rem nu rustig met het idee als ik de bak verwissel van 3 naar 4 gang (wat ik al gedaan wilde hebben maar weer geen tijd :() de motor en bak eruit haal en dan verwissel ik ook gelijk het subframe voor een gaaf exemplaar,die ik versterk op mijn manier met een dikke 5mm plaat die ik vol las ipv dat gammel stukje wat er nu voor op zit.
8 oktober 2009 om 06:33 #17527945En dan nog de achterkant beter laten remmen. Maar dat had je toch ook al klaar liggen. Remdruk regelaar zou voor jouw geen overbodige luxe zijn.
8 oktober 2009 om 08:05 #17527946Tijd is een groter probleem,we zitten nu tot december/vriezen vollop in de rozen rooi tijd en ik heb geen uren de tijd.
Ik heb de remklauwen die erop moeten klaar liggen alleen geen tijd.
Bv gisteren regende het als gek hier (51mm) en als je dan door een binnenweg rijd en je remt,hoef je het pedaal maar aan te tikken en voor blokkeert het op die zachte modderlaag van de binnenweg.
Op asfalt remt het hoe een gek,alleen op natte binnenwegen of sneeuw verwacht ik geen leuke dingen,al heb ik nog geen sneeuw gehad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.