Verbruik Astra G te hoog?

Forumindex Forums Modellen Astra Verbruik Astra G te hoog?

• Dit onderwerp bevat 13 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 maart 2017om 21:38 door Anoniem.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    go93
    Deelnemer

Hoi allemaal,

Sinds een maand rij ik een Astra G 1.6 8v uit 2004 en het valt me op dat het verbruik op de snelweg erg hoog is. Vooral bij 130 km/h haal ik krap 1:12, 120 km/h ongeveer 1:13,5 (van mijn boordcomputer afgelezen).
      Volgens mij moet dit toch echt beter kunnen? Ik heb de volgende acties al ondernomen sinds aanschaf:
      – ECU vervangen omdat de auto soms in de noodloop ging
      – Thermostaat vervangen (gisteren). Temperatuur blijft nu stabiel maar het metertje komt niet echt op 90 graden
      – Bandenspanning nagekeken (voor nu 2.3, achter 2.4. Achter stond op 2.7 maar dat is alleen voor zware ladingen)
      – Auto heeft een grote beurt gehad, olie en alle filters zijn toen vervangen.
      – Voorbanden zijn bij aflevering vervangen, achterbanden zijn wat gecupt maar hebben een goed profiel

Ik heb een rustige rijstijl. Tuurlijk trek ik soms wel op tot 3500-4000 toeren maar ik rij bijvoorbeeld veel met cruise control, rol zoveel mogelijk uit, 50 in z’n 4, enzovoorts.

Op de vorige tank haalde ik 1:13,5 maar dat was met veel kilometers over provinciale wegen met 80 of 100. Het verbruik lijkt op die snelheden wel in orde (ongeveer 1:18 bij 80 en 1:16,5 bij 100).

Iemand een idee?

dockedmarc
      Deelnemer

wat verwacht je van een 1.6 8v?
        dit soort verbruik is in mijn mening gewoon normaal en veel beter zal het niet worden.
        wat eventueel nog te overwegen is, is een toevoeging in de olie die ervoor zorgt dat de inwendige wrijving minder wordt.
        hierdoor kan het verbruik beter worden.

go93
        Deelnemer

[quote quote=18339669]wat verwacht je van een 1.6 8v?
          dit soort verbruik is in mijn mening gewoon normaal en veel beter zal het niet worden.
          wat eventueel nog te overwegen is, is een toevoeging in de olie die ervoor zorgt dat de inwendige wrijving minder wordt.

[/quote]
          Aangezien ik veel snelwegkilometers rij en een auto dan op zijn zuinigst zou moeten zijn, hoopte ik wel 1:14 te halen bij 130 km/h

warhamstr
          Deelnemer

Gelukkig doe je ook goed je best om zuinig te rijden. Lekker 130KM/u aanhouden enz. Werkt ook goed mee. Oude klere auto kopen met een oude 8-klepper. Super goede combinatie om economisch te rijden.

Wrijf in je handen met zo’n verbruik.

dockedmarc
            Deelnemer

[quote quote=18339671]

wat verwacht je van een 1.6 8v?

Aangezien ik veel snelwegkilometers rij en een auto dan op zijn zuinigst zou moeten zijn, hoopte ik wel 1:14 te halen bij 130 km/h

[/quote]

dat zijn inderdaad getallen die bij dat soort snelheden normaal zijn, krap 1 op 12, ik ben blij als mijn auto de 1 op 12 haalt bij 130.
              mijn auto rijdt bij 80 km/u ook veel zuiniger als bij 130 km/u.

go93
              Deelnemer

Als dit een normaal verbruik is het wat mij betreft ook prima, ik had alleen verwacht dat het verbruik lager zou liggen op de snelweg :) Bedankt voor de input iig.

warhamstr
                Deelnemer

Als je wat langzamer gaat rijden, laten we zeggen 100km/u maximaal, dan daalt het verbruik aanzienlijk.

SnowWolf
                  Deelnemer

M’n Astra G (X16XEL) haalde 1:16,6 gemiddeld bij 100km/u en deed 1:12~13 bij 130.
                    M’n Astra H doet niet veel anders… alleen die kleine autootjes met 3 cylinders doen het veel zuiniger.

mitchelvm
                    Deelnemer

Ik snap het niet, de mijn haalt makkelijk 1:17 bij 120 en 130 zit daat niet ver vandaan, zeker 1:15. Terwijl ik nieteens overdreven netjes of zachtjes rijd, sterker nog, ik betrap me er zelf heel soms op om de 140 aan te tikken.

Merk wel sinds ik andere velgen eronder heb dat verbruik wat meer is, of zou dat komen door die lekke band die ik had?

SnowWolf
                      Deelnemer

[quote quote=18339737]Ik snap het niet, de mijn haalt makkelijk 1:17 bij 120 en 130 zit daat niet ver vandaan, zeker 1:15. Terwijl ik nieteens overdreven netjes of zachtjes rijd, sterker nog, ik betrap me er zelf heel soms op om de 140 aan te tikken.

Merk wel sinds ik andere velgen eronder heb dat verbruik wat meer is, of zou dat komen door die lekke band die ik had?

[/quote]
                        je kan best gelijk hebben hoor… het ligt voornamelijk aan de snelweg en het weer. Onder echt gunstige omstandigheden rijdt hij 6,5 op 100 bij 130km/u (GPS gemeten), veel zuiniger gaat hij niet lopen bij die snelheid.
                        Maar m’n auto zuipt als een malle op de A15 (1 op 10), terwijl het op de A2 (1 op 12,5) en A12 (1 op 14) weer een stuk minder is (en het ligt ook aan de richting), dus gemiddeld kom ik uit op 1:12 ~ 1:13.

Dat deed m’n Astra G ook, dus daar zit geen verschil in.

Anoniem

M’n dieseltje (1.7DTI 2001) haalt ongeveer 600km als ik snelwegen doe bij 130.
                          Op gewone wegen rondt de 700km.

Als ik zuinig rij, 850km

mitchelvm
                          Deelnemer

@SnowWolf

Maar m’n auto zuipt als een malle op de A15 (1 op 10), terwijl het op de A2 (1 op 12,5) en A12 (1 op 14) weer een stuk minder is (en het ligt ook aan de richting), dus gemiddeld kom ik uit op 1:12 ~ 1:13

Ik rijd regelmatig over de a15 heb daar geen last van, merk idd wel het verschil tussen heen en terug

Junkyxl
                            Deelnemer

Ik heb mijn Astra H stationwagon met Z16XER motor retour Naarden vanuit zuid Limburg gereden met 5,5l/100km met cruise op 120km/u en Aral Ultimate 102 octaan in de tank.

Anoniem

Denk eraan, deze motorblokken zijn erg antiek.

De 1.6 8v is nog een blok van de kadette dagen, ze hebben eigenlijk bijna zo goed als niets veranderd.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.